کد خبر: ۹۷۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۹

نگاهی به روزنامه‌های سه‌شنبه 17 فروردین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آفتاب یزد از زبان محمود احمدی‌نژاد نوشته "مصوبه مجلس صدمات جبران‌ناپذيری به كشور وارد می‌كند"، "پاسخ بهارستان به پاستور" تیتر اصلی بهار است، جهان صنعت از قول رییس مجلس نوشته "مجلس با فشار زیاد به مردم موافق نیست"، دنیای اقتصاد با "دو نگرانی از سرنوشت یارانه‌ها" همین گزارش را منعکس کرده و پول "پیش‌بینی تورم 23 در‌صدی پس از اصلاح نظام یارانه ها" را به نقل از گزارش صندوق بین‌المللی پول، در صدر اخبار خود آورده است.

ایران به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مسولان نظام پرداخته است و از زبان مقام معظم رهبری نوشته است "قوای سه گانه در تصمیم های بزرگ هماهنگ باشند"، روزنامه جمهوری اسلامی نوشته "دولت و مجلس برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها توافق کنند"، خراسان نوشته "قوای سه‌گانه در اتخاذ تصميم‌های بزرگ يک‌پارچگی و هماهنگی خود را حفظ کنند" و کیهان همین خبر را با تیتر "حفظ وحدت در تصمیم‌های بزرگ تکلیف هر سه قوه است" منعکس کرده است.

"از فاصله گرفتن دل‌های دلسوزان نظام نگرانم" به نقل از هاشمی رفسنجانی تیتر اول آرمان است،" هتک حرمت به تمثال و آرامگاه آیت الله روح الله خاتمی" عنوان اصلی مردم سالاری است.

گزیده مقالات
فرصت از دست رفته در عراق
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته است شيعيان عراق برای جلوگيری از ضايعات می‌بايست از ابتدا به صورت يك‌پارچه ائتلاف می‌كردند و وارد انتخابات می‌شدند. اگر آنها از ابتدا با يكديگر ائتلاف كرده بودند حتی بيش از حدنصاب دو سوم كرسی‌ها را در اختيار می‌گرفتند. البته اين روزها از ائتلاف آنها حرف و سخن‌های فراوانی به گوش می‌رسد ولی همين «ائتلاف ديرهنگام» زمزمه‌های ديگری را به‌همراه داشته و طيف «اياد علاوی» را به امتياز دادن در جهت وسوسه كردن «مجلس اعلا» برای ائتلاف با علاوی تحريک نموده است.

به نوشته این روزنامه از طيف شيعيان عراق انتظار می‌رفت كه در كنار هم‌‌ديگر و به‌عنوان «يد واحده» وارد صحنه انتخابات مجلس ملی شوند و اقتدار عملی خود را در صحنه سياسی به نمايش بگذارند. اين تاسف بزرگی است كه شيعه هنوز هم چوب تفرقه و تشتت خود را می‌خورد و معلوم نيست از اين واقعيت‌های تلخ و تاسف بار هم پندهای لازم را بياموزد. 

آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشته عرصه ملی در سال گذشته شاهد فقدان شادابی و نشاط ملی بود، به‌ترتيبی كه در سال گذشته به خاطر برخی ‌از بـدسليقگی‌ها و عــدم درک صـحـيــح از فـضــاي اجتماعی، فضای يأس و نااميدی در جامعه به وجود آمد كه ‌برای برون‌رفت از وضعيت اخير، لازم است تا اقداماتی در راسـتای نشاط ملی صورت گيرد.

آفتاب یزد تاکید کرده كم اميدی نسبت به شرايط آينده كشور بسيار هشداردهنده است، بنابراين بايد نشاط را به جامعه تزريق ‌كرد، زيرا نااميدی برای جامعه امروز بسيار خطرناک است، بنابراين بايد دلسوزان كشور از راهكارهای خود ‌بهره بگيرند تا اين مشكل حل شود و جامعه بار ديگر نشاط را تجربه كند.

عباس عبدی در سرمقاله آرمان نوشته انتخابات ریاست جمهوری دهم در حالی برگزار شد که هیچ گروهی در کشور نتوانست شرایط موجود کشور را مورد ارزیابی واقع‌بینانه و منطقی قرار بدهد و همین مسأله مهمترین غفلتی بود که از سوی نخبگان صورت گرفت که آسیب‌های فراوانی را به دنبال داشت.

به نوشته این روزنامه‌نگار منقد، جناح منتقد در کشور با فقدان تحلیل درست از شرایط کشور، وارد عرصه انتخابات شدند و این غفلت سبب شد که آنها تصور کنند که تنها راه‌کار آنها برای پیروزی، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است. در حالی که پیش از این پیروزی، لازم بود بسترهای مناسب در کشور ایجاد شود. غفلت منتقدان از شرایط کشور آن‌قدر گسترده بود که به محض ایجاد یک بحران، کل قاعده بازی تغییر کرد و رقیب به راحتی توانست پیروز شود. در حالی که باید با تدبیر وارد عرصه می‌شدند و پیش از حضور، زمینه‌های لازم را مهیا می‌کردند.

سرمقاله آرمان در پایان تاکید کرده این غفلت مختص به منتقدان نمی‌شود بلکه دیگران نیز در این میان دچار غفلت شدند. برای برون‌رفت از شرایط فعلی باید تدابیر لازم اندیشیده شود در غیر این‌صورت رفتارهای بی‌حاصلی که نتیجه‌ای در بر ندارد هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل می‌کند و دود این اقدامات به چشم ملت می‌رود. بنابراین باید چاره‌ای اندیشید.

بهار در گزارشی با اشاره به آماری که نشان می‌دهد از 27 اسفندماه سال 88 تا 13 فروردین ماه امسال 120 میلیون و 480 هزار "نفر سفر" انجام شده نوشته ارائه چنین آماری و استفاده از چنین شیوه "نفر سفر" برای آمارگیری از گردشگران نوروزی در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان گردشگری معیار نفر سفر را برای سنجش گردشگری مناسب نمی‌دانند و معتقدند این آمار معیار واقعی ندارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نوشته این روزنامه گفته استفاده از واژه نفر سفر و ارائه آمار مبتنی بر آن از ابتدای سال 87 آغاز شد با اعلام 70 میلیون نفر سفر که موجب بالا گرفتن بحث‌هایی بر سر این واژه شد، چراکه برخی کارشناسان و حتی رسانه‌ها به‌سختی پذیرفتند که با جمعیت 70 میلیونی ایران چگونه 70 میلیون نفر سفر صورت گرفت.

در حالی که بیشتر روزنامه‌ها از قول علی لاریجانی نوشته‌اند که دولت باید قانون مصوب را به اجرا درآورد و نمایندگان مجلس با اعمال فشار سخت به مردم مخالف هسند، کیهان نوشته رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه رئيس جمهوری از آمادگی مجلس برای بررسی مجدد نظرات دولت درباره قانون هدفمندی يارانه‌ها خبر داد.

این روزنامه از قول مشاور رئيس مجلس علی لاريجاني در نامه‌ای كه ظهر ديروز به رئيس جمهوری نوشته است، اعلام كرد كه بنا بر توصيه رهبر معظم انقلاب در جهت همكاری قوا با يكديگر، مجلس آمادگی دارد در اين زمينه در آغاز سال جديد نظرات كارشناسي دولت را درباره قانون هدفمندی يارانه‌ها دوباره بررسی كند.

پول در گزارش اصلی خود نوشته اصرار و انکار دو رییس در نامه‌های سرگشاده سریال قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و ماجرای کشمکش مجلس و دولت با نامه‌نگاری احمدی‌نژاد ولاریجانی به قسمت‌های نفس‌گیر خود رسیده است.

به نوشته این روزنامه در قسمت‌های پیشین این سریال شاهد بودیم بهارستان‌نشینان در واپسین روزهای سال پیشین با تصویب نصف بودجه پیشنهادی دولت برای اجرای این قانون عملا این سریال را به نقطه پایانی رسانده بودند. با این حال محمود احمدی‌نژاد با چند اظهار نظر در آخرین ساعات سال 88 به‌صورتی تلویحی آنونس فصل جدید این سریال را از صدا وسیما پخش کرد. سال 89 را می‌توان آغاز «سیزن» جدید این سریال به کارگردانی و نویسندگی رییس دولت دهم دانست. پیشنهاد رفراندوم موضوعی بسیار مهیج و جذاب برای آغاز این سریال بود.

پول تاکید کرده نقطه تعلیق ادامه سریال قسمت عید دیدنی نمایندگان در پاستور با محمود احمدی‌نژاد بود. این قسمت آن‌طور که نویسندگان پیش‌بینی می‌کردند از آب درنیامد و بزرگان بهارستان هیچ‌کدام به دیدار محمود احمدی‌نژاد نرفتند. همین امر نیز سبب شد که به جای علی لاریجانی، معاون پارلمانی دولت در این جلسه در کنار محمود احمدی‌نژاد بنشیند.

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته حباب قيمت‌های بورس ممکن است طی روزهای آينده همچنان رشد کند اما اين رشد غيرطبيعي بالا‌خره نه تنها متوقف خواهد شد، بلکه با پايان هيجان‌های ناشی از سوددهی عجيب فعلی، دوباره معقول و منطقی می‌شود و در اين ميان، زيان را سرمايه‌گذاران خرد و مردم عادی می‌دهند که در روزهای آخر و در اوج قيمت‌ها خريد می‌کنند.

به نوشته این روزنامه اگر بخواهيم کمی دقيق‌تر به اين موضوع نگاه کنيم می‌توان ليست شرکت‌هايی که افزايش قيمت آنها باعث افزايش شاخص شده به دست آورد و ديد که چگونه اين افزايش قيمت و سود به کساني تعلق گرفته که به خريد بلوک‌های چند ده درصدی در سال گذشته نايل شدند و از آن طرف سهامداران جزء را هم ديد که تازه بعد از 5سال با رسيدن دوباره شاخص بورس به بالای 13 هزار واحد، اصل پول خود را به دست آورده‌اند!

مردم سالاری در نهایت نتیجه گرفته با چنين اوضاع و احوالی است که بايد به مردم هشدار داد که مبادا در جو احساسی اين روزها بيش از پيش گرفتار عدم تحليل اقتصادی خود و سکوت رسانه‌ها در باب اطلاع رسانی درست و پرهيز از تبليغات نمايشی شوند و باقيمانده سرمايه اندک خويش را هم از دست بدهند.

یک روز بعد از اعلام تورم 10 / 8 درصدی از قول رییس بانک مرکزی که با تردیدهای بسیار روبرو شد پول در گزارشی از قول صندوق بین المللی پول نوشته احتمال دارد تورم ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به 32 درصد برسد. براساس پیش‌بینی این صندوق، نرخ تورم در سال 1389 با فرض افزایش تدریجی قیمت انرژی سه برابر رقم فعلی خواهد شد.

پول نوشته بر اساس این گزارش، هم‌اکنون قیمت هر لیتر بنزین در ایران 10 سنت است و در صورتی که با اعمال سیاست‌های هدفمندسازی یارانه‌ها دچار آزادسازی شود، قیمت هر لیتر به 40 سنت می‌رسد در حالی که قیمت هر لیتر بنزین در جهان در مرز یک دلار آمریکا قرار دارد. در این گزارش با اشاره به اینکه مصرف زیاد بنزین در ایران سبب شده است تا این کشور به یک واردکننده صرف بنزین تبدیل شود.

مونا مشدی رجبی در پایان گزارش پول نوشته در صورتی که بخشی از سرمایه‌ای که هر سال برای تامین یارانه سوخت و انرژی پرداخت می‌شد در ساخت پالایشگاه‌ها صرف می‌شد، ایران می‌توانست به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان بنزین در جهان تبدیل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین