کد خبر: ۲۱۴۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰

تاثیر مواد شیمیایی پلاستیکی بر سقط جنین

متخصصان علوم پزشکی «انجمن طب باروری آمریکا» هشدار دادند افزایش مقدار برخی از مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها و جداره قوطی‌های کنسرو در بدن زنان باردار خطر سقط جنین را تشدید می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «لیندا گیودیس» از کارشناسان این انجمن می‌گوید: مقادیر بالای ترکیب شیمیایی «بیسفنول A» که در تهیه بسیاری از پلاستیک‌ها استفاده می‌شود می‌تواند خطر سقط جنین را در زنانی که مستعد مشکلات بارداری هستند، افزایش دهد.

گیودیس همچنین اظهار داشت: لازم است تا بررسی‌های بیشتری برای تایید این ارتباط انجام شود اما این احتمال وجود دارد که بر «بیسفنول A» باروری و دیگر جنبه‌های سلامتی انسان اثر سوء بگذارد.

«بیسفنول A» و دیگر مواد شیمیایی در محیط زندگی انسان می‌توانند پس از وارد شدن به بدن تاثیرات شبه‌هورمونی و بسیار ضعیف برجای بگذارند و همین تاثیرات هرچند خفیف می‌تواند در افراد مستعد برخی از واکنش‌های طبیعی بدن را دستخوش تغییر کند.

اگرچه در سال‌های اخیر این ماده شیمیایی از بطری‌های شیر کودکان و بطری‌های نوشیدنی حذف شده اما هنوز مقداری از آن در نمونه‌های آزمایشگاهی از ادرار افراد دیده می‌شود.

«روت لاتی» از متخصصان دانشگاه استنفورد نیز در همین رابطه متذکر شد: بیشتر موارد سقط جنین به دلیل وجود مشکل در کروموزوم‌هاست و نتایج یک مطالعه بر موش‌ها نشان می‌دهد که «بیسفنول A» می‌تواند این خطر را تشدید کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این بررسی نمونه‌های خون 115 زن باردار با سابقه نازایی یا سقط جنین مورد مطالعه قرار گرفت.

سپس این افراد بر اساس سطح «بیسفنول A» موجود در خونشان به چهار گروه تقسیم شدند و مشخص شد در زنانی که مقدار این ترکیب شیمیایی بیشتر است، خطر سقط جنین نیز تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین