کد خبر: ۱۵۲۶۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
معاون امور فرهنگی ارشاد:

كتاب‌فروشی‌ها از ماليات معاف شدند

قيمت كاغذ از زمان ثباتش كمتر خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بهمني دري در نشستي كه امروز(30 فروردين ماه)؛ بعداز اتمام تور بازديد خبرنگاران از نمايشگاه بيست و پنجم برگزار شد، توضيحاتي درمورد چگونگي برگزاري نمايشگاه و تخصيص بن‌هاي خريد كتاب ارائه كرد و بيان جزئيات و گزارشات را به نشست خبري نمايشگاه كتاب موكول كرد. 

دري در اين نشست؛ ضمن به فال نيك گرفتن برنامه‌ بازديد خبرنگاران از مراحل آماده‌سازي نمايشگاه؛ از حضور سران سه قوه در مراسم‌هاي جنبي نمايشگاه بيستو پنجم خبر داد و گفت: در روي 12 ارديبهشت كه مصادف است با روز افتتاح نمايشگاه كتاب، رييس جمهور به نمايشگاه خواهد آمد. در ادامه و در مراسمي كه به جهت گرامي‌داشت ربع قرن فعاليت نمايگاه كتاب تهران برگزار مي‌شود؛ ميزبان رييس مجلس هستيم و در مراسم اختتاميه؛ رييس قوه‌ي قضاييه حضور خواهد داشت.

وي در تشريج مختصات نمايشگاه بيست و پنجم اعلام كرد: نمايشگاه در دو بخش بين‌الملل و داخلي برگزار مي‌شود و در بخش داخلي؛ براي اولين بار 230 هزار عنوان كتاب ارائه خواهد شد و 2500 ناشر ثبت نام و تعيين جا شده‌اند كه اين اقدام نيز برخلاف سال‌هاي گذشته كه 3 يا 4 روز قبل از برگزاري انجام مي‌شد، امسال 13-14 روز قبل اعلام شده است.

دري با اشاره به بخش بين‌الملل افزود: ما اجازه‌ي ورود كتاب‌هاي ترويجي كه مروج وهابيت، بهاييت، بابيت و مباحث ضدشيعي هستند را به هيچ عنوان به ناشران خارجي نمي‌دهيم. همچنين از ورود كتاب‌هايي كه تصاويري ضداخلاق عمومي دارند نيز جلوگيري مي‌شود و اگر ناشري بخواهد خارج از ضوابط، چنين كتاب‌هايي را به نمايشگاه تهران بياورد؛ غرفه‌اش تعطيل مي‌شود و براي هميشه از حجضور در نمايشگاه تهران محروم مي‌شود.

معاون امور فرهنگی ارشاد ادامه داد: در بخش داخلي نيز؛ ناشراني كه در طول سال گذشته تخلفاتي داشته و با راي كميته‌ي نظارت بر ناشران مواجه شده بودند؛ براساس تقاضايي كه داشته‌اند‎ و از طريق اتحاديه‌ي ناشران و كتاب‌فروشان به ما رسيده است، و به شرط پايان يافتن دوره‌ي تعليقي‌شان؛ مي‌توانند با تعهد دادن در نمايشگاه كتاب حاضر شوند كه اين مساله به مثابه‌ لطفي‌ست كه به آن‌ها خواهد شد.

وي درمورد شيوه‌ي تخصيص غرفه‌ها نيز اعلام كرد: هيچ منعي براي حضور ناشران در نمايشگاه بيست و پنجم وجود نداشته و تنها ناشراني كه ضوابط موجود برايشان صدق نمي‌كرده؛ نتوانسته‌اند به نمايشگاه بيايند. مثلا ناشري كه تعداد كتاب‌هاي انتشاري‌اش محدود است، نمي‌تواند به نمايشگاه بيايد.

دري درباره‘‌ نظارت بر تخلفات احتمالي در نمايشگاه نيز گفت: در طول نمايشگاه؛ نمايندگاني از كميته‌ي نظارت بر تخلفات ناشران و نماينده‌ي حقوقي وزارت ارشاد حاضر هستند و به محض رويت تخلف؛ با هماهنگي‌هاي رييس نمايشگاه؛ با آن‌ها برخورد مي‌شود.

وي اضافه كرد: امسال؛ با هماهنگي‌هايي كه با بانك مركزي داشته‌ايم؛ مطالبات ناشران خارجي حاضر در نمايشگاه كتاب را تا قبل از شهريور ماه پرداخت خواهيم كرد.

معاون فرهنگي ارشاد با اشاره به تخصيص يارانه‌هاي خريد كتاب، افزود: فرصت ثبت نام تخصيص بن‌هاي دانشجويان؛ امروز به اتمام رسيده كه به پيشنهاد ما؛ قرار است با افزايش سقف اين يارانه از 2 ميليارد به 3 ميليارد تومان؛ بار ديگر سايت باز شود و دانشجويان ثبت نام نشده؛ بتوانند ثبت نام كند. علاوه بر اين رقم؛ مبلغ 5 ميليارد تومان نيز براي مراكز دانشگاهي درنظر گرفته شده نا نيازه‌هاي خود را جهت تجهيز كتاب‌خانه‌هاشان از نمايشگاه كتاب استفاده كنند.

وي همچنين ضمن اعلام اين خبر كه كتاب‌فروشي‌ها ديگر ماليات نخواهند داد، گفت: بعداز تلاش‌هاي صورت گرفته؛ بسته‌ي پيشنهادي ما كه توسط وزير ارشاد به رييس جمهور داده شده بود، با موافقت ايشان همراه شد و ايشان ابلاغ كردند كه از اين به بعد، كتاب‌فروشي‌ها؛ حتي آن‌هايي كه به فروش لوازم‌التحرير نيز مشغولند، از پرداخت ماليات معاف هستند.

دري درمورد مشكلات كاغذ با بيان اين مطلب كه قيمت كاغذ حتی از زمان ثباتش نيز كمتر خواهد شد، افزود: با مذاكرات صورت گرفته؛ قيمت كاغذ ظرف دو ماه آينده با 20 درصد كاهش همراه خواهد بود و تا شش ماه آينده، به ثبات خواهد رسيد.

وي ادامه داد: مطابق با هماهنگي‌هاي صورت گرفته شده، از دو كارخانه‌ي كاغذسازي مازندران و كارون حمايت‌هاي خود را آغاز مي‌كنيم تا توليداتشان بالا برود. همچنين قرار است بخشي از سهام‌ اين كارخانه‌ها نيز توسط اتحاديه‌هاي تابعه، خريداري شوند.

معاون فرهنگي درمورد نرخ كتاب‌ها در نمايشگاه كتاب نيز توضيح داد: از همينك با ناشراني كه قصد دارند كتاب‌هاي قديم‌الانتشار خود را با ليبل‌ها جديد و گران‌تر به بازار بياورند مقابله مي‌كنيم. همچنين به ناشران خارجي نيز اجازه نخواهيم داد تا به جهت استقبال مخاطبان ما از برخي كتاب‌ها؛ نرخ اين كتاب‌ها را افزايش دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین