کد خبر: ۲۱۳۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵

تجارت نفتی ایران و هند مختل شد

منابع آگاه گفتند که تجارت نفتی ایران و هند به دلیل نامشخص بودن وضعیت پوشش بیمه محموله‌های نفتی ایران دچار اختلال شده و برخی کشتی‌های دو طرف در اطراف بنادر دو کشور سرگردان مانده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این منابع آگاه گفتند تاخیرها به دلیل عدم تمدید موافقت دهلی با بیمه ارائه شده از سوی بیمه‌گر‌های ایرانی برای محموله‌های غیر نفتی و نفت‌کش‌ها که خواستار ورود به بنادر هند هستند ایجاد شده است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شرکت‌های بیمه مستقر در اروپا را تحت تاثیر قرار داده است. این شرکت‌ها بخش اعظم نفت‌کش‌هایی را که در سطح جهان تردد می‌کنند تحت پوشش خود قرار می‌دهند و به دلیل تحریم ها نمی توانند نفت ایران و دیگر محموله‌های عازم ایران را بیمه کنند که باعث ظهور شرکت‌های بیمه جدید شده است.

موافقت سه ماهه دولت هند با پوشش بیمه شرکت‌های بیمه کیش و بیمه معلم برای نفت‌کش‌ها و محموله‌های غیر نفتی که خواستار توقف در بنادر هند هستند در تاریخ 27 سپتامبر به پایان رسید.

منابع آگاه کشتیرانی و صنعت نفت گفتند سه محموله ایران در بنادر هند منتظر صدور مجوز برای پهلو گرفتن هستند و چندین کشتی نیز در بندرعباس ایران سرگردان شده‌اند.

هند نفت ایران را به وسیله نفت‌کش‌های ایرانی وارد می‌کند و صادرات کالاهای غیر نفتی و صنعتی را با کشتی‌های خطوط کشتیرانی حافظ دریا و خطوط کشتیرانی سفیران پیام دریا انجام می‌دهند.

دو نفت کش حامل نفت ایران برای پالایشگاه اسار و یک نفت‌کش بسیار بزرگ در یکی از بنادر هند در انتظار هستند.

این منابع آگاه گفتند، یک نفت‌کش دیگر حامل نفت برای پالایشگاه مانگلور نیز در یکی از بنادر هند سرگردان است.

پالایشگاه مانگلور که قرار بود این ماه پنج محموله نفتی از ایران دریافت کند به وزارت نفت هند در خصوص تاخیر وزارت کشتیرانی در ارائه مجوز به بیمه گرهای ایرانی شکایت کرده است.

منابع آگاه در صنعت نفت هند گفتند، پالایشگاه‌های اسار و مانگلور در نامه‌ای خطاب به وزارت کشتیرانی هند خواستار صدور مجوز برای ورود نفت‌کش‌های ایرانی به بنادر این کشور شدند.

پی.پی.اوپاد هیا مدیر عامل پالایشگاه مانگلور هند و مقامات پالایشگاه اسار در خصوص این گزارش اظهار نظر نکردند. مشخص نیست که چرا وزارت کشتیرانی هند در خصوص تمدید مجوز بیمه گرهای ایرانی تصمیمی نگرفته است.

وزیر کشتیرانی هند نیز در خصوص این گزارش اظهار نظری نکرده است.

هند به دنبال یک تاییدیه از سوی وزارت دارایی ایران در حمایت از نامه‌های قبلی وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت در زمینه تضمین بیمه‌های ایرانی بوده است.

محمد پاریزی معاون امور بانک و بیمه وزارت دارایی در 20 سپتامبر حمایت دولت ایران از بیمه معلم و بیمه شرکت قشم و کیش را اعلام کرد. در این نامه آمده است این شرکت‌های بیمه تحت نظارت شرکت بیمه مرکزی ایران و تحت حمایت کامل صندوق بیمه دولت هستند.

حدود هزار کانتینر محموله در یکی از بنادر غرب هند در انتظار حرکت به سمت ایران هستند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین