کد خبر: ۹۸۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۸

تجلیل آیت الله هاشمی از فقهایی که با فتاوای خود معضلات جامعه انقلابی را حل کردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به سومین همایش "بررسی نقش مرجعیت شیعه، احیاء دین و هدایت نسل جوان" پیامی صادر کرد. 

متن کامل پیام به شرح زیر است:

"تلک الدار الآخرة نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الأرض و لا فسادا و العاقبة للمتقین" 

نکوداشت بزرگان و عالمان دینی، فقیهان و مراجع بیدار و وارسته، تکریم و تجلیل از حقیقت علم و تقوی و جهاد و استواری در راه خداست این امر احیاء واژه‌های بسیار مقدسی است که اصل و اساس آن و نیز اوج و شکوه آن را در پرتو اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت می‌توان مشاهده نمود.
 
واژه بسیار اصیل و پرمعنای وراثت انبیاء آن‌چنان انسان را به حق‌تعالی نزدیک می‌کند که از او امانتدار دین و رسل به وجود می‌آورد؛ از نشانه‌های عظمت یک مکتب، تربیت بزرگان و رجالی است که در شعاع انوار آن مکتب ظهور پیدا می‌کنند؛ در اسلام به برکت عنایات الهی و هدایت‌های قرآن کریم و ولایت رسول خدا و ائمه‌ی طاهرین سلام‌الله علیهم اجمعین رجال و بزرگانی تربیت شده‌اند که ما نظائر آنان را در هیچ مکتبی مشاهده نمی‌کنیم؛ فقیهان و مراجعی متصدی بیان حلال و حرام شده‌اند که عمر خود را در فهم احکام خدا سپری کرده‌اند و در این راه با استقامت و استواری و با تعبد و تسلیم محض در برابر حقتعالی، عاشقانه دنبال اجرای احکام الهی در جامعه بودند؛ در این میان چهره‌هایی که معتقد به لزوم اداره‌ جامعه از طریق دین هستند و همه‌ فکر و تلاش آنان ایجاد حکومت اسلامی و پاسخگویی به مشکلات جامعه‌ بشری و هدایت همیشگی همه نسل‌ها از طریق مکتب می‌باشند، از ویژگی خاصی برخوردارند. 

انقلاب اسلامی که به رهبری امام خمینی(ره) پیروز گشت از هنرهای بزرگ آن مرد خدا، تربیت فقیهان و مجتهدانی است که با حضور آنان انقلاب جوششی دیگر پیدا نمود؛ کسانی که با فتاوای راه‌گشای خویش معضلات جامعه انقلابی را حل نمودند و مردم دین زنده و پویا را در وجود آنان مشاهده نمودند. 

حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی (رضوان‌الله علیه) از مراجعی بودند که در مکتب امام و آیت‌الله العظمی بروجردی تربیت شده‌ و جامعیت خاصی پیدا کردند که او را در میان اقران خویش ممتاز ساخت؛ در شکل‌گیری انقلاب آن زمان که یکی از مدرسین برجسته سطوح عالی حوزه بودند با تایید مرجعیت امام در صحنه‌های عملی انقلاب حاضر شده و به همان سبب رنج تبعید به مناطق بسیار بد آب و هوا را به خود خریدند. 

ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همه صحنه‌های مهم و حساس حضور جدی داشت و علاوه بر مدیریت حوزه علمیه قم، نقش بسزایی جهت حضور فضلاء در جبهه‌های دفاع مقدس ایفا کردند. 

برای احیاء علمی و فقهی امام شرح عظیم و مبسوطی بر تحریرالوسیه در 28 جلد نگاشت که گام بسیار مهمی در فقاهت است. 

ایشان مبانی فقهی و اصولی امام را در نبود امام آن‌چنان در حوزه علمیه رواج دادند که درس‌شان یکی از دروس پرآوازه و مهم حوزه که در آن مبانی امام مورد تحلیل قرار می‌گرفت بود. 

بعد از ارتحال امام(ره) با قدرت و صلابت و با پذیرش مرجعیت خط امام و انقلاب و فقاهت را استمرار و رونق بخشیدند. فتاوای بسیار مهم او در مسائل سیاسی خصوصا در دفاع از حکم امام خمینی(ره) در مورد سلمان رشدی هیچ‌گاه از خاطره‌ها محو نمی‌شود. حوزه‌های علمیه هیچ‌گاه خدمات علمی و فقهی و سیاسی این مرد بزرگ را فراموش نخواهد کرد. 

شاگردان کثیر ایشان همیشه یاد او را در مسائل مختلف علمی زنده نگه خواهند داشت کتاب‌های مفصل فقهی و اصولی و تفسیری و اعتقادی، همیشه محوری برای فضلاء و دانش پژوهان خواهد بود. آثار بسیار مهمی که از ایشان باقی مانده خصوصا مرکز فقهی ائمه‌ اطهار علیهم السلام که امروزه با گذشت بیش از ده سال فضلای ارزنده و پژوهش‌های بسیار مهمی ارائه داده است ماندگار و مفید و حیات‌بخش خواهد بود. 

یاد ایشان و همه‌ عالمان و فقیهانی که حیات خویش را در خدمت به اسلام قرار دادند را گرامی می‌داریم و از خدای متعال برای بیت معظم ایشان به ویژه فرزند عالم و برومند‌شان آیت‌آلله آقای حاج شیخ محمدجواد فاضل دوام توفیق جهت ادامه راه پرافتخارشان را مسالت داریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین