کد خبر: ۱۶۳۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۱

حادثه‌ای تلخ در شهرستان خوانسار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نجات یک انسان و یا کشته شدن آن در آیات و روایت دین ما معادل نجات یا هلاکت کل انسان‌ها قرار گرفته است. اما به نظر می‌رسد آنچه که این روزها اهمیت ندارد همین جان است!

به گزارش موج قانون، هفته گذشته دو نفر از هم وطنانمان در یکی از سدهای این مملکت کشته شدند. گرچه این آمار و یا خبر دربرابر کشته شدگان دریای خزر که این روزها به عنوان یک قاتل حرفه‌ای می‌تازد و کسی هم جلودارش نیست ممکن است اهمیت چندانی نداشته باشد اما محور خبر، بازخواست از مسئولانی است که مسببان اصلی این حادثه در شهرستان خوانسار هستند.

سد مخزنی”باغکل” خوانسار که کلنگ آن در دولت نهم بر زمین خورد و در دولت دهم نیز افتتاح و البته ترمیم شد(چرا که پس از آب‌گیری سوراخ‌هایی در آن ایجاد شد و به اجبار تخلیه، ترمیم و آب‌گیری مجدد شد!) هفته گذشته اولین قربانی‌های خود را به گورستان فرستاد.

شهرستان خوش آب و هوای خوانسار که واقع در استان اصفهان می‌باشد تنها به دلیل چشم‌اندازهای طبیعی و هوای خنکی که در تابستان‌ها کم یاب است، هر سال پذیرای مسافران و همین طور مهاجرانش به شهرهای دیگر می‌باشد که برای تفریح به آن مراجعت می‌کنند.

متاسفانه عدم مدیریت و در واقع سو مدیریت باعث شده تا این شهرستان زیبا هیچ امکانات تفریحی و رفاهی نداشته باشد. سرچشمه خوانسار که تنها تفرجگاه آن محسوب می‌‌شود تاکنون تنها یک تغییر را به خود دیده و آن هم خشک شدن حوض‌ها و رودهای جاری در میان درختانش بود!

حالا همین سرچمشه بدون آب هم برای مردم و مسافران غنیمتی بود تا اینکه سد مخزنی”باغکل” توسط دولت در این شهرستان ساخته و افتتاح شد.

این سد که در اولین مرحله آب‌گیری به دلیل مشکلات فنی از جمله سوراخ! بودن تخلیه شد از پایان سال گذشته عملا شروع به آب‌گیری مجدد نمود.

سد مذکور واقع در سمت چپ جاده خوانسار، اصفهان بوده و هم اکنون به محلی برای تفریح مردم خوانسار و مسافران مبدل شده است. اما واقعا تلخ هفته قبل باعث شد تا بار دیگر سو مدیریت شهرستان مذکور رخ بنماید.

کشته شدن زوج جوانی که دوران نامزدی خود را می‌گذراندند و برای تفریح به کناره سد رفته‌بودند هرچند بدون هیچ گونه انعکاس خبری حتی در سطح رسانه‌های استانی، تنها به آرشیو سپرده شد اما این باعث نمی‌شود که دستگاه محترم قضایی چشم از اهمال‌کاری مسئولان شهرستان و استان بپوشاند.

البته این یک مطالبه عمومی از سوی مردم هم محسوب می‌شود چرا که سد مذکور تا همین امروز که گزارش واقعه تلخ نوشته می‌شود فاقد هرگونه علائم هشدار دهنده بوده و همین‌طور عدم حافاظت انسانی نظیر گماشتن نگهبان و همین‌طور حفاظت معمول استاندارد نظیر تعبیه سیم خاردار و فنس در قسمت‌های خطرناک است.

محل خفه شدن زوج جوان به دلیل سر بودن و ایفای نقش سرسره به سمت عمق مرکزی سد یکی از خطرناک‌ترین قسمت‌های سد است که متاسفانه علی رغم احساس نیاز مراقبت از این منطقه مسئولان با فرورفتن در خواب غفلت اسباب مرگ دو تن از هم‌وطنان کشورمان را فراهم کردند.

امید است با برخوردهای قاطعی که انشالله توسط دستگاه محترم قضایی با خاطیان می‌شود دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در هیچ کجای کشورمان نباشیم.

شفاف آماده انتشار پاسخ مسئولان شهرستان خوانسار را دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
0
بیشتر توضیح دهید که این واقعه کجا و چه جوری اتفاق افتاده چرا آب منطقه ای اصفهان علائم هشدار دهنده نصب نکرده است خانواده ها حق دارند شکایت کنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
0
0
یک : کلنگ زنی سد در سال 1380 و دولت هشتم و رئیس جمهوری آقای خاتمی و نمایندگی آقای صالحی خوانساری انجام و در دو دولت نهم و دهم مراحل تکمیل آن انجام شده است . (تصویر تابلو سد بپیوست )
دو : این سد هنوز نیز افتتاح نشده و در صورت رفع نقص و اتمام آخرین مرحله آبگیری توسط یکی از مسئولین کشوری ترجیحا" وزیر نیرو افتتاح می شود .
سه : کلیه سدهای تازه ساخت کشور بخصوص خاکی و سنگی چندین مرتبه آبگیری و تخلیه شده و آزمایشات لازم جهت بررسی تحمل و میزان فشار و مقاومت و نواقص احتمالی صورت می گیرد که این سد نیز از این امر مستثنی نیست .
چهار: این سد خاکی است نه بتونی و از طرفی با ساخت آن در این دو سال و در اوج خشکسالی مشکل آب کشاورزان مرتفع و در صورت کمبود آب از آب سد برای کشاورزان استفاده گردیده است که رضایت مردم را در برداشته است .
پنج : هیچ رود و رودخانه و منبع آب جاری به این سد ریخته نمی شود و آب سد از پمپاژ آب از سرچشمه در فصول سرد سال که کشاورزان از آب استفاده نکرده و آب هدر می رود پر می گردد و از اردیبهشت پمپاژ آب قطع و کاهش آب پشت سد از این تاریخ به بعد طبیعی است .
شش : تغییرات عمده انجام شده در پارک سرچشمه از دید نویسنده پنهان مانده است کافی است مقایسه ای اندک با سال گذشته انجام شود و همچنین ساخت پارکهای دیگر مانند سنگ شیر و عسل و بام خوانسار شاید ایشان رفتن به سرچشمه را به قول یکی از مسئولین شهرستان نوعی ...می داند که در سال جاری سری به آنجا نزده است طرح توسعه سرچشمه تهیه و هم اکنون نیز در حال اجراء می باشد .
هفت : کلمه سوراخ بودن سد در گزارش نشانگر عوام بودن و سطح ... نویسنده مطلب است اشکال پیش آمده در سد پیدا شدن یک قنات قدیمی در وسط سد طی حفاری و ساخت سد است که تا کنون علیرغم استفاده از راههای مختلف از دهانه های چاههای قنات خروج اندک آب مشاده می گردد و نه وجود سوراخی در وسط دیواره سد و از طرفی فقط سد بتونی عایق بندی شده هدر رفت آب ندارد .
هشت : کلمه دوران نامزدی نیز جالب است ....
نه : اشاره به بدون هیچگونه انعکاس خبری نشانگر عدم آگاهی نویسنده و عدم توانائی ایشان در یک جستجو ساده در سایت ها و خبرگزاریها یا مطالعه جراید و یا راحت تر از همه دیدن اخبار است زیرا در کمترین زمان این خبر در خبرگزاری ایرنا ، واحد مرکزی خبر ، روزنامه کیهان و اطلاعات و خبرنامه خوانسار و سایر خبرگزاریها و وبلاگها بازتاب داشت .
ده : در بحث قضائی نیز با شکایت خانواده متوفیان پرونده در دادگستری مفتوح و در حال رسیدگی می باشد و نیاز به توصیه ایشان به دادگستری نیست .
یازده : علائم هشداردهنده از قبل نیز در سد وجود داشت ولی کسی توجهی به این امر ندارد (تصویر پیوست )
دوازده : در مورد نگهبان در تاریخ مذکور نگهبان در سد حضور داشته و اولین کسی که با آقای ن شاهد حاضر در صحنه با اورژانس و هلال احمر و غیره تماس گرفته آقای ن به اتفاق همین نگهبان بوده است .
سیزده : بنظر شما امکان نصب سیم خاردار و فنس در وسط سد وجود دارد در صورتی که فنس نیاز باشد باید کل اطراف سد را فنس کشید نه وسط سد را و یا هر جا که آب پائین و بالا می رود .
چهارده : تنها بخش واقعی گزارش فوت دو جوان بیگناه و مظلوم در سد است و سوء مدیریت برخی از مدیران در استان که هنوز سد را تحویل اداره مربوطه در شهرستان نداده اند که مسئول مشخصی داشته باشد و اهمال برخی از مسئولین شهرستان که نمی دانم چگونه آسوده سر بربالین خود می گذارند و برخی نیز از این ماجرا فقط قصد خراب کردن عده دیگری را دارند نه حل اساسی مشکل را دادگستری به یقین با خاطیان برخورد خواهد کرد اما این دو جوان دیگر زنده نخواهند شد و ماجرا به فراموشی سپرده خواهد شد تا جائی دیگر و حادثه ای دیگر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
0
0
علائم هشداردهنده دارد و با توجه به پائین آمدن آب سد و خالی شدن وسط سد که بلند تر از اطراف است این دو زوج برای گرفتن عکس به میان خشکی سد رفته بودند و چون میان سد که نقطه ریزش آب پمپاژی است را بتون و ایزوگام کرده اند دقیقا همسر این مرد روی این نقطه ایستاده تا عکس بیاندازد که پایش لیز خورده و بر درون سد می افتد و شوهرش نیز برای نجات وی در آب می پرد که هر دو غرق می شوند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین