آفتابنیوز : آفتاب-سرويس سياسي: علی شكوریراد عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ایران اسلامی و مهدی كوچكزاده نماینده مجلس شورای اسلامی با موضوع ”بررسی خط و اندیشه امام(ره)“ در نشست سراسری سالانه دفتر تحكیم وحدت(طیف شیراز) مناظره كردند.
در ابتدای این مناظره شكوریراد با بیان اینكه به نظر من دفتر تحكیم وحدت خاتمه یافته است و هیچكدام از دو تشكل باقی مانده به این نام نمیتوانند پیشینه آن را نمایندگی كنند، خاطر نشان كرد: نام مسلمانان پیرو خط امام اولین بار به دانشجویان تسخیركننده سفارت آمریكا اطلاق شد و از جمله آنها محسن میردامادی بود كه هماكنون در زندان به سر میبرد.
وی افزود: در اوایل انقلاب هر كس به استنباط خود از خط امام عمل میكرد و برای جریانی كه به خط امام مشهور بود، كسی چارچوب ننوشت و تا زمانی كه امام در قید حیات بود بر اساس رفتار امام عمل میشد كه آخرین مورد آن در هنگام انتخابات مجلس سوم بود كه دفتر تحكیم وحدت در پی این سخن امام كه دانشجویان جوان مانند مجتهدین اجازه دخالت در سرنوشت خود را دارند، وارد انتخابات شد، زیرا تا آن هنگام فقط حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز لیستهایی را در انتخابات معرفی میكردند اما امام خواستار آن بود كه رقابت در انتخابات جدی شود و لذا وقتی شورای نگهبان قصد ایجاد مانع در برابر این مسئله را كرد، ایشان نمایندهای را تعیین نموده و شورای حكمیت تشكیل شد تا اجازه زیادهخواهی به شورای نگهبان داده نشود.
عضو شورای مركزی جبهه مشاركت با بیان اینكه ما به این خط امام كه به دانشجو اجازه فعالیت میدهد افتخار میكنیم، تصریح كرد: بعد از رحلت امام كسانی كه پایگاهی در میان دانشجویان نداشتند، میخواستند دفتر تحكیم وحدت را مخالف رهبری جلوه دهند و برای تعیین نام نشریه آنها با عنوان ”پیرو خط امام“ مانع ایجاد كردند در حالی كه نمیدانستند ایجاد این تقابل بدین معنا است كه رهبری مخالف امام است.
شكوریراد با تاكید بر اینكه به برخی رفتارهای پس از سال 76 دفتر تحكیم وحدت انتقادات مفصلی دارم،گفت: چاره این مملكت و خروج از وضع فعلی بازگشت به راه و اندیشه امام است كه در قانون اساسی بیان شده است و لذا اجرای بدون تنازل قانون اساسی به معنای خط امام است.
در ادامه این مناظره كوچكزاده با توصیه به اصلاحطلبان مبنی بر اینكه به صراحت بگویید امام را قبول ندارید، اظهار داشت: این سخن كه قانون اساسی تبلور افكار امام است، اشكال دارد، زیرا امام قانون اساسی را كامل نمیدانستند.
وی درباره سخنان شكوریراد در مورد تسخیركنندگان سفارت آمریكا گفت: نمیخواهم تشابه تاریخی انجام دهم اما افرادی كه پیامبر به آنها لقب ”خیر“ یا ”سیفالاسلام“ داد در جمل مقابل امیرالمومنین ایستادند و این منطق كه كسی بگوید من همان فردی هستم كه دارای فلان سابقه هستم منطق جاهلی است، زیرا منافقین هم دم از امام میزنند و در اوایل انقلاب خط امام به تعداد افراد بود.
این نماینده مجلس همچنین با بیان اینكه هیچ سندی درباره انتخابات مجلس سوم در سخنان شكوریراد ارائه نشد، به بیان نقلقولی از بهزاد نبوی پرداخت كه وی هنگام حضور در جلسهای از عدم نصب تصویر امام ابراز ناراحتی كرد و افزود: این نشان میدهد كه نبوی عكس امام را معیار میداند و اصلاحطلبان در خط امام نیستند.
كوچكزاده همچنین با بیان اینكه سخنان مطرح شده درباره شورای نگهبان صحیح نیست و امام به آن شورا فرمودند، در تصمیمگیریها باید خدا را در نظر بگیرد، تاكید كرد: نباید امام را با محفوظات تحریف كرد.
شكوریراد در پاسخ به این سخنان كوچك زاده و تاكید وی بر ارائه اسناد مكتوب برای سخنان خود، گفت: شرایط اطلاعرسانی امروز با گذشته كه اخبار فیلتر میشد، فرق دارد و ظاهرا كوچكزاده با آن آشنا نیست زیرا هماكنون مردم تشخیص میدهند كه اخبار صحیح است یا خیر و اگر وی بطور مثال، نقلقول از سخنرانی امام در بهشتزهرا را مستند نمیداند پس متونی كه وی پرینت آن را در این جلسه آورده است، هم میتواند اشتباه باشد.
وی با اشاره به نقل قول از بهزاد نبوی توسط كوچكزاده گفت: این مطلب نشاندهنده خط امامی بودن بهزاد نبوی است كه شجاعانه و با شهامت دوستان خود را نقد میكند كه چرا تغییر رویه دادهاند؛ پس آنچه از اسناد معتبر نزد آقای كوچكزاده مطرح شد ثابت میكند بهزاد نبوی چقدر دغدغه خط امام را داشته است.
شكوریراد در مورد قانون اساسی نیز خاطر نشان كرد: امام در اواخر عمر گفتند كه همه باید به قانون برگردیم و بسیاری كارها به خاطر شرایط جنگ بوده است و لذا اگر قانون اساسی زیر سئوال برود اولین چیزی كه مورد تردید قرار میگیرد اصل ولایتفقیه است.
وی افزود: من وقتی از میردامادی سخن میگویم صرفا به دلیل تسخیر سفارت آمریكا توسط وی نبوده است، بلكه به این خاطر است كه وی در آن مشی و مرام باقی مانده است.
عضو شورای مركزی جبهه مشاركت با بیان اینكه خط امام یك چارچوب سیاسی است، یادآور شد: در دفتر تحكیم وحدت گفته میشد كه حرفهای امام به عنوان یك رهبر سیاسی باید پذیرفته شود زیرا عملكردشان به گونهای بود كه اگر زمانی فكر میكردیم ایشان اشتباه كرده است بعدا متوجه میشدیم كه اینگونه نبوده است و دلیل این پذیرش كارشناس بودن ایشان است كه بعضیها میخواستند این مسئله به رهبری فعلی هم منتقل شود كه ما موافق آن نبودیم اما در عین حال ما با مقام معظم رهبری بیعت كردیم.
این نماینده مجلس ششم با اشاره به حوادث پس از انتخابات و بیان اینكه دو اشتباه در این مدت صورت گرفت، تصریح كرد: اینكه صدا و سیما مشابهسازی و صحبتهای امام در دهه 60 را امروز پخش میكند كار غلطی است. یكی از كارهای غلطی كه در این مدت انجام شده این است كه حوادث بعد از انتخابات را انقلاب مخملی نامیدهاند؛ در حالی كه شرایط انقلاب مخملی سركار بودن نظام دیكتاتوری و وابستگی به روسیه است. البته وقتی غلط بودن ادعای خود را متوجه شدند دكتر تاجیك را در تلویزیون آوردند تا با صحبتهای خود ثابت كند انقلاب مخملی در ایران امكانپذیر نیست و امروز شاهدیم كه دیگر اسمی از انقلاب مخملی نمیآید.
وی ادامه داد: دومین اشتباهی كه در مدت اخیر رخ داده این است كه مشابهسازی و صحبتهای امام در دهه 60 را كه منافقین در برابر ایشان ایستادند پخش و جنبش سبز را مشابه با آن معرفی میكنند؛ در حالی كه در آن دوره گروه مسعود رجوی آنقدر مطرود بود كه پدر دختر خود را به علت اینكه تمایل به منافقین داشت معرفی میكرد و انقلاب هم از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بود و این موضوع اصلا قابل مقایسه با شرایط فعلی نیست كه آقای روحالامینی پای قصاص قاتل پسرش ایستاده است و جنبش سبزی كه خودتان در انتخابات مشخص كردید 13 میلیون رای داشته و در تهران راهپیمایی عظیم انجام داده است، جمعیت 25 خرداد را نمیتوان با جمعیتی كه در جشن پیروزی احمدینژاد حاضر شدند، مقایسه كرد.
وی خاطرنشان كرد: جنبش سبزی كه در الان در جامعه وجود دارد بخش بزرگی از جامعه است كه از نظر ما اكثریت است، اما از نظر شما خیر و ما معتقدیم نباید انكار شود.
شكوریراد گفت: ما مدعی طرفداری از امامی هستیم كه مردم او را قبول داشتهاند و فكر میكنیم بر اساس روش او باید عمل شود تا جامعه در آرامش باشد. اما امروز در نشریاتی مانند همت همه یاران و نزدیكان امام در مقابل ایشان معرفی میشوند.
وی با انتقاد از عدم صدور مجوز برای فعالیت تشكلهای دانشجویی و با انتقاد از توقیف روزنامه اعتماد تاكید كرد: وقتی این همه روزنامه دولتی وجود دارد باید یك روزنامه مستقل هم وجود داشته باشد و اگر ادعای آزاداندیشی دارید این ادعاها را محكوم كنید.
كوچكزاده در پاسخ به سخنان شكوریراد ادامه داد: شما میگویید امام را به خاطر رهبری ایشان قبول دارید؛ این بدان معناست كه به ولایتفقیه كاری ندارید و پس از امام را نیز قبول ندارید.
وی با قرائت بخشهایی از سخنان امام در مورد شان ولایتفقیه تصریح كرد: این بدان معناست كه اگر چهار نفر از یاران امام در یك طرف و ولیفقیه در طرف دیگر باشد باید سخن ولیفقیه را پذیرفت و لذا ما علیرغم اینكه شما را دوست داریم از عدم صداقت آزردهایم.
نماینده تهران در مجلس هشتم با قرائت آیاتی از قرآن گفت: اگر دوستان دفتر تحكیم وحدت بر همان روش سابق باشند اجر آنها محفوظ است ولی اگر به طور مثال گفته شود كه فردی به صرف آنكه همسر شهید همت است، مورد قبول است، باید پرسید مگر همسر پیامبر منحرف نشد؟
وی ادامه داد: در آیه دیگر خداوند میفرماید مومنین كسانی هستند كه در صراط خود بمانند و امروز مصداق حكایت از خدا و رسول تبعیت از ولیفقیه است.
كوچكزاده با بیان نقلقولهایی از اصلاحطلبان مبنی بر اینكه از بردن پرونده ایران به شورای عالی امنیت میترسند، اظهار داشت: اینها خط ترسوهای واداده در مقابل استكبار هستند.
شكوریراد در ادامه این مناظره با تاكید بر اینكه بنده هرگز نگفتهام ولایتفقیه را قبول نداریم، تصریح كرد: ولایتفقیه مورد نظر ما با ولایتفقیه برخی دیگر فرق دارد؛ ما شان امام را فراتر از ولایتفقیه قبول داشتیم اما بعضیها خیال میكنند اگر ولایتفقیه را بالای سر قانون قرار دهند به آن خدمت كردهاند، زیرا در این صورت ولایتفقیه صرفا تبدیل به یك نظریه میشود كه میتواند موافقین و مخالفینی داشته باشد.
وی درباره نقلقول كوچكزاده از این سخن امام كه ولایتفقیه مانند حكومت رسولالله است، خاطر نشان كرد: این سخن را امام در مقابل شورای نگهبان وقتی كه آن شورا قانون كار را مورد تائید قرار نداد بیان كردند. زیرا آنها میگفتند حكومت حق قیمتگذاری و مقابله با احتكار را ندارد كه یكسر آن دعوا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای نگهبان بود و در طرف دیگر امام و دولت وقت قرار داشتند.
وی تاكید كرد: امام میگوید ولی فقیه به لحاظ شخصی پتانسیلی مثل حضرت رسولالله (ص) دارد. اما زمانی كه مردم قبول كنند؛ وگرنه ولی فقیه حق ندارد خلاف نظر مردم ، خود را بر آنها تحمیل كند و به گفته امام (ره) به محض این كه دیكتاتوری كند، عزل میشود؛ بنابراین تاكید میكنم اگر بحث ولایت فقیه را از قانون اساسی بیرون آوریم، آن را دچار مشكل كردهایم؛ چرا كه ولی فقیه در قانون اساسی حفظ میشود، اما افرادی به اسم دفاع از ولایت فقیه به آن ضربه میزنند؛ در حالی كه اگر میخواهید به ولایت فقیه خدمت كنید باید آن را در چارچوب قانون اساسی بپذیرید.
كوچكزاده در پاسخ به سخنان وی با بیان اینكه قانون اساسی زمینه حكومت ولیفقیه را فراهم میكند، اظهار داشت: ولیفقیه كسی است كه فرزندانش را فراری نمیدهد، آنها را در مناقصهها و مزایدهها شركت نمیدهد و از هوای نفس پیروی نمیكند؛ اگر رهبری فعلی پیرو هوای نفس بود به طور مثال در قضیه مشایی وقتی كه احمدینژاد وی را پس از عزل از سوی رهبری به ریاست دفتر جمهور برگزید با احمدینژاد برخورد میكرد.
وی تاكید كرد: سید حسن نصرالله نمونه فردی است كه معنا و مصداق ولایتفقیه را به طور كامل فهمیده است، زیرا پس از جنگ 33 روزه دستان رهبری را بوسید.
در پایان این جلسه و در بخش پرسش و پاسخ شكوریراد در پاسخ به سئوالی در مورد راهپیماییهای پس از انتخابات و نیز موضوع بصیرت در جامعه گفت: باید دید كه در 29 بهمن و 9 دی چه میزان جمعیت حضور یافتند، ضمن آنكه شما دائما از اردوكشی خیابانی صحبت میكنید كه رهبری آن را نفی كرد و نمیتوانیم انكار كنیم كه آرای موسوی در تهران بیشتر از احمدینژاد است.
وی افزود: شما میتوانید بصیرت را در محافل علمی، معلمین و اساتید پیدا كنید.
این دانشجوی پیروی خط امام در ابتدای پیروزی انقلاب در مورد موسسین دفتر تحكیم وحدت نیز گفت: حدود 80 درصد موسسین آن تشكل هماكنون منتقد وضع موجود هستند.
كوچكزاده نیز در پاسخ به سئوال دیگری در مورد قضیه تشكیل شورای حكمیت در هنگام مجلس سوم از سوی امام گفت: در آن دوره مرجع قانونی صحت انتخابات را زیر سئوال برد و امام برای فیصله دادن به آن نمایندهای را تعیین كرد اما هم در آن دوره و هم در مجلس ششم یك جناح با جنجال و شلوغكاری به دنبال موفقیت بود كه در هر دو دوره با بزرگواری رهبری وقت آنها به هدف خود رسیدند.
وی به دانشجویان توصیه كرد: سخنان امام را مطالعه كنند تا كسی نتواند از ایشان مشابهسازی كند و نیز پیام ایشان به مناسبت صدور قطعنامه 598 و نامه شماری از نمایندگان مجلس ششم به رهبری وقت كه به ایشان توصیه كردند با آمریكا مذاكره شود، مطالعه شود.
وی در پایان گفت: چه كسی خوشحال میشود كه هاشمی رفسنجانی با آن سوابق به اینجا برسد؟
شكوریراد نیز در پاسخ به سخنان كوچكزاده گفت: برخلاف گفتههای كوچكزاده در جریان انتخابات مجلس سوم از هنگام بررسی صلاحیتها اختلاف ایجاد شد كه امام محمدعلی انصاری را به عنوان نماینده خود برگزیدند و آیتالله صافی گلپایگانی نیز در اعتراض به این مسئله استعفا داد.
وی در پایان با تاكید بر اینكه وقایع ادعا شده در روز عاشورای امسال واقعیت ندارد، از صدور حكم اعدام یكی از متهمان حادثه عاشورا انتقاد كرد و گفت: این رفتار مورد پسند حضرت رسول هم نیست و اینگونه كارها دفاع از اسلام نبوده و ضربه به آن است و كسانی كه به نام اسلام این احكام را صادر میكنند به آن ضربه میزنند.