کد خبر: ۱۴۹۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲
درباره موجودی حساب ذخیره ارزی؛

وقتی احمدی‌نژاد سخنان گذشته‌اش را زیر سوال برد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آقای محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور روز چهارشنبه 24 اسفندماه در جلسه علنی مجلس در مورد سووال از رییس جمهور، در پاسخ به سوال نمایندگان درباره علت عدم اجرای قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل ونقل ریلی و عمومی شهرها، اظهار داشت که در حساب ذخیره ارزی پولی نمانده بود تا به مترو پرداخت شود. این سخنان رییس جمهور به بهانه ای برای رسانه های بیگانه تبدیل شد تا با استناد به آن به سیاه نمایی علیه کشور در شرایط تهدید و تحریم بپردازند.

اظهارات اخیر دکتر احمدی نژاد درباره خالی بودن حساب ذخیره ارزی در حالی است که در دوره زمانی مطرح شدن و سپس تصویب قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها، احمدی‌نژاد بارها مدعی شده بود که موجودی حساب ذخیره ارزی بسیار بیشتر از هفت هشت سال قبل است.

طرح استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل ونقل ریلی و عمومی شهرها از اوایل سال 1388 مطرح، در مهرماه همان سال فوریت آن در صحن مجلس تصویب و اواخر سال نیز به دولت ابلاغ شد.

در سال 1388 در حالی که اخبار غیررسمی متعددی از صفر شدن موجودی حساب ذخیره ارزی به دلیل برداشت‌های متعدد دولت از آن منتشر می‌شد، احمدی‌نژاد قاطعانه این اخبار را رد می‌کرد و تاکید داشت که موجودی حساب ذخیره ارزی بسیار بیشتر از قبل است.

به عنوان مثال احمدی‌نژاد در خردادماه سال 1388 در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره صفر شدن موجودی حساب ذخیره ارزی، ضمن رد این ادعا گفت: «(در مورد حساب ذخيرة ارزي) آن چيزي كه شما ديديد آن حساب تعهدي است. اگر حساب تعهدي حساب كنيم باز هم بيشترين رقم موجودي در اين دولت هست. در حالي كه بعضيها با قبل مقايسه مي‌كنند و حساب نقدي را مقايسه مي‌كنند. اگر حساب نقدي را مقايسه كنيم بيشترين رقم موجودي هفت، هشت، ده ساله امروز الحمدالله در حساب موجود است و پشتيبان برنامه‌ريزي‌هاي كشور است.»
لینک اظهارات دکتر احمدی نژاد در سایت ریاست جمهوری:
http://www.president.ir/fa/27306

جالب آن که در مهرماه سال 1387 یعنی یک سال قبل از مطرح شدن طرح فوق، احمدی‌نژاد در گفتگو با شبکه اول سيما در پاسخ به اين سؤال که ابهاماتي در حساب ذخيره ارزي مطرح مي‌شود، صراحتاً گفته بود که این حساب برای دو سه سال کشور، موجودی دارد: «اين ابهامات از طرف کساني است که خودشان مسئول هستند و مي‌دانند که حساب ذخيره ارزي با چه دقتي مراقبت مي‌شود و چه سلسله مراتبي دارد. ما هيچ وقت نمي‌توانيم براي حساب ذخيره ارزي عددي بگوييم؛ چرا که محرمانه است. دولت به جز مصوبات قانوني نمي‌تواند حتي يک دلار را بردارد چرا که قانون حد و مرزها را مشخص کرده است. آنچه دولت مي‌تواند هزينه کند در قانون مي‌آيد و ما براي دو، سه سال اداره کشور ارز داريم... ما براي ادارة دو سه سال كشور ذخيره داريم؛ حتي اگر هيچ فروش جديد نفت هم نداشته باشيم. بعد مي‌آيند تحليلهاي ابتدايي مي‌كنند... اصلا اینها بازیهای سیاسی است.»

لینک سخنان دکتر احمدی نژاد در سایت ریاست جمهوری:
http://www.president.ir/fa/12521
http://www.president.ir/fa/20163


به گزارش جهان،با این حال مشخص نیست که رییس جمهور محترم چگونه در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس مدعی می شوند که "چگونه می‌شود دولت وام دهد. دولت می‌گوید جایی برای وام دارد، یک حساب ذخیره ارزی است که آن هم بانک مرکزی مکتوب اعلام کرده که موجودی‌اش صفر است".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین