آفتابنیوز :
آفتاب: میرحسین موسوی در دیدار جمعی از ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن تشکر از ایثارگران گفت: شما افراد ارزشی هستید و برای حل مشکلات کشور دلی سوخته دارید، نه دنبال پست و مقامید و نه دنبال نفع شخصی و نه میخواهید چیزی از اوضاع برای خود برداشت کنید. به همین دلیل سخنان و نظرات شما مهم است خصوصا که ریشه در انقلاب دارید و دلتان برای آن فضای نورانی و معنوی که انقلاب اسلامی بشارت آن را داد تنگ شده است و دنبال آن فضایید.
به گزارش برخی از سایتهای خبری نخست وزیر دروان دفاع مقدس با ذکر خاطرهای گفت: در اوایل جنگ به بشاگرد رفته بودیم؛ منطقهای که قبل از انقلاب بردهفروشی در آن رواج داشت. منطقهای فقیر با فضایی بسته. تنها سرمایهای که آن مجموعه داشت و ما از درون کپر میدیدیم چند بزغاله و مرغ بود. اما از همین بشاگرد افرادی بودند که خودشان را به جبهه رساندند. وقتی از آنها خواستیم که بگویند چه کاری برایتان انجام دهیم، میگفتند یک حسینیه برایمان بسازید و آن فضا برای بنده فراموش نشدنی است چرا که این فرهنگی بود که در آن وضعیت کشور، شایع شده بود و به حق سرمایهای عظیم بود. همین پدیدهها بود که در زمان جنگ معجزهها آفرید.
مهندس موسوی اظهار داشت: ما متأسفانه با گذشت زمان ارتباط خودمان را با این مردم از دست دادیم و فکر کردیم که بیشتر از آنها میدانیم و میتوانیم به آنها هر چه خواستیم بگوییم و مردم هم باید اطاعت کنند. از عقل جمعی استفاده نکردیم. موقعیتها و مقامها و ساخت قدرتی که بر پایهی منافع و فساد در بعضیها شکل گرفت موجب شد رجوعمان به توده و اکثریت مردم کاهش پیدا کند و کمکم آن را از دست دادیم و در این زمینه متأسفانه ضعیف شدیم.
نخستوزیر دوران امام (ره) تصریح کرد: چرا باید امروز هر کاری که انجام میشود و هر ناکارآمدی و هر مشکلی که وجود دارد به نام اسلام تمام شود؟ مخصوصاً که با اغراق از اسلام نام میبریم و مدام در اشارات خود از آیات و روایات دم میزنیم حتی در مورد زلزله تهران که امکان وقوع آن وجود دارد و ما هم قبول داریم اما دولت که نباید در این خصوص از اسلام خرج کند. ما همیشه باید فکر کنیم که تهران در خطر زلزله است و برایش همواره راهحل داشته باشیم.
وی با اشاره به کتاب قانون ابنسینا که یک کتاب پزشکی است گفت: نکتهای در این کتاب هست که روی من خیلی اثر گذاشت. بخشی از کتاب راجع به دیوانهها صحبت میکند و اینکه چگونه باید علاجشان کرد. ابتدا میگوید که درمانش چنین و چنان است ولی بعد بحث روح را میکند و میگوید: روح این افراد را جن تسخیر کرده و به اینجای بحث که میرسد میگوید جایش در این کتاب نیست. آنچه مربوط به پزشکی بود و مداوای آن گفته شد و بعد بحث علمیاش را به آخر میبرد.
وی افزود: وقتی جوان از ما روی بر میگرداند باید مشکل را در خودمان بیابیم. مگر جوان چقدر تحلیل دارد؟ و چقدر میتواند موضوعات را برای خودش توجیه کند؟ باید این نکته را به وضوح روشن کنیم که مشکلاتی داریم ولی ربطی به اسلام ندارد.
وی این سوالات را مطرح کرد که آیا اسلام دنبال فساد است یا دنبال از بین بردن صنعت؟ ما که میگوییم راهی برای تسلط کفار بر خود قرار ندهید نه به این معنا که بهطور مثال تجارت خارجی را قبول نداشته باشیم و یا نباید با جهان ارتباط داشته باشیم، اما چرا اجرای ناقص این کار آن هم به قیمت نابودی محصولات داخلی؟ باز گذاشتن دروازهها به روی اجناس بنجل خارجی کجایش اسلامی است؟ این موضوع با آموزههای اسلامی در تضاد است.
موسوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وقایع بعد از انتخابات گفت: مردم برادران و خواهران هم هستند. خبرهایی که دربارهی زندانها هست و توقیف روزنامهها روی آنان تاثیر بد میگذارد. بنده اصلا به این روزنامه یا آن روزنامه متمایل نیستم ولی مگر چکار کردند که آنها را بستید؟
وی با اشاره به جلوگیری از فعالیت دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: شما اگر میگویید این حزبها خوب نیستند یک حزب خوب تشکیل دهید که با اینها جوانمردانه رقابت و مقابله کنند تا اگر توانستند خود بهخود زمیناش را در جامعه از بین ببرند.
وی تاکید کرد: قرار بود رقابت سیاسی داشته باشیم و این مرّ قانون اساسی در مورد آزادی تشکلهای سیاسی است و بهنفع ماست. این به آن معنا نیست که همه تشکلها خیلی خوب باشند. ممکن است حزبی در کشور شکل بگیرد که تشکل بدی باشد ولی راهحل آن حذف شدن در فرآیند رقابت است که ابواب جمعی مردم در یک فضایی بهترین را انتخاب کنند.
موسوی افزود: اسلام، کسی را نمیزند، کسی را نمیگیرد، تهمت نمیزند، کسی را در زندان نگه نمیدارد و محدودیت ایجاد نمیکند، اسلام یقیناً مدافع نیرومند اقتصاد ملی و عظمت و استقلال کشور است، این وظیفهی فوقالعاده مهمی است که در رفتار و کردارمان نشان بدهیم که این اسلام مدافع استقلال ماست و حاضر نیست یک ذره از استقلال ما از دست برود. منتها ما که در حکومت نیستیم در کنار حکومتیم.
وی خاطر نشان کرد: میگویند شما از کشتی(نظام) پیاده شدهاید از کشتی مسلمانی که پیاده نشدهایم. بهعنوان یک مسلمان میخواهیم طوری رفتار کنیم که جوانها را مأیوس نکنیم و حداقل بگوییم اسلامی که میشناسیم رحمت دارد، رئوف است، سعه صدر دارد و همه را میپذیرد. با زبان استدلال با افراد روبهرو میشود. اسلام دینی است که میتواند با پیشرفتهای جامعه بشری همسو و پیشتاز شود.
موسوی با اشاره به دهه اول انقلاب گفت: در آن زمان در این زمینهها مشکلی نداشتیم، ما ابداعاتی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد جنگ و … داشتیم و احساس نمیکردیم از قافله بشری در زمینه تلاش برای دستیابی به تکنولوژی، تمدن، سیاست و امثالهم عقب ماندگی داریم. لذا من معتقد بودم در هر موقعیتی که هستیم باید بین همسایهها، همشهریها و در سطح ملی این قضیه را نشان دهیم. فکر میکنم آن وصیتی که حضرت علی(ع) در آخرین لحظات داشتند(کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا) حامی مظلومین و مخالف ستمگران باشید یک توصیه فوقالعاده است. یک نیروی مسلمان و دینی باید شهرت به این پیدا کند که در کنار مظلومین است هر جا که باشد و مخالف ظلم است هر جا که میخواهد باشد.
وی این موضوع را دارای اهمیت بسیار عنوان کرد و افزود: همین موضوع هویت اسلامی ما را نگه میدارد. ما واقعا نیازمند آن هستیم که اسلام را خوب معرفی کنیم تا جوانها و ملت خودمان را نجات بدهیم وگرنه دلیلی ندارد که گرایش ضد دینی گستردهای را خدای ناکرده در جامعه شاهد باشیم.
موسوی درباره استقلال جنبش سبز گفت: این حرکت(جنبش سبز) صددرصد یک حرکت مستقل است ولی مخالفان به جنبش سبز نسبت ناروا میدهند و آن را به سلطنتطلبها، منافقین، آمریکا و اسراییل منتسب میکنند. ما را به رابطه خارجی متهم میکنند. این به این دلیل است که استقلال یک ارزش جاافتادهای در میان ملت ما است. ملت ما نسبت به این مسأله حساسیت دارد و اگر یک حرکتی را به خارجیها منتسب کنند طبیعی است که آن حرکت لطمه میخورد و چهرهاش مکدر میشود.
وی افزود: وقتی روزنامهها، سخنرانیها، هیأتها و احزاب بسته شوند و حتی یک کانال نمیتوانیم داشته باشیم و یا یک مناظره نمیتوانیم انجام بدهیم و … در چنین حالتی است که صدای بیگانه در کشور بزرگ میشود. از یک طرف دولت و از طرف دیگر آنها، سرانجام این وسط چیزی که در دو لبه قیچی از بین میرود همان اعتقادات اصیل است که به نظر من در بدنه اصلی جنبش سبز وجود دارد. ما فکر میکنیم چیزی که در این جنبش مهم است تجربیات خوب سیساله انقلاب است که باید تلاش کنیم جمع بشود. سپس یک حرکت جمعی داشته باشیم. این فضای پیرامونی ماست که ترسیم کردم، فضایی که هر روز با یک مشکلی روبرو هستیم.
موسوی گفت: امروز یکی از نشریات را خواندم که نوشته باید امتیاز فعالیت مجمع روحانیون مبارز را هم لغو کرد. آنها نگاهشان اینطوری است. در چنین حالتی شبکهها و هیأتها اهمیت فوقالعادای پیدا میکنند. مواظب خود بودن، مواظب خانواده بودن، مواظب محله بودن، مواظب جامعه و هر چه پیرامون ما هست بودن، اهمیت زیادی پیدا میکند. ما در این مصاف، نمیخواهیم که شمشیر بکشیم و با یک حالت رزمی به میدان برویم. ما تنها عنصری که داریم و قدرتش از همه اینها بیشتر است ایمان و آگاهی است. باید این دو را تقویت کنیم. ایمان به یک دین رئوف و دینی که امام مطرح کرد: پیشتاز و روشن، که بتواند در سطح جهانی و در سطح داخل پاسخگوی مشکلات باشد. از طرف دیگر آگاهی نسبت به حقوق اساسی مردم. مردم باید بدانند که حقوقی دارند و حقوق آنها دارد ضایع میشود.
وی یکی از حقوق مردم را برگزاری انتخابات آزاد عنوان کرد و گفت: وقتی از دور نگاه میکنیم به زشتی این کار پی میبریم که مثلا چهار،پنج نفر که به فرض خیلی آدمهای عالی که تمام حسنهای جهان در آنها جمع شده باشد، بنشینند یک عدهای را کنار بزنند، عدهای را انتخاب کنند و بعد به یک ملت 75 ملیونی بگویند از داخل اینهایی که ما انتخاب کردیم انتخاب کنید. این بدترین حالت برخورد با یک ملت است. بله وقتی که یک نمایندهای خائن از آب درآمد با او باید با شدت و غلظت برخورد کرد و او را بیرون کرد. از گذشته هم برای این کار راه داشتیم اما حالا انتخابات را به این شکل انجام میدهیم که مدام گزینش انجام دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی، میزان سرمایهگذاری است که الان پنج،شش درصد است در حالی که باید بین 12 تا 14درصد باشد. این کاهش به معنای، بیکاری، فقر، فساد، فشار آمدن روی طبقات حقوقبگیر و امثالهم است. یا مثلا گفته شد رشد اقتصادی کشور امسال صفر خواهد شد. البته اطلاعات شفاف وجود ندارد، یک دفعه عدهای مینشینند تصمیم میگیرند و تمام اطلاعات مربوط به فساد و نیز اطلاعات راجع به لایحه هدفمند کردن یارانهها قطع میشود. افرادی به دنبال آمار و اطلاعات هستند تا برای آینده کشور پیشبینی داشته باشند، عوض اینکه این افراد فرصت شمرده شوند به عنوان تهدید مطرح میشوند. سعی میشود که تمام اطلاعات قیچی شود و نتیجه این میشود که شرایط بسیار وخیمی داشته باشیم.
وی افزود: کار ما آگاهی دادن به مردم نسبت به این مشکلات و بسط و گسترش آن است. حقوقی که مردم دارند گسترش این آگاهیها و اطلاع از حقوق خود یعنی همان اصلیترین و مهمترین عنصری است که میتواند زمینه تغییر را به نفع اسلام و انقلاب و آتیهی کشور ایجاد کند به شرطی که حالت اجماع نسبت به این مسأله بهوجود بیاید. من فکر میکنم بعد از انتخابات در این زمینه پیشرفت کردهایم.
وی میزان حضور مردم در تجمعهای خیابانی را معیار درست برای سنجیدن جایگاه جنبش سبز عنوان نکرد و گفت: ما نباید بگوییم که خیابانها زمانی از جمعیت زیاد و در زمانی کم بود و بر این اساس بسنجیم که جنبش سبز در کدام نقطه ایستاده است. باید شاخص و اطلاعاتی داشته باشیم که ببینیم آگاهی از این حقوق چقدر است تا اینکه بدانیم در آینده چگونه باید کشور اداره شود؟ آیا این آگاهی در سطح جامع گستردهتر شده یا کمکم دارد دایرهاش تنگتر میشود. اگر ما نسبت به این موضوع پیشرفت داشتیم زمینه تغییر جدی را در کشور ایجاد کردهایم.
وی آگاهی را مهمترین مسأله عنوان کرد و گفت: باید آگاهی را گسترش دهیم، باید دامنه آگاهی را به روستاییان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و معلمان بکشانیم به آنها بگوییم شما حق دارید که صنعت مستقل داشته باشید، اقتصاد ملی خوبی داشته باشید. از چنین حقوقی برخوردارید. شما حق دارید در جامعه صحبت و نظر خودتان را اعلام بکنید و بهنظر شما باید اهمیت داده شود این صدا و سیما از پول جیبی شما اداره میشود. شما باید پشت این تریبونها باشید.
وی با اشاره به خاطرهای از حضرت امام (ره) گفت: یادم هست که حضرت امام رحمه الله علیه میگفتند چرا اینقدر عکس من در روزنامهها چاپ میشود. اصلاً غدغن کردند. در یک جلسه خصوصی به آقای محمد هاشمی رئیس وقت صدا و سیما از بابت زیاد نشان دادن تصویر ایشان گلایه و ابراز ناراحتی زیاد کردند. خود بنده از میدان امام مقابل ساختمان مخابرات رد میشدم دیدم شیشههایش از بالا تا پایین عکس امام را زدهاند، ناراحت شدم زیرا آن حالت اغراقآمیز، وضعیت آن اداره را به هم میزد و با اعتقادات ما هم ناسازگار بود. نمیدانم نبوی یا غرضی وزیر مخابرات بود، تماس گرفتم و گفتم جمع شود و جمع شد. خیلی طول نکشید حاج احمد آقا با من تماس گرفت و از قول امام از من تشکر کرد و خب این وضعیت آن موقع امام بود.
وی خاطرنشان ساخت: باید به مردم اینها را انتقال بدهیم و اینکه حکومت دینی و جمهوری اسلامی به معنای باز شدن تمام راهها برای ابراز نظر و خلاقیت آنها و بودن آنها در صحنه واقعی است. برداشت من این است با این انتخابات و اتفاقات بعد از آن یک ایدهای در داخل کشور مبنیبر برگشت به حقوق اساسی متولد شد که برگشتناپذیر است. کافی است که از این، مثل یک گیاه و گل پاسداری کنیم و بگذاریم تناور و گسترده شود. در قرآن آمده است که خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر آنکه خودشان تغییر دهند. این آگاهی زمینه تغییرات وسیعی را در جامعه و حکومت ایجاد خواهد کرد.
موسوی تاکید کرد، باید برای راهمان برنامه داشته باشیم و بیش از همیشه باید به این مسأله معطوف شویم که این جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت برسانیم و با گسترش آگاهی ارتباط به روزی با آنها داشته باشیم و به آنها بگوئیم وضعیت کارگری و اقتصادی و… موقعی خوب میشود که نمایندگان واقعی شان در مجلس باشند و نمایندگان مردم هم بتوانند در صدا و سیما نظرات آنها را نقل کنند و مردم هم بتوانند مواظب فساد باشند.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به دوران ابتدایی پیروزی انقلاب گفت: در ابتدای این انقلاب اینجور نبود که بگویند شما چرا ریخت و پاش کردید؟ بلکه همه مراقب یکدیگر بودند. آن ایمان و اعتقاد گسترده باعث میشد مراقب خویش باشند. کافی بود در ادارای کسی کمی پایش را از گلیماش جلوتر بگذارد خود کارمندان بر خورد میکردند و خود جامعه این حالت را داشت. جدا شدن شما از این نوع نظارتها یقینا باعث فساد میشود که البته این به منشوری نیاز دارد که تهیه شود.
وی موضوع مهم دیگر را در ارتباط با فعالیتهای رسانهای برشمرد و گفت: ما باید روشهایمان را به روزتر کنیم. حالا که روزنامه نداریم باید راههای تازهای پیدا کنیم ضمن آنکه دنبال روزنامه هستیم تا از طریق قانونی رسانه داشته باشیم اما از طریق رسانههای مجازی که یقیناً جزء حقوق ماست از طریق هیأتها از طریق خانواده و سینه به سینه باید اطلاعرسانی کنیم. این اطلاعرسانی هم باید حول مسألهای که در آن اجماع داریم با روشهای جدیدی که در حین کار به دست میآوریم انجام دهیم. دائم باید فکرهای نویی ارائه دهیم که یک جمع خلاق را داشته باشیم و روشهای نو برای جامعهمان داشته باشیم.
وی با ذکر مثال از یک تئوری که در هنر مطرح هست گفت: در نظریات فلسفی هنری بحثی است مبنی بر این که یک طیفی از هنرمندان نگارگر وقتی میخواهند نقاشی کنند اول مینشینند راجع به آن فکر میکنند ،اجزاء، حجم و رنگ را در ذهن میآورند در ذهن که تکمیل شد هنرمند در جلوی بوم قرار میگیرد و شروع به نقاشی کردن میکند. یک طیف دیگر هستند که میگویند، با احساس زیباشناسی و با تناسب رنگها کار را آغاز میکنیم اما از اول حاصل کار را تعریف نمیکنند. در نظریات سیاسی مشابه این دو را میتوانید پیدا کنید. قبل از انقلاب مارکسیستها خیلی فعال بودند. دلیل انشقاق آنها این بود که سعی میکردند یک حکومت بیطبقهای را با تمام ابعاد و ویژگیهایش ترسیم بکنند و به طرف آن حرکت کنند. برای همین طرح چینی استالینی داشتیم که متمایل به آلبانی انورخوجه و یا حکومت از نوع کاسترو و امثال اینها بود. در گروههای اسلامی هم همینطور بود آنها هم ترسیم کاملی از حکومت داشتند که در نتیجه یک نوع جدایی و انشقاق و یک دید افراطی در اینها ایجاد کرده بود.
موسوی با اشاره به جنبش سبز خاطر نشان کرد: جنبش سبز بر اساس معیارها و الگوهای دوم حرکت میکند، معیاری که میگوید حقوق اساسی مردم باید رعایت شود، عدالت و آزادی باید باشد. این کار تحقق نمیپذیرد مگر آنکه همه ملت را دور هم جمع بکنیم. این ملت و شهروندی که مالیات میدهد محترم است و هر کس که قوانین داخلی کشور را رعایت میکند محترم است. از اول هم اساس بر همین بود. روزهای اول پیروزی انقلاب گروههای چپ و راست حتی غیرمذهبیها خدمت امام میرسیدند و دائم با ایشان ملاقات میکردند. برای اینکه تصور بر این بود نظامی داریم که تمام اقشار را میتواند در بر گیرد. این هیچ نوع منافاتی با جمهوری اسلامی حکومت اسلامی و حکومت دینی نداشت.
نخست وزیر امام افزود: هماکنون هم تصور و ایدهایی که جنبش سبز باید ارائه دهد این است که بتواند بیشترین نیروی ممکن را در خودش جمع کند. همان جوانی که امروز به خاطر بد کار کردن حکومت از دین بیزار شده است وقتی درست عمل کنیم راه بازگشت او را فراهم کردهایم و این برای ما اهمیت زیادی دارد. یعنی بازگشت وسیع مردم به سمت دین موقعی است که از دین شعارهای خوب و سعه صدر ببینند، کار آمدی ببینند. در آن حالت ما کمترین روی گردانی را از دین و از اسلام و ارزشها و میراثهای فرهنگی و قدیمیمان خواهیم داشت.
وی به روشن شدن بیشتر مشخصات جنبش و این حرکت تاکید کرد و گفت: با این مشخصات و این حرکت را به مردم منتقل کنیم. باید به مردم بگوییم ما دنبال قدرت و دسترسی به قدرت نیستیم. حکومت مال همان کسانی باشد که الان هست اما این معیارهایی که مطابق اسلام و فطرت است را رعایت کنند. بگذارند رسانهها آزاد باشند. ما نمیخواهیم رسانهایی باشد که به دین فحاشی کند.
موسوی افزود: می گوییم مرّ اسلام را بگویید، آیا مرّ اسلام با اینها سازگار است. در خصوص مسائل سیاسی اقتصادی هم همینطور است. کجای اسلام گفته شما دائم در تمام دنیا بگردید و برای خودتان دشمن ایجاد بکنید. در دنیا در سطح بینالملل تقریباً هیچ کشوری نیست که در داخل یک بلوک رسمی نداشته باشند تا درآن جمع، تصمیمگیری جمعی بکنند. در آمریکا که ابرقدرت است و نیروی نظامی، بمب اتم، رسانه و سرمایه وسیعی دارد که در تمام دنیا در گردش است بهعنوان یک قدرت بزرگ در رابطه با مسأله هستهای با ما مشکل دارد ببینید با این مشکل چگونه مواجه میشود. یعنی کشوری که یقینا از لحاظ قدرت مادی، استغنایش از ما بیشتر است. او سعی میکند بین متحدینش وفاق ایجاد کند حتی رقبایش چین و روسیه را راضی کند تا درباره پرونده هستهای ایران به یک اجماع حداکثری برسد.
مهندس موسوی تصریح کرد: از حقوق اساسی خودمان نباید بگذریم اما ضعف و ناتوانی و عدم تدبیرمان را هم نباید به اسلام نسبت بدهیم. این اصلاً ربطی به اسلام ندارد ما میتوانیم کشوری اسلامی و بهترین موقعیت و دوستان را در جهان داشته باشیم و از طرق سیاسی در جاهایی که لازم است از خودمان دفاع کنیم. چنانچه ملت ما در دفاع مقدس نشان دادند بر سر ارزشها حاضرند تا آخرین قطره خون بایستند.
با این که بهطور قطع بهترین فرصتهای توسعه کشور را با افزایش قیمت نفت از دست دادیم و متأسفانه برعکس موقعیت کشور را به سمت بدتر شدن با بد استفاده کردن از درآمدها بردیم. من میگویم اینها باید شناخته شود و دوستان، آنهایی که در زمینه اقتصاد نظریهپردازند به یک شکل، آنهایی که از نظر فرهنگی صاحبنظرند به شکل دیگر، این آیتمها را به اطلاع مردم برسانند تا زمینه دگرگونی در این وضع ایجاد شود.
موسوی خاطرنشان کرد: در اطلاعیه شمارۀ هفده یک موضوع اساسی را طرح کردیم که خیلی توجه نشد، گفتیم شما همین چهار،پنج تا کار را بکنید خواهید دید این وضعیت بحرانی کشور به سمت بهبود خواهد رفت. ما راهحلها را با قید اینکه دنبال قدرت و منفعت دیگری نیستیم دائم باید اعلام بکنیم. بگوییم که کم هزینهترین راه برای اینکه کشور از این مشکلات نجات پیدا کند این است که شما در رویهتان تغییراتی ایجاد کنید.
وی این موضوع را مطرح کرد که در سیاست خارجی وقتی یک رویه مهم در یک کشور میخواهد اتفاق بیفتد و میخواهند تصمیم بگیرند حتی درآن کشورها سعی میکنند نظر اپوزسیون را هم جلب کنند. این جلسات هر سال بک بار دو بار در سال پیش میآید و در همه دنیا این وجود دارد.
به اعتقاد موسوی، این روشی که هر مخالفی حرفی بزند و راهحلی ارائه دهد را صهیونیست یا منافق مینامید و او دلبسته به آمریکا، برانداز و محارب میشود این به نفع کشور نیست. منافقین با این جنایتهایی که در داخل کشور داشتهاند، با این همکاریهایی که با صدام داشتند مردهای شده بودند که ننگ ابدی بر پیشانی آنها مانده است.
موسوی همچین در تبین خطوط و چارچوب جنبش سبز گفت: در عین حال من قبول دارم که کمی با عدم تعیینها روبرو هستیم با توجه به اینکه ما تشکیلات نداریم، روزنامه نداریم و… میتواند خطرساز باشد. لکن باید یک خطوط کلی انشاا… تبیین شود. الان هم در جامعه مخصوصا در فضای دانشگاه وضعیت بهتری ایجاد شده و جامعه دانشجویی به سمت عقلانیت بیشتری رفته است.
موسوی اظهار امیدواری کرد تا راهحلهای اسلامی مسالمتآمیز خدای نکرده در این جریانات فراموش نشود و جوانان هرگز به راهحلهای خشن روی نیاورند. در آینده حرکتهای خشن و تند یقیناً به ضرر ملت ماست و به ضرر جنبش سبز است که باید مراقب باشیم این اتفاق نیفتد.
وی در پایان با یاد دوباره روزهای جبهه و جنگ گفت: ملت کم قربانی نداده است و بنده در انتها باز هم برمیگردم به صحنههای جبههها. من همیشه غبطه میخوردم به آن فضاهای نورانی، طوری نشود که از آن فضاهای روحانی نتوانیم به راحتی در جامعه صحبت کنیم. زیرا الان چنین حالتی بهوجود آمده که کمکم این ارزشها هم دارد زیر سؤال میرود.
دستمریزاد به شما دوستان آفتاب
این حرفها شایسته شماست وما شما رالایق این افکار میدانیم و همین اثبات حقانیت شما و ما است.
زنده باد ایران و ایرانی و فریاد صلح طلبی ما
در پناه حق پيروز باشيد