کد خبر: ۱۲۰۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۸

کنفدراسیون کارگران جهان از حقوق کارگران ایرانی دفاع می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمدن ادیب میرو، رئیس دفتر آسیایی کنفدراسیون کارگران جهان به ایران برای اعلام عضویت خانه کارگر ایران در این سازمان جهانی شاید مهمترین خبر کارگری هفته گذشته بود که در لابه‌لای اخبار مربوط به حادثه دلخراش کارگران ایران خودرو رنگ باخت. 

آنطور که میرو می‌گوید WFTU می‌تواند علاوه بر ارائه خدمات آموزشی، در مواضع رسمی خود از حقوق صنفی و ملی کارگران و مردم ایران حمایت کند. مشروح گفت‌وگوی ایلنا با رئیس دفتر آسیایی این کنفدراسیون به شرح ذیل است. 

WFTU چگونه سازمانی است و چه خدماتی به کارگران ارائه می‌دهد؟ 

کنفدراسیون کارگران جهان (WFTU) از سال ۱۹۴۵ تاکنون به عنوان نخستین و فراگیرترین تشکل صنفی کارگری جهان در زمینه ارائه خدمات آموزشی به کارگران کشورهای مختلف و پشتیبانی از حقوق صنفی و ملی مردم جهان در سراسر جهان فعالیت دارد. همچنین این سازمان به عنوان قدیمی‌ترین سازمان جهانی کارگری از اعضای فعال سازمان جهانی کار ILO نیز هست. 

هم‌اکنون این سازمان‌ به واسطه دفاتری که در ۵ قاره جهان دارد با بیش از ۲۲۰ اتحادیه کارگری در ۱۲۰ کشور جهان در ارتباط است و در حال حاضر به همین طریق به بیش از ۸۷ میلیون کارگر در سراسر جهان خدمات آموزشی ارائه می‌دهد. همچنین WFTU در طول چندین دهه فعالیتش تاکنون بارها با صدور بیانیه‌های مختلف، علاوه بر پیگیری حقوق صنفی کارگران، از حقوق قانونی و بنیادین ملت‌ها نیز پشتیبانی و حمایت کرده است. 

گستردگی و تنوع اعضای WFTU چگونه است؟ 

همانطور که گفتم ۸۷ میلیون کارگر از طریق ۲۲۰ اتحادیه کارگری در ۱۲۰ کشور جهان WFTU در ارتباط هستند. تنوع اعضا به لحاظ گستردگی نژاد و منطقه جغرافیایی، نظام اقتصادی و توسعه‌یافتگی زیاد است. هم‌اکنون از طریق دفاترمان در قبرس، دهلی، دمشق، کوبا و سنگال به ترتیب با کارگران اروپایی، آسیایی، خاورمیانه، آمریکای شمالی و لاتین و آفریقا در ارتباط هستیم. 

عضویت تشکیلات خانه کارگر در WFTU چه نفعی برای کارگران ایرانی دارد؟ 

با عضویت تشکیلات خانه کارگر در WFTU، کارگران ایرانی نیز می‌تواند مانند سایر کارگران جهان از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند. همچنین انتظار داریم از این طریق نقش کارگران ایرانی به ویژه خانه کارگر در فعالیت‌‌های سازمان جهانی کار پررنگ‌تر شود. 

امیدواریم با اتخاذ مواضع مناسب در خصوص مطالبات صنفی کارگران جهان و پشتیبانی از حقوق بنیادین ملت‌ها، شاهد بهبود وضع کارگران و مردم ایران باشیم. از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع عمومی سالانه WFTU که قرار است فصل بهار در شهر آتن برگزار شود، انتظار حضور و همراهی نمایندگان خانه کارگر را داریم. 

چگونه WFTU به عنوان یک تشکل صنفی کارگری از حقوق بنیادین ملت‌ها حمایت می‌کند؟ 

WFTU با فعالیت خود تاکنون از حقوق صنفی و ملی اعضای خود دفاع کرده است. دیدگاه‌های WFTU در طول چندین دهه گذشته همواره در ضدیت با جنگ و استعمار بوده است. 

این دیدگاه‌ها همواره از طریق بیانیه‌های WFTU که مورد تایید اعضای آن بوده، صادر شده است. از جمله می‌توان به حمایت از فلسطین، لبنان و سوریه در طول جنگ اعراب و اسرائیل، تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف، محکومیت هجوم آمریکا و انگلیس و سایر متحدانشان به عراق و افغانستان، بحران الجزایر و شبه‌جزیره بالکان و یوگسلاوی در دهه ۹۰ میلادی اشاره کرد. 

WFTU درخصوص رخدادهای اخیر تونس چه موضعی اتخاذ کرده است؟ 

درباره تحولات تونس از هرگونه جریان کارگری و مردمی که به برقراری دموکراسی و حقوق بشر و قانون منجر شود، حمایت می‌کنیم. از نظر ما تعامل و گفت‌وگو بین آحاد مردم و مذاکرات دسته‌جمعی شرکای سه‌جانبه برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی، معشیتی و اشتغال حائز اهمیت است. WFTU از حقوق کارگران و مردم تونس حمایت و پشتیبانی می‌کند، اما انتظار دارد که شهروندان تونسی نیز حقوق یکدیگر را محترم شمارند و از رفتارهای خشونت‌آمیز پرهیز کنند. همچنین از دولت تونس انتظار داریم که پاسخ‌گوی مطالبات قانونی مردم و به ویژه کارگران باشد. 

با توجه به اینکه در زمان بروز بحران‌هایی چون جنگ، حقوق بنیادین مردم کشورهای مختلف ممکن است در تعارض قرار گیرند، WFTU چگونه در این خصوص اتخاذ موضع می‌کند؟ 

بله اعضای WFTU کارگرانی با ملیت‌های مختلف هستند که ممکن است در پاره‌ای مواقع بر سر حقوق ملی با یکدیگر تعارض داشته باشند، اما اتخاذ مواضع در WFTU به‌صورت دموکراتیک و برمبنای نظر اکثریت اعضا است. به‌طور کلی WFTU همیشه از جریان‌های مردمی دموکراسی‌خواه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و نیز پایان دادن به پروژه استعمار که هم اکنون با محوردیت آمریکایی – صهیونیستی دنبال می‌شود، حمایت می‌کند. 

WFTU درخصوص حقوق بنیادین مردم ایران چه مواضعی می‌تواند اتخاذ کند؟ 

WFTU در قالب بیانیه‌های رسمی خود تاکنون بارها درخصوص دستیابی مردم جهان به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای موضع‌گیری کرده است؛ چون باور داریم که این حق طبیعی هر ملتی است. خوب اتخاذ چنین موضعی همسو با خواسته مردم ایران است و می‌تواند در برطرف شدن موانع دستیابی مردم ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای موثر باشد. 

از سوی دیگر در طول جنگ ایران و عراق، و زمانی که ایران هنوز عضو این سازمان نبود WFTU، در بیانیه رسمی خود عراق را به عنوان آغازگر این جنگ محکوم کرده و از مظلومیت مردم ایران پشتیبانی کرده بود. 

آیا به غیر تشکیلات خانه کارگر، هیچ نهاد صنفی کارگری دیگری از ایران در WFTU عضویت دارد؟ 

خیر، تشکیلات خانه کارگر نخستین و تنها تشکل صنفی کارگری از ایران است که به عضویت WFTU درآمده و این باعث خرسندی ماست که بالاخره شاهد حضور کارگران ایرانی در این سازمان جهانی نیز هستیم. البته تا قبل از این عضویت، خانه کارگر با WFTU تعامل خوبی داشته است. ما بیش از یک دهه است که منتظر این اتفاق بودیم. 

به غیر از WFTU، تشکل کارگری دیگری نیز به نام ITUC به‌صورت بین‌المللی در زمینه حقوق صنفی کارگران فعالیت دارد. تفاوت شما با این تشکل چیست؟
قصد مقایسه ندارم، اما همانطور که گفتید ITUC نیز یک تشکل بین‌المللی صنفی کارگری است که در زمینه پیگیری مطالبات صنفی کارگران جهان فعالیت دارد. 

صرف‌نظر از اینکه مدت و سابقه فعالیت WFTU از ITUC بیشتر است، باید یادآور شوم که ITUC درخصوص مطالبات صنفی کارگران، حقوق بنیادین ملت‌ها و تحولات اقتصادی مانند WFTU فعال نبوده است. می‌توان گفت که موضع ITUC در قبال مسائلی چون جهانی‌سازی، سازمان تجارت جهانی، سیاست‌های بانک جهانی و صندوق بین‌الملل پول بیشتر سیاست سکوت بوده است، اما WFTU در این زمینه موضع‌گیری شفافی داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین