آفتابنیوز :
آفتاب- فروزان آصف نخعی: معدود آثار عملی در ایران سعی در رصد بحران اقتصادی جهانی اخیر و تاثیر آن بر اقتصاد، جامعه ایران، و رفتار مصرف کننده دارند و این نشان از غفلت بزرگی است که درآن به سر میبریم.
اخیرا انتشارات رسا با سرمایهگذاری شرکت تی.ام.بی.ای اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان چگونگی اداره بحران کسب و کار در بحران اقتصادی با ویراستاری احمد آخوندی و محسن جاوید مؤید کرده است.
دکتر پرویز درگی مولف کتاب سعی کرده بحران مالی امریکا در سال 2007 را با دقت تمام رصد کرده و تاثیرات آن را بربنگاههای اقتصادی ایران و رفتار مصرف کننده ایرانی مورد بررسی قرار دهد.
وی در گفت و گو با سایت آفتاب به انگیزههای انتشار کتاب مذکور اشاره کرد و گفت: " بحران مالی امریکا در سال 2007 به سرعت بازارهای اقتصادی ایالات متحده امریکا را درنوردید . به مرور ابعاد این بحران آنچنان گسترده شد که صاحبنظران را شوکه کرد و ایشان را برانگیخت تا مجموعه¬ تدابیر و اقدامات خود را به کار بندند ، در این شرایط در ایران اینگونه اخبار کمتر معنادار بود."
وی در ادامه با اشاره به این که "بحران به فاصله ای کوتاه تمام کشورهای اروپایی و تقریباً کل دنیا را به گونه ای تحت تاثیر قرارداد که صاحبنظران به یکبــاره دریافتند راه حلهای موضعی و مقطعی، چاره¬ کار نیست " میافزاید:" باز هم در ایران این نوع از اخبار کم معنا بود.
برخی شتاب زده اعلام کردند که این شکست اقتصاد سرمایهداری است که از اساس ریشه در پایه های مکتب سرمایه داری دارد . اتفاقاتی سهمگین ، تارو پود کسب و کارها را در هم پیچید و ابعاد اجتماعی و امنیتی بحران نیز صاحبنظران دنیا را درگیر کرد. باز هم در ایران تصور بعضی بر این بود که آن اتفاقات را با ما کاری نیست، درست در شرایطی که نمی دانستیم ، به مرور و بهتدریج ، التهابهای آن بحران، کسب و کارها را نشانه رفته است."
دکتر درگی در ادامه با تاکید براین که شرکت TMBA با رویکرد توانمند سازی بنگاهها و مؤسسات ، اقدام به کار کارشناسی بر روی بحران کرد" میگوید:" تحلیل وضعیت داخلی نظیـر بودجه، پشتوانههای مالی و اقتصادی دولت، درآمد و نوسان نفت، میزان تورم و مسائلی از این قبیل مستلزم اطلاعات ریز و دقیق است که آمارهای آن در اختیار بخش خصوصی نیست. ضمن اینکه ، سازمانها به دنبال راهکارهای عملی هستند تا گلیم خود را از آب بیرون بکشند."
وی در ادامه تاکید میکند ابتدا این مدیران روزنامه همشهری به ویژه در بخش نیازمندیها بودند که توجه ویژهای بر روی بحران اخیر و آثار آن بر روی مصرف کننده داخلی کردند و میگوید:"به هر رو، تیزبینی مدیران آن بنگاه، با تقاضایی از ما برای ارائه¬ سمیناری کاربردی با دو زاویه بود: در بازار چه خبر است ، چگونــه میتوان در همین بازار ، کسب و کارها را سامان داد؟ از این رو درخواست آنان در قالب یک سمینار برای مدیران اجرا شد و به مجموعهای از راهکارها در حوزه¬ کسب و کار انجامید."
وی در ادامه تاکید میکند:" پس از آن، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان همین سمینار را سفارش داد که با استقبال بازرگانان که از منظری دیگر این وضعیت را ارزیابی میکردند مواجه شد. سپس شرکت پگاه گلپایگان همین درخواست را داد . از دیگر سو اتاقهای بازرگانی دیگر – انجمن مدیران صنایع گیلان با همکاری استانداری گیلان، و شرکتهای خصوصی ، استقبال شایانی از این سمینارها به عمل آوردند."
دکتر درگی کتاب حاضر را "حاصل بازخورد حاضران در سمینارها ذکر کرد تا در نهایت در اختیار دیگر بازرگانان ، مؤسسات و بنگاههای اقتصادی قرار گرفته، بتوانند بر پایه¬ مقتضیات ، هوشمندانه در بازار رفتار کنند."
وی در باره نحوه مطالعه کتاب توصیه اکید کرد که " در مطالعه¬ این کتاب ضروری است تا صفحه¬ 50 با شکیبایی مطالعه شود زیرا در واقع بخش اول کتاب ، به بررسی بحرانهای اقتصادی به ویژه بحران اخیر می پردازد. مطالعه بخش اول به شما بینش روشنی از ویژگیهای انواع بحرانهای مالی و اقتصادی میبخشد. در بخش دوم کتاب ، مجموعهای از راهکارها ارائه می شوند تا شرکتها با بهره گیری از آنها بر همین اوضاع و احوال ناشی از رکود و بحران تاحدی مسلط شده و موفقیت بنگاه خود را رقم بزنند."
این مدرس دوره جامع مدیریت و بازاریابی دانشگاه تهران سپس به تشریح ساختار کتاب پرداخت و گفت: "این کتاب در دو بخش اصلی و نه فصل ، به گونه ای طراحی شده است که خواننده را با نگاهی از کل به جزء، با بحران اقتصادی و تأثیر آن بر اقتصاد کلان در سطح جهانی، کشورها و بنگاههای اقتصادی آشنا و راهکارهای مقابله با بحران را در سطح بنگاههای اقتصادی به ویژه در بخش سیاستهای فروش و بازاریابی معرفی کند."
دکتر درگی تاکید میکند که کتاب به " بحرانهای مالی و اقتصادی در سطح کلان شامل بحرانهای مالی و اقتصادی جهان در سده¬ اخیر، ایجاد بینش به مدیران ایرانی درباره¬ وضعیت اقتصادها در دوران بحران، ریشه های بحران 2007 تا 2009 و آثار آن بر اقتصاد جهانی، بررسی وضعیت کلان اقتصادی ایران و تأثیراتی که از بحران جهانی میتواند بپذیرد، بررسی اقدامات دولتها در سراسر دنیا برای کاهش آثار تخریبی بحران اخیر، معنای بحران اخیر در بخش واقعی اقتصاد، بررسی بحران و تاثیر آن بر بنگاههای اقتصادی، راهکارها و توصیه های لازم در اینباره،بررسی اثرهای بحران بر رفتار مصرف کننده، مخاطب قرار دادن مدیران بنگاههای اقتصادی، به بحث دربارۀ ضرورت مدیریت بر خود در دوران بحران، ارائه¬ الگویی نظاممند برای مقابله با بحران در سازمان، ارائه¬ توصیههای لازم به مدیران ارشد و میانی بنگاههای اقتصادی برای مقابله با بحران می پردازد. "