کد خبر: ۹۹۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹
در دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان

آیت‌الله بیات زنجانی: تریبون‌هایی که با پول بیت‌المال اداره می‌شوند، به محلی برای تخریب افراد تبدیل شدند

اعترافات، عاری از وجاهت شرعی و قانونی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان همراه با جمعی از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی شاخه قم، با آیت‌الله العظمی بیات زنجانی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس، آیت‌الله بیات زنجانی پس از استماع سخنان حضار، ضمن تقدیر و تشکر از حضور آنها، گرامی‌داشت نام و یاد شهید بزرگوار حضرت آیت‌الله مطهری(ره) را زنده نگهداشتن نام علم و آزادی به‌صورت توأمان دانسته و گفت: به جد معتقدم که یکی از مهمترین آسیب‌های وارد شده به انقلاب اسلامی، از دست دادن نیروهائی همچون استاد بزرگوارم آیت الله مطهری(ره) بود که اگر امثال ایشان امروز بودند، دچار گرفتاری‌هایی که همگان شاهد آن هستیم، نبودیم.

وی با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده از سوی حضار و اشاره به وضعیت خاص حاکم بر جامعه اظهار داشت: مراجع بزرگوار، انقلابیون با سابقه، مدیران سطوح عالی کشور در دوران امام و بعد از آن، همه و همه نسبت به وضعیت موجود نگران هستند؛ اما برخی تریبون‌ها در اختیار افرادی قرار گرفته که با کمال تأسف و به واسطۀ تحلیل غلط، احساس می‌کنند که با نگفتن مشکلات و سرپوش گذاشتن بر روی آنها و با معکوس نشان دادن برخی واقعیات در بعضی مقاطع، می‌توانند امور کشور را به پیش ببرند در حالی که غالب مشکلات کشور به واسطه همین نوع نگاه به وجود آمده است.

آیت‌الله بیات زنجانی سپس با اشاره به ارائه شدن راه‌کارهائی برای برون‌رفت از وضعیت موجود افزود: در بسیاری از موارد تذکراتی از جانب علماء و بزرگان به برخی حاکمان داده شده و این تذکرات از زمانی جدی‌تر شده که سئوالات پیرامون اصل دین و حکومت دینی در جامعه زیاد شده است.

وی تأکید کرد: با مراجعه به نهج البلاغه و کتب روائی مختلف می‌بینید که دین در نگاه امیر المؤمنین(ع) و فرزندان پاکش، در بسیاری موارد با آن چیزی که در جامعۀ ما در حال پیاده شدن است، تفاوت دارد.

این مرجع تقلید به موارد متعدد این قبیل روایات اشاره فرموده و افزود: راجع به همین اعترافات پخش شده و عکس‌العمل‌های پس از آن در جامعه صحبت‌های فراوانی شده است. بسیاری از بزرگان و علماء گفته‌اند و تأکید کرده‌اند که این اعترافات، عاری از وجاهت شرعی و قانونی است و در کمال تعجب، به عمده آنان تهمت‌های ناروائی وارد شده است. این موضوع در حالی است که نص روایات، موضع آن بزرگان را تأیید می‌کند.

نمونه آن، روایتی از مولی امیرالمومنین(ع) است که در جلد 28 وسائل الشیعه آمده است که اگر شخصی تهدید به زدن، بازداشت و تحقیر شود و در این حالت اعتراف کند، این اعتراف اثری ندارد و قابل تکیه نیست. مهم است که امام می‌فرماید اعترافی که با تهدید به بازداشت شدن و یا تهدید به ضرب و جرح بیان می شود، قابل استناد نیست و جالب است که ما اعترافاتی را قابل ارزش بر می‌شماریم که نه در حال تهدید، که در زمان بازداشت افراد ایراد شده است و این در تقابل کامل با بیان معصوم(ع) است.

آیت‌الله بیات زنجانی با انتقاد از دستگاه قضائی در رسیدگی به بسیاری از اتهامات بیان کرد: در رساله نیز اشاره کرده‌ام که بنده اجتهاد مطلق را برای قاضی، شرط لازم می‌دانم چراکه اگر قاضی مجتهد نباشد، نمی‌تواند موضوع را درست تشخیص دهد و کسی که در تشخیص موضوع، دچار اشکال است نمی‌تواند حکم کند و اگر حکم کند، کار خلاف مرتکب شده و حقوق دریافتی‌اش هم مشروع نیست.

وی با اشاره به روایات متعدد در باب قضا و اهمیت آن در نگاه معصومین افزود: عین عبارت امام علی(ع) در مورد قضات این است که در حدیث شماره ۱۸۸۹ از کتاب دعائم الاسلام آمده و در آن بیان فرموده است که قضات بر سه قسم هستند؛ یکی از اینها در بهشت و دو دستۀ دیگر در جهنم خواهند بود؛ اول کسانی هستند که در عین علم، حُکم اشتباه صادر می‌کنند، دوم کسانی که از روی خطا، حکم غلط می‌دهند که هر دوی اینها در جهنم هستند و سوم هم کسانی که از روی علم، حکم درست صادر می‌کنند، که این دسته در بهشت خواهند بود. امام(ع) وضعیت را به صراحت بیان فرموده که کار قضات، کار ساده‌ای نیست و باید در بیان احکام قضا، علم و تقوا را در کنار یکدیگر قرار داد.

آیت‌الله بیات زنجانی تأکید کرد: اگر بنا باشد به احکام اسلامی همان‌طوری که مدّ نظر معصومین است عمل شود یقیناً جامعه اسلامی، وضعیتی به مراتب بهتر از این خواهد داشت که ما شاهد آن هستیم. علّت وضعیت کنونی ما، برداشت های شخصی و مِن عِندی از اصول است. برای مثال وقتی امام علی(ع) مطابق با روایت (شماره ۱۵۵۲) نقل شده در کتاب دعائم الاسلام به قنبر دستور می فرماید که شخصی را حد بزند و قنبر سه ضربه بیش از حد معین به او می زند، امام او را خوابانده و آن سه ضربه را به او می زند. این کار امام نشان از این دارد که آقای مسئول! شخص حتی اگر متهم و محکوم باشد، نباید بیش از آن چیزی که مورد نظر شرع مقدس است را تحمل کند. اگر شمای مسئول این کار را انجام دادید، باید پاسخگو باشید. ولی بیننا و بین‌الله الآن وضعیت جامعه اینگونه است؟

این مرجع تقلید ادامه داد: یا در مورد دیگری که بسیار مهم است از رسول الله(ص) چنین نقل شده که آن حضرت تصریح کرد: “اذا کان فی الحدّ لعلّ و عسی، فالحدّ معطل” به این معنا که اگر در اثبات حد، به قول ما «اما و اگر» باشد، آن حد جاری نخواهد شد. این روایات یعنی اینکه گناه‌هایی که اسلام برای آنها حد در نظر گرفته است، در لسان روایات با یک اما و اگر از اجرا ساقط می‌شود؛ چرا ما به دنبال این هستیم تا افراد را حین ارتکاب یک گناهی بگیریم و بعد بر او مثلاً حد جاری کنیم در حالی‌که همان روایات تأکید دارد که چنین کاری مفسده‌اش از آن گناه بیشتر است.

آیت‌الله بیات زنجانی تصریح کرد: من سئوال می‌کنم اگر بنا بود در موارد مورد ابتلای همین روایاتی که نقل شد، طبق دستور ائمه و نظر آن بزرگان عمل می‌شد، آیا چنین وضعیتی در جامعه پیش می‌آمد؟

این مرجع تقلید تأکید کرد: مطابق روایات متعدد در جامعه اسلامی کسی حق تهمت زدن حتی به یهودیان، نصرانیان و زرتشتیان را هم ندارد ولی با کمال تاسف تریبون‌ها و جرایدی که با پول بیت‌المال اداره می‌شوند، تبدیل به محلی برای زدن تهمت و تخریب انسان‌های مؤمن، انقلابی، دلسوز و حتی محل تهمت به ساحت برخی مراجع تقلید شده است. آیا این موضوع با نص روایات در تضاد نیست؟

آیت‌الله بیات زنجانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به دیدارهای متعدد خانواده زندانیان سیاسی اشاره کرد و گفت: خدا کند مطالبی که می‌شود، صحیح نباشد ولی تشابه و تواتر مطالب نقل شده، حداقل این تکلیف را بر دوش مجلس و دستگاه قضائی در نظام اسلامی می‌گذارد که راجع به این موضوعات تحقیق کرده و با متخلفین برخورد کنند.

آیت‌الله بیات زنجانی در پایان سخنان خود، با تاکید بر اینکه تکلیف بر دوش همگان است تا اسلام صحیح را به جامعه عرضه کرده و در زدودن تفسیرها، رفتارها و کردارهای سلیقه‌ای تلاش کنند اظهار داشت: معلمان، مهمترین افراد و پیشروان این مسأله‌ هستنند و آنها در پاسخ به جوانان و نوجوانان، باید بگویند که دین خدا و احکام آن، الزاماً همانی نیست که در ادارۀ جامعه می‌بینید. این مسأله بزرگترین نهی از منکر است و شما معلمان عزیز، باید پیش رو در احیای این اصل فراموش شدۀ اسلامی باشید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین