کد خبر: ۲۲۸۲۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳

تـوده بـزرگ گـرد و غبار در راه ایـران

ˈامیر قندیˈ جوان برتر ایرانی مقیم خارج از کشور در جشنواره ˈعلی اکبرˈ گفت که ˈتوده گرد و غبارˈ عظیمی از صحرای شمالی آفریقا از روز چهارشنبه (امروز) وارد ایران می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این دانشجوی ایرانی دانشکده مهندسی محیط زیست دانشگاه ˈحاجت تپهˈ آنکارا در گفت وگو با ایرنا با بیان این مطلب گفت: مدل های هواشناسی و حرکت توده های جوی و تصاویر ماهواره ای نشان از ورود گرد و غبار صحرایی از شمال آفریقا به ایران دارد.

وی افزود: این توده بزرگ گرد و غبار تقریبا تمامی کشور را فرا می گیرد و تا اوایل هفته آینده ادامه می یابد.

قندی متذکر شد : در فصل زمستان به علت ˈپدیده وارونگیˈ که بر اثر سرما در اتمسفر اتفاق می افتد، افزایش غلظت آلودگی در لایه اتمسفر نزدیک به زمین که لایه ˈتروپوسفرˈ نام دارد، می شود و در عین حال در فصل سرد به جهت استفاده از سوخت های فسیلی به منظور تولید گرما، غلظت آلودگی ها چندین برابر می شود و با اضافه شدن گرد و غبارها در جو که در ایران به ˈریزگردهاˈ معروف شده اند، افراد مسن، کودکان و بیماران قلبی ، عروقی در معرض تهدید قرار می گیرند .

وی افزود: به دلیل وجود ˈقارچˈ و باکتری های غیر فعال و نهفته درون این گرد و غبارها و تماس آنها در اتمسفر با قطرات آب در یک محیط کاملا مرطوب و ایده آل ، بیماریها در فصل سرد افزایش می یابد .

قندی اضافه کرد: این امر باعث تشدید بیماری در بیماران تنفسی و ریوی، قلبی و عروقی، آسمی و میگرنی می شود ، همچنین میزان آلرژی را بالا می برد.

جوان برتر ایرانی مقیم خارج از کشور گفت: این پدیده طبیعی در سالهای اخیر تشدید شده و تحت تاثیر توده و جریان بادها قرار گرفته و حرکت بیش از حد لایه سطحی خاک صحراهای شمال آفریقا (مصر، لیبی، تونس و الجزایر) نتیجه آن است. این پدیده در خاورمیانه حدود 80 درصد هنگام فصل بهار اتفاق می افتد و در کشورهایی مثل ایران ، سوریه و عراق در دیگر فصول مانند تابستان و زمستان نیز به وقوع می پیوندد و در بقیه فصول به دیگر جهات کره زمین وزیده می شود.

وی گفت : در ایران به اشتباه بر این باور هستند که منبع این گرد و غبار از کشور های عراق و عربستان سعودی است، با این تفاوت که توده گرد و غبارهای انبوه در حین عبور از کشورهای نام برده به همراه ریز گردهای جزیی موجود در این مناطق، به کشور ما رسیده و قابل رویت هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین