کد خبر: ۱۳۱۱۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۶

قلعه ساسانی کرمان آغل گوسفندان شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی راور به شهر قلعه‌ها و کاروانسراها شهرت یافته که قلعه قهقه که روزگاری شاهد تمدن ساسانی بود امروز به محل نگهداری احشام و تجمع زباله تبدیل شده است. 

شهرستان راور به عنوان یکی از مناطق تاریخی استان کرمان به شهر قلعه‌ها و کاروانسراهای تاریخی نام نهاده شده است و دلیل آن نیز قرار گرفتن این شهر بین راه استان کرمان و استان‌های شمالی است.

کرمان‌شناسان، راور را شهر کاروانسراها، قلعه‌ها و برج‌های تاریخی می‌دانند. در شهر راور ۳ قلعه ولی، قلعه میرزا و قلعه بخشی قرار داشته است که هم‌اکنون این قلعه‌ها تخریب شده‌اند و جای خود را به ساختمان‌های نوساز و واحدهای مسکونی و تجاری داده‌اند.

در این میان مهم‌ترین بنای تاریخی راور که دارای محوطه تاریخی منحصر به فرد است و در گذشته شاهد حفاری‌های غیرمجاز نیز بوده است قلعه قهقه است که با قدمتی بین ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال هر بیننده را به یاد ارگ بم می‌اندازند.

این قلعه در نزدیکی روستای ده‌شیب در حومه راور قرار دارد که در زمین لرزه‌ای شدید در سال‌های گذشته بشدت آسیب دیده است.

هم‌اکنون نیز باقیمانده این قلعه به محلی برای نگهداری احشام تبدیل شده که از بقایای آن جز ویرانه‌ای باقی نمانده است.

در اطراف این قلعه ده‌ها خندق دیده می‌شود که برای دفاع در مقابل هجوم دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مردم محلی منطقه از پدید آمدن اشیای تاریخی و استخوان‌های مختلف پس از بروز باران طی سال‌های گذشته در این قلعه خبر می‌دهند.

حسین نخعی‌راد، سرپرست فرمانداری راور در این خصوص گفت: راور دارای ۱۲۰ اثر تاریخی منحصر به فرد است که ۲۷ اثر آن ثبت ملی است، ازجمله این آثار برج گبری، قلعه قهقه و حوض غیاث است که متاسفانه به محل جمع‌آوری زباله، انبار سیمان و محل تجمع معتادان تبدیل شده‌اند، اما به دلیل کمبود اعتبار و بی‌توجهی به حال خود رها شده‌ و در حال نابودی هستند.

وی با اشاره به وجود قلعه‌های متعدد در شهرستان راور افزود: می‌توان از این پتانسیل برای توسعه اقتصادی شهرستان راور استفاده کرد، اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. در صورت واگذاری این بناها امکان ساماندهی این مکان‌ها وجود دارد، اما به حال خود رها شده‌اند.

سرپرست فرمانداری راور ادامه داد: هم‌اکنون این مکان که در شهر راور قرار دارد به دلیل این که زیرزمین است در برخی ساعات روز به محل تجمع معتادان تبدیل شده است و میزان قابل توجهی زباله نیز در این مکان رها شده که منظره نامناسبی را ایجاد کرده است.

این مسوول ادامه داد: برج گبری هم که در حومه شهر قرار دارد به آغل گوسفندان تبدیل شده، اما از همه این آثار مهم‌تر قلعه قهقه است که متاسفانه در معرض تخریب قرار دارد و هم‌اکنون نیز تنها کاربری که دارد مکانی برای نگهداری حیوانات اهلی مردم محلی است. در صورت تامین اعتباری اندک به بناهای تاریخی راور، امکان مرمت و نگهداری کوتاه‌مدت از این آثار وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین