کد خبر: ۳۴۹۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۸۴ - ۱۷:۳۸

«سلاح های سری اسرائیل»

آفتاب‌‌نیوز : در این برنامه سیاست دوگانه جامعه جهانی نسبت به سلاح های غیر متعارف عراق و اسرائیل به تصویر کشیده شده است.

این برنامه به استفاده ارتش اسرائیل از برخی سلاح های غیرمتعارف شیمیایی بر ضد فلسطینیان در فوریه سال 2001 اشاره می کند، در این گزارش تلویزیونی با توجه به گفته های مرد خای وانونو و پیچکاک یوآو بر تلاش اسرائیل به سرپوش گذاشتن برگسترش تسلیحات غیرمتعارف تمرکز می شود. مرد خای وانونو به جرم دادن اطلاعات درباره فعالیت هسته ای اسرائیل به یک روزنامه انگلیسی 18 سال در زندان به سر برد و اتهام ییچکاک یوآو نظامی سابق ارتش اسرائیل، گذاشتن دو کتاب منتشر نشده دست نویس، یکی تخیلی و دیگری یک مجموعه خاطرات، در اختیار افراد بدون صلاحیت است.

تهیه کنندگان این برنامه تلاش کرده اند با کارگران سابق رآکتور هسته ای دیمونا که سابقاً به خاطر بیماری ناشی از کارشان شکایت کرده بودند، ملاقات کنند اما در برنامه گفته می شود که این افراد به خاطر تهدیدات شین بث از گفت و گو سرباز زده اند.

شیمون پرز نخست وزیر سابق اسرائیل نیز در گفت و گویی دراین برنامه هرگونه مقایسه عراق و اسرائیل را رد می کند، اما به روشنی از پرسش هایی مبنی بر تلاش اسرائیل در پنهان کردن فعالیت های هسته ای اش طفره می رود.
یک سخنگوی BBC ابراز داشت: «برنامه در برابر سابقه مورد وانونو ساخته شده است و می کوشد معیارهای دوگانه جامعه جهانی، به ویژه آمریکا را در برخورد با سلاح های غیرمتعارف اسرائیل و عراق به تصویر بکشد.»
این سخنگو وجود اهداف سیاسی در تولید این برنامه را در کرد. وی گفت وزارت دفاع بریتانیا از اظهار نظر درباره این برنامه سر باز زده است اما تلاش برای دریافت نظر وزارت دفاع همچنان ادامه دارد.

سفارت اسرائیل ادعا می کند: «تهیه کنندگان برنامه نظر وزارت دفاع یا سخنگوی دفتر نیروهای نظامی اسرائیل را جویا نشده اند و ما پس از پایان پخش برنامه پاسخ خود را اعلام خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین