کد خبر: ۹۷۸۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۳

رئيس نظام پرستاري: سهامداران بخش خصوصي پرستاران را استثمار می کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  غضنفر ميرزابيگي در مراسم روز پرستار در تالار وزارت كشور خطاب به احمدی نژاد گفت: تعداد مراجع تصميم‌گيري براي تامين نيروي پرستاري و هزينه‌هاي استخدامي بسيار زياد است و به تازگي زمزمه كمبود نيرو و اينكه قابل تامين نيست، آغاز شده است و شرط تامين نيرو را به بخش خصوصي واگذار كرده‌اند بخشي كه تابحال هيچ‌گونه دستورالعملي را اجرا نكرده است و پرستاران را استثمار می کند.
 
وي هم‌پوشاني در سازمان‌هاي ذي‌ربط و بقاياي سازمان مديريت برنامه‌ريزي و بودجه را از ديگر مشكلات قشر پرستاري عنوان كرد و گفت: چرا تعرفه ساير گروه‌ها قابل مهار كردن نيست اما تعرفه پرستاري را عاملي براي ايجاد مشكلات در نظام سلامت مي‌بينند. 

رئيس نظام پرستاري كشور ادامه داد: پرستاران با سه تا چهار برابر ظرفيت خود كار مي‌كنند و آيا مسئولان مي‌دانند كه سپري كردن يك شب با 40 بيمار بستري توسط يك پرستار چه معني دارد؟! پژوهش‌هاي علمي نشان داده است كه با شرايطي كه پرستاران وارث آن هستند بعد از 15 سال فعاليت پرستاران سلامت و شادابي خود را از دست مي‌دهند. 

وي ادامه داد: پرستاران 22 برابر معالمان در حرفه خود دچار كمردرد و اختلالات خواب مي‌شوند، 78 درصد دچار فرسودگي شغلي و 71 درصد از آنها كيفيت زندگي‌شان تحت تاثير خستگي است. همچنين اگر بيش از 12 ساعت فعاليت كنند احتمال دادن داروي اشتباه تا سه برابر افزايش مي‌يابد. 

ميرزابيگي تصريح كرد: به هر گونه كه محاسبه شود چه بر اساس جمعيت پزشك، بايد بيش از 220 هزار پرستار شاغل وجود داشته باشد در حالي كه 100 هزار نفر شاغل هستند. ساعت كار پرستاران زياد است و در مقابل حقوق آنها ناچيز است. 

وي بر رفع تبعيض در پرداخت كارانه‌هاي پرستاران كه گاهي با پزشكان يك به صد مي‌رسد، تاكيد كرد و خطاب به رئيس‌جمهور گفت: رفع معضلات حرفه‌اي براي شما كاري ندارد بيائيد براي يك بار هم كه شده با تعريف استاندارد خدمات و صدور به كارگيري مجوزهاي استخدامي، كمبود پرستار را برطرف كنيم و قانون تعرفه‌گذاري خدمات و بهره‌وري را اجرايي كنيم. 

رئيس نظام پرستاري كشور كاهش فاصله آموزش و بالين، بازنگري لباس پرستار، تغيير سياست انتخاب پرستار برگزيده و تربيت پرستار در حوزه مديريت بحران را از برنامه‌هاي سال 89 اين سازمان عنوان كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
0
0
تحصبلات پرستاران باید تا دکتری پیوسته ادامه یابد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین