مهدی چمران تصریح کرد: باید بررسی شود طول عمر تراموا از اتوبوس بیشتر است یا خیر؟ درباره فراهم بودن یا نبودن بستر تراموا هم باید بگویم این دستگاه در واقع اتوبوس سهکابین و چرخ لاستیکی است و نیاز به بستر خاصی ندارد.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: فقط ممکن است برای عبور از چراغ قرمز اقداماتی انجام شود؛ اما زیرساخت خاصی نیاز ندارد.
وی با بیان اینکه ایستگاهها نیاز به بازسازی ندارد و همین ایستگاههای بی آر تی پاسخگو خواهند بود، گفت: شخصاً تراموا را نمیپسندم، اما باید ببینیم آزمایش آن چگونه خواهد بود.
چمران همچنین با اشاره به مخالفت مجلس با تمدید یک ساله شوراها گفت: کسانی که میخواهند در دوره بعدی شورا حضور داشته باشند، باید طبق برنامه ثبتنام کنند.
وی درباره رقم بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۴ نیز گفت: هماهنگیها انجام و رقم بالایی ارائه شده، اما در جلسه امروز لایحه بودجه و ارائه و تعیین تکلیف خواهد شد.
رئیس شورای شهر تهران درباره ساختوساز در پادگان ۰۶ نیز گفت: پروانه در پادگان ۰۶ صادر نشده و بر این اساس نمیتوان کار را آغاز کرد. برنامه مشخص است و کارهای مربوط به میراث فرهنگی در آنجا انجام شده، اما پروانه هنوز صادر نشده و تا زمانی که پروانه صادر نشود، کاری انجام نمیشود.
در بخش حمل و نقل شهری موفق نبودیم
رئیس شورای شهر تهران در دویست و نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد ناموفق شهرداری در بخش حمل و نقل شهری پایتخت، گفت: به ۶ تا ۷ هزار اتوبوس برای نوسازی در شهر تهران نیاز داریم و باید به صورت یکجا این اتوبوسها را تأمین کنیم.
چمران با اشاره به عملکرد شهرداری در این دوره گفت: ما در پروژههای عمرانی کارهای خوبی انجام دادیم، اما در پروژههای حمل و نقل نتوانستیم کار مثبتی انجام دهیم و آنگونه که میبایست کارها عملی نشد.
وی افزود: بهترین شرکتهای تولید داخلی خودرو در ماه بیشتر از ۵۰ اتوبوس نتوانستند به ما بدهند در حالی که ما به ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ اتوبوس در تهران نیاز داریم و باید بتوانیم بخش زیادی از آن را از خارج از کشور یکجا بگیریم و بعد از شرکتهای داخلی کمک بگیریم.
چمران ادامه داد: امیدواریم مشکلاتمان را با کمک دولت حل کنیم و واگنهایمان را هم از طریق آنها به کشور وارد کنیم.
چالش بزرگ تهران مشکل حریم است
رئیس شورای شهر تهران درادامه با اشاره به مشکلات حریم شهر تهران تاکید کرد: یکی از چالشهای بزرگ تهران حریم است؛ اما وزارت کشور بعد از تصویب طرح جامع متأسفانه مسئله حریم را ابلاغ نکرد و یک استخوان لای زخم باقی ماند.
چمران گفت: افزایش جمعیت تهران زیر یک درصد و از میانگین افزایش تهران در کشور هم کمتر است؛ اما در اطراف تهران افزایش جمعیت ۱۰ تا ۱۲ درصدی داریم و این مناطق به صورت بادکنکی بزرگ میشوند و به تهران میچسبند.
وی تصریح کرد: منطقهای مثل چهاردانگه هم قسمتی از تهران را میگیرد. هر شهری به میزانی از حریم نیاز دارد تا احتیاجات خود را از نظر شهری برطرف کند. حریم تهران مرزی ندارد؛ منطقه مرتضی گرد با چند ده هزار جمعیت را یک دهیار با میل خودش اداره میکند، در حالی که تهران این همه تشکیلات دارد و مسئولان مختلفی آن را اداره میکنند.
رئیس شورای شهر افزود: من شاهد بودم در عرض یک هفته یک ساختمان پنج طبقه با اسکلت فلزی در آنجا ساخته شد و این ساختمان از مقاومت کافی برخوردار نبود و امیدواریم مشکلی هم در آنجا پیش نیاید؛ در نهایت امیدواریم این چالش بزرگ را بتوانیم حل کنیم.
سیاستهای گذشته درخصوص تهران شکست خورده است
مهدی اقراریان نیز در تذکر پیش از دستور خود، اظهار کرد: مقصر مشکلات گوناگون تهران کیست؟ دوستی میگفت تقصیر آقامحمدخان قاجار است که شهر ما را پایتخت کرد. راه نجات تهران چیست؟ امروز نیاز به گفتوگو با متخصصان و نخبگان داریم تا راه نجات تهران را پیدا کنیم. سیاستگذاریهای گذشته شکست خورده است و امیدی به آنها نیست تا راه نجات تهران را پیدا کند.
وی همچنین درباره مسئله انتقال نیروهای مجموعه شهربان و حریم بان به مناطق شهرداری تهران گفت: این موضوع مطرح شده است که شورای شهر تهران با این کار مخالف است. بعید میدانم شورا با کمک به ایثارگران به نیروهای این مجموعه مخالفتی داشته باشد و شاید این موضوع به طور مناسب مطرح نشده بود. شورای شهر با در نظر گرفتن منافع نیروهای شرکت شهربان و حریم بان عمل خواهد کرد.
افزایش دو برابری ظرفیت حمل و نقل پایتخت
علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ از افتتاح فاز اول بزرگراههای شوشتری و بروجردی اوایل سال آینده خبر داد و گفت: به حوزه حمل و نقل با خرید بالای اتوبوس از داخل و خارج کشور، توجه به تراموا و خرید تاکسی، توجه زیادی کردیم تا ظرفیتها را حداقل دو برابر کنیم.
زاکانی تصریح کرد: باید از طریق هوشمندسازی سفر ترکیبی را ایجاد کنیم و ما در حال طی کردن مسیر هستیم؛ اما لازمه آن توسعه حمل و نقل عمومی است.
شهردار تهران با بیان اینکه از ۹۸ تقاطع غیر همسطح ۲۶ تقاطع در حال ساخت و ۵۷ تقاطع نیز ساخته شده است، گفت: در برنامه چهارم توسعه تهران، شورای شهر برای شهرداری ۴ تحول در نظر گرفت که با برشهای سالانه بودجه و ارائه آن و تصویب شورای شهر، عملا راهی را طی کردیم و بالطبع برای اینکه بتوانیم از مشکلات جدی شهر عبور کنیم؛ هدف گذاری معطوف به بزرگترین معضلات شهر شد؛ لذا آلودگی هوا، ترافیک، سستی و ناپایداری شهر و... در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.
شهردار تهران در ادامه گفت: شاید جالب باشد که بدانید در مقایسه سه شورای شهر دوره چهارم تا ششم، در شورای شهر چهارم ۱۱۴ درصد تحقق بودجه، در شورای شهر پنجم ۹۱ درصد و در شورای شهر ششم ۱۳۰ درصد تحقق بودجه داشتیم، این در حالیست که میزان تورم در سه سال اخیر میانگین بالای ۴۰ درصد بود و ما حدود ۲۰ درصد از تورم جلوتر هستیم و دیدید که اقدامات زیادی انجام دادیم و پروژهای که دوره قبل زیر خاک کرده بودند را بیرون آورده و در حال تکمیل هستیم.
زاکانی با بیان اینکه شاهد جهش در سه سال اخیر بودیم و شورای شهر نیز در این مدت تمرکز خود را بر حمل و نقل گذاشت تا خدمات دهی به مردم افزایش یابد، افزود: در این مدت بدهی بانکها را کاهش دادیم؛ بگونهای که بانکها مدعی ۱۷۰ همت بدهی بودند؛ اما بعد از بررسی این به ۸۰ همت کاهش بافت چراکه بیش از ۵۰ همت تسویه شد و۱۹ همت در حال تسویه است و از سال آینده همه بدهیها به روز میشود.
زاکانی گفت: در بودجه سال آینده ما ۸ هدف را در اولویت قرار دادیم وهدف اول برای ما تحقق حداکثری برنامه چهارم است و توجه ما اجرای حداکثری برنامه است.
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه تاکید شورای شهر معطوف به حمل ونقل عمومی بود؛ لذا در این حوزه از سال گذشته در این حوزه سرمایه گذاری بزرگ شد و در بودجه سال آینده شاهد استمرار این حمایت هستیم، گفت: همچنین تاکید ما اتمام پروژههای نیمه تمام بود و عدالت توزیعی را در دستور کار قرار دادیم و در اجرای پروژهها شاهدیم که بیش از ۶۶ درصد پروژهها در جنوب خط خیابان انقلاب رخ داده و تمرکزمان را بر رفع محرومیت زدایی از جنوب تهران قرار دادیم. در بودجه سال آینده همچنین توجه به بازنشستگان را مد نظر داریم و نهایتا سعی داریم در بودجه سال آینده با انضباط مالی در نظام بودجه ریزی توجه به بودجه عملیاتی داشته باشیم.
شهردار پایتخت با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری تهران برآورد ما واقع بینانه ومبتنی بر نیاز تهران است، گفت: برای سال آینده بودجه ۲۳۷ همت (هزار میلیارد ریال) به شورا پیشنهاد میدهیم و برای تحقق تمهیدات لازم اندیشیده شده است و ۳۵ درصد نسبت به سال قبل پیشنهاد رشد بودجه دادیم.
سهم بالای حمل ونقل در بودجه
زاکانی در ادام صحبتهای خود گفت: در بودجه سال آینده سهم حوزه فرهنگی ۱۱درصد، بودجه حمل ونقل ۴۹ درصد، خدمات شهری ۱۵ درصد، بودجه حوزه ایمنی ۴ درصد، بودجه حوزه شهربازی ۳۳ درصد، بودجه هوشمندسازی نیز ۱۸ درصد از کل بودجه درنظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه بودجه پیشنهادی شهرداری اگر بدون تبصره در نظر گرفته شود ۲۷ درصد رشد و اگر با تبصره لحاظ شود ۳۵ درصد رشد بودجه خواهد داشت، گفت: در حوزه افزایش حقوق تابع دولت هستیم لذا پیش بینی ۲۳ همت در بودجه برای حقوق ودستمزد در نظر گرفتیم.
وی در مورد افزایش یک درصدی سهم دفتر شهردار از بودجه نیز گفت: عملا بخش زیاذی از این بودجه معطوف به سازمان فاوا است که نجهیزات و سرورهای جدید خریدار شود چراکه ما نیازمند خرید ونوسازی تجهیزات جدید هستیم، اما امیدوارم کاری شود قسمتهای مختلف زیر مجموعه شهردار کاسته وماموریتها به معاونتها سپرده شود.
زاکانی در پایان تاکید کرد: حتما کار غیر قابل تکرار برای آینده میآوریم و امید است بتوانیم گامی بزرگ برای گره گشایی از مشکلات شهر برداریم. چمران: شخصاً تراموا برای تهران نمیپسندم
حمایت از رانندگان تاکسی و برقی سازی ناوگان تاکسیرانی
حجت الاسلام سید محمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه دویست و نود و نهمین جلسه شورا، با بیان اینکه تاکسیرانی تهران روزانه بیش از ۳ میلیون مسافر را جابهجا میکند و حدود ۱۸ درصد از سفرهای درونشهری را پوشش میدهد؛ گفت: تعداد ۸۰ هزار تاکسی فعال در شهر تهران با مصرف سالانه بیش از ۲۰ هزار لیتر بنزین توسط هر تاکسی و تولید یک و نیم تن ذرات معلق آلایندگی هوا، معضلات جدی در وضعیت هوای شهر ایجاد میکند. این امر ضرورت تسریع در روند جایگزینی تاکسیهای بنزینی با تاکسیهای برقی را دوچندان میکند.
آقامیری با اشاره به جلسات متعدد مدیران سازمان تاکسیرانی با اتحادیه تاکسیرانی و نمایندگان رانندگان، خواستار همکاری همهجانبه برای جلب رضایت رانندگان در مسیر اجرای این طرح شد و افزود: تلاش ما باید این باشد که در کنار نوسازی ناوگان، مشکلات معیشتی و رفاهی رانندگان تاکسی نیز به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی به مشکلات بیمه تأمین اجتماعی رانندگان نیز پرداخت و از مسئولان مربوطه، بهویژه آقایان فروزنده و باقری، خواست اقدامات اساسی و مؤثری در این زمینه انجام دهند.
همچنین موضوعاتی نظیر افزایش نیروهای بازرس، پرداخت حق شبکاری به بازرسان سازمان و نامگذاری پایانههای تاکسیرانی به نام شهدا نیز از دیگر محورهای سخنان وی بود.
تابلوهای موزه امام علی از دوبی بازگردانده شد
درادامه، نرگس معدنیپور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز شورای شهر از بازگردانده شدن ۲۸ تابلوی موزه امام علی از دوبی به این موزه خبر داد و گفت: به غیر از دو تابلویی که گفته شده به فروش رسیده، مابقی تابلوها به موزه بازگردانده شده است.
معدنی پور با بیان اینکه برای تأیید اصالت آثار موزه باید کارگروهی تشکیل شود، افزود: همچنین در مورد مرمت و حفظ و نگهداری آثار باید اقدامات موثری صورت گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه گفت: در این موزه ۵۶۹۰ اثر موجود و حدود ۳۰۰۰ اثر واجد ارزش در سامانه جام شناخته شده است.
وی گفت: بهسازی موزه و لزوم مرمت آثار تنها مختص به موزه امام علی نیست؛ بلکه باید همه موزهها و خانه موزههای تحت نظارت شهرداری مورد توجه قرار گیرند.