کد خبر: ۹۹۰۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۵

تخلف سنگین سازمان هواپیمایی روی میز دیوان محاسبات

در روز‌های اخیر، تنش میان سازمان هواپیمایی کشوری زیرمجموعه وزارت راه‌وشهرسازی و دیوان محاسبات کشور، بر سر تخلفات مالی احتمالی بالا گرفته است و بنابر اظهار دیوان محاسبات کشور، پرونده تخلفات احتمالی سازمان هواپیمایی کشوری به دادسرای دیوان ارجاع شده است.
تخلف سنگین سازمان هواپیمایی روی میز دیوان محاسبات
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اطلاعیه منتشرشده دیوان محاسبات کشور، این پرونده مربوط به ارائه خدمات رفاهی به کارکنان وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت‌های هواپیمایی غیردولتی به ارزش تقریبی ۲ هزار میلیارد تومان است؛ اقدامی که به گفته دیوان محاسبات، بدون رعایت ضوابط قانونی و مالی انجام شده است.

در واکنش به این موضوع، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری حسین پورفرزانه با رد این اتهامات، گزارش دیوان را ناشی از «سوءبرداشت» دانسته و تأکید کرده است که تاکنون هیچ ارجاع رسمی به سازمان ابلاغ نشده است. او همچنین از برگزاری جلسه‌ای برای بررسی ابعاد این موضوع در آینده نزدیک خبر داد.

این در حالی است که چالش دیگری نیز بر سر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما میان سازمان هواپیمایی و دستگاه قضایی کشور وجود دارد. 

پیشتر، دیوان عدالت اداری با صدور رأیی اعلام کرده بود که قیمت‌گذاری بلیت هواپیما باید طبق مکانیزم عرضه و تقاضا و بدون دخالت دولت انجام گیرد. این تصمیم با واکنش‌هایی از سوی برخی مسئولان از جمله وزیر راه و شهرسازی، همراه بود که آن را غیرقانونی خوانده‌اند.

با این حال، دیوان عدالت اداری بر موضع خود پافشاری کرده و تأکید دارد که دخالت دولت در نرخ‌گذاری خلاف قانون است و شرکت‌های هواپیمایی باید آزادانه قیمت‌گذاری کنند.

از طرفی، روز ۲۶ اردیبهشت مدیرعامل شرکت لوله و مخابرات نفت ایران علی احمدی‌پور عنوان کرده بود که در سال گذشته ۸۹۰ میلیون لیتر سوخت هوایی تحویل داده شد.

در چند سال گذشته قیمت سوخت هواپیما لیتری ۶۰۰ تومان بود که اوایل امسال با ابلاغیه شرکت ملی پالایش‌وپخش فرآورده‌های نفتی، این قیمت برای هوایپما‌های مسافربری داخلی با رشد ۱۸ برابری به ۱۱۰۰۳ تومان بدون ارزش افزوده (یک‌ششم میانگین قیمت جهانی) رسید.

خاطرنشان می‌شود از ۴۰ میلیون مسافر هوایی سال گذشته، مسافران داخلی سهم ۹۰ درصدی داشتند. طبق برآورد مرکز آمار نیز ۸۵ درصد هزینه حمل‌ونقل هوایی مربوط به سه دهک بالای جامعه است.

مهدی محمدی، کارشناس حمل‌ونقل، اظهار کرد: به واسطه عملکرد ناکارآمد مجموعه حمل‌ونقلی کشور در انتقال مسافر، بار مسئولیت بخش مسافری به دوش راه‌آهن و حمل‌ونقل هوایی افتاده است.

این کارشناس افزود: ماراتنی که برای تهیه بلیت قطار و هواپیما به صورت ماهانه صورت می‌گیرد، ناشی از همین موضوع است.

محمدی تصریح کرد: با دادن یارانه عادلانه به مسافران به عنوان آخر زنجیره، امکان انتخاب را به مسافر می‌دهیم که از میان شرکت‌های هوایی یا ریلی یکی را برگزیند و این طوری رقابت اقتصادی در میان شرکت‌های مسافری به جریان می‌افتد.

این کارشناس حمل و نقل عنوان کرد که رقایت آنها قیمت بلیت را متناسب بازار عرضه و تقاضا خواهد کرد و از طرفی انگیره ارتقای کیفی در این دو صنعت به وجود خواهد آمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین