کد خبر: ۱۴۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۹
ابراهیم جعفری:

انتقادها، آغاز ارتباط هاست

آفتاب‌‌نیوز :  شما از شهر تلعفر دیدن کردید. از ماجراهای آن شهر و شهر مرزی الرتبه برایمان بگویید؟
تلعفر در حال حاضر وارد دور تازه ای از حیات خود شده است. آنچه که در این شهر رخ داد یک رشته عملیات های نظامی بود که مسبب آن نیز شهروندان عراقی نبودند، بلکه عاملان پشت پرده این حوادث، تروریست هایی بودند که در قلب شهر نفوذ کرده اند. پیش از این نیز مذاکرات دو ماهه طولانی و طاقت فرسایی با نمایندگان مردم این شهر انجام شده بود تا مشکلات از راه دیپلماتیک حل شود و نه نظامی که متاسفانه راهکار نظامی از برش بیشتری برخوردار بود. 

در همان فاصله زمانی، من نمایندگانی را برای مذاکره با ترکمن ها، اقلیت سنی و شیعیان راهی این شهر کردم که آنها از من درخواست نیروهای مسلح و تسلیحات کرده و در عوض توافقنامه ای را که حاوی امضای اکثریت آنها بود دریافت کردم. 

در این توافق نامه از من درخواست شده بود تا از راه حل نظامی برای کمک به اهالی این شهر استفاده کنم. ما در حال حاضر برای تلعفر که پس از پاکسازی وارد مرحله جدیدی شده است. برنامه های جامع فراوانی داریم. برنامه هایی که ما تاکنون در خصوص تلعفر اجرا کرده ایم کاملا موفقیت آمیز بوده است و هیچ شهروند عراقی در این خصوص آسیب ندیده است. من یک روز پیش از سفر به نیویورک به تلعفر سفر کردم و از نزدیک با مردم و نیروهای امنیتی عراق که در حال حاضر در این شهر مستقر هستند صحبت کردم. در حال حاضر ما وارد مرحله سوم که بازسازی شهر است شده ایم. 

آیا پس از در اختیار گرفتن کنترل شهر، هیچ تروریستی را بازداشت کرده اید و آیا اصلا ردپای حضور تروریست ها در این شهر مشاهده شده است؟
آنچه که در این شهر پیدا شد تجهیزات نظامی فراوان از جمله خودروهای زره پوش، مواد منفجره و تسلیحات گرم بود. شواهد حاکی از حضور نیروهای مسلح و تروریست در این شهر است که حتی دوره های آموزشی را نیز طی کرده اند. کشف این تجهیزات بدین معناست که تلعفر می توانست به راحتی و با در اختیار داشتن پتانسیل لازم تبدیل به یکی از اصلی ترین مقرهای تربیت نیروهای تروریستی شود. علاوه بر وارد آوردن ضربه های نظامی فراوان بر سطح شهر، تروریست های خارجی که ساکن این شهر بودند قصد ایجاد تفرقه شدید میان ترکمن ها و اهل تسنن را داشتند. این در حالی است که ترکمن ها و اهل تسنن از مدت ها پیش زندگی بسیار مسالمت جویانه ای با یکدیگر داشتند. 

وزیر دفاع عراق بارها سوریه را متهم به وارد کردن تروریست های خارجی به داخل عراق کرده بود. نظر شما در این خصوص چیست؟
البته ما در این زمینه به کشورهای دیگری به جز سوریه نیز مظنون هستیم. سوریه تاکنون چندین بار این اتهام را رد کرده است. البته سوریه چندین بار نیز به ما اطمینان خاطر داده است که از آن جا که امنیت عراق برایش اهمیت فوق العاده ای دارد، به هیچ وجه قصد ایجاد اختلال در وضعیت سیاسی این کشور را ندارد. تاکنون من چندین بار با مقامات سوری تماس تلفنی داشته ام و مراتب نگرانی خود را از حضور تروریست های خارجی در کشور اعلام کرده ام. به نظر ما،‌ تروریسم، تروریسم است چه عراقی باشد و چه از خارج از مرزها به داخل وارد شده باشد. تروریسم تنها خطری جدی برای عراق و مردم این کشور نیست. بلکه خطری است که همه جهانیان را تهدید می کند. متاسفانه در حال حاضر مردم عراق با بدترین شکل ممکن تروریسم دست و پنجه نرم می کنند. 

آیا همچنان منتقد سیاست های جهان عرب و غیبت آنها در عراق هستید؟
البته هنوز انتقادهای فراوانی وجود دارد. من کلا معتقدم که انتقادها خود راهی برای بازگشایی ارتباط ها است. من خود شخصا زمانی که در رأس قرار گرفتم، باب گفتگو را با تمامی کشورهای عرب گشودم. من هنوز نتوانسته ام علت تاخیر جهان عرب را برای فرستادن دیپلمات های کشورشان به عراق درک کنم. من همچنان انتقادهای فراوانی از رهبران عرب دارم. پس از سقوط دیکتاتور سابق، رهبران غربی سایر کشورها نظیر تونی بلر، جورج بوش و چندین وزیر امور خارجه کشورهای اروپایی از عراق دیدن کرده اند. 

نظرتان در خصوص وضعیت داخلی عراق چیست؟ به خصوص در خصوص مسائل امنیتی و خدمات اجتماعی؟
اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم و شرایط فعلی را با شرایط زمان حکومت صدام حسین و حتی پس از فروپاشی مقایسه کنیم،‌ متوجه می شویم که تغییرات بسیار اساسی به خصوص در حوزه امنیتی رخ داده است. 

در خصوص خدمات اجتماعی نیز، تعداد وسایل نقلیه عمومی که مسؤول حمل و نقل زخمی ها و بیماران هستند، بسیار افزایش یافته است. به عنوان مثال اگر حادثه ای مانند آنچه در بصره رخ داد در زمان صدام حسین رخ می داد، بی شک با مصیبت انسانی وحشتناکی روبه رو بودیم. 

در حال حاضر شهروندان عراقی تا حدی با دولت همراه هستند، که تمامی مظنونان را شخصا به دولت معرفی می کنند. 

به هر حال به نظر من مردم عراق خود خواهان برقراری دموکراسی و آزادی در کشورمان هستند و این بزرگترین هدیه تغییر رژیم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین