آفتابنیوز :
آفتاب: تأکید مداوم بر اهمیت علم و پیشرفت علمی، از سر تعارف و تشریفات و احساسات کاذب و موسمی نیست، چرا که علم و دانش، مبنای واقعی اقتدار مادی و معنوی هر کشور است و هر ملتی در این رقابت عقب بماند مجبور به پیروی از دیگران است.
مقام معظم رهبری تاکید کردند: جبران عقبماندگی مزمن، تاریخی و تحمیلی کشور در زمینههای علمی، نیازمند تلاش جدی و دوندگی بیوقفه هر ایرانی با شرف و همه مسئولان، نخبگان، دانشجویان و استادان است و باید امیدوارانه و بدون از دست دادن حتی یک لحظه، به تواناییهای خود تکیه کنیم.
حضرت آیتالله خامنهای، در دیدار نخبگان جوان علمی، سرمایهگذاری در عرصه «علم و فناوری و نخبه پروری» را از اولویتهای اساسی برنامه ریزی توسعه مطلوب خواندند و تشکیل چرخه کامل و بهم پیوسته انواع دانشهای مورد نیاز کشور را امری ضروری و زمینهساز تحرک و پیشرفت پایان ناپذیر در همه رشتههای علمی دانستند.
در این دیدار که صبح امروز برگزار شد، ایشان، در نگاهی راهبردی، علم را تکیه گاه اصلی روند اقتدار مادی و معنوی کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: جبران عقبماندگی مزمن، تاریخی و تحمیلی کشور در زمینههای علمی، نیازمند تلاش جدی و دوندگی بیوقفه هر ایرانی با شرف و همه مسئولان، نخبگان، دانشجویان و استادان است.
حضرت آیتالله خامنهای، موفقیتهای درخشان علمی در 10سال اخیر را، نشاندهنده استعداد جوشان جوانان و باعث افزایش امیدواری به آینده دانستند و افزودند: باید امیدوارانه و بدون از دست دادن حتی یک لحظه، به تواناییهای خود تکیه کنیم و با جدیت و صمیمیت، به روند علمی کشور، شتاب دهیم.
مقام معظم رهبری با یادآوری افتخار ایرانیان به پیشرفتهای علمی در زمینههای هستهای، سلولهای بنیادی، نانو، فناوری زیستمحیطی و دیگر عرصهها، افزودند: برای تکمیل و تعمیم این پیشرفتها به همه رشتهها، باید یک چرخه و منظومه علمی به هم پیوسته ایجاد کنیم.
ایشان، تشکیل چرخه علمی از انواع دانشهای مورد نیاز کشور را موجب هم افزایی علمی و شتاب متقابل رشتههای مختلف علوم برشمردند و افزودند: پیشرفتهای مقطعی، موردی و متکی به اشخاص و گروهها را باید به همه رشتهها، توسعه دهیم و جریانی عام و پایان ناپذیر از پیشرفت علم و فناوری را در همه عرصه ها بوجود آوریم.
حضرت آیتالله خامنهای، دستیابی به این هدف بسیار مهم را نیازمند جهاد و مجاهدت بیوقفه علمی و توجه ویژه به نخبگان دانستند و افزودند: دانشگاهها، «محیط زیست، شناسایی و پرورش نخبگان و استعدادهای جوان» بهشمار میآیند و بنیاد ملی نخبگان، رؤسای دانشگاهها و مسئولان مرتبط با مراکز آموزش عالی، از این منظر به دانشگاهها توجه ویژهای داشته باشند.
مقام معظم رهبری فراهم آوردن زمینه و امکانات سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز نخبگان را مهمترین راه حمایت از آنان خواندند و خاطرنشان کردند: نخبگان به دنبال کار و تلاش و ژرف نگری و پیشرفت کشورند و باید زمینه مناسب حرکت را برای آنان فراهم کرد.
ایشان، نقشه جامع علمی را ترسیم کننده بخش مهمی از نیازهای علمی کشور دانستند و با اشاره به ضرورت فعالیت نخبگان در مسیر تأمین این نیازها افزودند: فعالیتهایی که نشان دهنده جسارت، اهتمام، اعتماد به نفس و بلندپروازی نخبگان است، حقیقتاً مطلوب و جذاب است.
حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار علاوه بر تأکید بر تشکیل چرخه بهم پیوسته علوم مورد نیاز کشور، ایده مهم دیگری را تحت عنوان ایجاد چرخه زنجیروار تبدیل فکر و اندیشه به محصولات تجاری مطرح کردند.
ایشان در همین بحث افزودند: باید چرخهای بهوجود آوریم که در آن ایدههای ذهنی نخبگان و نابغهها، به مراکز علمی تحویل شود تا پس از پرورش علمی این ایدهها، نخبگان فناوری و صنعتی با کار و تلاش جدی، آنها را به محصولات صنعتی و غیرصنعتی تبدیل کنند و دستگاههای ذیربط نیز زمینه تولید و تجاری کردن این محصولات را فراهم سازند.
مقام معظم رهبری تجاری سازی را، مهم دانستند و خاطرنشان کردند: یافتههای علمی و صنعتی باید بتوانند به شکل صحیح، تولید ثروت کنند و مسئولان دستگاههای ذیربط باید از آغاز پروژههای علمی – صنعتی به فکر تجاریسازی باشند.
حضرت آیتالله خامنهای پیشنهاد یکی از نخبگان را مبنیبر تشکیل نوع تازهای از شرکتهای فعال در عرصه علمی و فناوری، مفید دانستند و دولت را به مدیریتی هوشمندانه در زمینه حمایت ویژه از اینگونه شرکتها توصیه کردند.
ایشان، تشکیل حداقل یک پژوهشگاه در هر دانشگاه را کاری ضروری و زمینهساز رشد علمی و فعالیت بیشتر نخبگان برشمردند و خاطرنشان کردند: استفاده از استادان بازنشسته در این پژوهشگاهها میتواند حلقه وصل نسل جدید نخبگان و استادان قدیمی و مجرب دانشگاهها باشد.
مقام معظم رهبری فعالیتهای حمایتی از نخبگان و توجه ویژه به مسأله «نخبگان» را در سالهای اخیر، بسیار خوب و قابل تقدیر ارزیابی کردند و با اشاره به تلاش بیشتر در این زمینه افزودند: باید بهگونهای عمل کرد که پیچو خمهای رایج اداری، شیرینی این خدمات را بکام نخبگان تلخ نکند.
حضرت آیتالله خامنهای، رصد و بررسی دائم نتایج سرمایه گذاریهای انجام شده در مقوله نخبگان را ضروری دانستند و افزودند: لازم است فعالیتها و پیشرفتهای علمی کشورهای همسایه و اسلامی را نیز، دائماً رصد کرد و در برنامه ریزیها و فعالیتها مورد توجه قرار داد.
مقام معظم رهبری مبنای تأکید جدی نظام اسلامی بر اهمیت علم را محاسبه دقیق و تشخیص عمیق خواندند و خاطرنشان کردند: تأکید مداوم بر اهمیت علم و پیشرفت علمی، از سر تعارف و تشریفات و احساسات کاذب و موسمی نیست، چرا که محاسبات دقیق نشان میدهد علم و دانش، مبنای واقعی اقتدار مادی و معنوی هر کشور است و هر ملتی در این رقابت عقب بماند مجبور به پیروی از دیگران است.
حضرت آیتالله خامنهای هدف نظام اسلامی از پیشرفت علمی را مغایر با اهداف غربیها خواندند و با اشاره به فجایع کشورهای غربی در مسیر پیشرفت علمی خود در مناطق مختلف جهان افزودند: هدف غرب از پیشرفت علمی، به دست آوردن ثروت بود و در این مسیر، در برخورد با ملتها در شبه قاره هند، افریقا، شرق آسیا و امریکای لاتین ذرهای اخلاق و ایمان و حقوق مردم را رعایت نکردند.
ایشان، توسعه ستم گری، ایجاد شکاف طبقاتی، بی توجهی به حقوق اساسی ملتها را از جمله نتایج هدف گذاری ناصحیح علم در غرب خواندند و افزودند: در اسلام، تزکیه قبل از علم قرار دارد چرا که اگر تزکیه و تربیت انسانی نباشد علم به ابزاری برای خباثت و جنایت تبدیل می شود. ایشان، هدف اصلی جمهوری اسلامی را برای دستیابی به پیشرفت علم و فناوری، توسعه فضایل انسانی و دفاع حقیقی از حقوق انسان دانستند و تأکید کردند: ما علم را برای دستیابی به اقتدار حقیقی و برافراشتن پرچم عدالت و انسانیت در جهان دنبال می کنیم تا بتوانیم ضمن حمایت از مظلوم، در مقابل ظلم و جور ستمگران و سلطه جویان ایستادگی کنیم.
مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان افزودند: نخبگان علمی کشور، دانشجویان، استادان، مسئولان و آحاد ایرانیان، راه جدیدی را در عرصه هدف گذاری برای پیشرفت علمی می گشایند و با دستیابی به اقتدار علمی به عنوان مبنای اقتدار مادی و معنوی، پرچم پرافتخار ارزشهای اسلامی را در جهان برمیافرازند.
در ابتدای این دیدار دکتر حسین میرزایی استادیار جامعه شناسی و برگزیده جشنواره خوارزمی و فارابی، آیتالله قره قانی فارغالتحصیل دکترای مهندسی مکانیک و رتبه اول المپیاد دانش آموزی در سال 81 – سارا دادرس دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه تربیت مدرس و دانش آموخته رتبه اول در سال 89 – دکتر حسینیان رتبه سوم المپیاد شیمی و عضو مرکز تحقیقات سرطان جهاد دانشگاهی – دکتر محمدرضا واعظی استادیار رشته مهندسی مواد و دانش آموخته رتبه اول در سال 89 – محمدجواد حاجی احمدی برگزیده المپیاد شیمی در سال 87 و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق در دانشگاه صنعتی اصفهان و امیرمسعود فریدی زاد دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی و رتبه دوم المپیاد دانشجویی طراحی صنعتی – به بیان دیدگاهها و نظریات خود درخصوص مسائل علمی و دانشگاهی و همچنین بیان نتایج برخی کمیته های تخصصی هم اندیشی نخبگان جوان پرداختند. مهمترین محورهای مطالبی که این نخبگان جوان بیان کردند عبارت است از:
- ضرورت توجه بیشتر به علوم انسانی و محققان این رشته به منظور تولید نظریههای زیستبومی
- اهمیت تأسیس پایگاه جامع دادههای اجتماعی و فرهنگی کشور برای رشتههای علوم اجتماعی
- ایجاد فضای مناسب و بازتر در دانشگاهها و زمینه سازی برای بیان دیدگاههای مختلف
- تناسب نداشتن تعداد اساتید و دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ضعف پژوهشی برخی اساتید
- استفاده از اساتید جوان و آشنا با علوم و پیشرفتهای روز در دانشگاهها
- هدایت پروژههای مقاطع تحصیلات تکمیلی به سمت بخش صنعت و نیازهای عملی و صنعتی
- لزوم تغییر نگاه سنتی به بانوان و استفاده علمی و غیرشعاری از توان مدیریت و علمی آنان در سطوح بالا
- ارائه تسهیلات به بانوان برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در داخل
- حمایت از تأسیس مرکز خاورمیانه ای سرطان در جهاد دانشگاهی
- ایجاد بسترهای لازم برای تحقیق در عرصه های جدید پزشکی در لیزر و ژنتیک
- توجه بیش از پیش به کیفیت مقالات و کارهای پژوهشی و هدایت آن به سوی تحقیقات کاربردی
- ترویج چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی
- لزوم نظارت جدی بر نحوه هزینه بودجههای تحقیقاتی
- اولویت دادن به اخلاق علمی در تدوین شاخصهای پژوهش
- ضرورت وجود ارزیابی علمی دائمی برای اساتید دانشگاهها و مراکز علمی
- چالاک شدن ساختار شورایعالی انقلاب فرهنگی به منظور تأثیرگذاری جدیتر
- اهمیت تدوین آیین نامه و چارچوبهای کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها
- و عملی کردن وعدههای داده شده و مصوبات دولت برای حمایت از نخبگان
در این دیدار دکتر سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان گزارشی از عملکرد یکساله این بنیاد بیان کرد و با اشاره به قانونمند سازی حمایتهای بنیاد از همه اقشار و اصناف نخبگان و استعدادهای برتر و تدوین و بازنگری آیین نامه های مرتبط گفت: بنیاد ملی نخبگان در سه بخش فرهنگی، حمایت و پشتیبانی، و توسعه ای و ارتباطی از نخبگان، حمایت مادی و معنوی میکند و با توسعه دفاتر استانی در 19 مرکز برای ایجاد فرصت برابر برای تمام نخبگان تلاش میکند.
دکتر سلطانخواه حمایت از شرکتها و تعاونیهای دانش بنیان، تجاری سازی فناوری و تکمیل حلقههای نوآوری را از دیگر اقدامات بنیاد ملی نخبگان برشمرد و افزود: برای شناسایی، هدایت و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان برتر در سراسر کشور طرح شهاب با همکاری آموزش و پرورش تدوین شده که مراحل اجرایی آن در حال طی شدن است.