کد خبر: ۹۶۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۱
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد

از تحریم بنزین خوشحال می‌شویم

این امر موجب خواهد شد تا ضمن جلوگیری از اصراف بنزین به سمت تولید داخلی پیش رویم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رامین مهمانپرست در رابطه با تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل که گفته می‌شود صنعت نفت ایران را به جهت سرمایه‌گذاری‌های سپاه پاسداران هدف قرار داده است گفت: ما گمان نمی‌کنیم کشورهای جهان به صورت قاطع آمادگی داشته باشند که به سمت تحریم بحث‌های انرژی پیش روند چراکه نخستین لطمه حساس شدن بازار انرژی متوجه این کشورها خواهد شد اما در هر صورت براساس اظهارات احمدی‌نژاد اگر اقدام به تحریم بنزین کنند ما خوشحال می‌شویم چراکه به خودکفایی نزدیک‌تر خواهیم شد.

رامین مهمانپرست در نشست خبری خود با خبرنگاران در رابطه با نشستی که قرار است به منظور بازنگری در ان‌پی‌تی برگزار شود اظهار داشت: ما حرف‌های بسیاری در این زمینه داریم و رویه آژانس را نگران‌کننده می‌دانیم. آژانس اگر رفتارهای حقوقی خود را تحت فشارهای سیاسی تغییر دهد به بهای از دست رفتن حیثیت سازمانی خود خواهد بود.

وی افزود: دبیرکل آژانس حتما باید تلاش کند طبق معاهده ان‌پی‌تی حقوق کشورها رعایت شود همه بندهای معاهده نیز مورد بررسی قرار گیرد. تهدیدهایی که نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح می‌شود ابتدا باید در رابطه با اقدام کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای صورت گیرد اما ما نه‌تنها در جهت محو این سلاح‌ های این کشورها حرکتی نشده است بلکه از این کشورها نیز حمایت هایی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: رژیم اشغالگر قدس با وجود صدها کلاهک هسته‌ای و کارنامه‌ای سراسر تجاوز باید مورد برخورد قرار گیرد و آژانس باید رویکرد دوگانه خود را که تحت فشارهای سیاسی صورت می‌گیرد اصلاح کند.

وی همچنین در رابطه با ادعای کشورهای غربی در افغانستان مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن فعالبت‌هایشان در جهت مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است نیز گفت: اراده‌ای برای مبارزه با مواد مخدر در آمریکا، انگلیس وجود ندارد و اگر بنایی بر این امر بود نباید تولید مواد مخدر از ۲۰۰ تن به ۹ هزار تن افزایش پیدا می‌کرد.

مهمانپرست همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل خاورمیانه اسلامی چه تلاشی از سوی دستگاه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است گفت: ما تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا ضمن بسط و گسترش روابط دوجانبه به نتایج چشم‌گیری نیز در منطقه دست پیدا کنیم.

وی افزود: منطقه ما منطقه حساس و استراتژیکی است و همکاری‌های منطقه‌ای باید به دنبال صلح و ثبات باشد در این صورت است که فعالیت‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای فرامنطقه‌ای تاثیرگذار نخواهد بود، خاورمیانه اسلامی بوده، هست و خواهد بود و جای صهیونیست‌ها و نیروهای اشغالگر در این منطقه نیست.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه همچنین در رابطه با این مطلب که چرا با وجود آنکه بیشتر روسای جمهور آمریکا پس از موفقیت در عرصه انتخابات این کشور به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کنند اما اوباما تاکنون از انجام این سفر خودداری کرده است گفت: دلیل انجام این سفر را باید از خود اوباما سوال کرد. دولت جدید آمریکا با شعار تغییر روی کار آمد اما ما شاهد عملکردی که نشان‌دهنده این تغییر باشد نبوده‌ایم و امیدواریم حرف‌هایی که زده شد روزی محقق شود. در هر صورت ارتباط آمریکا با رژیم صهیونیستی روشن‌تر از آن است که کسی در این روابط تردید کند. اسرائیل به واسطه روابط خود با کشورها به ویژه آمریکا به خود اجازه می‌دهد که عرض اندام کند. به گمان ما مسیر سراسر تروری که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است به سرانجام نمی‌رسد و کشورهایی که خود را به این رژیم نزدیک‌تر می‌کند بیشتر طرد خواهند شد.

وی همچنین در رابطه با تلاش آمریکا و اسرائیل به منظور تاثیر بر مناسبات ایران با چین گفت: کشور چین آنچنان بزرگ و با اراده است که تحت تاثیر فرموده‌های دیگر کشورها چون آمریکا و اسرائیل قرار نگیرد، چین برای سیاست خود برنامه‌ریزی کرده و ما نیز روابط خوبی با این کشور داریم و فکر می‌کنیم زمینه‌های همکاری بسیار است.

مهمانپرست گفت: به اعتقاد ما کشورهای غربی نمی‌توانند از رویه کشورهای مستقل جلوگیری کنند و به زیاده‌خواهی‌های خود برسند.

وی همچنین در رابطه با وضعیت سفر اتباع ایرانی به مکه مکرمه نیز گفت: در رابطه با بحث سفر اتباع ایرانی به کشور عربستان شاهد برخوردهایی نامتناسب با شئونات مردم خود بوده‌ایم و به مقامات سعودی اعلام کردیم تا زمانی که این رویه اصلاح نشود ترجیح می‌دهیم سفری صورت نگیرد اما بحث‌هایی پیرامون این مساله در ریاض و جده ادامه دارد و هر زمانی که نظرات ما تامین شود این سفرها مجددا از سر گرفته خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در رابطه با اظهارات روز گذشته منوچهر متکی مبنی بر اینکه آمریکا و انگلیس از فعالیت‌های تروریستی در منطقه حمایت می‌کنند نیز اظهار داشت: اظهارات وزیر امور خارجه روشن بود. آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند حضورشان را به منظور گسترش روابط با کشورهای منطقه، ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای در لوای قراردادهای منطقه ای مفید جلوه دهند اما تحت پوشش این همکاری‌ها برنامه‌های خود را در پشت صحنه پیگیری می‌کنند و به گمان ما اظهارات متکی مخاطب خود را پیدا کرده است هم آمریکایی‌ها و هم کشورهای منطقه می‌دانند که منظور ما کدام قراردادهاست.

وی افزود: شواهد بسیار زیادی از دخالت‌های آمریکا در امور منطقه‌ای مشاهده شده است مانند حمایت از ریگی توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی چون آمریکایی‌ها. آمریکایی‌ها که با ادعای صلح و ثبات در منطقه حضور یافته‌اند در پایگاه‌هایشان قرارهایی با رهبران گروه‌های تروریستی می‌گذارند.

مهمانپرست در رابطه با تحریم‌های نفتی ایران گفت: این امر موجب خواهد شد تا ضمن جلوگیری از اصراف بنزین به سمت تولید داخلی پیش رویم.

وی در خصوص سفر مقامات ایران به ژاپن و امکان تامین سوخت رآکتور تهران توسط توکیو نیز اظهار داشت: برای ما فرقی نمی‌کند که چه کشوری تامین‌کننده سوخت رآکتور تهران باشد ما پیش از این به آژانس نیاز خود را اعلام کرده‌ایم و آژانس نیز موظف است این نیاز را به اطلاع کشورهای عضو برساند اما در هر صورت ایران و ژاپن در موضع هسته‌ای اشتراک نظر دارند و هر دو کشور مخالف بسط و گسترش صلاح‌های هسته‌ای در جهان هستند و برای از بین بردن ذخایر هسته‌ای دنیا تلاش می‌کنند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در رابطه با گزارش‌هایی که مدعی شده است دو تن از افرادی که اقدام به ترور رهبر حماس کرده بودند از طریق روادید یکی از کشورهای آمریکای لاتین به ایران سفر کرده‌اند گفت: بنده این خبر را به این شکل نشنیده‌ام. ما خبر داشتیم که چند تن از اتباع استرالیا در صدد بوده‌اند تا از طریق آب‌های ایران فرار کنند اما در هر صورت اصل موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که یک رژیم نامشروع با آگاهی و یا بدون آگاهی کشورهای اروپایی از روادید آنها استفاده می‌کنند.

وی افزود: این امر نشان‌دهنده آن است که مردم منطقه نسبت به ادعای کشورهای اروپایی با دلیل و مدرک بدبین شدند و اگر این کشورها می‌خواهند تغییر رویه دهند باید تلاش بسیاری داشته باشند. نحوه فرار افرادی که اقدام به ترور فرمانده حماس کرده‌اند مهم نیست.اصل موضوع در حمایت کشورهای غربی از افرادی است که با روادید سیاسی و دیپلماتیک این کشورها اقدام به ترور کرده‌اند.

مهمانپرست همچنین در رابطه با این مطلب که پیشنهاد ایران برای مبادله سوخت تا چه زمان بر روی میز قرار دارد گفت: ۹ ماه از زمان اعلام درخواست ایران به آژانس سپری شده است و ما هنوز هیچ اقدامی را مشاهده نکرده‌ایم اما امیدواریم با طولانی کردن این بحث زمان از بین نرود.

وی در رابطه با موضع ایران نسبت به کاندیداتوری محمد البرادعی در انتخابات کشور مصر گفت: این موضوع یک بحث داخلی است اما امیدواریم مجموعه تغییر و تحولات در کشورهای منطقه به مردم‌سالاری و حضور دولت‌های قوی و مستقل منجر شود امری که در عراق اتفاق افتاد و بزرگترین رویداد تاریخ این کشور با نهادینه کردن یک دولت مردمی به سرانجام رسید.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با دستگیری سرکرده پژاک و امکان استرداد آن به ایران نیز گفت: همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم کشورهای غربی علی‌رغم شعارهایی که در دفاع از حقوق بشر سر می دهند به حمایت از تروریسم برمی خیزند که شواهد بسیاری در این زمینه وجود دارد .گروه پژاک جنایت‌های بسیاری را مرتکب شده است و ما سال‌ها به دنبال دستگیری وی بودیم که اسناد آن را نیز به طرف غربی تحویل داده‌ایم. کشورهای غربی به صورت نمادین سرکرده گروه پژاک را دستگیر کرده‌اند اما جهت اطلاع وی را آزاد کرده اند. ما از دولت آلمان می‌خواهیم در مبارزه با تروریسم مستقل باشد چون همه شواهد گویای آن است که اقدام عملی صورت نگرفته است.

وی همچنین در رابطه با انتقال پایگاه گروهک منافقین به مرز عربستان نیز گفت: این گروهک جنایت‌های بسیاری را در حق مردم ایران و عراق روا داشته است و تلاش‌های بسیاری برای اخراج این گروهک در دست انجام است و ما امیدواریم با تمهیدات دولت عراق این کار صورت گیرد.

مهمانپرست همچنین در رابطه با حمایت مالی آمریکا از شرکت‌هایی که فعالیت در صنایع ایران را تحریم کرده نیز گفت: اولین ضرر این اقدام متوجه خود این شرکت‌ها خواهد شد چراکه به محض خروج از فعالیت‌های اقتصادی ایران شرکت‌های دیگر جای آنها را خواهند گرفت و حمایت دولت آمریکا نیز برای جبران این ضرر صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با اظهارات پترائوس مبنی بر اینکه ایران را اوباش اداره می‌کنند گفت: در ارائه این ادبیات از سوی مقامات آمریکایی تردیدهایی وجود دارد اما این اظهارات غیراخلاقی و اوباش‌گرایانه است. عصبانیت مقامات آمریکایی می‌تواند ناشی از ۲۲ بهمن‌ماه، پیروزی مردم عراق، مقابله با جنگ نرم و یا افشای حمایت سرویس‌های آنها از ریگی باشد که در هر صورت خارج از شئون اخلاقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با تغییر رویکرد روسیه در برابر ایران و اظهارات مقامات این کشور مبنی بر حمایت از تحریم‌های هوشمند گفت: موضع ما مشخص است و در رابطه با برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به دلیل آنکه این برنامه‌ها در چارچوب صلح‌آمیزی قرار دارد مسیر خود را دنبال خواهیم کرد. با توجه به همکاری و هماهنگی‌های موجود بین ایران و آژانس نیز و نظارت‌های موجود هیچ نوع تخلفی صورت نگرفته است اما اینکه پرونده ایران در خارج از آژانس و در خلاف مسیر خود برررسی شود مبنای حقوقی ندارد و البته تاثیری در رویکرد ما نخواهد داشت.

وی افزود: ایران به خاطر این فشارها از دسترسی به حقوق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و حال هر کشوری به هر میزان که مشارکت داشته باشد در اذهان ملت ما باقی خواهند ماند. برنامه‌های هسته‌ای ایران صحنه آزمایش برخی کشورهای زیاده‌خواه است و مردم جهان متوجه می‌شوند این کشورها نسبت به اهداف و برنامه‌های کشورهای مستقل قائل به هیچ موضوعی نیستند.

مهمانپرست همچنین در واکنش با این پرسش که اولویت ایران برای تامین سوخت رآکتور تهران خرید این سوخت و یا مبادله آن است و اینکه آیا شروطی نیز برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: اولویت ما تامین سوخت رآکتور تهران است و راه‌های مختلفی نیز برای آن وجود دارد. ما درخواستمان را برای تهیه این سوخت به آژانس ارائه کرده‌ایم و اگر آژانس کشوری را معرفی کند ِآمادگی خرید را داریم. در صورتی که کشوری آمادگی معاوضه را داشته باشد می‌توانیم تبادل را صورت دهیم و اگر شرایط فراهم نشد آمادگی تولید را داریم.

وی همچنین در رابطه با وضعیت روابط ایران و انگلیس و همچنین اظهارات مقامات آلمانی مبنی بر اعطای پناهندگی به مخالفان دولت جمهوری اسلامی اظهار داشت: روابط ما با کشورها متاثر از عملکرد و اقدامات مسوولین این کشورهاست تنظیم روابط به صورت مستمر در دستور کار دستگاه سیاست خارجی ما قرار دارد که با حضور صاحبنظران و نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه اظهار داشت: به طور حتم رویکردی که مناسب این موضوع باشد اتخاذ می‌شود و حداکثر منافع ملی کشور را لحاظ خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: اینکه برخی کشورها سعی می‌کنند برخی از افراد (مردم ایران) را تشویق به پناهندگی کنند و تسهیلات مورد نظر را به این شرط به آنها اعطا ‌کنند، درست نیست. افرادی که هیچ تهدیدی برای برگشت به ایران ندارند به اتهامات واهی سعی می‌کنند بازگشتشان به ایران را خطرآفرین جلوه دهند و کشورهای غربی نیز این موج را به وجود آورده‌اند تا مردم احساس خطر کنند.

مهمانپرست افزود: افرادی به بهانه‌های مختلف سعی می‌کنند به کشورهای دیگر سفر کنند که این مطلب می‌تواند به جهت تامین معاش باشد اما آنها می‌گویند با این شرایط مخالفت با دولت دولت جمهوری اسلامی به آنها تسهیلات می‌دهند و ما معتقدیم اصل اقدام کشورهای غربی درست نیست و در مذاکرات خود با این کشورها نقطه‌نظراتمان را اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین در رابطه با لغو سفر احمدی‌نژاد به افغانستان نیز گفت: از ابتدا نیز دو تاریخ برای این سفر تعیین شده بود برخی اخبار حاکی از انجام این سفر در روز دوشنبه بود اما به طور قطع سفر احمدی‌نژاد در روز چهارشنبه صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در رابطه با اظهارات رابرت گیس مبنی بر کمک ایران به گروه طالبان گفت: این مطلب اشتباه است.

وی در رابطه با اقدام دولت ترکیه برای مصادره مشاهیر ایرانی نیز اظهار داشت: این کشورها به جای آنکه تلاش کنند تا مشاهیر کشورهای دیگر را به نام خود ثبت کنند بهتر است از آثار آنها در جهت بهبود فعالیت‌هایشان استفاده کنند.

مهمانپرست در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آمادگی دارد براساس اظهارات احمدی‌نژاد روش‌های اطلاعاتی خود را در دستگیری ریگی در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی غربی قرار دهد نیز اظهار داشت: بله ما امکان این موضوع را داریم اما آنچه ما شاهد آن بودیم ترویج تروریسم از سوی کشورهای غربی بود اما اگر به این نتیجه برسیم حتما به آنها آموزش‌هایی خواهیم داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین