کد خبر: ۹۹۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۸
لاریجانی در چهارمین همایش همایش آموزش و پرورش و حوزه‏های علمیه؛

آموزش و پرورش باید از استقلال داشته باشد و دچار طوفان زدگی سیاسی نشود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجلس شورای اسلامی در چهارمین همایش همكاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه با بیان این‌كه مدرسه هنگامی یك خروجی مفید دارد كه كارگاه تعلیمی و تفكری باشد، گفت: اگر حوزه‌ها خروجی قوی دارند به علت استقلال و مردمی ‌بودن آنهاست.

 علی لاریجانی با بیان این مطلب ادامه داد: اگر یكی از این دو مخدوش می‌شد دچار مشكل می‌شدند و در همه نظام‌ها حوزه علمیه تشیع باید مستقل بوده و روی پای خود بایستد و نباید نسبت به آن نگاه ابزاری وجود داشته باشد.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آموزش و پرورش یك جایگاه ركنی در نظام اسلامی دارد و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی توجهاتی به این بخش صورت گرفته است و بهترین نیروهای انقلاب نیز با آموزش و پرورش بوده‌اند.

وی ادامه داد: البته در فراز و فرودها، شرایط آموزش و پرورش متفاوت بود. گاهی نقد از نظر داشتن یك نگاه كلان بود و گاهی هم مسایل كشوری این بخش را تحت تاثیر قرار می‌داد.

لاریجانی با بیان این‌كه در كل باید به آموزش و پرورش توجه كرد و در این زمینه نیز تردیدی وجود ندارد، گفت: براساس نصوص اسلامی و منهجی كه وجود دارد تعلیم و تربیت دارای جایگاه ویژه‌ای است.

وی گفت: مدیران نظام جمهوری اسلامی به تعلیم و تربیت و جایگاه آموزش نگاه ویژه‌ای دارند و اگر نقصی در این زمینه وجود دارد در ساماندهی موضوع و كم توجهی در ساماندهی امر است.

وی با بیان این‌كه كلیت تعلیم و تربیت باید در یك جامعیت و با مولفه‌های مورد نیاز باشد، گفت: گاهی نقص در دیدن برخی مولفه‌ها و ندیدن برخی مولفه‌های دیگر مشكلاتی را به وجود می‌آورد.

رییس قوه مقننه ادامه داد: ارزیابی‌ها باید به این صورت باشد كه ما از كجا می‌خواهیم حركت كنیم و دقیقا اشكالات را متوجه شویم نه این‌كه حرف‌ها را برپایه نادرست گذاشته و حركت كنیم و باید یك ارزیابی علمی و جامع نسبت به آنچه طی كرده‌ایم داشته باشیم.

وی با تاكید بر این‌كه استقلال آموزش و پرورش را باید حفظ كرد، گفت: یك ركن اساسی برای كشور این است كه آموزش و پرورش آن استقلال داشته باشد و دچار طوفان‌زدگی چه در مسایل سیاسی و اقتصادی نشده و نگاه ابزاری به آن صورت نگیرد.

وی گفت: ما در دوره‌ای شاهد بودیم كه در آموزش و پرورش این نگاه وجود داشت اما به علت این‌كه بدنه این بخش فرهنگی بود به سیل امواج راه نمی‌داد.

رییس مجلس گفت: به مقوله فرهنگ نیز نباید به شكل یك كار حزبی نگاه كرد. فرهنگ یك هویت‌بخشی به افراد دارد و نباید به فرهنگ و آموزش و پرورش نگاه ابزاری صورت گیرد.

وی گفت: كسانی در سال‌های مختلف این تصور را داشتند كه می‌شود از این دو به عنوان ابزار استفاده كرد، اما نه تنها به نتیجه نرسیدند بلكه به این نهادها لطمه وارد كردند.

لاریجانی با بیان این‌كه عدم حزب‌گرایی به معنای غیرسیاسی بودن نیست، گفت: آموزش و پرورش بر اصول انقلاب پایدار است، اما نباید در گرایش‌های حزبی حضور پیدا كند.

رییس قوه مقننه ادامه داد: افرادی كه در آموزش و پرورش قرار می‌گیرند چه آن كسانی كه در راس هستند و چه آن كسانی كه در رده‌های پایین خدمت می‌كنند باید تخصص و دلمشغولی به تعلیم و تربیت داشته و نسبت به مسایل جدید دید وسیعی داشته باشند.

لاریجانی در ادامه به ویژگی مردمی بودن آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: آموزش و پرورش یك خانواده بزرگ است كه مردم هر یك در ادوار مختلف با این نهاد ارتباط دارند و ساختار آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد كه این اراده‌ها را به خود جلب كند و نباید نسبت به فكرهای نو و حضور افراد بسته باشد.

لاریجانی با بیان این كه ما به یك مركز قوی نیاز داریم كه ساماندهی امور را انجام دهد، بیان كرد: اما راه‌هایی كه مردم می‌توانند اراده‌هایشان را به آموزش وپرورش منعكس كنند باید باز باشد.

وی با تاكید بر این‌كه مردمی بودن باید در تمامی بخش‌ها دیده شود، گفت: اگر اقتصاد دولتی شد مشكل پیدا می‌شود و از جاده عدالت خارج می‌شود و اگر فرهنگ دولتی شد خسارت عظیمی می‌بیند و دولت‌ها و نظام‌ها باید در این بین زمینه‌ساز و بسترساز و حامی باشند، نه این‌كه فعالیت‌ها را بلوكه كنند. این حركت ارتقابخش نیست و استعدادها را بارور نمی‌كند بلكه استعدادكش است.

رییس مجلس در ادامه با اشاره به بازنشستگی معلمین گفت: با ورود نیروهای جدید تعدادی از معلمین بازنشسته می‌شوند این افراد بازنشسته دارای ظرفیت‌های ذهنی فراوانی هستند و با توجه به این‌كه 30 سال در تعلیم و تربیت حضور داشته‌اند، نباید با بازنشستگی در جامعه منزوی شده و به كارهایی روی آورند كه زمینه‌ساز كارهای گذشته آنها نبوده است.

لاریجانی ادامه داد: باید طراحی صورت بگیرد كه از ظرفیت این افراد در مسیری كه قبلا فعالیت می‌كرده‌اند استفاده شود كه این یك زرنگی برای آموزش و پرورش است و می‌تواند بخشی از بار آموزش و پرورش را كاهش داده و از استعدادها نیز به نحو احسن استفاده كند.

وی در ادامه با اشاره به این كه یكی از نكات دیگری كه باید مورد توجه قرار گیرد موضوع سلامت معنوی است، گفت: نكته‌ای كه در این باب مورد توجه است این است كه انسان‌ها دارای استعدادهای متفاوتند و اگر یك نظام بخواهد درست كار كند و از خصوصیت عدالت برخوردار باشد باید استعدادها را به شكل متوازن رشد دهد.


رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به معنویت دست ساز و معنویت ابزاری گفت: در برخی از نقاط معنویت دست‌ساز بشر است. جنبه ابزاری دارد، اما این معنویت دچار طوفان می‌شود. اما در تفكر اسلامی معنویت ریشه در ایمان دارد و پایه‌هایش در ایمان است و به هیچ وجه جنبه ابزاری ندارد، بلكه یك هدف برای هر فرد و جامعه است و اگر فردی به معنویت نرسد رشد نكرده و استعدادش پرورش نیافته است و جامعه‌ای هم كه به معنویت دست پیدا نكند مدینه فاضله نخواهد بود.

لاریجانی با بیان این كه نمی‌توانیم عمل صالح را بدون معرفت تعریف كنیم، گفت: ایمان از خلاء نمی‌جوشد بلكه از یك معرفت صحیح به وجود می‌آید.

وی گفت: نمی‌توانیم معارف را یك جور و یك دفعه ارایه دهیم، بلكه برای ارایه معارف باید سن و اقتضائات و حالات افراد را در نظر گیریم و معارف را آرام آرام بر آنها عرضه داریم تا بر روی اراده آنها تاثیر گذارد.

لاریجانی در پایان با بیان این‌كه اگر بخواهیم آموزش و پرورش را تكان دهیم باید خصوصیت تفكر را در آن زنده كنیم و متناسب با آن به نیازها شكل دهیم، گفت: آموزش و پرورش باید بداند كه برای بیان معارف در سنین مختلف از چه ادبیاتی باید استفاده كند. برخی ممكن است با دو حدیث و برخی ممكن است با ادبیات دینی و برخی نیز ممكن است با توجه به روش‌های دیگر به سمت معرفت حركت كنند كه باید متناسب با سنین افراد از روش‌های مختلف استفاده كنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین