کد خبر: ۲۱۲۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۰

لوفیگارو: اوباما با بحران سیاسی جدی رو به روست

فیگارو در مطلبی به بررسی اختلاف میان کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر بودجه سال 2014 و قانون بیمه خدمات درمانی همگانی و پیامدهای سیاسی آن برای آمریکا پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: واحد مرکزی خبر نوشت: این روزنامه فرانسوی در تحلیلی به قلم لور ماندویل نوشت، کنگره آمریکا دولت فدرال این کشور را تعطیل و هشتصد هزار کارمند این بخش را بیکار کرد. رئیس جمهور آمریکا هم «گروگان گرفتن» همه کشور را محکوم کرد.

با به توافق نرسیدن دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا، کنگره این کشور از تصویب بودجه سال 2014 دولت خودداری کرد و موجب خشم مردم آمریکا شد. روزنامه های آمریکایی هم با عناوین مختلف به بازتاب احساس مردم در این زمینه که پس از گذشت هفده سال دوباره تکرار شده است، پرداختند.

در حالی که حدود هشتصد هزار کارمند بخش دولتی بیکار شدند و حدود یک میلیون نفر هم با تهدید عدم پرداخت حقوق مواجه هستند، مردم آمریکا جمهوری خواهان را مسبب این بن بست حاکم بر کشور می دانند. بر اساس نظرسنجی که دانشگاه کوینیپیاک روز سه شنبه منتشر کرد، هفتاد و هفت درصد آمریکایی ها معتقدند حزب محافظه‌کار با گرو نگه داشتن بودجه دولت برای جلوگیری از اجرای قانون بیمه خدمات درمان همگانی موسوم به «اوباما کِر»، مرتکب اشتباه شده است.

اگر چه در بلند مدت، فلج شدن فدرال، در مورد اعتبار آمریکا، پیامی منفی را به جهانیان می رساند، اما خود مزیتی تاکیکی است که به اوباما اجازه می دهد در کوتاه مدت خود را به عنوان رهبری معقول نشان دهد و موضعی قاطع در برابر جمهوری خواهان بگیرد. او روز سه شنبه در سخنانی ضمن محکوم کردن جناح «راست افراطی» جمهوری خواهان، اعلام کرد در برابر درخواست های غیر قابل قبولی که میلیون ها آمریکایی را از پوشش بیمه سلامت محروم می کند تسلیم نخواهد شد. او از جمهوری خواهان خواست که بحران سازی ها را متوقف کنند زیرا این اقدامات را شایسته این کشور نمی داند. اوباما همچنین هشدار داد که «باج خواهی» در مذاکرات بر سر بالا بردن سقف بدهی، را که در هفدهم اکتبر بحران جدیدی با عواقب فاجعه بار تر را شروع می کند، نخواهد پذیرفت.

در کنار او، هری رِید، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا نیز راسخ و استوار ایستاده است. او روز دوشنبه گفت «ما در حالی که تفنگی به روی شقیقه ما گرفته شده وارد مذاکره نمی شویم». رید همچنین روز سه شنبه تشکیل کمیسیونی برای آشتی، را که پیشنهاد جان بونر، است رد کرد. این سناتور قدیمی از ایالت نوادا تأکید کرد که هیچ مذاکره ای را درمورد قانون بیمه درمان همگانی نخواهند پذیرفت.

بنابراین، در این حلقه ای که کاخ سفید و مجلس جمهوری خواه نمایندگان در آن گرفتار آمده اند، جان بونر، نماینده ای است که خود را مجبور به پیدا کردن راه حلی برای بحران ایجاد شده توسط حزب خودش، می داند. تنی چند از نمایندگان میانه رو که این روزها بسیار نادر هستند، هشدار داده اند که تنها راه برون رفت رأی دادن بودجه موقت، با نادیده گرفتن قانون بیمه خدمات درمان همگانی اوباما است. چارلی دنت، نماینده جمهوری خواه پنسیلوانیا، از همکاران جمهوری خواه خود خواسته که سازش کنند. و پیش بینی کرده است که این اتفاق دیر یا زود صورت خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین