کد خبر: ۸۱۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۹
معاون وزير بازرگاني اعلام کرد:

25 میلیارد دلار ارزش مبادلات تجاری ايران و چين

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزير بازرگانی، گفت: «ميزان مبادلات تجاری ايران و چين در سال جاری ميلادی افزون بر 25 ميليارد دلار خواهد شد».

‌مهدی غضنفری در ديدار با استاندار ايالت سين کيانگ چين که در محل سازمان توسعه تحارت ايران برگزار شد، ‌تصريح کرد: «رقم ‌20 ميليارد دلاری برای مراودات تجاری در سال گذشته ميلادی بيانگر تلاش تهران و پکن برای توسعه روابط اقتصادی است».

رييس کل سازمان توسعه تجارت ايران با تاکيد بر ضرورت گسترش مناسبات تجاری و استفاده از تمام ظرفيت‌ها در بالا بردن سطح روابط اقتصادی، افزود: «‌دو کشور بايد از توانمندی‌های اقتصادی خود به نحو شايسته‌ای استفاده کنند».

وی با ابراز خرسندی از روابط سياسی و اقتصادی و با استناد به مشترکات تاريخی دو طرف از گسترش مناسبات تجاری- اقتصادی با طرف چينی استقبال کرد.

‌‌استان سين کيانگ چين با 20 ميليون جمعيت و وسعتی معادل يک ميليون و 660 هزار کيلومترمربع و 50 درصد مسلمان بستر مناسبی برای صادرات ايران محسوب می‌شود.

اين مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت ايران، به موضوع امضاي قرارداد خواهرخواندگی بين دو شهر ارومچی و مشهد اشاره کرد و گفت:‌ «اين گونه مناسبات زمينه ساز و مقدمه‌ای برای توسعه روابط آتی خواهد بود».

غضنفری تصريح کرد: «با توجه به آينده مبادلات تجاري در ديدار روساي جمهوري دو کشور و ترسيم 200 ميليارد دلار حجم مبادلات به اتکاي يک نقشه راه به زودي مي‌توان حجم مبادلات را به رقم مورد نظر رساند».

وی با پيشنهاد ايجاد خط پرواز مستقيم بين مشهد و ارومچی وعده داد به زودی هيات کارشناسی برای بررسی قابليت‌هايی استان سين کيانگ راهی کشور چين می‌شود.

ناير بارکلی استاندار ايالت سین کيانگ نيز در اين ديدار با اذعان به توانايی بالای ايران در صادرات، مبادلات فرهنگی و تجاری اين استان با خراسان رضوی را بسيار مطلوب خواند. 

وي رقم 40 ميليون دلاري برای ميزان مبادلات تجاری خراسان رضوی با اين استان چينی را اندک دانست و بر تلاش دو طرف برای افزايش اين ميزان تاکيد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین