کد خبر: ۹۷۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶

نگاهی به روزنامه های شنبه 21 فروردین 89

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "خاتمی: ما برانداز نیستیم" تیتر اول  روزنامه آرمان است، بهار همین خبر را با عنوان "راهی جز اصلاحات نیست" آورده و "واکنش دولت به اظهارات نادران" عنوان اصلی آفتاب یزد است.

"نسل سوم سانتریفیوژها‌" در صدر اخبار ابتکار آمده، ایران از "نسل سوم سانتریفیوژها و صفحه سوخت رآكتور تهران" خبر داده، خراسان هم نوشته است "رونمایی از نسل سوم سانتریفیوژها و سوخت مجازی رآکتور تهران"و جام جم نیز به همین موضوع پرداخته است.

رسالت از قول احمدی نژاد نوشته است "امریکا برای انهدام سلاح های هسته ای خود زمان تعیین کند" کیهان نیز خبر داده "آمریکا باز هم مات شد، سقوط دولت رنگی قرقیزستان"، پول همین گزارش را با عنوان "لاله واژگون" آورده و روزنامه جمهوری اسلامی از "توافق آمریکا و روسیه برای نوسازی سلاح های هسته ای نوشته است.

"ركودزدایی‌با تحریک تقاضا" تیتر اصلی دنیای اقتصاد است، "رشد 50 درصدی اخراج کارگران" عنوان اول مردم سالاری است و گزارش اصلی جهان صنعت این است "نرخ بالای بیکاری چالش بزرگ اقتصاد ایران".


"در مسیر اقدام های استراتژیک" عنوان مقاله الهه کولایی در روزنامه بهارست که در ابتدای آن با اشاره به گفته های رییس جمهور روسیه هنگام امضا قرارداد جدید تسلیحات با آمریکا نوشته شده اینکه آمریکا و روسیه توانسته اند در پایان پیمان «استارت 1» قرارداد جدیدی را جایگزین آن سازند، موفقیت قابل توجهی برای دیپلماسی هر دو کشور به شمار می رود.

به نوشته الهه کولایی در روزنامه بهار: اوباما توانسته با تغییر سیاست خود در مورد استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا، روسیه را در سیاست های جهانی با خود همراه سازد. تسریع در روند مذاکرات خلع سلاح جهانی موفقیتی چشمگیر برای اوباما داشته، هرچند برخی تحلیلگران امضای این موافقتنامه را دستاورد بزرگ تری برای مسکو در راستای پیگیری سیاست های ضدتروریستی در درون مرزهای فدراسیون روسیه می دانند.

روزنامه جمهوری اسلامی با قراردادهای هسته ای آمریکا موافق نیست بلکه در تیتر اول خود ادعا کرده که این قرارداد تازه ای برای بازسازی تسلیحات روسیه و آمریکا است.

این روزنامه در سرمقاله خود نیز نوشته آمریکا مقدار زیادی سلاح های اتمی دارد که نگهداری آن ها برای امنیت جهانی خطری جدی است وی راهبرد جدید هسته ای اعلام شده از سوی اوباما هم از لحاظ مبنایی هیچ تفاوتی با دكترین های قبلی آمریكا نداشته بلكه به معنای خلق دشمنان فرضی تحت عنوان « تروریسم هسته ای » و استفاده گستاخانه از سلاحهای هسته ای علیه آنهاست.

روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از این که آمریکا اشاره ای به زرادخانه هسته ای اسرائیل نمی کند اما در همان حال علیه فعالیت های اتمی ایران جوسازی می کند نوشته این نوع رفتار باقیمانده آبروی آمریكائیها راهم كه ممكن است وجود داشته باشد از بین خواهد برد.

رسالت در سرمقاله خود نوشته جمهوری اسلامی در شطرنج هسته ای5+1 را مات کرد برای افکار عمومی معلوم شد که آنها از کاه کوه ساخته اند و از چیزی منع می کردند که اصلا وجود خارجی نداشت. 

به نظر این روزنامه حامی دولت، نفس برگزاری کنفرانس تسلیحات اتمی در تهران یکی دیگر از دلایل قاطع این حقیقت است که ایران نه تنها دنبال سلاح هسته ای نیست بلکه در برابر کسانی که با اندیشه های شوم دنبال تولید و تکثیر و اشاعه آن هستند تمام قد ایستاده است.

رسالت نوشته است از یک طرف به ایران می گویند نباید فناوری هسته ای داشته باشید و از یک طرف تهدید به حمله هسته ای می کنند. این برخورد متناقض نشان می دهد که آنها ایران را تشویق می کنند حتما در فناوری هسته ای به سمت تولید بمب برو و مثل ما آلوده رقابت های کور و مسابقات هسته ای بشو!

این كلاف نباید سردرگم بماند عنوان سرمقاله کیهان است که در آن آمده این روزها به دنبال افشاگری های برخی از شخصیت های سیاسی علیه یكدیگر و انتشار اخباری در حوزه مفاسد اقتصادی بار دیگر بحث داغ و پرتنش «مبارزه با مفاسد اقتصادی» كه یكی از مطالبات برحق مردم است به میان كشیده شده است. چنان که فلان نماینده مجلس اتهاماتی را متوجه فلان مقام ارشد دولتی می نماید و فرد اخیر بلافاصله با رد اتهامات وی موضوع را از اساس تكذیب می كند. درباره فساد اقتصادی فلان شخصیت سیاسی كه سابقا مسئولیت های اجرایی در نظام داشته است اخباری منتشر می شود و فرد یاد شده موضوع را به طور كلی تكذیب می كند.

به نظر سرمقاله کیهان در این موج اتهامات و افشاگری ها و انتشار اخبار گوناگون پیرامون مفاسد اقتصادی كه به تبع آن سیل تكذیبیه ها را درپی دارد آنچه اتفاق می افتد سردرگمی افكار عمومی و آحاد ملت است كه با توجه به گفته های ضد و نقیض و ابهامات موجود نسبت به مقوله مبارزه با مفاسد اقتصادی بی اعتماد می شوند.

حمیدرضا طهماسبی‌پور در گزارشی در جهان صنعت با اشاره به گفته های آخر هفته احمدی نژاد در مورد درخواست خروج مردم از تهران، از وی پرسیده: آقای احمدی نژاد مردم به کجا بروند.

نویسنده این گزارش با اشاره به این که ایران از جمله کشورهای زلزله‌خیز جهان است که 90 درصد خاکش روی نوار زلزله است، کلانشهر تهران هم از این قائده مستثنا نیست نوشته آخرین زلزله در تهران 172 سال پیش اتفاق افتاد و بر همین اساس شاید بتوان تخمین زد که وقوع زلزله تهران حداقل 14 سال تاخیر زمانی دارد!

گزارش جهان صنعت با اشاره به تجربه های تلخ زلزله های منجیل و رودبار اشاره کرده که دی‌ماه 82 بود که بم 90هزار نفری با خاک یکی شد و حدود 30 هزار نفر کشته شدند تا بالاخره مسوولان وقت به فکر اصلاح زیرساخت‌های امدادی و ترمیم بافت‌های فرسوده شهرهای پرخطر کشور بیفتند اما متاسفانه باید گفت که این فکر هم با مرور زمان کمرنگ شد و نشان داد تا واقعه‌ای دیگر رخ ندهد اصلاح جدی رخ نخواهد داد.

ابتکار در گزارش اصلی خود نوشته بیكاری تجربه تلخ اقتصاد ایران است و اشتغال نیز بدون تعارف آرزویی كه به نظر می‌رسد تن به واقعیت نمی‌دهد. در شرایط كنونی وضعیت اشتغال و افراد بیكار در جامعه در وضعیت بحرانی است و با توجه به بیكاری متراكم از سال‌های گذشته این موضوع به یک اولویت اصلی و مسأله حساس برای كشور تبدیل شده است.

به نوشته این روزنامه مسئولان وزارت‌كار وامور اجتماعی، پیش از این گفته‌اند: در سال 89 در ازای هزینه كردن حداقل هزار و 400 میلیون تومان تعداد یک میلیون و یكصد هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. اختصاص یافتن بودجه‌های كلان برای ایجاد اشتغال سیاست جدیدی نیست، حداقل در فاصله زمانی سال‌های 84 تا 86 در طرح حمایت از بنگاه‌های زودبازده؛ بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال از سوی دولت هزینه شد.


محمود صدری در سرمقاله دنیای اقتصاد با عنوان دست مدیران را باز بگذارید با اشاره به تازه ترین سخنان وزیر اقتصاد و دارایی که در مصاحبه ای با همین روزنامه مطرح شده نوشته شمس الدین حسینی تلاش بسیاری می‌كند كه تصمیم‌ها و رفتارهای اقتصادی كشور را به اصول و قواعد علم اقتصاد مقید كند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به چهار جانمایه مشكلات اقتصادی ایران از این موارد به عنوان مسائلی که وزیر از کنارشان می گذرد یاد می کند: فقدان آمار رسمی درباره سال بودجه‌ای گذشته ابهام سیاستی و روشی در باب جذب سرمایه خارجی و تعیین دستوری نرخ بهره و تحمیل هزینه‌های دولتی به اقتصاد.

سرمقاله دنیای اقتصاد نتیجه می گیرد اگر قرار باشد باورها و دانش اقتصادی مدیران اقتصادی، صنعتی و تجاری کشور در جهت گره‌گشایی به كار رود، شرط ضروری آن، افزایش آزادی عمل مدیران و رهانیدن آنان از اجبارها و ملاحظات سیاسی بالادستی است؛ عمل آزادانه‌مدیران متخصص، دستاوردهایی به مراتب گران‌سنگ‌تر از طرح‌هایی مانند افزایش هزینه دولت به دنبال خواهد داشت. مدیران را آزاد كنید تا هم آزادانه سخن بگویند و هم آزادانه عمل كنند.

جهان صنعت در سرمقاله خود با اشاره به وعده محمود احمدی نژاد برای کاهش بهای مسکن اشاره کرده که برای این کار گرچه 29 در صد بودجه وزارت مسکن افزایش یافته ولی 211 میلیارد تومان آن برای ساخت زندان و بیمارستان است که وعده جدید را با ابهام مواجه می کند.

این روزنامه با اشاره به این که تمام شواهد و قرائن شکست مسکن مهر- طرح ابداعی دولت نهم- را با صدایی رسا فریاد می‌زنند و هنوز از نافرجامی وعده سپردن اجرای این طرح به بنگاه‌داران مسکن یک سال هم نگذشته، مشخص نیست وعده جدید قرار است با کدام پشتوانه عملی شود.

در آخر سرمقاله جهان صنعت آمده: اگر در کنار علل فوق ابهام در اجرای طرح هدفمندکردن را نیز در نظر بگیریم، این وعده با علامت سوال جدید و البته بسیار مهمی روبه‌رو می‌شود؛ آیا دولت عواقب اجرای این طرح را در بازار مسکن به خوبی درک کرده است؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین