کد خبر: ۹۶۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹
گفت و گو آفتاب با کامبیز نوروزی به مناسبت رفع توقیف از روزنامه اعتماد:

رفع توقیف از اعتماد توسط مرجع قضایی اقدامی کاملا درست و قانونی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – فروزان آصف نخعی: توسعه یافتگی مطبوعات درایران سیستم دفاعی افکار عمومی در برابر رسانه های غیر ایرانی را تقویت کرده و میزان تاثیر پذیری جامعه از رسانه های خارج از کشور را تا حدود قابل توجهی کاهش می دهد و چنین اتفاقی برای حفظ امنیت ملی و منافع ملی بسیار موثر و مهم است.

کامبیز نوروزی حقوقدان ومدرس حقوق مطبوعات در گفت و گو با سایت آفتاب به مناسبت رفع توقیف روزنامه اعتماد ضمن اعلام مطلب بالا گفت : در ابتدا عرض کنم این خبر که از روزنامه اعتماد رفع توقیف شده فوق العاده خبر خوشحال کننده ای است فکر نمی کنم که لازم باشد به دلایل این خوشحالی بپردازم ولی می توانم به همین مقدار اکتفا کنم که یک روزنامه کاملا حرفه ای می تواند مجددا در فضای رسانه ای کشور حضور یابد و روزنامه نگارانی که با این نشریه همکاری داشتند بتوانند همچنان به وظایف حرفه ای خودشان ادامه بدهند. 

وی افزود: من از جزییات حقوقی تصمیم مرجع قضایی در مورد نحوه رفع توقیف از روزنامه اعتماد اطلاع دقیقی ندارم اما براساس نقدهای خیلی جدیی که به نحوه توقیف روزنامه اعتماد توسط هیات نظارت برمطبوعات وارد بود اطمینان دارم که رفع توقیف از روزنامه اعتماد توسط مرجع قضایی اقدامی درست و کاملا قانونی بوده است . 

این مدرس مطبوعات با اشاره به این که نحوه برخورد هیات نظارت بر مطبوعات در موارد متعددی محل نقد بسیار است گفت : در یک سال اخیر این اولین بار نیست که دستگاه قضایی تصمیمات هیات نظارت بر مطبوعات را لغو می کند . پیش از این نیز در مورد روزنامه های تهران امروز و همشهری شاهد این نوع برخورد بوده ایم. 

نوروزی در ادامه مسئله بسیار مهم در مورد مطبوعات کشور را که امروز هم همچنان باید به آن تاکید شود امنیت حرفه ای مطبوعات و روزنامه نگاران دانست و گفت : رعایت کامل و دقیق حقوق مطبوعات در چارچوب اصول قانون اساسی و مقررات قانون مطبوعات تنها راه برای حفظ امنیت حرفه ای وشغلی مطبوعات وروزنامه نگاران است و تصمیم اخیر دستگاه قضایی در مورد روزنامه اعتماد چنانچه برای سایر نشریاتی که به مشکل توقیف توسط هیات نظارت برمطبوعات دچار شده اند رعایت شود و به رویه تبدیل گردد می تواند دستکم بخشی از مشکلات ناظر بر امنیت حرفه ای این صنف را کاهش دهد و البته شایسته است که هیات نظارت بر مطبوعات در نوع نگاه خود به حقوق مطبوعات و فعالیت روزنامه نگاران موضوع آزادی و امنیت قانونی مطبوعات را به جد مورد لحاظ قرار دهد. 

وی سپس به نحوه استقرار کامل نظم حقوقی فعالیت مطبوعات براساس سه اصل آزادی مطبوعات ، استقلال مطبوعات و امنیت مطبوعات اشاره کرد و گفت : برای این منظور باید مجموعه ای از شرایط مهیا باشد که براساس آن ها مطبوعات به عنوان یک نهاد مستقل استقرار کامل پیدا کنند. من اعتقاد دارم که از حدود اواخر دهه 60 فرآیند شکل گیری و استقرار حقوق مطبوعات درایران آغاز شده و تا امروز هم همچنان استمرار داشته است . اگر چه دراین حدودا دو دهه این فرآیند با فراز وفرودهایی همراه بوده که نقدهای جدی بر آن وارد است اما همچنان این فرآیند ادامه دارد .

وی در ادامه با تاکید بر این که در چارچوب مباحث حقوق مطبوعات شش حق اساسی را به عنوان حق های اساسی مطبوعات تلقی می کند گفت : این شش حق شاخص وضعیت مطبوعات است و تبعا میزان پیشرفت این شش حق نشاندهنده پیشرفت وضعیت مطبوعات در کشور است . به طور خلاصه این شش حق عبارتند از حق آزادی انتشار ، حق استمرار انتشار ، حق کسب خبر ، حق انتشار خبر ، حق دادرسی خاص ، و حق امنیت حرفه ای . وی افزود:مطبوعات کارکردهایی درجامعه از قبیل گردش آزاد و سالم اطلاعات ، نظارت بر حسن جریان امور ، کمک به تامین منافع ملی و... دارند که در صورت تحقق آن شش حق به صورت بهتری رسالت خود را به انجام خواهند رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین