کد خبر: ۲۲۹۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
کلیات لایحه بودجه 93 تصویب شد

نوبخت: رشد اقتصادی در سال 93 مثبت می‌شود

کلیات لایحه بودجه با رای موافق نمایندگان تصویب شد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز(چهارشنبه) بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه و همچنین اظهارات نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به کلیات لایحه بودجه سال 93 رای مثبت دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بررسی کلیات لایحه بودجه 93 از ابتدای صبح امروز در صحن علنی مجلس آغاز شد که از دو جلسه نوبت صبح و بعداظهر 10 موافق و 10 مخالف به بیان توضیحات خود پرداختند.

ایرج ندیمی، اسماعیلی جلیلی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، هادی شوشتری، محمدباقر شریعتی، شاهین محمدصادقی، رمضان شجاعی کیاسری و منصور آرامی، محمد اسماعیل‌نیا و سلیمان عباسی به عنوان موافقان و شهروز افخمی، ‌کمال علیپور، شکرخدا موسوی، مصطفی افضلی‌فرد، مهرداد لاهوتی،‌ علیرضا سلیمی،‌ حمید رسایی، احمد توکلی، نوذر شفیفی و چاردولی به عنوان مخالفان کلیات لایحه بودجه به ایراد سخن پرداختند.

بعد از سخنرانی موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه محمدباقر نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به بیان توضیحاتی در مورد لایحه بودجه پرداخت و سپس مصباحی مقدم رییس کمیسیون تلفیق نیز در وقت باقیمانده از مصوبات کمیسیون تلفیق دفاع کرد.

بعد از این اظهارات کلیات لایحه بودجه به رای نمایندگان گذاشته شد که با 130 رای موافق، 59 مخالف،‌10 ممتنع از مجموع209نماینده حاضر در جلسه نمایندگان به کلیات رای مثبت دادند.

نوبخت در دفاع از کلیات لایحه بودجه:
لایحه ارائه شده، کار مشترک دولت و مجلس است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با دفاع از کلیات لایحه بودجه، آن را محصول کار مشترک قوه مجریه و قوه مقننه دانست و به نمایندگان وعده داد که اقتصاد ایران در سال 93 از رکود خارج می‌شود و بعد از چند سال رشد مثبت اقتصادی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در جلسه عصر امروز (چهارشنبه) مجلس در دفاع از کلیات لایحه بودجه 93، اظهار کرد: با توجه به کار فشرده و مضاعفی که طی 50 روز گذشته بعد از ارائه لایحه بودجه 93 توسط رییس‌جمهور در مجلس انجام شد نمایندگان به صورت انفرادی و جمعی در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت را مورد بررسی قرار دادند و آنچه امروز برای تصویب در خدمت نمایندگان قرار گرفت لایحه دولت نیست بلکه کار مشترک بین قوه مجریه و قوه مقننه است.

وی افزود: آیین‌نامه داخلی مجلس مسیری را برای بررسی و تصویب لایحه بودجه قائل شده است. شما نمایندگان به صورت انفرادی و جمعی در مورد بودجه نظر دادید و اصلاحاتی در بودجه صورت گرفت و آنچه امروز تقدیم مجلس می‌شود لایحه‌ای است با اصلاحاتی که از سوی مجلس به ویژه کمیسیون تلفیق صورت گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ضمن قدردانی از نمایندگان، کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق، اظهار کرد: تفاوت گزارش امسال بودجه با سنوات گذشته و حداقل شانزده بودجه‌ای که خود من در تهیه و تدوین آنها نقش داشتم این است که دولت در خصوص پیشنهادهای منطقی و درستی که از سوی کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق مطرح می‌شد به هیچ وجه مقاومت غیرمنطقی نشان نداد و تلاش مجلس برای بهبود لایحه بودجه با استقبال معاونت برنامه‌ریزی مواجه شد.

نوبخت ادامه داد: آنچه امروز در مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تکمیل لایحه بودجه با نظرات مجلس است. ما قرار نیست امروز تصمیم نهایی مجلس را در مورد بودجه دریافت کنیم، ‌بلکه امروز نمایندگان قرار است فقط به کلیات لایحه بودجه رای بدهند، برای اینکه بدانیم کلیات بودجه قابل رای‌دهی است یا خیر، به ویژه نمایندگان شریف مردم که طبق اصل 67 قانون اساسی قسم یاد کرده‌اند که از منافع مردم دفاع کنند.

وی خطاب به نمایندگان، گفت: من از همه عزیزان درخواست می‌کنم تا پایان فرصتی که من در پشت این تریبون هستم اگر احساس کردید لایحه بودجه قابلیت لازم را ندارد حتما می‌توانید سوال کنید و اگر به جوابی نرسید رای ندهید و به همان قسمی که یاد کردید من انتظار دارم اگر آنچه خدمت شما در خصوص کلیات بیان می‌کنم مستدل و منطقی است به دور از هرگونه گرایشی و بنا به قسمی که به قرآن یاد کردید نسبت به ایفای وظیفه نمایندگی خود اقدام کنید.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور یادآور شد: طبق بند 33 سیاست‌های کلی برنامه پنجم که از سوی رهبری ابلاغ شده نکته مهم در این بودجه این است که ملهم از سند فرادستی بودجه یعنی برنامه باشد. اگر لایحه بودجه تقدیم شده و گزارش کمیسیون تلفیق نتواند ترتیب یک برنامه پنج ساله را در یک سال در سال 93 داشته باشد قطعا کلیاتش مردود است اما باید ببینید می‌توانید آنچه تقدیم شما شده به عنوان یک برنامه یک ساله تلقی کنید یا خیر.

نوبخت خاطرنشان کرد: برنامه پنج ساله در ماده 234 چند هدف مهم پیش‌بینی کرده است. اگر گزارش تقدیم شده به مجلس آن اهداف و رویکردهای برنامه پنجم را نداشت حتما مردود است و اگر در جهت آن اهداف باشد انتظار تایید آن از سوی مجلس وجود دارد. یکی از مواردی که در ماده 234 برنامه تصریح شده، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، قطع وابستگی، رهایی از درآمدهای نفتی، گسترش پایه‌های مالیاتی، ایجاد یک سیستم اجتماعی اشتغال و کاهش بیکاری و نهایتا کاهش تورم است.

وی همچنین اظهار کرد: رشد اقتصادی در سال‌های اجرای برنامه پنجم توسعه هشت درصد تصریح شده اما متاسفانه این عدد در سال جاری منفی است و سال گذشته هم منفی بوده است. همان‌طور که برای اولین بار در زمان رای اعتماد کابینه در مرداد وعده دادم که بودجه در مهلت مقرر تقدیم می‌شود اکنون خبر می‌دهم که در سال 93 اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و ما برای نخستین بار بعد از چند سال شاهد رشد مثبت اقتصادی خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور اضافه کرد: ممکن است بگویید که رشد اقتصادی به اتکا چه عدد و رقمی مثبت خواهد شد؟ آنچه می‌تواند رشد اقتصادی را حاصل کند رشد سرمایه‌گذاری است و ما در سال 93 از چند منبع رشد سرمایه‌گذاری را که در سال‌های گذشته منفی بوده به یک روند مثبت خواهیم رساند.

نوبخت با اشاره به پیش‌بینی 37 هزار و 800 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در سال 93، اضافه کرد: همچنین 90 هزار میلیارد تومان در قالب سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی و 35 میلیارد دلار برای طرح‌های فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی پیش بینی شده که البته با نوآوری کمیسیون تلفیق تا 100 میلیارد دلار استفاده از منابع خارجی برای نفت تسهیل شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما چهار میلیون بشکه امکان تولید در بخش نفت داریم، گفت: در حال حاضر با یک میلیون بشکه کشور اداره می‌شود و آنچه که دولت و همچنین کمیسیون تلفیق پیش‌بینی کرده‌اند صادرات یک میلیون بشکه نفت خام، 300 هزار بشکه معاینات گازی که در حد 297 هزار بشکه در روز خواهد بود و 120 هزار بشکه نیز برای پالایشگاه‌های داخلی در نظر گرفته شده است.

نوبخت با بیان اینکه در هیچ جا منابع نفت در بودجه افزایش داده نشده است، گفت: تنها مساله در مورد قیمت نفت است که در بودجه هیچ عدد بزرگ و بیش‌نمایی را جایز ندانستیم. در حال حاضر نیز فروش نفت اوپک بیش از 107 دلار است اما متوسط فروش ما 104 دلار و 60 سنت می‌باشد. آیا در نظر گرفتن 100 دلار قیمت فروش خیلی خوش‌بینانه است؟

وی ادامه داد: تنها میزان نفت در واگذاری‌های سرمایه‌ای با افزایش پیش‌بینی شده است که آن هم نرخ تسعیر یعنی همان برابری دلار و ریال است که ما 2650 را در نظر گرفتیم تا بتواند خود را با عددی که در بازار وجود دارد تطبیق دهد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه در سیاست‌های تصریح شده توسط رهبری می‌بایست 20 درصد از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واگذار شود، گفت: در حال حاضر هم دولت، کمیسیون تلفیق و همین‌طور کمیسیون‌های تخصصی مجلس رقم 31 درصدی را به جای 20 درصد در نظر گرفتند که این 31 درصد از منابع نفتی در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد اما آیا آنچه که کمیسیون تلفیق ارائه کرده را منطبق با قانون برنامه نمی‌دانید در حالیکه تمامی این موارد ملهم از سیاست رهبری و قانون برنامه است. در نتیجه کلیات لایحه بودجه با همه آنچه که در نظر گرفته شده است آیا قابل رد شدن است؟

نوبخت تصریح کرد: البته در پاره‌ای از موارد امکان ارائه پیشنهادات وجود دارد که آن هم نمایندگان می‌توانند در هر مورد بحث و بررسی انجام دهند بنابراین این گزارشی که کمیسیون تلفیق ارائه کرده است قابل رد کردن نیست و دقیقا در چارچوب قانون برنامه تهیه شده است.

وی با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه، گفت: ما رقم 55 هزار میلیارد تومان را برای مالیات در نظر گرفته‌ایم نه اینکه یک درصد اجازه دهیم تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، بلکه حتی یک درصد هم افزایش نیافته است و تنها افزایش در مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تاکید کرد: ما در نظام جامع مالیاتی 400 میلیارد تومان را در این بخش در نظر گرفته‌ایم تا این حوزه تقویت شود و 1800 میلیارد نیز برای انفال در بودجه در نظر گرفته شده است.

نوبخت در ادامه با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها، گفت: موضوع مهم‌تر نظام جامع اجتماعی و هدفمندی یارانه‌ها است که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و در ارتباط با قانون برنامه پنجم توسعه نیز وجود داشته است لذا تبصره یک ماده 12 قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت را مکلف کرده است که چهار ردیف در لایحه بودجه در نظر گرفته شود (قابل توجه کسانی که می‌گویند دولت لایحه بودجه را ارائه کرده است).

وی ادامه داد: علت اینکه چرا تبصره هدفمندی همزمان با ارائه لایحه بودجه تقدیم مجلس نشد این بود که ما می‌خواستیم سازوکارهای موجود را تغییر دهیم. شما به ما امر کردید و ما در تعامل با مجلس هیچگاه با شما لج‌بازی نمی‌کنیم بنابراین ما تبصره‌ای را تنظیم کردیم که چهار ردیف لایحه را پوشش می‌دهد. ضمن اینکه از شفافیت هم برخوردار است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه رقم در نظر گرفته شده در بخش هدفمندی یارانه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: عدد قبلی 50 هزار میلیارد تومان برای سال 92 بود که در سال 93، 63 هزار و 200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و بر اساس همین رقم 41 هزار میلیارد تومان به خانوارها تعلق می‌گیرد، 10 هزار میلیارد تومان به تولید و حدود 13 هزار میلیارد تومان نیز به سلامت اختصاص می‌یابد.

نوبخت با تاکید بر اینکه ما معتقدیم باید به قشر آسیب‌پذیر جامعه توجه شود، گفت: قرار نیست قانونی که در حال اجرا است بازبینی شود زیرا این قانون می‌تواند با اصلاحاتی اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 13 هزار میلیارد تومان در هدفمندی به بخش سلامت اختصاص یافته است، گفت: حدود 13 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت در تبصره هدفمندی اختصاص داده شده که بر همین اساس دولت موظف می‌شود سال آینده برای تمام افرادی که دفترچه ندارند نیز دفترچه بیمه تهیه کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تصریح کرد: همچنین طبق ماده 180 قانون برنامه، دو درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت برای رفع تبعیض و نابرابری است و ما در این بخش تا حدودی شرمنده هستیم چون می‌خواهیم پروژه‌هایی که بالای 80 درصد عملیاتی شده اما به اتمام نرسیده است را نهایی کنیم و این دو درصد هم در اختیار معاونت برنامه‌ریزی است و ما تلاش می‌کنیم در همین راستا توزیع عادلانه و توازون منطقه‌ای را انجام دهیم.

نوبخت در ادامه افزود: هر یک از نمایندگان حق دارند که در بررسی بودجه اولویت‌های خود را مطرح کنند و ما همان‌طور که پیشنهادات شما را می‌پذیریم در بخش اعتبارات استانی نیز شما می‌توانید در مورد 5500 میلیون تومان اعتبارات استانی نظر دهید.

وی افزود: بنابراین تا روزی که من در این جایگاه در پشت تریبون قرار می‌گیرم خود را همانند شما می‌دانم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در پایان با اشاره به اینکه میزان دریافتی خزانه بسیار محدود است، گفت: موظف هستم که با این میزان کم تا پایان سال بدون کسری حقوق، مزایا و عیدی کارکنان دولت را بپردازم البته برای اعتبارات عمرانی تا حدودی دست نگه داشته‌ایم و ما تلاش می‌کنیم آن دسته از طرح‌هایی که شرایط لازم را دارند تا پایان امسال هم به بهره‌برداری برسند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین