کد خبر: ۲۱۲۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱

بازی جدید اسرائیل علیه ایران، همزمان با سفر نتانیاهو به آمریکا

رسانه های اسرائيل روز يکشنبه هفتم مهر از دستگيری يک مرد ايرانی تبعه بلژيک به اتهام تلاش برای جاسوسی و انجام ماموريت از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: از اين مرد ايرانی ۵۵ ساله با نام علی منصوری نام برده شده که در گذرنامه بلژيکی او نام خارجی «الکس مانس» ذکر شده است. وی در فرودگاه بين‌المللی بن گوریون در سرزمین های اشغالی بازداشت شده است.

 شباک، تشکيلات امنيت داخلی اسرائيل، اعلام کرده است که منصوری با گرفتن ماموريت از شاخه قدس سپاه برای شناسايی تاسيسات اسرائيلی و آمريکايی در سرزمین های اشغالی، به فلسطین رفت و آمد می‌کرد.

 به گزارش رادیو فردا(Radio Farda) به نقل از رسانه‌های اسرائيل، شباک می‌گويد، منصوری در بازجويی‌های روزهای گذشته اعتراف کرد که ماموران اطلاعاتی ايران به وی قول پرداخت يک ميليون دلار پول بابت انجام اين ماموريت داده بودند.

 به گفته شباک، منصوری اذعان کرد که با فريفته شدن جهت دريافت اين مبلغ پول از ايران، وی قول داد از کارهای بازرگانی خود برای گردآوری اطلاعات مورد نياز برای ايران بهره برداری کند.

 به گفته شباک، منصوری درصدد برآمد با ثبت شرکت در سرزمین های اشغالی زمينه را برای کارهای بازرگانی درازمدت که به او امکان سفرهای متعدد و برقراری روابط با بازرگانان اسرائيلی را بدهد، فراهم کند.

 تشکيلات امنيت داخلی اسرائيل می‌گويد، منصوری با احتساب سفر اخير که در پايان آن دستگير شد، سه بار به سرزمین های اشغالی آمده بود. دو سفر پيشين او در ژوئيه ۲۰۱۲ و ژانويه ۲۰۱۳ انجام شده بود.

 در آخرين سفر، او سوم سپتامبر، دوازدهم شهريور به سرزمین های اشغالی آمد و روز يازدهم سپتامبر که با در دست داشتن بليط هواپيما، در فرودگاه بن گوريون برای بازگشت حاضر شده بود، در پی بازجويی‌های ماموران اطلاعاتی اسرائيل، دستگير شد.

شباک می‌گويد عکس‌هايی که منصوری گرفته بود، نشان می‌دهد وی در آستانه سالروز حمله 11 سپتامبر، در اطراف سفارت آمريکا در تل آويو گردش کرده بود و عکس‌هايی که او گرفته بود، همراهش بود.

رسانه‌های اسرائيل چند عکس از منصوری را با شلوار کوتاه در تل آويو، که او را مانند هر گردشگر عادی ديگر غربی، نشان می‌دهد، منتشر کرده‌اند؛ اين عکس‌ها را شباک در اختيار رسانه‌های اسرائيل گذاشته است.

 اما دو عکس او از سفارت آمريکا در ساحل تل آويو است که يکی از آنها از نزديکی فراز ساختمان سفارت آمريکاست که از ساختمانی در روبروی سفارت گرفته شده که ممکن است هتل محل اقامت او باشد.

 امسال در سالروز يازدهم سپتامبر، سفارتخانه‌های آمريکا در بسياری از کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا برای روزهای متوالی از بيم عمليات تروريستی بسته بودند.

 به گفته شباک، در دو سفر گذشته منصوری، وی پس از حضور در سرزمین های اشغالی ، به ايران رفت و گزارش داد، اما تابعيت اروپايی‌اش موجب شد که نيروهای امنيتی اسرائيل در فرودگاه‌های مبداء و مقصد در زمان سفر سوم او به سرزمین های اشغالی، سختگيری لازم را به خرج ندهند.

 رسانه‌های اسرائيل در مورد زندگی شخصی منصوری نوشته‌اند که او تا سال ۱۹۸۰ با خانواده خود در ايران زندگی می‌کرد اما آنها بعد راهی ترکيه شدند.

 خانواده آقای منصوری تا سال ۱۹۹۷ ساکن ترکيه بودند و سپس او با ويزای بازرگانی به بلژيک رفت و در سال ۲۰۰۶ پس از ازدواج يا يک زن تبعه بلژيک، شهروندی آن کشور را گرفت اما سپس از آن زن جدا شد ولی در همان سال طلاق، اسم خود را به الکس مانس تغيير داد تا ايرانی الاصل بودن خود را مخفی کند.

 به گفته شباک، منصوری در بازجويی‌ها گفته است که در سال ۲۰۰۷ به ايران رفت و برای گسترش امور بازرگانی خود در ايران، بلژيک و ترکيه به تلاش پرداخت و به طور متناوب در اين سه کشور زندگی می‌کرد اما بعد با يک زن ايرانی ازدواج مجدد کرد.

معلوم نيست که اين شهروند ايرانی چه زمان محاکمه و عليه او کيفرخواست ارائه می شود. شباک معمولاً در آستانه اعلام کيفرخواست، جزييات دستگيری افراد مشکوک و بازداشت شده را ارائه می‌کند.

 از واکنش احتمالی دولت بلژيک درباره بازداشت شهروند خود هنوز خبری در دست نيست.

 شباک در گذشته نیز افرادی را از ميان خارجی‌ها و حتی از ميان يهوديان ايرانی، به اتهام تلاش برای کمک به نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی ايران، دستگير کرده است.

 مورد پيش از دستگيری منصوری، بازداشت يک يهودی از فرقه «ناتوره‌ کارتا» در هفته‌های گذشته است که متهم شده به سفارت ايران در آلمان رفته است.

روزنامه هاآرتص روز يکشنبه هفتم مهر نوشت: «موعد اعلام خبر دستگيری منصوری، کمک به بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و "آتش تهيه" برای او در آستانه نطق روز سه شنبه در سازمان ملل با محوريت برنامه هسته‌ای ايران است زيرا نشان می‌دهد که ايران يک دشمن پيچيده و ماهر است که برای دراز مدت عليه اسرائيل برنامه ريزی می‌کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین