کد خبر: ۳۵۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۸

گفت‌وگوی پاکستان با چین برای خرید نیروگاه هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش فایننشال تایمز به نقل از یک مقام ارشد پاکستانی، ساخت این نیروگاه‌ها که در سال 2015 آغاز خواهد شد، ده سال به طول خواهد انجامید.

بر اساس این گزارش، نیروگاه‌های هسته‌ای جدید 3600 تا 4800 مگاوات به توانایی تولید این نیروگاه‌ها اضافه خواهد کرد.

با حضور شوکت عزیز نخست‌وزیر پاکستان ساخت این نیروگاه‌ها هفته گذشته به طور رسمی در شرق ایالت پنجاب آغاز شد.

در ماه سپتامبر پاکستان از ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی برای کمک به تولید فناری هسته‌ای غیرنظامی به منظور رفع نیازهای رو به گسترش انرژی خود درخواست کمک کرد.

از زمان اعتراف عبدالقدیر خان دانشمند هسته‌ای پاکستانی در سال 2004 به فروش فناوری هسته‌ای به ایران، کره شمالی و لیبی، درباره فعالیت‌های هسته‌ای پاکستان در سطح بین‌المللی نگرانی‌هایی به وجود آمده است.

گفته شده، عبدالقدیر خان، که به پدر بمب هسته‌ای پاکستان معروف است، یک بازار سیاه فروش فناوری هسته‌ای برای ساخت اورانیوم غنی‌شده مورد استفاده در بمب هسته‌ای به راه انداخته است.

پاکستان اعلام کرده که تاسیاست هسته‌ای غیرنظامی‌اش تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اداره می‌شوند و در صورت ساخت نیروگاه‌های جدید، آماده پذیرش قوانین آژانس و فعالیت تحت نظارت آن است.

پاکستان نخستین نیروگاه هسته‌ای خود را در سال 1972 با کمک کانادا ساخت اما کشورهای غربی تحت فشار آمریکا، همکاری خود را به خاطر سوءظن در مورد برنامه‌ هسته‌ای پاکستان، با این کشور قطع کردند.





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین