کد خبر: ۲۱۴۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳

المانیتور: آمریکا و ایران در مذاکرات هسته‌‌ای «به یک زبان» صحبت کردند

المانیتور گزارش داد: دیپلمات‌های غربی و ایرانی از سرعت و صداقت جدید و اراده دوجانبه برای رسیدن به پروسه‌ای برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران استقبال کردند، ولی اذعان داشتند که در آغاز مذاکرات پیچیده و دشواری قرار دارند که موفقیتش تضمین نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا؛ المانیتور در ادامه این گزارش نوشت: یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در پایان مذاکرات دو روزه ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در ژنو در جمع خبرنگاران گفت: خبر خوب این است که ما در حال رسیدن به جایی هستیم که می‌توان تصور کرد که پروسه‌ای که به یک توافق منجر شود، امکان‌پذیر است.

این مقام آمریکایی افزود: من تاکنون چنین گفت‌وگوهای فشرده، تفصیلی، صریح و صادقانه‌ای با هیات ایرانی نداشته‌ام. این مذاکرات به زبان انگلیسی انجام شد و سرعت گفت‌وگوها بهبود یافت. این امکان حاصل شد که گفت‌وگوها راحت‌تر صورت گیرد.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: هنوز اختلافات جدی وجود دارد. ما امروز بیش از هر زمان دیگری پیشرفت داشتیم، ولی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد نیز در پایان مذاکرات در یک کنفرانس خبری گفت: هر دو طرف جدی هستند و مایلند نقطه نظر مشترکی پیدا کنند. ایران به حل این مساله علاقه‌مند است.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پایان مذاکرات در یک کنفرانس خبری گفت که ظریف در مذاکرات ژنو «خطوط کلی طرحی را به عنوان مبنای پیشنهادی برای مذاکرات ارائه کرد که ما به دقت در حال بررسی آن هستیم».

دو طرف توافق کردند که در تاریخ 7 و 8 نوامبر در ژنو دیدار مجددی داشته باشند و گفتند که پیش از این دیدار رسمی، کارشناسان فنی دو طرف در زمینه مسائل هسته‌یی و تحریم‌ها با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

این مقام آمریکایی گفت که هنوز برای دیدار وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 و ایران در نشست بعدی ژنو که سه هفته دیگر برگزار خواهد شد زود است، زیرا هنوز مسائل فنی پیچیده بسیاری وجود دارد که حل نشده باقی مانده است.

دولت جدید ایران پیش از این ابراز اطمینان کرده بود که پیشرفت در سطح وزیران می‌تواند سریع‌تر حاصل شود ولی ظریف روز چهارشنبه موضع دیپلماتیکی را اتخاذ کرد و با ابراز خرسندی از چگونگی مذاکرات در ژنو، گفت که هرگاه لازم باشد این مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه انجام خواهد شد.

دو طرف علاوه بر آن توافق کردند که به طور علنی جزییات پیشنهاد طرف ایرانی را افشا نکنند، زیرا این مساله هم در داخل ایران و هم در کشورهای خارجی از حساسیت بالایی برخوردار است.

ظریف در این باره گفت: این جزییات نیازمند مذاکرات جدی و عمیق است. ما مذاکرات را در اتاق مذاکرات انجام خواهیم داد نه (به طور علنی و) از طریق رسانه‌ها. جدیت و اهمیت جزییات ما را ملزم می‌کند که هوشیار باشیم.

المانیتور در ادامه گزارشش نوشت: کنگره آمریکا در مذاکرات حضور نداشت و احتمال این که صبورانه منتظر بماند تا پیش از پیشبرد تحریم‌های جدید، کار روی جزییات صورت گیرد بسیار کم است.

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گفت که قرار است پس از بازگشت به کشورش گفت‌وگویی را با اعضای کنگره پشت درهای بسته و در جلسات محرمانه داشته باشد.

این مقام آمریکایی گفت: اگر ما بتوانیم یک توافق‌نامه قابل راستی‌آزمایی را که به همه نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران می‌پردازد و به جهان درباره این برنامه هسته‌یی اطمینان می‌دهد داشته باشیم مطمئنم همه کسانی که در این پروژه شرکت دارند از جمله کنگره آمریکا از این نتیجه حمایت می‌کنند. هیچ یک از ما مایل نیستیم پیش از حصول نتیجه رژیم تحریم‌ها را مختل کنیم.

علی واعظ، یک محقق ایرانی عالی‌رتبه در گروه «بحران بین‌الملل» در گفت‌وگو با المانیتور گفت: به طور کلی پیشرفت مناسبی حاصل شد. این حقیقت که دو طرف پس از این همه سال با یک زبان مشترک صحبت می‌کنند بیش‌ترین انتظاری است که می‌توانیم از دو روز مذاکرات داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین