کد خبر: ۲۱۵۵۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
"پیام هاشمی به سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی"

راه پیامبر(ص) زور نیست، گفتگوست

بنا به اظهار قرآن، وظيفه پيامبر(ص) حتي در برابر مردمي كه اطاعت او را نمي‌پذيرند، جز تذكر دادن و ابلاغ حق نبوده و نيست (اِنَّما اَنْتَ مُذَكِّر). به عبارتي، ابلاغ فرمان‌هاي خدا و بيان حقايق و افزايش آگاهي مردم روش اصلي پيامبر(ص) بوده است، چرا كه انسان، هر چقدر هم از لحاظ ذهني، مستعد، مبتكر و خلاق باشد، وقتي در يك بن‌بست خبري زندگي نمايد، دايره اطلاعاتش به اندازه همان محدوده خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش آفتاب، پيام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني براي مراسم افتتاح نهمين دوره سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحيم
يا اَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِروُا وَ صابِروُا وَ رابِطُوا وَ اتَّقوُاللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون
(سوره مباركه آل عمران، آيه شريفه 200)

اگر پيشرفت جوامع بشري را از نخستين دوره‌هاي زندگي اجتماعي تا امروز، حركت به سوي كمال بدانيم كه چنين است، بايد در كنار مجموعه عوامل فردي و جمعي، بر نقش «ارتباطات» تأكيد كنيم كه اولين اقدام در مسير رشد و افزايش آگاهي انسان‌هاست.

حتي مهمترين وجه رسالت پيامبران نيز، فراخواني مردم به بحث، استدلال، اقامه برهان، ارائه اطلاعات علمي و فرهنگي و بالاخره دعوت به گفتگو به جاي شيوه‌هاي ناشي از زور مي‌باشد كه رسم جاهليت و نظام‌هاي استبدادي است. بدين سياق است كه پرستش خداي يكتا و ابلاغ پيام حق، از خلال روش استدلال و گفتگو حاصل مي‌شود. بنا به اظهار قرآن، وظيفه پيامبر(ص) حتي در برابر مردمي كه اطاعت او را نمي‌پذيرند، جز تذكر دادن و ابلاغ حق نبوده و نيست (اِنَّما اَنْتَ مُذَكِّر).

به عبارتي، ابلاغ فرمان‌هاي خدا و بيان حقايق و افزايش آگاهي مردم روش اصلي پيامبر(ص) بوده است، چرا كه انسان، هر چقدر هم از لحاظ ذهني، مستعد، مبتكر و خلاق باشد، وقتي در يك بن‌بست خبري زندگي نمايد، دايره اطلاعاتش به اندازه همان محدوده خواهد بود.

بي‌دليل نيست كه بشر، هميشه در كنار نيازهاي ضروري زندگي خويش، به افزايش آگاهي توجه داشته و در تحولات ابزار اطلاع‌رساني، بسيار سريع‌تر از ديگر نيازها، از شكل سنتي به روش‌هاي پيشرفته علمي رسيده است و عصر حاضر را به خاطر اين پيشرفت‌ها، «عصر ارتباطات»، «عصر رسانه»، «عصر افكار عمومي» و «عصر روابط عمومي» مي‌دانند.

از تأمل در معناي لغوي و اصطلاحي «روابط عمومي» و سير تدريجي آن در جوامع مختلف و تأثير آن بر تسريع روند دمكراسي در دنيا مي‌گذرم كه يك بحث علمي و در حيطه موضوعات كارشناسان آن مي‌باشد كه حتماً در هشت دوره برگزاري سمپوزيوم بين‌المللي به آن پرداخته‌ايد و در اين دوره نيز به تعميق آن مي‌پردازيد.

آنچه كه مي‌توانم در اين مراسم براي ميهمان عزيز داخلي و خارجي بگويم، تأكيد بر تقويت دانش روابط عمومي و توسعه آموزش‌هاي نظري و علمي و گسترش كاربرد آن در كليه ابعاد زندگي انسان‌ها از سطوح فردي، اجتماعي و سازماني است كه در هر جامعه‌اي پل ارتباطي براي مردم و مسئولان مي‌باشد.

روابط عمومي اگر در پيكره يك جامعه، مغز و دست نباشد، حتماً گوش شنوا براي شنيدن انتقادات و پيشنهادها، چشمي بينا براي ديدن خوبي‌ها و بدي‌ها و زباني گويا براي گفتن واقعيت‌هاست. هوشمندي و روزآمدي روابط عمومي‌ها، باعث تعميق شناخت بدنه جامعه از نيازها، برنامه‌ها و فعاليت‌هاي حاكمان و بالعكس مي‌شود كه اگر در انجام اين وظيفه خطير، كوتاهي صورت گيرد، چه بسا باعث ايجاد خسارت‌هاي جبران‌ناپذير در ابعاد  مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي و حتي اقتصادي مي‌گردد.

البته ضروري است كه پابه‌پاي توسعه دانش بشري و گسترش روابط مردم و مسئولان در همه جاي دنيا، روابط عمومي‌ها هم در زمينه‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري به روز شوند كه يكي از راه‌هاي آن، برگزاري نشست‌هاي علمي و استفاده از دانش تئوريك و تلفيق آن با تجربه‌هاي عملي است تا از سرمايه ارزشمند نيروي انساني براي استفاده بهينه از ابزار اطلاع‌رساني در دهكده جهاني، بهره‌وري مناسب به عمل آيد.

از برگزاركنندگان اين رويداد آموزشي، علمي و فرهنگي، تشكر مي‌نمايم و اميدوارم در نشست‌هاي علمي و كارگاهي از تجربيات استادان داخلي و خارجي اين فن براي تجهيز بيشتر جوانان استفاده نمايند كه در شرايط جديد كشور، از نيازهاي حركت جامعه به سوي جبران عقب‌ماندگي‌ها و تعامل سازنده با جهان و معرفي حقانيت ايران عزيز و انقلاب اسلامي خواهد بود.

اكبر هاشمي رفسنجاني
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین