کد خبر: ۷۷۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۰
سخنگوی وزارت خارجه:

به پاسخ الهام اکتفا کنید

اشتراکات بسته ایران و 5+1 ، تعارف دیپلماتیک نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت خارجه گفت: «هیچ سند و مدرکی مبنی بر شهادت چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان دریافت نکرده‌ایم».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، به نقل از فارس فارس، سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص ربوده شدن 16 مامور نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان و اخبار مطرح شده مبنی بر شهادت دو نفر از آنها و تلاش‌هایی که برای آزادی آنان صورت گرفته است، اظهار داشت: «اخبار موثقی در مورد اینکه دو مامور به شهادت رسیده باشند دریافت نکردیم». 

وی ادامه داد: «آنچه شبکه العربیه نشان داد برخلاف تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای این شبکه بود و از زمانی که از دستگیری این عزیزان مطلع شدیم فعالیت‌هایی را در وزارت خارجه و در تهران آغاز و صحبت‌های را با سفیر و نفر دوم سفارت پاکستان در تهران انجام دادیم». 

سخنگوی وزارت خارجه فعالیت‌های سرکنسول ایران در کویته را مورد اشاره قرار داد و افزود: «قرار است در این رابطه هیأتی به پاکستان اعزام شود و مقامات پاکستانی نیز اعلام آمادگی کردند که همکاری همه جانبه‌ای را در این زمینه داشته باشند». 

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا گروهک جندالله از سوی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حمایت می‌شود، خاطرنشان کرد: «گروه‌ها و اشرار معمولاً توسط برخی مورد حمایت قرار می‌گیرند که اهداف آنها را تامین می‌کنند». 

یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه از حسینی سوال کرد که آیا تهران برای دستگیری سرکرده گروهک تروریستی جندالله با پاکستان هماهنگی انجام داده که وی اظهار داشت: «همکاری‌ها و هماهنگی‌های نزدیکی بین ایران و پاکستان در برخورد با گروهک‌های تروریستی و کسانی که در قاچاق مواد مخدر دست دارند و در دو سوی مرز دو کشور شرارت آفرینی می‌کنند وجود دارد که بر اساس تعهدات و توافقاتی که صورت گرفته این روند ادامه دارد». 

حسینی اضافه کرد: «پاکستانی‌ها در قبال اشراری که تابعیت ایران را داشته و احیاناً موفق به فرار از مرزها شده‌اند تاکنون برخورد مناسب و همکاری خوبی در خصوص استرداد آنها داشته‌اند که اخیراً نیز شاهد بودید تعدادی از آنها را به ایران بازگردانده‌اند». 

مانع از فکر کردن سولانا نمی‌شویم
یکی از خبرنگاران در ادامه با اشاره به اظهارات سولانا مبنی بر اینکه بحث کنسرسیوم نیازمند زمان و فکر کردن است از حسینی پرسید آیا ایران می‌خواهد پیشنهاد جایگزینی را مطرح کند که وی پاسخ داد: «ما مانع از فکر کردن ایشان نمی‌شویم. آقای سولانا عنوان کرد که در مورد این پیشنهادات باید فکر کنیم، فکر کنند ما نیز می‌گوییم باید با دقت مطالعه و بررسی شود». 

وی در عین حال یاد آور شد که پیشنهاد کنسرسیوم ایران جزء بسته پیشنهادی قرار دارد و سر جای خود است. 

خبرنگاری با اشاره به اظهارات روز گذشته سعید جلیلی دبیر شورایعالی امنیت ملی مبنی بر اینکه نکات مشترک بین دو بسته پیشنهادی ایران و بسته 1+5 وجود دارد از حسینی خواست این نکات مشترک را بیان کند که وی در این باره اظهار داشت: «طرفین باید بنشینند و در این زمینه صحبت کنند. 

آنچه آقای سولانا مطرح کرد این بود که فصل‌های مشترکی در بسته‌های دو طرف وجود دارد و ما هم تاکید کردیم بر اینکه آغاز مذاکرات باید پیرامون همین مواضع و سرفصل‌های مشترک انجام شود و عقل و منطق سیاسی نیز همین را ایجاب می‌کند و همین حکم می‌کند که زمانی دو طرف به دنبال مذاکرات جدی و نتیجه بخش بودن این مذاکرات هستند از جایی آغاز کنند که مورد اتفاق نظر است و دارای زمینه‌های مشترکی است».

سفر هیئت عراقی به ایران
حسینی در خصوص نصب میله‌‌‌های مرزی ایران و عراق که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود نیز با بیان اینکه در این زمینه مذاکراتی انجام شده، گفت: «سفر یک هیئت عراقی به جمهوری اسلامی در همین خصوص در دستور کار است ولی هنوز زمان آن دقیق نیست».

انگلیسی‌ها به منافع بلندمدت ملت افغانستان بیاندیشند
خبرنگاری به ادعای آبزرور مبنی بر ارسال بمب کنار جاده‌ای توسط ایران به افغانستان اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه این را از جمله اتهاماتی عنوان کرد که از سوی انگلیسی‌ها مطرح شده و قبل از این نیز چنین اتهاماتی از سوی آنها مطرح می‌شد.
وی در عین حال افزود: «ما معتقدیم آنها برای فرافکنی و سرپوش گذاشتن بر شکست سیاست‌های نظامی خودشان در افغانستان دست به چنین کارهایی می‌‍‌زنند».
وی ادامه داد: «ما هنوز شهادت دیپلمات‌ها و روزنامه نگاران‌مان را به دست تروریسم طالبانی از یاد نبرده‌ایم و معتقدیم انگلیسی‌ها باید سیاست خودشان در افغانستان مبنی بر گفتگو با طالبان و گروه‌های افراط گرا را تغییر دهند و به منافع بلندمدت ملت افغانستان بیندیشند».

دعوتی از برادر جمال عبدالناصر به عمل نیامده بود
سید محمد علی حسینی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص خبر روزنامه اخبار‌الخلیج بحرین که عنوان کرده ایران در همایش خلیج فارس از «عادل عبدالناصر» برادر جمال عبدالناصر دعوت به عمل آورده، گفت: «من این خبر را مشاهده کردم و از دوستان خواستیم که آن را پیگیری کنند ولی هر چه بین فهرست کامل اسامی مدعوین جستجو کردند از ایشان برای حضور در این همایش دعوتی به عمل نیامده بود». 

هیچ سندی مبنی بر شهادت 4 دیپلمات ایرانی دریافت نکرده‌ایم
حسینی در خصوص اظهارات کاردار ایران در بیروت مبنی بر اینکه چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان زنده هستند که سوال دیگر خبرنگار فارس بود، اظهار داشت: «ما هیچ سند و مدرکی که نشان دهد که این چهار نفر به شهادت رسیده‌اند در اختیار نداریم و دریافت نکرده‌ایم».
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: «از زمانی که این افراد دستگیر شدند هیچ سند و مدرکی خلاف زنده بودن آنها دریافت نکرده‌ایم و برخی از اخبار واصله نیز حکایت از همین قضیه دارد».
خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا ایران از حزب الله خواسته که سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان در تبادل اسرا بین حزب و الله و اسرائیل روشن شود که وی پاسخ داد: «چهار دیپلمات ایرانی موضوع جدیدی نیست و ما از همه مسئولین ایرانی و همه گروه‌های ذی‌نفوذ در این کشور خواسته‌ایم که این قضیه را دنبال کنند و تلاش‌هایی را صورت دادند و اخباری را دریافت کرده اند».
 
حسینی به کمیته‌ای که این قضیه را در حال پیگیری دارد، اشاره کرد.

بسته 1+5 را بررسی و سپس پاسخ می‌دهیم
خبرنگاری با اشاره به اظهارات منوچهر متکی مبنی بر اینکه ایران آماده مذاکره در مورد بسته پیشنهادی 1+5 است و با بیان اینکه بعدا اعلام شد که این اظهارات درست منعکس نشده موضع وزارت خارجه را در این زمینه جویا شد که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: «در مورد موضوع مذاکرات اشتباهی صورت گرفته بود که اصلاح شد و ما اعلام کردیم برای مذاکره پیرامون محورهای مشترک موجود در دو بسته پیشنهادی آماده‌ایم». 

وی اظهار داشت: «در مورد بسته پیشنهادی 1+5 ما آن را بررسی، مطالعه و به موقع پاسخ آن را خواهیم داد». 

خبرنگاری پرسید آیا پیش شرط پاسخ ایران به بسته پیشنهادی 1+5 پاسخ آنها به بسته ایران خواهد بود؟ که سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ما اعلام کردیم که بسته 1+5 را دریافت، مطالعه و بررسی می‌کنیم و به موقع پاسخ آن را خواهیم داد. البته انتظار طبیعی ما این است که آنها نیز بسته پیشنهادی ایران را مورد توجه قرار دهند». 

حسینی اضافه کرد: «آقای جلیلی روز گذشته عنوان کرد که آقای سولانا اعلام کرده بسته ایران را مطالعه کرده و با کلیات آن موافق است و آن را مورد حمایت قرار داده است». 

به پاسخ الهام اکتفا کنید
حسینی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه در جریان ربایش رئیس جمهور در عراق بوده است؟ با بیان اینکه این سوال را از سخنگوی دولت بپرسید، گفت: «به پاسخ ایشان اکتفا کنید و توصیه ایشان را داشته باشید، یک مقدار صبر و تحمل».

اقدامات انجام شده در قبال تاجیک
خبرنگاری نیز از سخنگوی وزارت خارجه در مورد پرونده تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن سوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: «آقای تاجیک هنوز در انگلستان است و تلاش‌های همه جانبه‌ای از گذشته صورت گرفته که در حال حاضر در جریان است که مانع از استرداد ایشان به آمریکا شود». 

حسینی با بیان اینکه مسئولین ذیربط و خانواده تاجیک در جریان تلاش‌های جمهوری اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: «ما به موقع اقداماتی که وزارت خارجه در این زمینه انجام داده به تفصیل خدمتتان عرض می‌کنیم».

نمی‌توانیم برآورد زمانی داشته باشیم
یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه سوال کرد که ایران چه زمانی به بسته پیشنهادی 1+5 پاسخ می‌دهد که وی در این باره گفت: «زمانی که بررسی‌هایمان تمام شود آن را اعلام می‌کنیم». 

حسینی اضافه کرد: «این بسته باید مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و همه ابعاد آن مورد توجه قرار گیرد و به صورت رسمی به آنها پاسخ داده شود و نمی‌توانیم در این زمینه برآورد زمانی داشته باشیم». 

مشارکت جدی در مبارزه با مواد مخدر صورت نگرفته است
خبرنگاری با اشاره به بسته پیشنهادی 1+5 که در آن به کمک‌های این گروه به ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر اشاره شده از سخنگوی وزارت خارجه پرسید ایران در این زمینه به چه نوع کمکی احتیاج دارد که وی گفت: «تعهداتی بین المللی در قضیه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و به خصوص در مورد تولید این مواد در افغانستان و قاچاق آن به سایر کشورها وجود دارد که برخی از نهادهای بین المللی و برخی از کشورهایی که با این مشکل دست به گریبان هستند تعهداتی را در این زمینه پذیرفته‌اند». 

سخنگوی وزارت خارجه با یادآوری این نکته که تاکنون مشارکت و همکاری‌های خیلی جدی در این زمینه صورت نگرفته است، اظهار داشت: «آنچه در افغانستان شاهدیم این است که بعد از گذشت چند سال از حضور نیروهای ناتو تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور چندین برابر شده و این جدیت را از سوی تمامی کشورها می‌طلبد که در این زمینه همکاری‌ کرده و در این امر جدی تر از گذشته مشارکت داشته باشند».

علت قطع برق را از مسئولین ذیربط بپرسید
حسینی درباره علت قطع برق صادراتی ایران به بصره که سوال یکی از خبرنگاران بود، خاطر نشان کرد: «علت قطع برق را از مسئولین ذیربط آن سوال کنید».

فرانسوی‌ها می‌توانند جایگاه قبلی خود در منطقه را احیا کنند
وی در ارزیابی از سفر سارکوزی رئیس جمهور فرانسه به منطقه و تاثیر آن گفت: «این سفرها در این سطوح معمولا راهبردهای سیاست خارجی آن کشورها را دنبال می‌کند و سفر آقای سارکوزی به منطقه نیز در همین زمینه است».
حسینی ادامه داد: «به اعتقاد ما فرانسوی‌ها می‌توانند با ایفای نقش بهتر جایگاهی که در گذشته در منطقه داشتند و مقبول کشورهای منطقه بود را احیا کنند».

پیشنهادها برای نحوه ادامه کار و آغاز مذاکرات در حال بررسی است
یکی از خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر سولانا به تهران و اخبار مطرح شده مبنی بر طرح موضوع تعلیق شش هفته‌ای توسط سولانا از سخنگوی وزارت خارجه پرسید اگر پاسخ ایران به این درخواست مثبت است آیا ایران فعالیت‌های خود را در این شش هفته تعلیق می‌کند و یا اینکه روند راه‌اندازی سانتریفیوژها را کند خواهد کرد؟ که وی پاسخ داد: «آنچه به صورت رسمی و مکتوب مطرح کردند همان بود که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و منتشر شد. بعضی از پیشنهادها را نیز طرفین برای نحوه ادامه کار و آغاز مذاکرات مطرح کردند که در حال بررسی است». 

یکی از خبرنگاران نیز سؤال کرد آیا تایید می‌کنید که سولانا پیشنهاد فریز در مقابل فریز (عدم افزایش در مقابل عدم افزایش‌) را مطرح کرده که حسینی بار دیگر پاسخ داد: «برخی از پیشنهادها از سوی طرفین مطرح شده که باید آن‌ها را مورد بررسی قرار داد و بعداً در مورد آن اظهارنظر کرد». 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پاسخ‌ها نیز باید به صورت گفتگوهای فنی و تخصصی بین طرفین باشد از خبرنگاران خواست که اجازه دهند مسئولین در زمان خودش در این زمینه توضیح بیشتری را ارائه دهند.

تحریم‌ها مانع از دنبال کردن حقوق ملت ایران نمی‌شود
خبرنگاری با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد پیش نویس قطعنامه بعدی علیه ایران در ماه ژوئیه نوشته شود از حسینی پرسید آیا در بررسی‌های ایران این مسئله مورد ملاحظه قرار گرفته که خطر قطعنامه بعدی در کمین است؟ که وی در این باره گفت: «ما تمامی ملاحظات را در نظر می‌گیریم». 

حسینی تصریح کرد: «صدور قطعنامه یا قریب‌الوقوع بودن یا بعید‌الوقوع بودن آن و تهدیدات و تحریم‌ها مانع از این نمی‌شود که ما حقوق ملت خود را به صورت دقیق مورد توجه قرار نداده و آن را دنبال نکنیم». 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ما ضمن تاکید بر اصول و روند دیپلماتیک و مذاکره اهداف خود را دنبال می‌کنیم و از مسیر قانونی و در چارچوب معاهدات بین‌المللی تماس و ارتباط همیشگی با آژانس داشتیم». 

حسینی در عین حال روند صدور قطعنامه‌ها را روند غلطی خواند.

فرصت مذاکرات فرصت بسیار مناسبی است
یکی از خبرنگاران با اشاره به تحولات چند هفته اخیر از جمله ارائه بسته ایران و همچنین بسته پیشنهادی 1+5 از سخنگوی وزارت خارجه سؤال کرد که آیا با توجه به این تحولات می‌توان نسبت به پیشرفت در حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی امیدوار بود؟ که وی با اشاره به زمینه‌های مشترک موجود در دو بسته پیشنهادی و جدیتی که نسبت به گذشته وجود دارد، اظهار داشت: «به اعتقاد ما اگر از این ظرفیت‌ها که هم جمهوری اسلامی و هم اروپا دارند استفاده شود می‌تواند در جهت تقویت ثبات، امنیت و توسعه جهانی به کار گرفته شود». 

حسینی ادامه داد: «بارها تاکید کردیم که فرصت مذاکرات فرصت بسیار مناسبی است و نباید فرصت‌ همکاری را از دست داد». 

به گفته سخنگوی وزارت خارجه می‌توان موارد اختلاف را در پرتو مذاکرات به بحث و گفتگو نشست. 

حسینی اضافه کرد: «مشترکات می‌تواند آغازگر این مسیر باشد به شرطی که طرف مقابل قدر این فرصت را بداند».

هیچ منطقی برای تعلیق غنی سازی وجود ندارد
خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه سوال کرد که آیا ایران توقف و تعلیق غنی سازی اورانیوم را مورد بررسی قرار خواهد داد؟ که وی در پاسخ تاکید کرد: «هیچ منطق و چارچوب قانونی برای تعلیق غنی‌ سازی و توقف آن وجود ندارد». 

حسینی با بیان اینکه موضع ما در این خصوص هیچ تغییری نکرده، اظهار داشت: «معتقدیم نباید درخواست‌هایی مطرح شود که نتیجه آن محروم سازی ملت ایران از حقوق طبیعی و بدیهی آن است».

بحث تعارف نیست
خبرنگاری با اشاره به اظهارات مطرح شده مبنی بر وجود مشترکات بین دو بسته پیشنهادی از حسینی پرسید آیا واقعاً مشترکات وجود دارد یا تعارف دیپلماتیک است؟ که حسینی در این باره با بیان اینکه مسئولین فنی در مورد ریز مشترکات صحبت می‌کنند، گفت: «در بسته‌های منتشره شده مشخص شد که مشترکاتی وجود دارد و علاوه بر آن مسئولین دو طرف نیز بر این قضیه تاکید و آن را فرصت مناسبی می‌دانند. آقای سولانا و جلیلی هر دو بر وجود سر فصل‌های مشترک در این بسته تاکید کرده‌اند و بحث تعارف نیست». 

وی تاکید کرد: «این وجوه مشترک می‌تواند زمینه مناسب برای آغاز مذاکرات باشد». 

یکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات سولانا که گفته بود علیرغم آنچه که از قبل فکر می‌کردم از نتیجه سفر به تهران راضی هستم، از حسینی پرسید آیا مسئولین ایرانی نیز پس از مذاکرات نسبت به قبل از آن از مجموع مذاکرات رضایت دارند؟ که وی گفت: «آنچه که در سفر آقای سولانا مطرح بود ارائه بسته پیشنهادی 1+5 بود و چیزی بیشتر از این صورت نگرفت». 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: «دو طرف در حال حاضر در انتظارند که موارد پیشنهادی را مورد بررسی قرار داده و تصمیم لازم را در این زمینه اتخاذ کنند». 

یکی از خبرنگاران اظهارات باهنر مبنی بر اینکه اگر مذاکرات به خوبی به پیش برود ایران حاضر است موضع نرم‌تری در قبال بازرسان آژانس برای پذیرش پروتکل الحاقی اتخاذ کند را مورد اشاره قرار داد و نظر حسینی را جویا شد که وی پاسخ داد: «مذاکراتی که صورت می‌گیرد و پیشرفت‌هایی که حاصل می‌شود در مجموعه مسائل می‌تواند اثر گذار باشد».

بازگشت ظهره‌وند به تهران
یکی از خبرنگاران خبر پایان مدت ماموریت ابوالفضل ظهره‌وند سفیر ایران در ایتالیا را مورد اشاره قرار داد که حسینی نیز ضمن تایید این خبر، گفت: «آقای ظهره‌وند به تهران برگشته است».

شیخ عطار گزینه‌ای برای سفارت ایران در آلمان
وی در مورد خبر انتصاب شیخ عطار به عنوان سفیر ایران در آلمان که سؤال همان خبرنگار بود، خاطرنشان کرد: «آقای شیخ عطار برای سفارت ایران در آلمان مطرح است».

بر عهدمان باقی هستیم
یکی از خبرنگاران در ادامه نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه از حسینی پرسید آیا ایران با پیشنهاد تعلیق شش هفته‌ای مطرح شده از سوی سولانا موافقت خواهد کرد؟ که وی برای چندمین بار تاکید کرد: «پیشنهاداتی در گفتگوهای شفاهی از سوی دو طرف برای نحوه ادامه روند کار مطرح شده که آن را در حال بررسی داریم». 

خبرنگاری از سخنگوی وزرات خارجه سؤال کرد آیا فشارها باعث خروج ایران از NPT یا آژانس خواهد شد که وی در این باره اظهار داشت: «تاکید ما بر این بوده و هست که در چارچوب NPT همکاری‌های نزدیک و همه جانبه خود را با آژانس ادامه دهیم و بر این عهدمان هم باقی هستیم». 

سخنگوی وزارت خارجه با تایید اینکه یکی از اهداف فشارها همین است، یادآور شد: «ولی موفق نخواهند شد». 

یکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات سولانا مبنی بر اینکه پاسخش را به بسته پیشنهادی ایران در سفر اخیرش به تهران به مقامات ایرانی اعلام کرده از حسینی پرسید آیا پاسخ جامعی در این سفر به بسته ایران داده شده و یا اینکه ایران منتظر پاسخ 1+5 است؟ که وی در این باره با اشاره به اظهارات روز گذشته سعید جلیلی مبنی بر اینکه سولانا با کلیات بسته پیشنهادی ایران موافقت کرده، گفت: «ما پاسخ رسمی از طرف آنها می‌خواهیم و محورهای متعددی را مطرح کردیم و فکر می‌کنیم بهترین زمینه برای آغاز مذاکرات تاکید بر مشترکات دو بسته است که مورد تاکید طرفین قرار گرفته است». 

خبرنگاری با اشاره به اظهارات فلاحت‌پیشه مبنی بر اینکه ایران در حال تهیه طرح جامعی برای ورود و خروج به مذاکرات است از حسینی پرسید که آیا ایران در حال تهیه این طرح است؟ که وی گفت: «بسته‌ها رد و بدل شده و باید فرصت و زمان کافی برای بررسی و اقداماتی که می‌خواهد در آینده صورت گیرد، داده شود».

اسرائیل در ظرفیت تهدید ایران نیست
یکی از خبرنگاران نظر حسینی را در مورد مانور نظامی رژیم صهیونیستی جویا شد که وی با بیان اینکه این رژیم در حال حاضر با فساد مقامات خود در داخل و با بحران‌های متعددی مواجه هست و دولت بسیاری ضعیفی بر سر کار می‌باشد، خاطرنشان کرد: «یکی از سیاست‌های همیشگی این رژیم این بوده که تلاش کند بحران‌های داخلی را به خارج منتقل و منعکس کند و تلاش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد از جمله برگزاری رزمایش‌ها در این جهت قابل ارزیابی است». 

به گفته حسینی این رژیم پس از شکستی که در مقابل مقاومت لبنان و فلسطین متحمل شده به منظور ترمیم روحیات مسئولین داخلی خود دست به چنین کارهایی می‌زند. 

وی در خصوص تحلیل برخی از تحلیلگران که این مانور را تهدید علیه ایران ارزیابی کرده‌اند با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در عرصه عمل در مقابل مقاومت لبنان و فلسطین پذیرای شکست شد، تصریح کرد: «این رژیم به هیچ وجه در ظرفیتی نیست که بخواهد جمهوری اسلامی را تهدید کند». 

به باور سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به خاطر اینکه مسائل، مشکلات و بحران‌های درونی خود را به بیرون منتقل کند گاهی اوقات از این شعارهای توخالی سر می‌دهد.

برخورد گزینشی با تروریسم
سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این جلسه نیز ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (ص) گفت: «بدون شک سجایای اخلاقی و کمالات معنوی و عفت و پاکدامنی آن حضرت نمونه و الگوی گرانبهایی برای تمامی انسان‌ها بخصوص بانوان گرامی است». 

وی همچنین با اشاره به سالروز هفتم تیر و شهادت 72 تن از مقامات و مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی و در راس‌ آنان شهید آیت‌الله بهشتی به دست گروهک تروریستی منافقین، ضمن گرامیداشت یاد این شهدا، افزود: «شهادت این عزیزان و شهادت صدها تن از فرزندان ملت ایران سندی محکم بر جنایات گروهک تروریستی منافقین است که در آن زمان و اکنون نیز تحت حمایت برخی از مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم قرار داشته‌اند».
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: «مایه تاسف ملت ایران و انسان‌های آزاداندیش جهان است که علیرغم پرونده سیاه و پر جرم و جنایت این گروه تروریستی شاهد تلاش‌های مستمری از سوی برخی از کشورهای غربی و به ویژه انگلیس برای حذف نام منافقین از فهرست سیاه تروریست‌ها هستیم». 

حسینی این تلاش‌ها را مبین برخورد گزینشی و دوگانه کشورها با پدیده تروریسم عنوان کرد و گفت: «این اقدام گواهی بر این مدعاست که مفاهیم و ارزش‌هایی چون حقوق بشر، آزادی بیان و عقیده و مبارزه با تروریسم چگونه مورد بهره‌برداری سوء برخی از قدرت‌ها قرار گرفته و آن را ابزاری برای دستیابی به اغراض نامشروع خود ساخته‌اند». 

وی با بیان اینکه این گونه تحرکات قطعاً محکوم است، اظهار داشت: «این گونه تحرکات آثار و پیامدهای خود را بر تنظیم روابط و نوع مناسبات برجای خواهد گذارد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین