کد خبر: ۹۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹
در نشستی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

داریوش قنبری: تمدید دوره ریاست جمهوری مانند جوک است؛ دولت با نگاه خودمحوری تحمل قوای نظارتی را ندارد

رئیس دولت با شعارهای پوپولیستی رهبری جامعه را برعهده گرفت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: داریوش قنبری نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس در نشستی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان که که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه با موضوع “تحلیل سیاسی روز با محوریت دولت نهم و دهم” در محل تالار شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: در جائی که علم و دانش مدرن حرف اول را می‌زند، رئیس دولت بدون تسلط داشتن به دانش و علم حرف می‌زند که نمونه آن بحث افزایش تعداد فرزندان بود که نشان می‌دهد ایشان بجای آن که دغدغه برای حل رفاه و آسایش مردم را داشته باشد، به فکر از بین رفتن و کاهش جمعیت طی سال‌های آینده خواهد بود.

به گفته وی، این حرکت غیر علمی باید اصلاح شود و در غیاب نهادهای علمی و نظارتی که از آنها بهره نمی‌برد، ضعف مجلس نیز باعث شده که این حرف‌ها از سوی رئیس‌جمهوری زده شود که در مجموع از سوی مجلس هم امیدی به اصلاح روند فعلی نیست و باید منتظر باشیم که خداوند کمک کند این کشور نجات یابد و آشتی بین علم و اداره کشور پیدا شود.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، نماینده اصلاح‌طلب ایلام تصریح کرد: بحث در خصوص مسائلی که در دولت‌های نهم و دهم به هر شکلی مطرح می‌شود در فرصت اندک پاسخ‌گو نمی‌باشد و فرصت زیادی می‌خواهد.

وی یادآور شد: البته بحث سیاسی درباره دولت فعلی و قبلی بحث روز نیست، بلکه یک بحث تاریخی شده که خود می‌تواند در حد یک کتاب به چاپ برسد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با برشمردن برخی ویژگی‌ها و خصوصیات جامعه توده‌ای گفت: این چنین جوامعی خاص جوامع در حال گذار و یا در حال توسعه می‌باشد و در چنین جوامعی احزاب جایگاهی ندارند در صورتی که این چنین جوامعی دارای طبقات اجتماعی می‌باشند.

قنبری در ادامه گفت: البته در این جوامع طبقه به معنای واقعی خود وجود ندارد و زمینه برای تفکر پوپولیستی ایجاد می‌شود.

به گفته وی، در این جوامع اصطلاحات خاص و کوچه بازاری رواج می‌یابد که رهبران در چنین جوامعی از آن استفاده می‌کنند.

سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس در ادامه گفت: جامعه ایران چون در حال گذار می‌باشد این زمینه را داشتیم که فردی از زمینه‌های ایجاد شده استفاده کند و شرایط را در دست بگیرد و از سوی دیگر نیز به وجود احزاب اعتقادی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: رئیس دولت توانست با شعارهای پوپولیستی در واقع رهبری جامعه را برعهده بگیرد و در دولت‌های خود (نهم و دهم) از شعارهای خود در معنا و مفهوم واقعی خود به درستی استفاده نکرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: شعار مهرورزی یکی از شعارهای دولت نهم بود که بدون وابستگی به احزاب باعث ایجاد بسیج مردم و رای دادن آحاد جامعه به آنان شد.

قنبری در ادامه گفت: یک سری شعارهای وی که برداشت علمی و اساسی نداشت باعث شد فردی با این ویژگی رهبری این جریانی را بر عهده بگیرد که خود را وام‌دار حزب و گروه خاص نمی‌کند و این دولت و دولت قبلی (نهم و دهم) بدون پایگاه حزبی خود را با شعارهای پوپولیستی حفظ کرد.

به گفته نماینده مردم ایلام در مجلس هشتم، البته در کشور ما انتخابات به صورت حزبی نیست و ما امروز با دموکراسی و وجود احزاب به معنای واقعی فاصله داریم و هیچ کشوری به اندازه ما سالی یک بار انتخابات برگزار نمی‌کند.

وی با اشاره به این که جامعه توده‌ای باید حزب محور باشد، تصریح کرد: اگر دولت حزبی نباشد، آن دولت به مردم پاسخگو نیست و حذب‌ها در چنین جامعه‌ای از شخصیت حقوقی و حقیقی که دارند، حذف می‌شوند.

قنبری ادامه داد: برای درمان دردهائی که در اداره کشور داریم، بدون حزب نمی‌شود جامعه امروز را اداره کرد.

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس افزود: حزب در واقع باشگاه برنامه‌ریزی، پایگاه تفکرات، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و در واقع دارای قدرت می‌باشد و از سوئی نیز یک دانشگاه برای اداره جامعه می‌باشد.

قنبری با اشاره به این که در غیاب حزب، فرد محوری در جامعه برای اداره کشور، غالب می‌شود، گفت: البته دولت نهم و دهم این موضوع را برای خود افتخار می‌داند که رئیس جمهور و اعضای دولتش حزبی نیستند و وقتی این زمینه ایجاد شد و حزب را به عنوان مزاحم می‌داند، جامعه‌ای جزء پوپولیسم نخواهیم داشت.

به گفته وی، احزاب سیاسی امروز در کشور به علت برخی انتقادها به دولت و عملکرد آنان، کاملا کمرنگ و مورد غفلت واقع شده است و حتی بحث انحلال برخی احزاب نیز به وجود آمده که برای اولین بار است در کشور مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: ساختار فردی دولت باعث شده که این دولت‌ها تحمل احزاب را نداشته باشند و در مجموع یکی از مسائل و مشکلات دولت نهم و دهم، کم رنگ شدن، نوع نگاه به حزب و آسیب‌هائی که برای کشور ایجاد شده می‌باشد.

قنبری ادامه داد: بحث مطبوعات یکی دیگر از مشکلات و معضلات این دو دولت بوده که محدود‌کردن فضای رسانه‌ای و مطبوعات کشور در واقع ویژگی دولت فرد محور می‌باشد که تحمل انتقاد را ندارد و به‌نوعی تهدید برای مطبوعات رقیب محسوب می‌شوند.

نماینده مردم ایلام در مجلس هشتم با اشاره به این که بی‌توجه به اصل تفکیک قوا یکی دیگر از ویژگی‌های این دو دولت می‌باشد، گفت: در جوامع پوپولیسمی نیز چنین نگاهی وجود دارد که دولت با نگاه خود‌محوری تاب و توان و تحمل قوای نظارتی را ندارد و از سوئی نیز این دولت‌ها خیلی به اجرای قوانین مجلس پایبند نبوده به‌طوری که در عدم اجرای قوانین مجلس بیش از ۱۶۰ قانون دارای اولویت زمانی به دولت داده شد که براساس گزارش دفتر تحقیق و پژوهش مجلس تنها ۱۳ مورد در فرجه زمانی داده شده، از سوی دولت اجرا شد.

قنبری افزود: دولت نیز به ارائه گزارش برنامه چهارم توجه‌ای نداشته و از آنجا که برنامه پنجم توسعه را به موقع به مجلس نداد، یک مصوبه گرفتیم که برای یک سال دیگر برنامه چهارم توسعه تمدید شود که این نشان از عدم اجرای قوانین مجلس توسط دولت می‌باشد.

به گفته این نماینده اصلاح‌طلب، بی‌توجهی به اصل تفکیک قوا در واقع یک زنگ خطر برای دولت محسوب می‌شود که آخرین آن مربوط به بررسی دیوان عدالت می‌باشد که در بررسی ۵۷ مورد قانون بودجه سال ۱۳۸۷، ۴۲ مورد یعنی ۷۰ درصد انحراف از قانون مشخص شده که مشخص می‌شود، چه کارهائی در این ۵ ساله انجام شده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس با انتقاد به برخی نمایندگان مجلس در خصوص نظارت بر عملکرد دولت گفت: متاسفانه برخی نمایندگان به دلیل مشغول شدن به مسائل اجرائی حوزه خود از ابزارهای نظارتی خود به خوبی استفاده نکردند و از بحث قانون‌گذاری و نظارت غافل شده‌اند و باعث نگاه محدود آنان شده است.

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان نیز مانند رئیس دولت حزبی نیستند، اطلاعات سیاسی نیستند و اطلاع خاصی از وظایف خود در مجلس ندارند که این مسأله باعث شده روز به روز از وظایف اصلی خود غفلت کنند که زمینه قانون گریزی دولت را به وجود می‌آورند.

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس در خصوص سیاست‌های خارجی دولت نهم و دهم گفت: در این بخش نیز استراتژی درست و حسابی به عنوان یک عضو سازمان ملل تدوین نشده که سازمان ملل نیز به اعضای خود اجازه نمی‌دهد از حد قانون و مقررات سازمان خارج شوند.

قنبری افزود: برخی در درون دولت یک روز در برابر اسرائیل موضع‌گیری می‌کنند و مسأله هولوکاست را مطرح می‌کنند و یک روز دیگر عده‌ای دم از دوستی با اسرائیل می‌زنند که معلوم نیست سیاست ما چیست؟ و نگاه خاصی در این زمینه تدوین نشده و علمی نیز در سیاست ما وجود ندارد و به میل اشخاص مواضع مشخص می‌شود که این مواضع در واقع بدون پشتوانه مشورتی است.

وی اظهار داشت: بحث مذاکرات هسته‌ای که قبل از عید صورت گرفت با گروه ۱+۵ قرار شد ایران ۱۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۵/۳ درصد غنی شده را تحویل دهد و ۵۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را بگیرد و پس از این که این خبر پخش شد مسئولان مخالفت کردند و توافقات نیز برهم خورد، زیرا مشورتی در این خصوص از سوی دولت انجام نشده بود که اگر این توافق با گروه را انجام نمی‌دادیم، امروز مواضع ما بهتر پیش می‌رفت.

وی یادآور شد: این مسأله باعث شده که اعضای این گروه بگویند که ایران قابل اعتماد نیست و مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند در صورتی که امنیت ملی ما در گرو چنین مواضعی از سوی دولت است.

قنبری گفت: امروز ما در شرایطی به‌سر می‌بریم که باید کمترین تنش را داشته باشیم و با کشورهای دیگر بیشتر توافقات را انجام دهیم، اما این مسائل بدتر شده و با قرار دادن سر موشک شهاب و تجهیز آن به کلاهک هسته‌ای به سمت اسرائیل آماده‌سازی شده، باعث شده تا بسیاری از کشورها در برابر ما موضع بگیرند.

این نماینده مجلس افزود: به‌کارگیری بعضی حرف‌ها نشان از روش پوپولیسمی در عرصه داخلی و خارجی دارد و در مسائل سیاست خارجی امنیتی از اصطلاحاتی استفاده می کنیم و طوری به مسائل هسته ای می پردازیم که باعث شده پیشبرد اهداف کشور در مسیر نامعلوم پیش برود و دلسوزان واقعی نظام به شکلی ابراز نگرانی از آینده‌ای که در انتظارشان است، دارند.

وی در پایان گفت: با این مسائل کشوری موفق و توانمند براساس سند توسعه چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور نخواهیم داشت و این نشات گرفته از حذف برخی کشورهای منطقه از معادلات سیاسی و حضور در کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا و بولیوی و سرمایه‌گذاری در آن کشورها است که در نتیجه باعث خواهد شد در اثر غفلت از برخی کشورهای خاور‌میانه جایگاه و شان خود را از دست بدهیم. 

داریوش قنبری همچنین شامگاه دیروز با دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در یک جلسه پرسش و پاسخ شرکت کرد.

این نماینده مجلس در خصوص سئوالی مبنی‌بر ادبیات رئیس‌جمهوری کشور و تاثیر آن بر مناسبات خارجی گفت: احترام به قانون و قطعنامه در واقع احترام به تصمیمات و مذاکرات بین کشورها است و در صورتی که صحبت‌های چندگانه مطرح شود، بدون شک بی‌اعتمادی در جوامع جهانی ایجاد خواهد شد که آثار این بی‌اعتمادی، صدور ۳ قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

به گفته وی، هر چند عده‌ای می‌گویند که این قطعنامه‌ها آثاری بر کشور ندارد، اما این مسأله اصلا پذیرفتنی نیست و حتی خود کشورهای تحریم کننده نیز دچار آسیب، زیان و ضرر می‌شوند.

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس تصریح کرد: باید بپذیریم که کشور را با شعار نمی‌شود اداره کرد و در دستیابی ایران به قدرت هسته‌ای نیز شکی نیست، اما اگر آخرین تکنولوژی جهان را هم داشته باشیم، اما مدیریت اداره آن را نداشته باشیم، هیچ فایده‌ای برای ما ندارد.

وی ادامه داد: ما باید جلوی هزینه‌های بالای خود در روابط دیپلماسی را بگیریم و آگاهانه در برابر برخی تهدیدات و تحریکات عکس‌العمل نشان دهیم که متاسفانه نتوانستیم در برابر ادعای امارات مبنی‌بر گرفتن جزایر سه‌گانه این واکنش نشان دهیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در خصوص سئوالی مبنی بر بقای دولت با توجه به از دست دادن پایگاه مردمی به خصوص در میان نخبگان گفت: بدون شک این که دولت در میان اقشار تحصیل کرده و نخبگان فاقد پایگاه باشد، شکی نیست، زیرا روش پوپولیستی تنها عوام را جمع می‌کند و باعث ایجاد موفقیت می‌شود و زمانی که اداره کشور به این سمت کشیده می‌شود، بدون شک بین نخبگان و دولت فاصله ایجاد خواهد شد.

قنبری در ادامه افزود: بدون شک این دولت با توجه به این شکاف می‌خواهد، با این روش پوپولیستی، شرایط را به نفع خود رقم بزند، اما هرگز نخواهد توانست کار را تا آخر ادامه دهد و فاقد پایگاه خواهد بود.

وی در خصوص سخت‌کوشی دولت نهم و دهم گفت: این که دولت بسیار سخت‌کوش و پرتلاش است، شکی نیست، اما این تلاش باید با برنامه باشد و به‌جای ۲۰ تا ۲۲ ساعت کار در شبانه روز، اگر ۲ ساعت کار با برنامه باشد، بسیار مفیدتر و موثرتر خواهد بود.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس هشتم افزود: بسیاری از کارهای دولت بدون بهره‌گیری از علم مدرن و بدون کارشناسی است، در صورتی که برای اداره جامعه نیاز است، معضل بی‌تدبیری، بی‌توجهی به علم و دانش روز برطرف شود.

وی یادآور شد: البته ما برخی سیاست‌های دولت به خصوص در شهرهای کوچک را مانند ساخت مسکن مهر را قبول داریم، اما از سوی دیگر اعتقاد داریم که این طرح در شهرهای بزرگ جواب‌گو نخواهد بود و در مجموع نمی‌توان گفت که دولت کار بزرگ و مثبتی انجام داده باشد و جزء از بین بردن سرمایه، کاری انجام نداده است.

قنبری اظهار داشت: بیان واقعیت‌ها سیاه‌نمائی نیست، بلکه مشکل از کسانی است که عملکردشان سیاه است و نسبت به انتقادهائی که به آنان می‌شود، می‌گویند که این انتقادها در واقع سیاه‌نمائی می‌باشد.

سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس در خصوص آزادی در دوران اصلاحات، توجه بیشتر دولت هشتم به قوانین مجلسی گفت: در دوران اصلاحات فضائی فراهم شد که دانشجویان در برابر رئیس جمهورشان می‌ایستادند و ضمن انتقاد به وی، توهین‌های بزرگ می‌کردند که ایشان با لبخند به آنان جواب می‌داد.

قنبری با اشاره به این که این یکی از دستاوردهای بزرگ دولت اصلاحات بود، افزود: توجه اصلاح‌طلبان به برنامه بیشتر از توجه اصولگرایان بوده و سر وقت برنامه‌های خود را به مجلس ارائه داده، اما در این دولت هنوز برنامه پنجم ارائه نشده و ما مجبور شدیم که برنامه چهارم را یک سال دیگر تمدید و اجرا کنیم.

به گفتهاین نماینده اصلاح‌طلب، دولت نهم و دهم برنامه‌محور نیست و دولت توجهی نسبت به عدم اجرای برنامه ندارد و کارهائی که انجام می‌دهد، اساسا بر مبنای تدوین برنامه نیست.

وی ادامه داد: بحث تنش‌زدائی، گفت‌و‌گوی تمدن‌ها از دیگر دستاوردهای دولت اصلاحات و خاتمی می‌باشد و از سوی دیگر نیز کاهش نرخ تورم در دوران خاتمی به وجود آمد.

وی اظهار داشت: بهاء دادن به روشنفکری دینی از دیگر دستاوردهای دوران اصلاحات بوده و حرکت به سمت آزادی که محور انقلاب نیز براساس آزادی بوده، از دیگر دستاوردهای دولت خاتمی می‌باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: استفاده از ادبیات عامیانه و پوپولیستی از واقعیت‌های تلخ در دوران دولت نهم و دهم می‌باشد که در شان ملت بزرگ ایران با این قدمت و تاریخ نیست و متاسفانه رئیس جمهور ما در مناسبات بین‌المللی و داخلی از واژگانی استفاده می‌کند که جزء ضربه بر سیتره ما چیز دیگری به همراه ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: استفاده از نام “خلیج العربیه” در دوران دولت نهم و دهم ایجاد شد که باعث تضییع حق ملت ایران گشته و خود نیز پس از حضور در آن اجلاس که پلاکارد “خلیج العربیه” نوشته شده بود، بزرگترین گناه را در حق ملت ایران کرد که ما به عنوان نمایندگان مجلس تذکرات لازم را دادیم که این مسأله در واقع نشان از بی‌توجهی به اصل تفکیک قوا و شان نظارتی مجلس می‌باشد.

به گفته قنبری، کمک‌های ما به کشورهای خارجی دیگر براساس منطق و برنامه نیست، منافع ملی خود را در این کمک‌ها لحاظ نمی‌کنیم، به‌طوری که بعد از این کمک‌ها خالد مشعل به خود اجازه می‌دهد از واژه “خلیج العربیه” استفاده نماید و حتی برای صدام عزای عمومی گرفت و ما نیز واکنش نشان ندادیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر تحت عنوان مذهب با ما همسوئی دارند، اما در منافع ملی شان هیچ همسوئی با ایران دیده نمی‌شود و با حضور در کنار دیگر کشورهای عربی از واژه های مجهول استفاده می‌کنند.

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس یادآور شد: دستگاه دیپلماسی کشور باید در مناسبات و روابط خود تجدید‌نظر کند و به راحتی از کنار منافع ملی کشور نگذرد که گذشتن از بحث دریای خزر به راحتی و عدم دعوت ایران به اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر، نشان از عدم بی‌توجهی به سیاست‌های خارجی کشور دارد و ما در این خصوص به کمتر از ۵۰ درصد به عنوان سهم از دریای خزر راضی نیستیم.

این نماینده مجلس در خصوص همسوئی منافع ایران و آمریکا در خاورمیانه و آسیای میانه گفت: در خاورمیانه یک سری منافع طبیعی وجود دارد، جدا از این مسأله که سیاست‌مداران بخواهند، با آمریکا همسو بودیم که یکی سقوط صدام حسین و دیگری سقوط طالبان بود که هر دو در واقع تهدیدی برای ایران و آمریکا محسوب می‌شدند.

قنبری در خصوص بحث آسیای میانه و همسوئی با آمریکا گفت: کار ما در آسیای میانه با آمریکا به تقابل کشیده شد که نمونه آن عدم اجازه رد شدن خط لوله نفت از ایران بود که باعث شد به سمت نوعی تنش پیش برویم در صورتی که با کمی دیپلماسی می‌توانستیم آن را تبدیل به یک سیاست برد – برد کنیم، که این فرصت هم از دست رفت.

وی در خصوص حمله نظامی آمریکا به ایران گفت: بدون شک گزینه نظامی جزو گزینه‌های این کشور علیه ایران است اما باید بدانیم که این آخرین گزینه آنها است و ما باید با دیپلماسی قوی، حساسیت آمریکا را نسبت به خود کم کنیم و از احتمال جنگ جلوگیری نمائیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: من فکر می‌کنم که منظور آمریکا از حمله به ایران، جنگ مستقیم نیست و اگر کار به آنجا برسد، بدون شک آمریکا چند مرکز حساس نظامی، اقتصادی و پایانه‌های نفتی را خواهد زد، زیرا می‌داند در جنگ رو در رو شکست خواهد شد، یک حمله استراتژیکی را برنامه‌ریزی می‌کند.

وی در پاسخ سئوال یکی از دانشجویان در خصوص تمدید ریاست جمهوری محمود‌احمدی نژاد گفت: تمدید ریاست جمهوری وی مانند جوک است و در واقع این تمدید خلاف قانون اساسی است و امکان‌پذیر نخواهد بود.

قنبری در خصوص بی توجهی رئیس دولت به اقلیت گفت: البته این بی‌توجهی شامل اقلیت تنها نیست، بلکه رئیس جمهور به اکثریت هم بی‌توجه است و به وظایف خود بی‌توجه می‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین