کد خبر: ۹۷۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴
سال 89 دور جدید مبارزه اصولگرایان میانه رو و تندرو

آیا دولت به قانون تن می‌دهد؟

احضار 10 وزیر به مجلس برای پاسخ‌گویی
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب – فروزان آصف نخعی: عید نوروز سال 1389 از آغاز محل منازعه پنهان و آشکار دولت و مجلس شورای اسلامی‌بوده است به نحوی که برای کشتن گربه دم حجله 10 وزیر دولت احمدی‌نژاد در ابتدای سال برای پاسخگویی به مجلس فراخوانده شده‌اند. وزرای احضار شده به مجلس همه از وزرایی هستند که در ارتباط مستقیم با طرح هدفمند سازی یارانه‌ها قرار دارند.

خبرگزاری فارس اسامی‌وزرای علوم، بهداشت، رفاه، اقتصاد، صنایع، ارتباطات، مسکن، فرهنگ، دادگستری و کشاورزی را منتشر کرده که قرار است این هفته به منظور پاسخگویی به سؤالات و ارائه گزارش در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات، اجتماعی، اقتصادی، صنایع، عمران، فرهنگی، حقوقی و قضایی و کشاورزی در مجلس حاضر ‌شوند.

علاوه بر این رای گیری در مورد سه تحقیق و تفحص درمجلس نیز قرار است در نخستین هفته کاری سال 89 مجلس انجام شود. به گزارش مهر مجلس شورای اسلامی‌در هفته جاری سه گزارش از تصویب سه طرح تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور، عملکرد سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشور و همچنین عملکرد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی می‌کند و به رای می‌گذارد. 

محمود احمدی‌نژاد نیز که اکنون دریافته خطرهای برسر راه هدفمندسازی یارانه ها پرشمار است، با زمزمه مسایلی چون با مصوبه مجلس مردم دیگر نباید انتظار رفاه را داشته باشند سعی دارد راه گریزی را در آینده برای خود جستجو کند. او همچنین در آستانه عید نوروز سال 1389 جمعه شب در برنامه "سفر به خیر" شبکه سوم سیما با تشریح ابعاد اقتصادی اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها با اشاره به اینکه با نحوه تصویب لایحه هدفمند سازی یارانه‌ها در مجلس مردم ضرر می‌کنند، گفت: "راه حل این است که از مردم بخواهیم که آیا می‌خواهند این قانون اجرا شود یا نه و موضوع را به همه‌پرسی بگذاریم."
به گزارش ایسنا رئیس‌جمهوری در همین برنامه تاکید کرده بود که " ترساندن مردم از اجرای لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان یک برنامه اصلاحی و ضروری، خیانت است....متاسفانه ما با استدلال نتوانستیم یک روش علمی‌و شدنی و راهی که برای اصلاح اقتصاد کشور ضرورت دارد را به مخالفان بباورانیم. "

به گزارش خبرآنلاین محمود احمدی‌نژاد در آخرین مصاحبه تلویزیونی سال 88 با اشاره به اقتصاددانانی که با نظر دولت در باره یارانه ها مخالفت کرده اند گفت :" این افراد اقتصاد بلد نیستندو کسانی که فکر می‌کنند مصوبه مجلس قابل اجراست خودشان بیایند و به جای دولت، آن را اجرا کنند. "

پیش از این رییس مجلس اعلام کرده بود که جهش اقتصادی در گرو اجرای درست بودجه است.

همچنین در پاسخ به سخنان رییس جمهوری، رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس وارد میدان شد و با اشاره به سوابق تحصیلی و تدریسش در دانشگاه‌های مختلف کشور گفت: چطور من صاحب‌نظر اقتصادی نیستم اما رئیس جمهور که هیچ اقتصاد نخوانده خود را صاحب‌نظر می‌داند؟ غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرآنلاین به رئیس‌ دولت دهم یادآور شد که شاگردان وی را به عنوان مشاور اقتصادی‌اش به کار گرفته است."

سخنان واگرایانه محمود احمدی‌نژاد که سعی دارد نهاد قانون‌گذاری یعنی مجلس شورای اسلامی‌را مورد هدف حملات خود قرار دهد و مسئولیت ناکامی‌در اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها را بر عهده این نهاد قانون‌گذاری بیندازد، در حالی انجام می‌شود که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی‌در نخستین جلسه علنی سال 89 روز یکشنبه طی سخنانی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی براین که دولت باید مطیع قانون باشد گفت: روشن است که توسعه بدون قانون امری پایدار نخواهد بود و عدالت بی‌قانون امری متناقض‏، محمل و بیداد خواهد بود. وی هر چند به دنبال این سخنان مطرح کرد که قطعا مجلس بر اساس رهنمودهای رهبری همکاری صمیمانه با دولت خواهد داشت و در موقع خود‌پذیرای استدلال دولت و پیشنهادات آن است، اما مواضح صریح وبی پرده او در نخستین روز کاری در سال 1389 حکایت از آن می‌کرد که گویی قرار نیست مجلس اشتباهات سال های گذشته خود در باره نادیده گرفتن تخلفات دولت را تکرار کند. براساس گزارش دیوان محاسبات در تاریخ 17 /11/87 و از جمله گزارش تفریغ بودجه سال 1385 که در مجلس قرائت شد اعلام گردید که 6/4 تریلیون تومان مجموع تخلفات بودجه ای دولت بوده است. همچنین براساس این گزارش دولت نهم در سال 1385 دو هزارمورد تخلف داشته است. دیوان محاسبات در تفریغ بودجه سال 1386 نیز اعلام کرد که در 170 مورد از 312 بند و جزء و تبصره های قانون بودجه 86 یعنی 54 درصد بندها و اجزای تبصره ها تخلف صورت گرفته است.

به نظر ناظران اقتصاد سیاسی این دسته از تخلفات و دیگر تخلفات منجر به آن شده که رشد 8 درصدی در برنامه چهارم توسعه محقق نشود. این بیان در نخستین سخنان رییس مجلس به گونه ای دیگر مطرح شده است: "در ارزیابی برنامه چهارم توسعه مکشوف می‌گردد که کاستی در تحقق هداف برنامه باید با تلاش و کار مضاعف در برنامه پنجم جبران گردد و اگر رشد 8.9 درصدی برای حصول به سند چشم‌انداز در برنامه چهارم محقق نگردید، معنای آن ترمیم رشد و توسعه با کار مضاعف در برنامه پنجم خواهد بود و این امر امکانپذیر است به شرط آنکه با واقع‌بینی مسیر توسعه مورد ارزیابی علمی‌قرار گیرد و فرهنگ کار و تلاش و آبادانی به هیچ‌وجه تحت شعاع منازعات کم‌خاصیت سیاسی قرار نگیرد و برای وحدت حرکت همه نیروهای انقلاب اهمیت درحد یک قائل شویم."

اما مهمترین بیم نمایندگان مجلس در این است که اگر در عمل دولت تحقق درآمد 40 هزارمیلیارد تومانی مندرج در لایحه خود را به جای درآمد 20 هزارمیلیارد تومانی مصوب مجلس ، از محل لایحه هدفمند سازی یارانه ها محقق سازد و حوزه سیاسی و اجتماعی ایران با پیامدهای سنگین آن مانند آن چه پس از انتخابات روی داد مواجه شود ، چه می‌توان کرد؟ دکتر راغفر اقتصاد دان در گفت و گو با ویژه نامه نوروزی بهار به صراحت تاکید کرده که لایحه هدفمند سازی یارانه ها دعوت به هرج ومرج وشورش است. دولت نهم به ریاست دکتر احمدی نژاد لایحه بودجه سال 87 را به 69 دستگاه تقسیم کرده بود که مجلس در کمیسیون تلفیق تحت ریاست محمد رضا باهنر 69 دستگاه را به 262 دستگاه با ردیف و شماره و هزینه تبدیل کرد. با این همه رییس جمهوری دولت نهم با زیر پا گذاشتن قانون بودجه 87 ، در بخشنامه ابلاغی و اجرایی بودجه ، همان طرح پیشنهادی لایحه خود را که مجلس رد کرده بود ، به دستگاه های دولتی ابلاغ کرد.

اما با درگیری های مجلس و دولت در روزهای آغازین سال 89 به نظر می‌رسد مجلس درنظر دارد قدرت نظارتی خود را احیا کند، اما آیا دولت زیر بار مصوبات مجلس می‌رود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین