کد خبر: ۹۷۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۳
در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای

صالحی: از نمونه اولیه ماشین های سانتریفیوژ نسل سوم رونمایی خواهد شد

ذخایر اورانیوم قابل توجهی در استان یزد شناسایی و کشف شد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: علی‌اكبر صالحی در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای كه عصر امروز (جمعه 20 فرورددین)  در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، در بیان آخرین دستاوردهای بخش‌های مختلف سازمان انرژی اتمی ایران به اكتشاف معادن و استخراج اورانیوم اشاره كرد و گفت: به منظور تامین مواد اولیه سوخت هسته‌ای در سال‌های اخیر برنامه جامع اكتشاف اورانیوم در حوزه‌های مختلف زمین‌شناسی كشور تهیه و تدوین گردیده است و در راستای اجرای این برنامه در اواخر سال 88 در منطقه اكتشافی ناریگان در استان یزد ذخایر اورانیوم قابل توجهی شناسایی و كشف گردید كه عملیات اكتشافی تكمیلی آن هم‌اكنون در حال انجام است. 

وی با بیان اینكه در سایر حوزه‌های زمین‌شناسی كشور از جمله حوزه‌های رسوبی مستعد در مناطق مختلف كشور، عملیات اكتشاف اورانیوم در فازهای مختلف به صورت فراگیر در حال پیگیری است، ادامه داد: در حوزه استخراج سنگ معدن اورانیوم عملیات آماده‌سازی و تجهیز معدن اورانیوم ساغند یزد با اتخاذ تمهیدات ویژه با شتاب بالایی در حال پیگیری و اجرا می‌باشد كه در پرتو الطاف الهی، بهره‌برداری از معدن یاد شده در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان كرد: همچنین عملیات استخراج كانسنگ اورانیوم از معدن گچین بندرعباس و تولید كیک زرد در مقایس صنعتی در كارخانه تولید كیک زرد بندرعباس در حال انجام است و محصولات تولید شده این كارخانه در آینده نزدیك تحویل مجتمع تبدیلات اورانیوم اصفهان خواهد شد. 

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاورد تبدیلات اورانیوم اشاره كرد و گفت: در حوزه تبدیلات اورانیوم در كارخانه اصفهان علاوه بر تداوم تولید UF6 اقدامات لازم برای تولید پودر اكسید طبیعی و غنی شده اورانیوم با سرعت بیشتری در حال پیگیری است همچنین زیرساختار لازم برای تولید سوخت راكتور تهران در دستور كار قرار گرفته است كه اقدامات عملیاتی آن با سرعت هر چه بیشتر در حال انجام می‌باشد. 

وی به غنی‌سازی اورانیوم اشاره كرد و ادامه داد: تولید اورانیوم غنی‌شده با غنای كمتر از 5 درصد با بكارگیری سانتریفیوژ‌های نسل اول ادامه دارد كه این نسل از ماشین‌های سانتریفیوژ دارای توان جداسازی حدود 1.8 است. 

صالحی ادامه داد: در راستای بهینه‌سازی ماشین‌های سانتریفیوژ در جهت افزایش توان جداسازی ماشین‌های نسل دوم تولید و آزمایش شدند و همكاران ما در سازمان انرژی اتمی توانستند ماشین نسل سوم را نیز طراحی كنند كه این ماشین آزمایش‌های مكانیكی خود را با موفقیت‌ به پایان رسانیده است و نكته حائز اهمیت این نسل از ماشین‌ها دستیابی به قطر 200 میلی‌متر است كه نتیجه آن این است كه علاوه بر افزایش توان جداسازی مقدار تولید در واحد زمان در این ماشین‌ها نیز افزایش خواهد یافت كه انشاءالله در مراسم امروز از نمونه اولیه این نسل از ماشین‌های سانتریفیوژ توسط ریاست محترم جمهور رونمایی خواهد شد. 

صالحی ادامه داد: با عنایت به ضرورت تامین مواد اولیه برای ساخت سوخت راكتور تحقیقاتی تهران یعنی اورانیوم با غنای 20 درصد و با توجه به عدم همكاری بین‌المللی در این راستا رئیس‌جمهور دستور فرمودند كه تامین این نیاز مبرم بومی گردد لذا یک زنجیره در كارهای غنی‌سازی نیمه‌‌صنعتی نطنز برای این منظور آماده‌سازی و راه‌اندازی گردید كه هم‌اكنون به خوبی مشغول كار و تولید می‌باشد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی به ایجاد تاسیسات غنی‌سازی جدید پرداخت و گفت: در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه و پیامد تهدیدات و جنگ روانی برخی كشورها علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای كشورمان و برای جلوگیری از ایجاد هر گونه اختلال و وقفه در فرآیند تامین سوخت راكتورهای هسته‌ای تصمیم‌ گرفته شد سازمان تاسیسات مربوط به فعالیت غنی‌سازی در سایت فردو در دستور كار قرار گیرد. 

وی ادامه داد: ‌این تاسیسات در حال حاضر روند تكمیلی خود را طی می‌كند و افزون بر این دولت تصمیم دارد سایت‌های مشابه دیگری را در نقاط مختلف كشور كه از پدافند طبیعی مناسبی برخوردار باشند، تاسیس كند كه مكان‌یابی اولیه و مراحل ابتدایی ارزیابی مكان‌های جدید نیز صورت گرفته است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی به ساخت مجتمع سوخت اشاره كرد و گفت: در بخش تولید مجتمع سوخت هسته‌ای تمام زیرساخت‌های تولید مجتمع سوخت فراهم گردیده و در حال حاضر برنامه آماده‌سازی ساخت مجتمع سوخت برای راكتور تهران در حال انجام است و امید است بر پایه برنامه زمان‌بندی شده بتوانیم سوخت راكتور تحقیقاتی تهران را در موعد مقرر تامین نمائیم كه در این راستا امروز رئیس جمهور از اولین نمونه سوخت مجازی راكتور تحقیقاتی تهران رونمایی خواهند كرد. 

صالحی با اشاره به نیروگاه اتمی بوشهر و دیگر نیروگاه‌های هسته‌ای قدرت خاطر نشان كرد:‌ در ارتباط با فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر لازم به ذكر است واحد یكم این نیروگاه اتمی مراحل تست‌های خطیری مانند تست فشار 250 آتمسفری مدار اول، تست فشار 110 آتمسفر مدار دوم و تست استحكام و مقاومت كره فلزی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و در حال حاضر جهت بهره‌برداری است كه انشاءالله بارگذاری سوخت نیز به زودی انجام خواهد شد و در تابستان سال جاری این راكتور تولید برق را آغاز نماید. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در ارتباط با طراحی، احداث نیروگاه 360 مگاواتی باید گفت كه طراحی پایه این نیروگاه در سال 88 پایان پذیرفت و طراحی‌ تفصیلی آن در حال انجام است و سایر نیازها مانند امكان‌سنجی تامین تجهیزات و احداث پروژه‌های جانبی در سال جاری آغاز خواهد شد. 

وی به دستاورد پسمانداری اشاره كرد و گفت: در این حوزه در سال 88 عملیات طراحی و آغاز مراحل اجرایی احداث تاسیسات دفن پسماندهای پرتوزا سرعت قابل توجهی را پیدا كرده است و ضمن مكان‌یابی برای این بخش عملیات آماده‌سازی آن آغاز شده است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی به تولید آب سنگین اشاره كرد و گفت: در ارتباط با كارخانه تولید آب سنگین اراک شایان ذكر است كه این كارخانه در حال حاضر طبق برنامه كاری تعیین شده با راندمان مطلوب و در جهت تامین نیاز فاكتور تحقیقاتی اراک مشغول به كار است كه طراحی، ساخت و بهره‌برداری از آن به صورت بومی یكی از افتخارات ماندگار كشورمان می‌باشد. 

صالحی به دستاورد فعالیت‌های هسته‌ای در عرصه‌های پزشكی، صنعت و كشاورزی اشاره كرد و گفت: اجرای طرح ملی تولید رادیوداروها با همكاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تجهیز و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، اجرای طرح ملی طراحی و ساخت راكتور آزمایشی گداخت به منظور گسترش مرزهای دانش و تولید و كسب فناوری در زمینه گداخت هسته‌ای از جمله این فعالیت‌هاست. 

صالحی ادامه داد: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه روش‌های مختلف آنالیز و انداگیزه‌های پارامترهای هسته‌ای، طراحی و ساخت سیستم‌های آشكارسازی هسته‌ای و دستگاه‌های آنالیز برای مقاصد تحقیقاتی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه بهبود كمی و كیفی تولیدات زراعی باغی و دامی با استفاده از روش‌های هسته‌ای از دیگر موارد است. 

وی گفت: انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های پرتودهی خاص و پرتودهی تجهیزات یک بار مصرف پزشكی، مواد غذایی خشك‌‌، گیاهان دارویی، توسط سیستم‌های پرتودهی گاما و الكترون، اجرای پروژه تحقیق و توسعه در عرصه ساخت شتاب‌دهنده‌ها و بومی‌سازی تولید چشمه‌های كبالت 60 با اكتیویته مورد استفاده در سیستم‌های اندازه‌گیری هسته‌ای در صنایع از جمله دیگر دستاوردهای این بخش ماست. 

رئیس سازمان انرژی اتمی به دستاورد ایمنی هسته‌ای اشاره كرد و گفت: امروز هر چند استفاده از انرژی هسته‌ای و پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز امری اجتناب‌ناپذیر گردیده اما آنچه كه این فناوری را از سایر فنون متمایز می‌كند، مخاطرات پرتوهاست و از این‌رو عنایات ویژه به رعایت مقررات ایمنی هسته‌ای و پرتویی در صدر برنامه‌ریزی‌های سازمان انرژی اتمی ایران بوده است.
 
علی اکبرصالحی در ادامه صحبت های خود افزود: در این راستا نظام ایمنی هسته‌ای كشور با هدف حفاظت از كاركنان بهره‌بردار از تاسیسات پرتویی و همچنین شهروندان ایران و برنامه‌ریزی در مسیر عدم بروز مخاطرات احتمالی برای نسل آینده به تدوین ضوابط، صدور پروانه و مجوزهای مرتبط در زمینه بكارگیری فنون هسته‌ای پرداخته است و با انجام بازرسی‌های فراگیر این فعالیت‌ها را تحت نظارت مستمر دارد. 

صالحی گفت: در حال حاضر بیش از 3 هزار مركز پزشكی و دو هزار مركز صنعتی پژوهشی تحت نظارت‌های قانونی نظام ایمنی هسته‌ای قرار دارند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی به فعالیت‌های پژوهشی در زمینه ایمنی هسته‌ای اشاره كرد و گفت: ادامه تدوین نقشه پرتوزایی كشور در فصول مختلف طی سال‌های متوالی، بررسی سالیانه رادیواكولوژی سواحل دریای خزر و خلیج‌فارس، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های اندازه‌گیری پرتوزایی در 13 نقطه كشور كه تا پایان سال به 63 نقطه افزایش می‌یابد از جمله این اقدامات است. 

وی با تاكید بر اینكه موضوع ایمنی هسته‌ای مسأله‌ جهانی است، گفت: همكاری نزدیک با كشورهای منطقه در سطح بین‌المللی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است و مسئولان كشورهای عضو سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان دو مرتبه بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر داشتند و از ایمنی آن اطمینان حاصل كرده‌اند. 

صالحی تاكید كرد: فعالیت مركز نظام ایمنی هسته‌ای كشور طی سال‌های 84 و 88 از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد ارزیابی قرار گرفته كه در گزارش اخیر آژانس قابلیت و توانمندی نظام ایمنی هسته‌ای كشور در راستای انجام وظایف این مركز و نظارت بر راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه بوشهر مورد تائید قرار گرفته است.
 
پیش از هر سخنی بر خود فرض می‌دانم تا ستایش و سپاس خویش را به پیشگاه خداوند متعال عرضه دارم كه توفیق خدمتگزاری به ملت بزرگ ایران را در این جایگاه حساس و مهم و در این موقعیت خطیر به اینجانب ارزانی داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در آغاز سخنان خود با تبریک و شادباش فرا رسیدن سال نو و روز ملی فناوری هسته‌‌ای به محضر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و تمامی دلبستگان عزت و عظمت ایران اسلامی، گفت: به نمایندگی از سوی مجموعه‌ تلاشگران صنعت هسته‌ای كشور مقدم میهمانان را گرامی داشته و از حضور تمامی شما در چهارمین مراسم بزرگداشت این روز بزرگ ملی سپاسگزاری می‌كنم. 

وی افزود: قین دارم كه از رهگذر الطاف خداوندی و در پرتو رهنمودهای مسوولان بلندپایه نظام این مجال همواره برای ما فراهم است تا بتوانیم در مسیر اعتلا و سربلندی روزافزون میهن عزیز اسلامی گام برداشته و در سایه‌ حمایت و همدلی ملت سرافراز ایران و تلاش و همگامی نخبگان، اندیشمندان و همچنین اصحاب رسانه و رسانه‌ ملی همچون گذشته از گردنه‌های سخت و فراز و نشیب‌های این مسیر دشوار اما پرافتخار به سلامت گذر كنیم. 

صالحی تاكید كرد:امید است تا این رهیافت و رویكرد راهبردی در مسیر دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و سایر فناوری‌های نوین وسیله‌ای شود تا همه ما ایرانی‌ها با اندیشه‌ها، افكار و سلایق گوناگون متعهد و یكپارچه و در صفوف بهم فشرده در راستای تامین منافع ملی كشورمان و پاسداری از مصالح نظام گام برداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین