کد خبر: ۱۳۰۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۷

احتمال افزایش قیمت گاز در زمستان!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز از احتمال تغییر تعرفه‌های گاز در فصل زمستان و افزایش آن خبر داد. 

مجتبی شیخ‌بهایی درپاسخ به سئوالی درباره‌ طرح‌های جدید شرکت ملی گاز برای بازپرداخت مابه‌التفاوت تعرفه‌ها در قبوض گاز عنوان کرد: فعلا در این زمینه طرح دیگری در دست نداریم و در کل ممکن است قیمت‌های جدیدی برای زمستان امسال اعمال شود. 

وی درخصوص این موضوع که طبق مصوبه‌ مجلس حامل‌های انرژی سالانه تنها تا سقف 20 درصد مجاز به افزایش قیمت هستند و بخشی از این افزایش قیمت در ابتدای سال صورت گرفته است، توضیح داد: قطعا مبلغ جدید در زمستان هم بر پایه‌ دستور‌العمل‌های مجلس خواهد بود. البته ابلاغ مصوبه نهایی برعهده‌ ستاد هدفمند‌ی یارانه‌هاست و ما هم در این زمینه به ارائه‌ طرح ها و پیشنهادات مرتبط خواهیم پرداخت. 

گاز هیچ کدام از جایگاه‌های سی.ان.جی قطع نیست 

وی در ادامه به صحبت درباره‌ وضعیت پایگاه‌های سی.ان. جی پرداخت و در ارتباط با صحبت‌هایی که مبنی بر قطع گاز 40 جایگاه سی.ان.جی کشور مطرح شده بود، گفت: تعداد جایگاه‌هایی که گاز آنها قطع است، براساس روزهای مختلف متغیر است و در کل با توجه به این‌که مردم پول گاز خود را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، لذا هیچ توجیهی ندارد که جایگاه‌داران مبلغ گاز‌بهای خود را پرداخت نکنند. 

وی در عین حال با اشاره به انتقاداتی که درباره‌ اختلاف در اندازه‌گیری میزان گاز این جایگاه‌ها مطرح می‌شود، اظهار کرد: ادعای جایگاه‌داران درباره این اختلاف در حد 6 یا 7 درصد است و توجیهی برای عدم پرداخت قبوض محسوب نمی‌شود و به همین دلیل لازم است که حتما جایگاه‌داران قبوض خود را در زمان مقرر پرداخت کنند، چرا که در غیر این صورت شرکت ملی گاز ایران با قطع گاز جایگاه‌های متخلف، وصول مطالبات خود را پیگیری می‌کند. 

شیخ‌بهایی تاکید کرد: امروز گاز هیچ یک از جایگاه‌های تهران قطع نیست، اما اخیرا گاز 10 جایگاه قطع بود و در همان زمان هم در انتخاب جایگاه هایی که گاز آنها قطع می‌شود، هماهنگی‌های متعدد صورت گرفته بود تا قطع گاز این جایگاه‌ها موجب سلب آسایش مردم نشود. 

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در پاسخ به صحبت‌های رییس انجمن صنفی سی.ان.جی که گفته بود، در چند روز گذشته گاز بسیاری از جایگاه‌های شمال تهران قطع بوده، اظهار کرد: به هیچ عنوان این موضوع را تایید نمی‌کنم، چرا که قطع گاز جایگاه‌ها با هماهنگی استانداری و شورای تامین صورت گرفته و دقت نظر لازم در این زمینه وجود داشته است. 

شیخ‌بهایی درباره‌ میزان بدهی‌های جایگاه‌داران سی.‌ان.جی هم گفت: بدهی جایگاه‌داران تحت کنترل است و به‌طور میانگین شاید هر جایگاه بین 10 تا 15 میلیون تومان بدهی جاری و معوقه داشته باشد. 

بازپرداخت‌های دور اول به طور کامل پرداخت شد! 

وی در ارتباط با مبلغی که قرار بود تا پایان تیر ماه به صورت بازپرداخت در قبض‌های مشترکان اعمال شود، توضیح داد: این بازپرداخت‌ها با مبلغی حدود 40 میلیارد تومان در قبض‌های مشترکان اعمال‌شده و تقریبا تمام مشترکان این مبلغ را دریافت کرده‌اند، مگر آنکه به صورت اتفاقی عده‌ای محدود هنوز باقی‌مانده باشند!. 

50 تا 90 درصد قبض‌های گاز پرداخت شده‌اند! 

شیخ‌بهایی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از قبض‌های گاز ماه‌های گذشته و به ویژه فصل سرد سال از سوی مردم پرداخت شده است؟ اعلام کرد: این رقم در استان‌های مختلف متغیر است و بین 50 تا 90 درصد تغییر می‌کند، اما در مجموع پرداختی‌ها حدود 75 تا 80 درصد است و در برخی استان‌ها به 90 درصد هم رسیده است!. 

هیچ مشکلی درخصوص گازرسانی به نیروگاه‌ها وجود ندارد 

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با وضعیت گاز‌رسانی به نیروگاه‌ها و گلایه‌های مدیر عامل توانیر مبنی بر قطع‌ بودن گاز برخی نیروگاه‌ها توضیح داد: اکنون هیچ مشکلی در زمینه‌ گازرسانی به نیروگاه‌ها وجود ندارد و در حال حاضر روزانه بیش از 200 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تزریق می‌کنیم. 

وی در عین حال خاطر نشان کرد: در مجموع وظیفه‌ سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها بر عهده وزارت نفت است و ما در هیچ مقطعی از سال به هیچ وجه مشکلی در زمینه‌ سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها نداشتیم، اما باید توجه داشت که وظیفه وزارت نفت، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌هاست و این سوخت‌رسانی می‌تواند از طریق تزریق سوخت مایع نیز صورت گیرد. 

او ادامه داد: اکنون تمام نیروگاه‌های کشور امکان استفاده از دو سوخت را دارند و ما هم در تمام ایام سال حتی به هنگام تعمیرات این وظیفه را انجام داده‌ایم و در موارد متعدد حتی بیش از تعهداتمان هم تزریق کرده‌ایم. به هر صورت سیستم نیروگاه‌ها وابستگی مطلق به گاز ندارد و به همین دلیل ممکن است در مقاطعی از زمان، وزارت نفت تشخیص دهد که بهتر است سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها از طریق سوخت مایع صورت گیرد و تاکنون حتی یک نیروگاه هم مشکل سوخت نداشته است. 

با طرح‌های جدید هزینه تفکیک کنتور تا 90 درصد کاهش می‌یابد 

وی درباره‌ طرح‌های جدیدی که در زمینه‌ تفکیک کنتور‌های گاز ارائه شده است، توضیح داد: در یکی از این شیوه‌ها که مورد تایید شرکت ملی گاز است، کنتورهایی طراحی شده‌اند که پس از نصب روی شوفاژ یا پکیج میزان حرارت یا دمای داخل فضاهای مسکونی را اندازه گرفته و بدین ترتیب امکانی فراهم می‌کنند تا براساس میزان انرژی مصرف گرمایشی واحد‌های مختلف تفکیک شود. 

وی در عین حال از ارائه‌ طرح دیگری که امکان تفکیک مصرف خانوارها را فراهم می کند خبر داد و افزود: در این روش کنتوری مجزا در ورودی آپارتمان ها نصب و بر اساس آن اطلاعات مصرف هر واحد به ورودی مجموعه ها منتقل می‌شود.
مردم به بهینه سازی مصرف گاز توجه داشته باشند 

شیخ‌بهایی بار دیگر مردم کشور را به مصرف بهینه‌ گاز دعوت کرد و نوسازی موتورخانه‌ها و استفاده پکیج‌ به جای شوفاژ‌های قدیمی، و ورود مدل‌های جدید بخاری با مصارف کمتر از جمله راه‌های کاهش مصرف گاز خانواده ها برشمرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین