کد خبر: ۹۸۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۲

العراقیه: وحدت حكيم و مالكی فرقه‌گرايی را در عراق گسترش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی که در انتخابات پارلمانی اخیر عراق توانست بیشترین کرسی‌ها را به‌دست بیاورد، در واکنش به خبر وحدت دو ائتلاف شیعه «دولت قانون» و «ائتلاف ملی عراق» در بیانیه‌ای تاکید کرد: امیدواریم که در پشت این اتحاد جدید دلیلی صرفا سیاسی وجود داشته باشد و بر مبنای فرقه‌ و مذهب تشکیل نشده باشد.

در این بیانیه آمده است: زمان فرقه‌گرایی و قوم‌گرایی بعد از این که ثابت شد وحدت ملی عراق را تهدید می‌کنند، گذشته است.

پیش از این ائتلاف ملی عراق به رهبری «عمار حکیم» از توافق خود با ائتلاف دولت قانون بر سر سازوکارهای رسیدن به وحدت برای تشکیل دولت خبر داد. 

«عبدالرضا الکاظمی»، عضو ائتلاف ملی عراق گفت: با وجود چالش‌ها و خطرات موجود، دو ائتلاف ملی عراق و دولت قانون توافق خود را برای تشکیل جبهه واحد پارلمانی اعلام می‌کنند.
 
وی افزود: این دو ائتلاف به توافقی در مورد اعلام فراکسیون بزرگ پارلمانی رسیدند و از موارد اختلاف صرف نظر کردند.
 
بنا به گفته دیگر مقام‌های دو ائتلاف، «نوری المالکی»، نخست‌وزیر کنونی عراق تنها نامزد ائتلاف دولت قانون برای تصدی پست نخست‌وزیری دولت جدید خواهد بود اما تائید نهایی آن در گرو توافق با ائتلاف ملی عراق خواهد بود. 

این دو ائتلاف توافق کرده‌اند معرفی نامزد نخست‌وزیری به پس از بازشماری صندوق‌های رای بغداد موکول شود. 

بر اساس نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی هفتم مارس عراق، اتئلاف دولت قانون ۸۹ کرسی و ائتلاف ملی عراق 70 کرسی را به دست آورده است. 

این در حالی است که کمیسیون عالی انتخابات عراق دوشنبه بازشماری دستی آرا بغداد را آغاز کرده است. 

این کمیسیون پیش از این اعلام کرده بود که ممکن است این بازشماری سه هفته طول بکشد. این بازشماری 5 میلیون و 200 هزار برگه رای در بغداد را در بر می‌گیرد. 

در انتخابات پارلمانی عراق، اتئلاف نوری المالکی تنها دو کرسی کمتر از اتئلاف «ایاد علاوی» که به دست آورد وهیچ کدام از این دو اتئلاف نتوانستند آرای کافی برای این که بتوانند به تنهایی دولت تشکیل دهند، به دست آورند. 

ائتلاف «العراقیه»91 کرسی مجلس عراق را کسب کرده است. 

پیشتر هیأت بررسی انتخابات پارلمانی عراق، دستور شمارش مجدد آرای انتخابات پارلمانی در بغداد را داده بود. 

بغداد یکی از چند حوزه انتخاباتی است که نخست‌وزیر عراق خواستار شمارش مجدد آرای آنجا به طور دستی شده است. 

مالکی معتقد است سیستم الکترونیکی شمارش آرا قابل اعتماد نیست. 

در حالی که حدود دو ماه از برگزاری انتخابات عراق می‌گذرد، هنوز نشانه‌ای از چشم‌انداز تشکیل دولت جدید در آینده نزدیک دیده نمی‌شود. 

به گفته خبرنگاران تغییر جزئی آرا در نتیجه بازشماری دستی، می‌تواند موقعیت کنونی احزاب را تغییر دهد و این همان نتیجه‌ای است که مالکی امیدوار است سبب پیشی گرفتن او از ائتلاف علاوی شود. 

چانه‌زنی و توافق نهایی بر سر جزئیات تشکیل دولت جدید در عراق و حتی این‌که چه کسانی سمت‌های مهم مثل ریاست‌جمهوری و ریاست مجلس عراق را در دست خواهند داشت، در شرایط کنونی انجام نشدنی است، مگر این‌که نتایج نهایی انتخابات رسما تائید و اعلام شود. 

پس از آن، مشکل ائتلاف وسیع‌تر با گروه‌هایی که هیچ از دو ائتلاف اصلی چندان رغبتی به همکاری با آنها ندارند، پیش خواهد آمد. 

هنوز نتایج نهایی انتخابات به دلیل اعتراض ائتلاف دولت قانون به تائید رسمی دادگاه تجدید نظر عراق نرسیده است. 

بر اساس قوانین عراق، پیروز انتخابات عراق با توجه به ناکامی در کسب بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان، باید برای تشکیل دولت با گروه‌های دیگر ائتلاف کند. 

در این انتخابات بیش از شش هزار و 200 نامزد از شش ائتلاف اصلی، چند گروه قبیله‌ای و چندین گروه اقلیت در انتخابات هفتم ماه مارس عراق برای کسب 325 کرسی پارلمان این کشور به رقابت پرداختند. 

ائتلاف العراقیه چندی پیش نیز در واکنش به خبر تشکیل کمیته مشترک دو ائتلاف «دولت قانون» و «ائتلاف ملی عراق»، گفته بود که تحت فشار ایران این کمیته تشکیل شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین