کد خبر: ۱۹۵۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۸۴ - ۱۰:۲۲

انگلیس، در آستانه تولید بمب هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : تعدادی از نمايندگان مجلس عوام انگليس از حزب حاكم كارگر روز دوشنبه اين تلاش را به چالش كشيده و خواستار توقف كامل اين برنامه شده‌اند.

در نشست هفتگی نمايندگان مجلس عضو حزب كارگر سه تن از اين نمايندگان در قطعنامه پيشنهادی خود به اين نشست خواستار رای‌گيری برای طرحهای مربوط به بمب هسته‌ای در انگليس شده‌اند.

گوردن پرنتيس، پل فلين و جان استين در قطعنامه پيشنهادی عنوان كرده‌اند كه احيای پروژه سيستم دفاعی هسته‌ای انگليس موسوم به ترايدنت غير ضروری است و بودجه هنگفتی را به هدر می‌دهد.

آن كلوييد رهبر گروه پارلمانی از حزب حاكم كارگر چند روز پيش در ديدار با پرنتيس از وی خواست قطعنامه پيشنهادی را پس بگيرد و استدلال كرد اين اقدام موجب می‌شود همگان تصور كنند اين حزب دچار شكافی درونی شده است.

به‌نوشته روزنامه اينديپندنت چاپ لندن كلوييد در آن ديدار تاكيد كرده بود حتی اگر اين قطعنامه در ميان نمايندگان حزب كارگر نيز از اكثريت برخوردار شود، باز هم تاثيری در برنامه‌های دولت كارگری در خصوص بمب‌های هسته‌ای نخواهد داشت.

اما نمايندگان ناراضی كه در زمره مخالفان تونی بلر در حزب كارگر هستند، تهديد كرده‌اند درصورتی كه قطعنامه پيشنهادی آنها در ميان فراكسيون اين حزب به رای‌گيری گذاشته نشود آنها وزير دفاع انگليس را وادار خواهند كرد تا در روز ‪ ۳۱‬اكتبر (‪ ۹‬آبان) بودجه پيشنهادی خود را برای برنامه بمب هسته‌ای به رای همه نمايندگان مجلس عوام بگذارد.

موضوع جايگزين كردن بمب‌های هسته‌ای انگليس كه بطور عمده در موشك‌های استقرار يافته در زيردريايی‌های اين كشور نصب شده‌اند، از مباحث جدی است كه علاوه بر سياستمداران بسياری از نهادهای مدنی و مخالف گسترش سلاحهای هسته‌ای نيز به آن توجه نشان می‌دهند.

دولت توني بلر تاكنون سعی كرده موضوع حمايت از جايگزين كردن سيستمی جديد از بمب‌های هسته‌ای به جای ترايدنت را علنی نكند ولی به نظر می ‌رسد بلر تصميم گرفته است در سومين دوره حكومت حزب كارگر و تا قبل از كناره- گيری خود از نخست وزيری، اعتبارهای لازم را برای توليد نسل جديد بمب‌های هسته‌ای تامين سازد.

به‌نوشته ايندييندنت، آمارهايی كه هفته پيش جان ريد وزير دفاع انگليس منتشر كرد، نشان داد لندن برای توليد اين بمب‌ها يك اعتبار اضافی دو ميليارد پوندی برای سه سال آينده در اختيار كارخانه بمب اتم سازی آلدرماستون قرار داده است.

اين روزنامه نوشت: وظيفه رسمی دانشمندان آلدرماستون در حال حاضر حفظ و نگهداشت عملكرد بمب‌های ترايدنت است ولی ارقام اختصاص يافته نشانگر فعاليت هايی بيشتر از حفظ و نگهداری است.

اعتبار سالانه آلدرماستون از سال ‪ ۲۰۰۰‬به قيمت‌های امروز بطور متوسط ‪۳۰۰‬ ميليون پوند بوده است حال آن كه گفته شده سال آينده ‪ ۵۰۷‬ميليون پوند برای اداره اين كارخانه اختصاص يافته و در دو سال بعد از آن به يك و نيم ميليارد پوند افزايش خواهد يافت.

اينديپندنت در ارديبهشت ماه گذشته در گزارشی جداگانه نيز افشا كرد كه تونی بلر با اختصاص اعتباری ‪ ۱۰‬ميليارد پوندی برای جايگزين كردن بمب‌های ترايدنت موافقت كرده است ولی وی با مخفی نگاهداشتن اين تصميم اعلام عمومی آن را موكول به بعد از انتخابات سراسری ارديبهشت ماه گذشته كرده بود.

گوردون پرنتيس گفت: انگليس دشمنی ندارد كه بخواهد سلاحهای هسته‌ای را عليه آنها نشانه برود و اين در حاليست كه وزير دفاع استدلال كرده است كه، ممكن است اين كشور ‪ ۱۵‬سال ديگر با چنين تهديدی روبرو شود و اين دليل درستی برای اختصاص بودجه‌های هنگفت در حال حاضر نيست.

انگليس از امضاكنندگان پيمان‌منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای(ان.پی.تی) است و به عنوان يكی از پنج قدرت هسته‌ای به رسميت شناخته شده به استناد اين پيمان موظف است بتدريج بمب های هسته‌ای خود را نابود كرده و از برنامه ريزی برای توليد هرگونه سلاح اتمی جديد خودداری كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین