کد خبر: ۹۷۳۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۱:۳۵

راكتور آب سنگين اراك با97 درصد پيشرفت به زودی راه اندازی می شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون برنامه‌ريزي، بين الملل و امور مجلس سازمان انرژي اتمي عصر شنبه در "گردهمايي بزرگ ايران هسته‌يي" در دانشگاه علم و صنعت ضمن اعلام مطلب فوق افزود: چرخه سوخت در بحث كلان در چهار مرحله قرار مي‌گيرد: مرحله اول اكتشاف است كه با توجه به اكتشافات اخير منابع و ذخاير زيادي در سطح كشور به دست آمده است كه مي‌توان به استان يزد اشاره كرد و هم‌چنين منابع ديگري نيز در اين‌باره در حال بررسي است. در مرحله دوم مواد به اصفهان منتقل مي‌شود كه چهار سايت در اين‌باره مشخص است كه در كل دو توليد صورت مي‌گيرد، كيك زرد و UF6، كه در واقع اين مرحله به نوعي آماده‌سازي براي گام بعدي يعني غني‌سازي است. پس از تحولات انجام شده در اصفهان در مرحله سوم براي تامين سوخت مورد نياز در نيروگاه هسته‌يي نطنز، غني‌سازي 5/3 تا 5 درصد انجام مي‌شود. با توجه به اعلام قبلي ايران در سايت فردو نيز چنين كاري صورت مي‌گيرد. در مرحله چهارم تمام محصول سوخت در نيروگاه بوشهر استفاده مي‌شود كه اين نيروگاه براي توليد برق به كار گرفته شده است.

اخوان‌فرد اظهار كرد: نكته قابل توجه اين است كه مسير چرخه سوخت به طور كامل در كشورمان انجام مي‌شود در حالي كه در بسياري از كشورها برخي از ابعاد اين مسير در كشورهاي ديگر انجام مي‌شود.

معاون بين‌الملل و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي با اشاره به پيشينه طرح هسته‌يي شدن ايران از سال 1353 گفت: در آن زمان تمام همت بر اين بود كه يك راكتور 5 مگاواتي تاسيس شود؛ اما در حال حاضر در اراك براي تامين آب سنگين راكتوري راه‌اندازي مي‌شود كه تاكنون بيش از 97 درصد اين راكتور به انجام رسيده كه به‌زودي راه‌اندازي خواهد شد. اين مساله نشان مي‌دهد كه اكنون حركت ايران يك حركت عملي است.

اخوان‌فرد با بيان اين كه در يك روند كلي سه حلقه‌ي دانشگاه، فن‌آوري و صنعت وجود دارد، اظهار كرد: حلقه فن‌آوري كه در آن دانش و توانمندي اعطا مي‌كند موجب مي‌شود كه محصول صنعتي به دست آيد؛ مشكل ايران در تعاملات هسته‌يي اين بود كه به كشور اجازه نمي‌دادند كه در مقوله فن‌آوري بروز و ظهور داشته باشد البته در سال‌هاي اخير ايران توانسته است در اين عرصه نيز وارد شود.

وي با اشاره به فعاليت هشت پژوهشكده در زمينه هسته‌يي گفت: اين پژوهشكده‌ها با برخي از دانشگاه‌هاي تهران و شهرستان‌ها در حال همكاري و فعاليت هستند كه به پژوهشكده هسته‌يي در زمينه پزشكي مي‌توان اشاره كرد كه در اين پژوهشكده پرتودرماني، راديوگرافي، گامااسكن، استريليزه كردن و ميكروب‌زدايي انجام مي‌شود. از سوي ديگر مي‌توان به راديوداروها براي معالجه بيماران صعب‌العلاج را نيز نام برد. در حال حاضر حدود 120 مركز پزشكي از طريق سازمان انرژي اتمي به طور منظم محصولات راديودارو دريافت مي‌كند كه مقوله توليد سوخت 20 درصد نيز در همين راستا است. اكنون انتقال راديوداروها با تاييد وزارت بهداشت صورت مي‌گيرد و در واقع سازمان انرژي اتمي بنا به نياز موجود در جامعه دست به چنين كاري زده است.

اخوان‌فرد در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي پژوهشكده هسته‌يي در مقوله كشاورزي ادامه داد: انرژي هسته‌يي استفاده‌هاي گوناگوني دارد كه مي‌توان به افزايش نگهداري ميوه‌ها و جلوگيري از فاسد شدن آن‌ها و كنترل حشرات موزي اشاره كرد. هم‌چنين در بحث صنعت براي جلوگيري از نشت‌يابي در لوله‌هاي نفت و گاز نيز از محصولات هسته‌يي استفاده مي‌شود. از سوي ديگر در بحث پرتوسنجي دستيابي به معادن و ذخاير موجود در كشور و هم‌چنين مقوله ليرز نيز مي‌توان از اين انرژي استفاده كرد.

معاون بين‌المللي و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي با بيان اين كه دستاوردهاي هسته‌يي را مي‌توان از چند بعد مورد بررسي قرار داد، اضافه كرد: از بعد داخلي دستاوردهاي هسته‌يي موجب ايجاد روحيه‌ي خودباوري ژرف و عميقي در جامعه به‌خصوص در ميان جوانان شد و اعتمادي كه نظام جمهوري اسلامي ايران به نسل دوم و سوم داده بود را مي‌توان شاهد بود. برخلاف تبليغات انجام شده در مقوله انرژي هسته‌يي مي‌توان با دانشمندان جوان مواجه شد. در واقع ايران فعل توانستن را صرف كرد و آن را به اجرا درآورد.

او ادامه داد: اكنون تلاش‌هاي دولت‌هاي قبل به نتيجه رسيده و بايد دستاوردها را نهادينه كرد. اكنون مي‌توان ايران را در ميان 15 كشور برتر جهان در زمينه هسته‌يي ياد كرد.

معاون بين‌المللي و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي گفت: در عرصه بين‌المللي نيز مساله هسته‌يي ايران در يك وضعيت ويژه‌اي قرار دارد؛ يعني يك يا دو اخبار جهان معمولا به نظام جمهوري اسلامي تعلق پيدا مي‌كند. اين مساله نشان از بروز و ظهور قدرت ملي ايران است. در واقع در عرصه بين‌المللي ايران مي‌تواند قدرت خود را نشان دهد كه اين موضوع ناشي از جايگاه ويژه ايران در تصميم‌گير‌ي‌هاي بين‌المللي است. آنان كه منكر اين حرف هستند مي‌توان اين دليل را آورد كه در استراتژي هسته‌يي جديد آمريكا يك شاخه جداگانه براي ايران اختصاص داده شده است.

اخوان‌ فرد اضافه كرد: برخلاف تمام مواضع كشورهاي غربي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران، ايران توانسته است در فضاي بين‌المللي يك چارچوب منطقي ايجاد كند كه ديگر كسي نتواند با شانتاژ با ايران صحبت كند. در واقع اكنون صحنه بازي در دست ايران است كه مي‌توان به مطرح شدن بحث هسته‌يي ايران در عرصه بين‌المللي اشاره كرد.

وي با بيان اين كه فضاي منطقي ايجاد شده در عرصه بين‌المللي اصالت به درون و نيروهاي توانمند داخلي دارد، افزود: اين موضوع نشان مي‌دهد كه ايران منزوي نيست. ايران توانسته است دوستاني در عرصه بين‌المللي پيدا كند و برخلاف ادعاي بسياري از كشورهاي جهان در اجلاس اخير شوراي حكام، ايران توانست بر همگان سيطره پيدا كند و حتي موضع‌گيري بي‌سابقه‌اي نيز از سوي غيرمتعهدها درباره موضوع هسته‌يي ايران و حمايت از آن را شاهد بوديم.

معاون بين‌المللي و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي با بيان اين كه ايران توانسته است كارآمدي سازمان‌هاي بين‌المللي را محك زند، اظهار كرد: هر كشوري حقوق و وظايفي در عرصه‌ي بين‌المللي دارد. ايران توانسته با برخورد خود آژانس را با چالش جديدي مواجه كند كه چرا درباره ايران تبعيض‌هاي دوگانه‌اي صورت مي‌گيرد و حقوق ايران به عنوان عضو پابرجا و كشوري كه همواره بر اساس ضوابط و مقررات بين‌المللي حركت كرده است، بايد رعايت شود.

اخوان‌فرد با اشاره به هشت پژوهشكده هسته‌يي فعال در زمينه‌هاي مختلف در كشور گفت: ايران تلاش مي‌كند كه در آينده‌اي نزديك فعاليت هسته‌يي خود را در عرصه فن‌آوري‌هاي نرم و رشته‌هاي مربوط به علوم انساني نيز گسترش دهد به طور مثال حقوق بين‌الملل هسته‌يي را مي‌توان نام برد كه نيازي اساسي براي جامعه است. هم‌چنين در بحث اقتصاد انرژي نيز اقتصاد هسته‌يي مطرح مي‌شود كه نياز جدي سيستم علمي و اجرايي كشور است در كنار اين روند يك دستاورد عظيم نيز به عنوان ديپلماسي هسته‌يي در زير مجموعه علوم سياسي و روابط بين‌الملل همانگونه كه در دانشگاه‌هاي برتر جهان تدريس مي‌شود بايد در ايران نيز به كار گرفته شود. از سوي ديگر در گرايش مديريت مي‌توان به مديريت و برنامه‌ريزي هسته‌يي اشاره كرد كه در اين باره نيز برنامه‌ريزي‌هايي مي‌شود.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در يك ساله اخير گفت: در يك سال اخير در زمينه اكتشاف به منابع و ميدان‌هاي جديدي كه قابل اتكا در زمينه‌هاي هسته‌يي است دست يافته‌ايم كه مي‌توان به معادن موجود در ناريگان و ساغند يزد و معدن گچين در بندرعباس اشاره كرد. در بخش تبديلات نيز در اصفهان توليد پودر اكسيد اورانيوم مورد مصرف قرار گرفته است و هم‌چنين سانتريفيوژ نسل دوم به جاي نسل اول كه توان جداسازي سه برابر بيش‌تر از نسل اول را دارد مي‌توان نام برد و بحمدالله توسط رييس‌جمهور ديروز از سانتريفيوژ نسل سوم نيز رونمايي شد كه توان شش برابر بيش‌تر از نسل اول را دارد.

معاون بين‌المللي و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي اظهار كرد: هم‌چنين در رابطه با مصوبه هيات دولت درباره ايجاد 10 سايت جديد در كشور نيز تلاش مي‌شود كه به زودي مكان‌هاي آن‌ها اعلام مي‌شود. البته قبل از اعلام رسمي بنا به تعهدات ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ابتدا به آژانس اعلام مي‌شود.

او درباره نيروگاه هسته‌يي بوشهر ادامه داد: كارهاي تجهيزي اين نيروگاه انجام شده و اكنون در مرحله پاياني قرار دارد و تنها يكسري آزمايشات و تست‌هاي ايمني بايد انجام بگيرد. تا پايان سال 89 اين نيروگاه به اتمام مي‌رسد. رياست جمهوري نيز اعلام كرده بود كه در اين باره بايد از كليه توان استفاده كرد تا در سال همت مضاعف و كار مضاعف اين نيروگاه عملياتي شود. هم‌چنين طراحي مفهومي نيروگاه IR360 دارخوين نيز انجام شده و طرح عملياتي آن نيز در آينده نزديك انجام مي‌شود.

معاون بين‌المللي و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي درباره پسمانداري مواد هسته‌يي گفت: سوخت هسته‌يي نيز مانند ديگر مواد ضايعاتي دارد كه در اين قبال سازمان انرژي اتمي وظايفي داشته و برنامه‌ريزي وسيعي انجام داده است بر همين اساس تاسيسات پسمانداري با استانداردهاي قابل قبول در جاهاي مشخص شده و به محض توليد وارد كار مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به گداخت اضافه كرد: اكنون طرح ملي گداخت وجود دارد كه مي‌تواند نظر بسياري از جوانان ايراني را در دانشگاه‌هاي كشور جلب كند. در مقوله كشاورزي نيز به دنبال توليد انبوه از طريق هسته‌يي هستيم.

اخوان‌فرد با اشاره به مساله‌ ايمني هسته‌يي گفت: يك مركز ايمني منطبق با ضوابط سازمان‌هاي بين‌المللي وجود دارد كه تمام مجموعه‌ها را كنترل و نظارت كرده و گزارشي از عملكرد آن‌ها ارائه مي‌كند؛ كه با توجه به گواهي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از بازديد از اين مركز، اين مركز حتي از مركزهاي موجود در برخي از كشورها نيز در سطح بالاتري قرار دارد. در حال حاضر سه هزار مركز پزشكي و بيش از دو هزار پژوهشكده پزشكي و صنعتي توسط اين مركز نظارت مي‌شود.

معاون بين‌المللي و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد:‌ ايران در زمينه هسته‌يي همكاري‌هاي وسيعي با آژانس و كشورهاي همسايه داشته است تا ديگر ايران به عنوان تهديدي براي جامعه بين‌المللي تلقي نشود و بر همگان آشكار شود كه اهداف ايران صلح‌آميز است.

او در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا در كشورهاي صنعتي نيز از سانتريفيوژهاي نسل سوم استفاده مي‌شود، اظهار كرد: ايران نيز مانند برخي از كشورهاي صنعتي در فن‌آوري هسته‌يي از سانتريفيوژهاي نسل سوم استفاده مي‌كند البته سانتريفيوژها نسل‌هاي ديگري نيز دارند كه بعدها بنا به تشخيص كارشناسان از سانتريفيوژهاي نسل چهارم نيز استفاده مي‌شود.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه چرا ايران براي غني‌سازي به جاي استفاده از سانتريفيوژ از ليرز استفاده نمي‌كند؟ گفت: در حال حاضر در بسياري از كشورها از سانتريفيوژ استفاده مي‌شود. استفاده از سانتريفيوژ روشي قديمي نيست و اگر توان ليزري كشور به حد مطلوب برسد ممكن است از اين روش استفاده شود.

معاون سازمان انرژي اتمي در مقايسه با مواضع دولت اصلاحات با دولت كنوني در زمينه هسته‌يي گفت: در دولت قبل فضاي هسته‌يي از بعد سياسي نگاه مي‌شد؛ اما بحث هسته‌يي عرصه‌هاي مختلفي دارد كه شامل موضوعات حقوقي، اقتصادي، فني و غيره مي‌شود. در واقع تنها با يك كليد نمي‌توان تمام درها را باز كرد. فرق دولت كنوني اين است كه در قضيه هسته‌يي از ابعاد مختلف نگاه كرده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
شایان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
4
2
سلام
رکتور آب سنگین خنداب نه آب سنگین اراک
اصلاح کنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین