کد خبر: ۹۹۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۲

شمقدری: سنتوری مستحق توقیف نیست؛ اگر غیرت میهنی داریم نباید از واژه فیلم‌فارسی استفاده کنیم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: نشست خبری رسانه‌ای جواد شمقدری(معاون سینمایی) صبح امروز(21 اردیبهشت) با حضور اهالی رسانه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. 

جواد شمقدری طی سخنانی با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت:‌ امروز شرایط جدیدی در سینما آغاز شده است و اکنون هفت ماه و ده روز از آمدن من به معاونت سینمایی می‌گذرد و در این مدت اقدامات خوبی صورت گرفته است. 

وی با انتقاد از کسانی که می‌گویند در این مدت فقط فیلم‌های توقیفی آزاد شده‌اند، گفت: بیان این مطلب درباره رفع توقیف از بعضی فیلم‌ها؛ بی‌انصافی و غیرکارشناسی است و کارنامه عملکرد ما فقط رفع توقیف فیلم نبوده است. 

وی با اشاره به اینکه امروزه عده‌ای با هدف مشخصی عنوان فیلم فارسی را برای بعضی آثار استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از واژه فیلم‌فارسی درست نیست و این واژه را کسانی که خودباخته فرهنگ غرب هستند با هدف ضربه زدن به سینمای ایران استفاده کرده‌اند و امروز ما اگر غیرت میهنی داریم؛ نباید از این واژه استفاده کنیم. 

وی با اشاره به سخنان بعضی از افراد که مدعی هستند سینمای ایران؛ امروز مبتذل است، گفت: سینما زمانی مبتذل شد که سیاست‌های غلط سینمایی از سال 76 آغاز شد و سینما از آن زمان که مدت آن 12 سال بود در سراشیبی قرار داشت و در این 12 سال بسیاری از سینماگران سکوت اختیار کردند و درست در زمانی که ما به دنبال اصلاح امور هستیم، صدای اعتراض عده‌ای بلند شده است. 

شمقدری با نشان دادن جزوه‌ای گفت: یک تحقیقی در حوزه سینما انجام شده است و درآن، به وضعیت سینمای دوره‌ی اصلاحات پرداخته شده است. این تحقیق نشان می‌دهد چگونه در آن دوره سینمای دفاع مقدس و بسیجی به حاشیه رفته است و اگر روند اعتراض بعضی سینماگران ادامه پیدا کند، من این جزوه را منتشر می‌کنم. 

وی با اشاره به اقدامات خود از زمان تکیه زدن به صندلی معاونت سینمایی گفت: زمانی که من به این معاونت آمدم؛ دنبال این بودم تا با اعتمادسازی، همکاری و همدلی امور را اصلاح کنم و در این راه همه باید همکاری کنند. نه اینکه در جلسات مخفی در گوشه و کنار باهم شور کنند و مسیر سینما را بگیرند. امروز عده‌ای که به سینمای جوان ما چند میلیون بدهکار هستند در کشورهایی همچون فرانسه نشسته‌اند و برای سینما حرف می‌زنند. ما از زمانی که به معاونت سینمایی آمدیم به دوستان فیلم‌ساز اعتماد کردیم و این اعتماد همچنان نیز ادامه دارد. اما امروز افرادی هستند که در اتاق‌های جنگ نشسته‌اند و قصد دارند تا علیه سینما عمل کنند. 

وی با اشاره به لزوم تحول در حوزه سینما گفت: ضرورت تحول برای ما بسیار مهم است. به نظر من، در دوره قبل مدیران سینمایی اسیر یک‌سری زیرساخت‌های اشتباه بودند و ما درحال تلاش هستیم تا این زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم. 

جواد شمقدری درباره دفترچه سیاست‌های سینمایی گفت: از زمان انتشار این دفترچه؛ ابهامات در حوزه تولید و اکران، مرجع تصمیم‌گیری، ضوابط و شاخص‌های تصمیم‌گیری و همچنین بحث سینمای مستند برای بعضی فیلم‌سازان مطرح بود که ما قصد داریم این ابهامات را رفع کنیم. همچنین تدوین آئین‌نامه جدید از دیگر موارد جزئی است و این تغییرات تا 24 ساعت آینده در سایت معاونت سینمایی منتشر می‌شود. 

وی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در حوزه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری سینما گفت: براین اساس، سازندگان فیلم‌های اول که فیلم‌های خود را به صورت 35 نمی‌سازند و فیلم‌های مستند، از مرکز مستند و تجربی؛ حمایت دریافت می‌کنند و اگر این فیلم‌ها، ارزش اکران داشته باشد، حمایت بیشتری نیز از آنها می‌شود همچنین فارابی درصورتی که این فیلم‌ها برای اکران مناسب باشد، هزینه تبدیل آنها به فیلم 35 میلی متری را پرداخت می‌کند. 

وی درباره یکی بودن تهیه‌کننده و کارگردان گفت: پس از بررسی متوجه شدیم که بعضی از دوستان به این امر ایراداتی وارد دانستند. براین اساس اگر تهیه‌کننده و کارگردانی؛ در زمان ساخت از سرمایه‌گذار خود رضایت‌نامه مکتوب داشته باشد، می‌تواند برای فیلم بعدی نیز خود تهیه‌کننده و کارگردان باشد و در حوزه فیلم‌های غیراکرانی نیز اگر دو پروژه بدین صورت ساخته شود و موفق هم باشد؛ با همان شرط اول می‌تواند خود تهیه‌کننده و کارگردان باشد. 

شمقدری درمورد درجه‌بندی تهیه‌کنندگان هم گفت: در حوزه درجه‌بندی در پایان سال؛ نقطه‌نظرات را از شورای پروانه ساخت و نمایش، شورای جامع فناوری، تشکل تهیه‌کنندگان، انجمن دستیاران و برنامه‌ریزی‌های سینما و انجمن مدیران تولید؛ جمع‌آوری می‌کنیم و سپس درباره درجه‌بندی تهیه‌کنندگان نظر خود را اعلام می‌کنیم. 

وی با اشاره به حضور نماینده خانه سینما در جلسات شورای صنفی نمایش فیلم گفت: جلسات شورای صنفی باید یکدست برگزار شود و کسی که معرفی می‌شود؛ نباید تعارض داشته باشد. همچنین شورای جامع سینما نیز باحضور دو نفر از هر صنف تشکیل و سینمای استاندارد را تعریف می‌کند. 

شمقدری درباره اکران فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور گفت: سیاست ما در این حوزه عین اصل دموکراسی است. فیلم‌ساز ایرانی می‌تواند در داخل حرف خود را به مردم خود بزند و امکان دیده شدن آن برای مردم فراهم است اما نباید فیلم‌هایی که سیاه‌نمایی می‌کنند، در خارج از کشور نمایش داده شوند. 

وی همچنین درباره تولید فیلم‌های مستند گفت: در حوزه سینمای مستند، حمایت از فیلم‌های ویدئویی اضافه شده است. همچنین در بخش تولید مشترک، آئین‌نامه حضور بازیگران ایرانی در فیلم‌های خارجی و حضور بازیگران خارجی در فیلم‌های ایرانی در دست تصویب است. 

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که در هشت نقطه ایران، منطقه فرهنگی تشکیل شود و حداقل در هر منطقه سه فیلم تولید شود. 

وی درباره نمایش‌ فیلم‌ها در شبکه خانگی هم گفت: امنیت این شبکه بسیار مهم است از این رو رئیس ستاد مبارزه با قاچاق فیلم‌های ویدئویی را ارتقا دادیم. در این بخش براساس یک آئین‌نامه و برمبنای قیمت و کف فروش هر موسسه؛ میزان عملکرد آنها بررسی می‌شود. ضمن آنکه ما باید کپی‌رایت را قبول کنیم و اگر این کار را نکنیم باتوجه به رویدادهای جهانی شاید زمانی برسد که شرایطی را که مدنظر ما نیست؛ به ما اعلام شود. 

در ادامه جلسه، جواد شمقدری به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد اما از پاسخ‌گویی به سئوال روزنامه شرق که از عملکرد سینمای دوره اصلاحات دفاع می‌کرد، خودداری کرد و حتی اعلام کرد اگر روزنامه شرق به این روش خود ادامه دهد جزوه‌ای را که در دست دارد، منتشر می‌کند. 

شمقدری در پاسخ به سئوالی درباره صحبت‌های خود درباره رها شدن از شر فیلم‌های توقیفی و آزاد کردن آنها گفت: ‌هر فیلم‌سازی می‌تواند دیدگاه خود را مطرح کند و هر فیلمی که در هر مقطعی نمایش داده می‌شود، واکنش‌هایی را به دنبال دارد. مدیریت قبلی احساس می‌کرد توقیف فیلم‌ها برای آنها امنیت ایجاد می‌کند اما ما شیوه را عوض کردیم و گفتیم امنیت مردم و سینمای ایران اولاتر است. 

وی ادامه داد: یکی از شیوه‌های آزاد شدن فیلم‌های توقیفی این است که برای آنها رده‌بندی سنی درنظر بگیریم و با این رده‌بندی سنی مشکل بسیاری از فیلم‌ها حل شده است. 

شمقدری در پاسخ به سئوالی درباره آئین‌نامه‌های جدید معاونت سینمایی گفت: امروز شرایط متفاوت است و من اعتقاد دارم که باید بسیاری از آئین‌نامه‌ها به صورت جدید تدوین شود. براین اساس بعضی از آئین‌نامه‌ها و رویکردهای آنها را تغییر دادیم. 

معاونت سینمایی درباره خصوصی‌سازی در سینما گفت: خصوصی‌سازی امری جدی است و اصل 44 نیز یکی از اصل‌های مهم ماست. اما در همین اصل آمده است که خصوصی‌سازی در حوزه فرهنگ و هنر اولویت ندارد و البته در دنیا هم این‌گونه است که دولت‌ها نمی‌توانند فرهنگ را کاملا خصوصی کنند ما در 5 سال آینده نمی‌توانیم از سرمایه‌گذاری دولتی در حوزه فرهنگ فاصله بگیریم. البته امیدوارم که در پنج سال آینده حداقل نیمی از سینما خصوصی شود. 

وی درباره قیمت بلیط سینماها هم گفت: قیمت بلیط‌ها براساس یک نظر کارشناسی تنظیم شده است و اینکه این قیمت چه تاثیری در سینماهای ایران می‌گذارد، باید کارشناسی شود. 

وی ادامه داد: قصد داریم تا بن‌کارت سینمایی را به اقشار مختلف و کارمندان دولت ارائه کنیم و در این میان تقاضای 10 میلیارد تومان بودجه کرده‌ایم و اگر این بودجه تامین نشود با همان مبلغ 2 میلیارد تومان که برای این کار درنظر گرفته‌ایم، کار را شروع می‌کنیم. 

شمقدری درباره رشد آثار سینمای کمدی گفت: فیلم کمدی فیلم خوبی است و ساخت آن سخت است. باید به ساخت فیلم کمدی کمک کرد البته باید در این میان کمی خطاها را هم بپذیریم. به اعتقاد من؛ باید سینمای کمدی از ادای واژه‌های سخیف پرهیز کند. 

وی درباره صدور مجوز هم گفت: فرآیند صدور مجوز وجود دارد و ما به دنبال آن هستیم که یک فرآیند جدید ایجاد کنیم و فیلم‌هایی که در جاهای دیگر نمایش داده نمی‌شوند را ملزم نکنیم تا حتما قانون سینما را رعایت کنند. به‌عنوان مثال ما امروز باید یک سوم فیلم‌های تلویزیونی را تامین کنیم که فیلم‌های غیراکرانی می‌توانند در این رده قرار گیرند. 

معاون سینمایی درباره نظر خود درخصوص شرایط اکران گفت: هیچ‌کس از شرایط کنونی اکران راضی نیست حتی سینماداران هم از این وضعیت شکایت دارند. وضعیت اکران به اصلاح بعضی امور در شورای اکران بازمی‌گردد و باید شورای اکران بعضی تصمیم‌های خود را اصلاح کند و اگر این امر صورت نگیرد ما به عنوان معاون سینمایی وارد می‌شویم. 

وی درباره وضعیت تولید در سینمای ایران گفت: امروز نرخ بیکاری در سینمای ایران 40 درصد است که امیدوارم این امر اصلاح شود. 

شمقدری در پاسخ به سوالی درباره عدم اکران فیلم هیچ در خارج از کشور گفت: من نمی‌خواستم درباره این فیلم صحبت کنم. حالا که خود اعلام کرده‌اند، می‌گویم؛ فیلم‌هایی که در خارج از کشور نمایش داده می‌شوند نباید تصویر سیاهی از ایران را نمایش دهند و هر فردی چنین عملی را انجام دهد و فیلمی را بدون اجازه ما در خارج از کشور نمایش دهد؛ کمترین جریمه آن این است که یک سال ممنوع‌الکار می‌شود. 

شمقدری ادامه داد: فیلم هیچ مناسب خارج از کشور نیست زیرا تصویری که از تهران و جامعه ایران نمایش می‌دهد، تصویر واضح و روشنی نیست و چنین خانواده‌ای در تهران وجود ندارد. البته من نمی‌گویم که چنین فیلم‌هایی ساخته نشود بلکه فیلم‌های این‌چنینی مانند کتاب قانون برای جامعه ایرانی و نمایش در داخل مناسب است اما برای خارج از کشور مناسب نیست و تصمیم درباره نمایش یا عدم نمایش آن را شورای تخصصی که زیرنظر شورای پروانه نمایش کار می‌کند، اتخاذ می‌کند. 

وی در پاسخ به سوالی درباره فیلم زمهریر گفت: زمهریر در دوره قبل ساخته شده است اما فیلمنامه‌ای که تایید شد با فیلمی که ساخته شده بسیار متفاوت بود. من به این دلیل سر صحنه این فیلم حاضر شدم چون فیلم در حوزه دفاع مقدس بود و من به آنها اعتماد کردم. 

شمقدری درباره امکان اصلاح این فیلم گفت: تصور می‌کنم امکان اصلاح این فیلم وجود دارد هرچند بسیار مشکل است اما اگر ترانه لبه کارون و بعضی رقص‌های فیلم حذف شود و به جای آن اشعار انقلابی جای داده شود، می‌توان مجدد فیلم را بررسی کرد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سینما در دوره اصلاحات و انتقادهایی که از آن دوره مطرح کرده بود، گفت: من درباره آن دوره حرف‌های بسیاری دارم اما می‌گویم امروز صلاح نیست چنین حرف‌هایی زده شود و باید باهم تعامل کنیم اما اعتقاد دارم اگر ایرادی وارد است و کسی متهم است، من متهم نیستم. هرچند اعتقاد دارم امروز نیز در حوزه سینما شق‌القمر نمی‌کنیم اما سینمای ایران جایگاه خوبی دارد و امروز سالی حداقل چند فیلم خوب ساخته می‌شود. 

شمقدری درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره کن گفت: جشنواره‌های جهانی یک رویکردی دارد و ما نیز یک سیاست مشخص و اگر این سیاست و رویکرد با هم منطبق شود. ما در این جشنواره حضور پیدا می‌کنیم. البته از حضور سینمای ایران در جهان و تلاش برای جهانی شدن سینمای ایران حمایت می‌کنیم اما نه به هر قیمتی. ما راه خودمان را در حوزه سینما می‌رویم و برای عرضه فیلم‌ها به صورت جهانی نیز قصد داریم تا یک موسسه را تاسیس و تعیین کنیم. 

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد فیلم‌های توقیف شده در سینمای ایران گفت: امروز ما فیلم توقیف شده در سینما نداریم بلکه نظراتی است که درباره اکران آنها بیان می‌شود. 

وی همچنین درباره تعامل خود با خانه سینما برای تهیه و تدوین دفترچه سیاست‌های سینمایی گفت: برای تعیین دفترچه سیاست‌های سینمایی کار کارشناسی انجام شده و همچنین نظام‌نامه سینمایی نیز مطالعه شده است. ما آنچه را که می‌بینیم و تصمیم می‌گیریم، شفاف اعلام می‌کنیم. باوجود آنکه به تسویه حساب و صد سال به این سالها اعتقاد داریم؛ اما معتقدیم که اکران نشدن این فیلم‌ها هزینه‌ای را به نظام تحمیل می‌کند هرچند فیلم صدسال به این سال‌ها تصویر درستی را از انقلاب نشان نمی‌دهد و به نوعی شاید اعتقاد فیلمساز هم این بوده اما ما باید تلاش کنیم که اولا مبانی انقلاب را درست تبیین کنیم در ثانی با اکران نشدن این فیلم‌ها هزینه‌ای را به نظام تحمیل نکنیم.
شمقدری با اشاره به توقیف فیلم سنتوری گفت: من از همان زمان نیز گفتم سنتوری مستحق توقیف نیست به صرف اینکه فقط یک فرد عبا پوشیده است؛ نمی‌توانیم بگوییم این فرد ملاک روحانیت است زیرا عبا نماد روحانیت نیست و عبا را همه می‌پوشند و ما نباید با این قرینه‌سازی‌ها کار را به سمتی ببریم که نتوان از بعضی نمادها انتقاد کرد. 

وی درباره حمایت معاونت سینمایی و بنیاد فارابی از فیلم‌ها گفت: از فیلم‌هایی حمایت می‌کنیم که با دیدگاه و رویکرد ما موافق باشند اما متاسفانه در گذشته بعضا از فیلم‌هایی حمایت می‌شد که نه‌تنها اکران نمی‌شدند بلکه عدم نمایش آنها نیز با حمایت همراه بود. 

وی درباره رابطه معاونت سینمایی و خانه سینما و اینکه گفته می‌شود بودجه خانه سینما به دلیل مشکلات موجود بین معاونت سینمایی و خانه سینما پرداخت نشده است، گفت: قبل از آنکه من به معاونت سینمایی بیایم؛ بودجه معاونت هزینه شده بود و آخر سال که من منصوب شدم بیشتر بودجه معاونت مصرف شده بود و همه موسسات ما دچار کمبود بودجه بودند. ما فقط 30 درصد بودجه داشتیم و خانه سینما نیز یکی از این موسسات بود که بودجه کمتری گرفت.
 البته اختلاف نظر جدی بین ما و مدیریت خانه سینما وجود دارد و در بسیاری از رویکردها ما با هم مشکل داریم. حال اینکه این اختلاف نظر چقدر متاثر از بحث کارشناسی است؛ باید بررسی شود. 
من نه به صورت درگوشی و یواشکی بلکه به صورت واضح و در سخنرانی گفتم که نمی‌توان با حوزه‌ای کار کرد که تعارض و خصومت دارد. البته من و آقای عسگرپور باهم دوست هستیم اما ایشان ابتدا داوری جشنواره فیلم فجر را پذیرفت ولی بعداز یک هفته آن را قبول نکرد و اگر این مدیریت وجود داشته باشد، خانه سینما نمی‌تواند درخدمت صنف باشد با این حال اختصاص ندادن بودجه به دلیل این اختلافات نیست. خانه سینما طبق اساسنامه کار خود را انجام می‌دهد و معاونت سینمایی نیز یک حوزه عمل دارد. وظیفه خانه سینما رسیدگی به وضع معیشتی و امنیت شغلی است. 
ما با خانه سینما بحثی نداریم و اگر در یک دوره‌ای بدانیم که می‌توانیم وظایف را به خانه سینما منتقل کنیم؛ می‌توانیم این بخش را واگذار کنیم. 

شمقدری درباره حضور فیلم‌ها در نمایش خانگی گفت: تهیه‌کنندگان سینما اعتقاد دارند که فیلم باید پس از مدتی وارد شبکه نمایش خانگی شود اما مسوولان شرکت‌های شبکه نمایش خانگی معتقدند اگر این فاصله زیاد شود به فیلم ضربه می‌خورد. از این رو ما فاصله سه ماهه را برای حضور فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی تعیین کردیم. 

معاون سینمایی درباره وضعیت جعفر پناهی هم گفت: اینکه گفته می‌شود جعفر پناهی درحال ساخت یک فیلم غیرمجاز بوده؛ خود وی باید پاسخگو باشد زیرا نه مجوزی از ما گرفته و نه ما فیلمی دیده‌ایم و نه خواهیم دید زیرا بنده معاونت سینمایی هستم نه معاونت امنیتی و انتظامی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین