کد خبر: ۲۱۳۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱

وراثت، يبوست و ايستادن طولاني مدت عوامل اصلي ابتلا به واريس است

بيماري واريس بر اثر گشاد شدن رگ ها ايجاد مي شود و ممكن است در برخي از اندام هاي بدن به ويژه پاها بروز كند؛ متخصصان بهترين درمان بيماري واريس حتي اگر علت و منشا آن وراثت باشد را پيشگيري از بروز آن مي دانند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: واريس علل مختلفي دارد و سياهرگ ها را تحت تاثير قرار مي دهد. سياهرگ هاي واريسي پيچدار و در نزديكي سطح پوست تشكيل مي‌شود. 

دكتر مهرداد اقدسي درگفت وگو با ايرنا در توضيح اين بيماري با بيان اين كه واريس گشاد شدن سياهرگ ها است كه مي تواند در پاها و ساير اندام هاي بدن بروز يابد، وراثت و بالارفتن فشار شكم در اثر يبوست يا زايمان را از دلايل گشاد شدن سياهرگ هاي بدن و بروز واريس عنوان كرد. 

اقدسي گفت: واريس حتي اگر دلايل وراثتي داشته باشد، قابل پيشگيري است و با برخي اقدامات مانند كنترل وزن، انجام فعاليت هاي فيزيكي، مصرف برخي غذاها كه سبب مي شود روده ها بهتر كار كنند و همچنين پوشيدن جوراب طبي مي توان تا حد زيادي از بروز اين بيماري جلوگيري كرد. 
وي افزود: مصرف روزانه ميوه ها و سبزي ها كه نفوذپذيري جداره رگ ها و تورم رگ ها را كمتر مي كند و مانع از بالارفتن فشار شكم مي شود، مي تواند در پيشگيري از بروز واريس در افراد موثر باشد. 

سياهرگ ها در نتيجه اختلال عملكرد دريچه هاي موجود در آنها واريسي مي شود؛ در حالت طبيعي اين دريچه ها از بازگشت خون در مسير عكس (به سمت پايين) جلوگيري مي كند. اما بر اثر عواملي مانند بارداري، ضعف مادرزادي، چاقي و يا ايستادن طولاني مدت اين دريچه ها تحت كشش قرار مي گيرد و سبب واريسي شدن سياهرگ ها مي شود. 

** علل بروز واريس 
فوق تخصص قلب و عروق در مورد علل بروز واريس گفت: يكي از مهمترين عوامل بروز واريس در افراد عامل وراثت است، پس از آن مي توان به كشيدن سيگار و ايستادن طولاني مدت روي پاها به ويژه در مشاغلي مانند، معلمي، مهمانداري هواپيما و آرايشگري اشاره كرد. 

اقدسي اظهار داشت: افرادي كه در خانواده به ويژه بستگان درجه يك خود فردي مبتلا به واريس دارند، بايد نكاتي را مانند كنترل وزن، فعاليت فيزيكي، تغذيه مناسب، سيگار نكشيدن و ايستادن طولاني مدت روي پاها را رعايت كنند. 

به گفته وي علاوه بر اين افرادي كه در مشاغلي مانند معلمي، مهمانداري هواپيما و آرايشگري هستند، بهتر است از جوراب هاي طبي پيشگيري كننده استفاده كنند. 

** روش هاي درماني 
اقدسي در مورد روش هاي درماني واريس ، نخستين و بهترين درمان را پيشگيري و استفاده از جوراب هاي طبي عنوان كرد. 

وي در خصوص درمان واريس هاي پيشرفته گفت: در گذشته از روش هاي جراحي براي درمان اين واريس ها استفاده مي شد، اما در چند سال اخير روش هاي درمان سرپايي پيشرفته اي مانند ليزر داخل رگي و راديوفريكوئنسي (RF) مطرح شده است. 

اقدسي درمورد اينكه آيا با استفاده از ليزر مي توان واريس را به طور كامل درمان كرد، توضيح داد: دستگاه هاي ليزر و راديوفريكوئنسي كه براي درمان واريس به كار مي روند، مورد تاييد سازمان هاي معتبر جهاني و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است و بر اساس آمارها استفاده از اين روش ۹۵ درصد موفقيت آميز بوده است. 

سياهرگ هاي مويي يا عنكبوتي، نوع خفيفي از سياهرگ هاي واريسي است. آنها كوچكتر و به سطح پوست نزديكترند و شبيه شبكه عنكبوت به نظر مي رسند و بيشتر از جنبه زيبايي براي فرد ايجاد نگراني مي كند. 

فوق تخصص قلب و عروق در مورد روش هاي درماني واريس هاي عنكبوتي گفت: آمپول هاي تزريقي و ليزرهاي تابشي براي درمان اين دسته از واريس ها كه به واريس هاي مويي يا عنكبوتي معروف است، استفاده مي شود. 

اقدسي افزود: استفاده از ليزر در مورد واريس هاي پيشرفته موثرتر از واريس هاي مويي است و عود ندارد اما در مورد واريس هاي مويي و عنكبوتي ممكن است به مرور زمان با افزايش سن در جاهاي ديگر پا واريس ايجاد مي شود؛ بنابراين لازم است بيمار هر چند سال يك بار براي اصلاح وضعيت خود به پزشك مراجعه كند. 

** ارتباط واريس با بيماري هاي قلبي 
اقدسي با بيان اين كه واريس هيچ ارتباطي با بيماري هاي قلبي ندارد و نمي تواند سبب بروز اين دسته از بيماري ها شود، گفت: واريس تنها ممكن است سبب لخته شدن خون شود كه احتمال دارد در موارد نادر، خطراتي را براي بيمار به وجود آورد. 

فوق تخصص قلب و عروق با تاكيد بر اين كه واريس سنگيني پا، درد، خارش و اختلالاتي به صورت ورم پا و در نهايت زخم پا را ايجاد مي كند، هشدار داد افرادي كه واريس پيشرفته دارند نيز ممكن است در مواردي دچار خونريزي شوند و خون داخل رگ هاي واريسي گشاد شده، لخته شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین