کد خبر: ۲۳۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۴ - ۱۵:۳۲

تداوم مذاکرات تنها مسیر پرونده هسته ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : یاری گفت : قطعنامه اخیر شورای حکام و 5 مساله مندرج در آن که بر خلاف فلسفه وجودی آژانس بین المللی انرژی اتمی و اهداف ان پی تی و توافقات جمهوری اسلامی ایران با سه کشور اروپایی نوشته شده ، نشانگر آن است که پرونده هسته ای ایران از دریچه سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی مسایل مندرج در قطعنامه سپتامبر شورای حکام را « تبدیل عبارت عدم انحراف به سوی درصد بالای غنی سازی به انحراف به سوی فعالیت های هسته ای غیر صلح آمیز، تبدیل موضوع پایبندی ایران به اساسنامه آژانس انرژی اتمی، پیمان ان پی تی، پروتکل الحاقی و رژیم پادمان به عدم پایبندی و تقاضای غیر قانونی از شورای امنیت برای باز گذاردن دست بازرسان آژانس انرژی اتمی برای بازرسی های فراتر از رژیم پادمان با قید دسترسی به افراد، اسناد و اماکن غیر اتمی کشور» عنوان کرد.

تعیین ضرب الاجل برای درخواست شورای حکام مبنی بر تصویب پروتکل الحاقی توسط نهاد قانون گذاری، از دستورخارج کردن راکتورهای آب سنگین اراک و توقف فعالیت های مرکز U.C.F اصفهان و اعمال مکانیزم ماشه و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد از دیگر مواد مندرج در قطعنامه اخیر شورای حکام سازمان انرژی اتمی بود.

دبیر کل سازمان دفاع از منافع ملی ایران در ادامه گفت وگو با تاکید بر لزوم توجه ایران به اقدامات پیشگیرانه در فرصت باقی مانده تا اجلاس نوامبر، تاکید بر تداوم مذاکرات هسته ای به صورت مشروط، تقویت رایزنی با دولت ها به منظور جلوگیری از اقدامات شتاب زده آژانس بین المللی انرژی اتمی و همکاری با بازرسان این سازمان در چارچوب معاهدات را از جمله این اقدامات دانست.

وی تصریح کرد: فعل و انفعالات پرونده هسته ای کشورمان نشان می دهد که شورای حکام به دنبال اعمال فشار بیشتر بر ایران و ترساندن دولت مردان ما و احراز عدم تمکین کشورمان به دیدگاه های آمریکا و آژانس انرژی اتمی و تصمیمات شورا در جهت توسعه مطالبات خود و خطر پذیری مسئولان جمهوری اسلامی با واکنش به اقدامات نظام سلطه یا پذیرش دادگاه های آنها است.

این فعال توصیه کرد که در چنین شرایطی ایران با یک نگاه منطقی و از طریق تداوم مذاکرات به صورت مشروط، می تواند مانع از تحقق خواسته ها و اقدامات شتاب زده و غیر عقلانی آژانس انرژی اتمی و آمریکا و اروپا و حوادث ناخوشایند آینده در عرصه روابط بین الملل شود.

یاری در خاتمه متذکر شد: ایران و طرفین مذاکره می توانند مذاکرات خود را با قید گرفتن امتیاز پیگیری اجرای فرایند غنی سازی اورانیوم و عملیاتی کردن توافقات کمیته های سه گانه تکنولوژیک، هسته ای و سیاسی - امنیتی آژانس انرژی اتمی از سوی ایران ادامه دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین