آفتابنیوز : آفتاب: الیاس نادران نماینده تهران در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس و در بررسی کلیات بودجه 89 کل کشور در مخالفت با مصوبه کمیسیون تلفیق لایه بودجه 89 کل کشور با انتقاد نسبت به عملیاتی نبودن این بودجه اظهار داشت: آنچه امروز تقدیم شده فرآیندی را طی کرده است که هم باعث ضایع شدن بانی است و هم ذاکر و هم مستمع.
وی افزود: چه کسی از این ترکیب راضی است؟ دولت، مردم، مجلس یا عده کمی که با کم و زیاد کردن بعضی ارقام و ردیفها رضایتشان جلب شده است.
نادران افزود: اصلاح این روند مستلزم اصلاح آیین نامه داخلی مجلس است. به این معنا که مجلس کلیات و خطوط کلی اولویتها را در نیمه اول سال به دولت ابلاغ می نماید و سپس در تصویب بودجه آن را با این ضوابط تطبیق میدهد. این باعث خواهد شد که مجلس نقش واقعی خود را در کلان نگری نسبت به بودجه و پرهیز از دخالت در جزییات ایفا کند. دولت هم اختیار پیدا می کند براساس قوانین دایمی و در سقف بودجه مصوب له وظایف قانونی خود عمل کند.
نماینده تهران گفت: دهها مورد توقف قوانین دایمی، اصلاح آنها یا قانونگذاری جدید در این مصوبه است. کجای این کار بودجه نویسی است؟وی تصریح کرد: آنچه نوشته شده است مبهم و بسته به صلاحدیدهایی است که در قوه مجریه انجام خواهد گرفت آنقدر ارقام غیرشفاف است که رئیس بانک مرکزی اعلام میدارد با این ترکیب بودجه نمیتواند نرخ تورم سال 89 را اعلام کند. اگر از اعضای کمیسیون تلفیق یا دولت کسی میتواند بدون اما و اگر و مشروط کردن ارقام به بعضی از احکام بگوید اعتبارات هزینهای چقدر خواهد شد؟ اعتبارات تملک دارایی چطور؟
نادران گفت: وجود بودجههای متفرقه و احکامی که اجازه جابجایی گسترده در اعتبارات هزینهای و سرمایهای را می دهد چه جای پیش بینی باقی می گذارد این مصوبه در واقع مجموعه ای از اختیاراتی است که به دولت داده شده که براساس آنها میتواند به هر نحوی که صلاح میداند بودجه را طی سال 89 بنویسد و به هر نحوی که مصلحت میداند به آن عمل کند. دیگر این مصوبه مفهوم بودجه ندارد و نظارت به کلی مخدوش است.
نماینده تهران یادآور شد: علیرغم اینکه کمیسیون تلفیق تلاشهای خوبی در اصلاح مصوبه کرده است اما کمیسسیون حداقل دچار دو خطای اساسی شده است اول اینکه از پرداختن به مسایل اساسی که چارچوبها را اصلاح نماید غفلت کرده است ثانیاً با پرداختن به جزئیات دچار خطای جزیی نگری شده است .
وی ادامه داد : اینکه ما چندین هزار میلیارد تومان از بودجه را به عنوان بودجه فرهنگی در اختیار یکی دو فرد قرار میدهیم که هم سوابق رفتاری آنها معلوم است و هم نسبت به مجلس هیچ مسئولیت پاسخگویی ندارند چه وجهی دارد؟ کجای آن با منطق بودجه نویسی سازگاری دارد؟ آیا مفهوم بودجه به این اختیارات دادن تطبیق می کند؟ من هشدار میدهم آنچه نوشته شده است سازی است که صدای آن چند سال بعد در میآید. به راستی چرا باید کمیسیون باید نسبت به تعرفه نوشابه و سیگار و امثال آن تصمیم بگیرد؟
وی ادامه داد: منطق تصویب بودجه در شنبه شب که تا ساعت 2/5 نیمه شب طول کشید چه بوده است؟ علاوه بر این در عین حال که کمیسیون بعضی از اصلاحات را انجام داده است از جمله کاهش سهم دولت از هدفمند کردن یارانه ها از 8 هزار میلیارد تومان به 4 هزار میلیارد تومان، یا حذف سهم دولت از صندوق توسعه ملی که جای تقدیر دارد دو ایراد اساسی نیز از این منظر وارد است. اول اینکه خود کمیسیون درآمدهای غیرواقعی اضافه کرده است مثل درآمد حاصل از حقوق ورودی و واگذاری بنگاههای دولتی که جمعاً به بیش از 10 هزار میلیارد تومان میرسد، ثانیاً در اصلاحات چون ضابطه و منطق واقعی حاکم نبوده نتیجه این شده است که بعضی اختیارات هنوز باقی است مثل سه درصدی که از سود ویژه شرکتهای دولتی از بودجه جاری و عمرانی قرار است به امور فرهنگی اختصاص یابد که هم رقم آن روشن نیست هم مسئولیت اجرای آن با هیچ وزیری نیست و هم دستگاههای نظارتی نسبت به کارکرد آن اطلاع کافی و ابزارهای لازم را ندارند.
نادران گفت: براساس برآورد بانک مرکزی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری 2/5 تا 2/7 درصد بوده است و سال دیگر حداقل51 درصد از آن کاهش می یابد به عبارت دیگر سال دیگر رکود حاکم بر بخش صنعت و اقتصاد ملی تشدید خواهد شد و با این بودجه هم سرعت این رکود تشدید میشود هم به دلیل انبساطی بودن آثار تورمی خواهد داشت.
نماینده تهران اظهار داشت: به عبارت دیگر سال دیگر کشور مصداق اتم و اکمل رکود تورمی به نحو عمیق تجربه خواهد کرد. هم رکود بینالمللی هم تداوم رکود حاصل از سیاستهای انقباضی پولی هم رکود حاصل از هدفمند کردن یارانه ها در بخش صنعت و تولید در بخش کشاورزی و حمل و نقل و موارد این چنینی رکود را تشدید خواهد کرد و هم آثار افزایش هزینه ها به خصوص در بخش تولید متاثر از افزایش قیمت حاملهای انرژی و کالاهای اساسی تورم را با توجه به این بودجه انبساطی تشدید خواهد کرد.
وی ادامه داد: این مصوبه با هدف گذاری های اقتصادی و اجتماعی مندرج در سیاستهای کلی برنامه پنجم ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری چقدر فاصله دارد؟ آیا رشد 8 درصدی محقق خواهد شد. آیا نرخ تورم به سمت تک رقمی شدن حرکت میکند؟ بپرسید مقامات پولی در جلسات خصوصی نرخ تورم را چقدر اعلام کردهاند آیا ضریب جینی و فاصله طبقاتی درآمدی کاهش خواهد یافت ؟ آیا انضباط مالی و رفتار دولت و شرکتهای دولتی بر بانکها حاکم خواهد شد؟ آیا قوانین دایمی نقض نشده است؟ آیا اساس نامه صندوق توسعه ملی را تقدیم کرده اند؟ آیا وضعیت رابطه نفت و دولت و اساسنامه چهار شرکت اصلی وابسته به وزارت نفت مشخص شده است؟ آیا منابع صندوق توسعه ملی مشخص است؟ آیا هدف گذاریهای آن در این بودجه محقق خواهد شد؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: عزیزان وحشت نداشته باشیم از رد کردن کلیات بیایید برای یک بار به دولت اجازه دهیم برای سه ماه آینده تکالیفش را مشخص کند و پس از آن براساس یک منطق درست تصمیم بگیریم. چرا باید مجلس منفعل عمل کند؟ مگر دولت لایحه را با 50 روز تاخیر تقدیم مجلس کرد چه اتفاقی افتاد بعد هم اختیاراتی را خواسته است که وقتی تعدادی از آنها را کسر کردید باز هم هنوز بر اساس همین مصوبه کمیسیون تلفیق میتواند هر جور صلاح میداند و مصلحت ببیند عمل کند.
نادران تاکید کرد: من به این کلیات رای نخواهم داد و از شما می خواهم بین خود و خدا به وظیفه عمل کنید و شجاعانه تصمیم بگیرید.