کد خبر: ۲۱۴۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱

نامه یهودیان ایران به اوباما: از فرصت طلایی برای بهبود روابط با تهران استفاده کنید

این نامه توسط همايون سامه‌يح نجف آبادی" رئیس انجمن کلیمیان (یهودیان) تهران نوشته شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هشت صبح یهودیان ایران در نامه‌ای به اوباما از او خواستند از فرصت فعلی برای بهبود روابط تهران - واشنگتن استفاده کند.

به گزارش "هشت صبح" به نقل از خبرگزاری فرانسه، یهودیان ایران در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از او خواستند از فرصت موجود و غیرقابل تکرار فعلی یعنی وجود رئیس جمهور معتدل در ایران برای اصلاح روابط واشنگتن - تهران استفاده کند.

این درخواست در قالب نامه سرگشاده مطرح شده است.

این نامه توسط همايون سامه‌يح نجف آبادی" رئیس انجمن کلیمیان (یهودیان) تهران نوشته شده است.

در این نامه آمده است: اگر آمریکا و جامعه بین الملل از این فرصت طلایی و غیر قابل تکرار استفاده نکنند در این صورت، وضعیت به سود همه کسانی خواهد بود که مخالف عادی سازی روابط میان ایران و آمریکا هستند.

در بخش دیگری از این نامه سرگشاده می‌خوانیم: چنین شرایطی باعث می‌شود افراد بدبین به راحتی در حسن نیت آمریکا ابراز شک و تردید کنند.

این نامه بعد از آن مطرح شده است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سفر به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مکالمه تلفنی نیز با همتای آمریکایی‌اش باراک اوباما انجام داد.

این نخستین مکالمه تلفنی میان سران ایران و آمریکا در 35 سال گذشته است.

روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا از سال 1980 تاکنون قطع شده است. هم اکنون سفارت پاکستان در واشنگتن و سفارت سوئیس در تهران حفاظت از منافع ایران و آمریکا را برعهده دارند.

بزرگترین اقلیت یهودی خاورمیانه، در ایران زندگی می‌کند.

تعداد یهودیان ایرانی 300 تا 350 هزار نفر است که هم اکنون 250 هزار نفر از آنها در اسرائیل، 80 هزار نفر در آمریکا و 10 هزار نفر آنها در ایران زندگی می‌کنند. بیشتر یهودیان ایرانی در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز زندگی می‌کنند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران برخلاف رئیس جمهور قبلی (محمود احمدی نژاد) از تکذیب هولوکاست خودداری کرده است.

دفتر ریاست جمهوری ایران و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، سال جدید عبری را به یهودیان ایران و جهان تبریک گفتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین