کد خبر: ۲۲۹۷۰۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
برخی هنوز پیام انتخابات 24 خرداد را نگرفته‌اند

مقاومت افراطیون در برابر حرکت جامعه به سمت آشتی ملی و توسعه

هنر و موفقیت یک دولت در ایجاد اتحاد و همبستگی ملی، ثبات و توسعه داخلی و تنش‌زدایی در سیاست خارجی و دفع خطرات احتمالی علیه کشور است نه ایجاد تفرقه و تنش بین اقشار داخلی و دشمن‌تراشی در روابط بین‌الملل. از نکات مثبت دولت یازدهم نیز -در کنار وجود نگاه مثبت نسبت به آزادی بیان و احترام به تکثر آراء و منتقدین سیاست‌ها و برنامه‌های خود- تلاش در راستای ایجاد وحدت و همبستگی ملی برای توسعه کشور و بهبود وضعیت مردم و همچنین سیاست خارجی مبتنی بر تنش‌زدایی است. اما گویا افراطیون از این تغییر وضعیت کشور به شدت عصبی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سپهر کیانفر: با انتخابات ریاست‌ جمهوری اخیر دوره‌ي جدیدی نسبت به هشت سال گذشته در کشور شکل گرفته است. نتیجه آن ثبات داخلی، کاهش فشار بر مردم و گروه‌های مختلف جامعه و همچنین رفع خطر جنگ و تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان است. در واقع این تغییر و تحولات، در راستای مطالبات مردم بود که آن‌ها نیز نقش تاثیرگذار و ماندگاری در تحقق این امر داشتند. اما جریانی که هشت سال مدیریت کشور را برعهده داشت و در انتخابات 24 خرداد با «نه» مردم روبرو شد؛ بجای عذرخواهی بخاطر اشتباهات و تحمیل سخت‌ترین فشارها و بحران‌ها به جامعه، با لحن و رویکردی طلبکارانه و گاهی مواقع تخریب‌گرایانه، همچنان به دنبال ایجاد چالش برای کشور و تنش در جامعه است. 

به گزارش آفتاب، معمولاً وقتی گروه یا جریانی که چندین سال اداره امور کشور را در اختیار داشته باشد، در یک رقابت سالم سیاسی با رای منفی مردم روبرو شود و بازی قدرت را به رقیب خود واگذار کند، می‌پذیرد که سیاست‌ها و برنامه‌های آن‌ها برای مدیریت کشور مناسب نبوده و به شکست انجامیده است. قاعده نیز این است که جناح شکست‌خورده به آسیب‌شناسی و اصلاح برنامه‌ها و سیاست‌های خود مطابق با خواست مردم می‌پردازد. زیرا عملکرد و اقداماتشان مطابق خواست مردم و مورد رضایت آن‌ها نبوده؛ چه بسا اگر این‌طور بود مردم دوباره تفکر آن‌ها را برمی‌گزیدند و خواهان ادامه و حکمرانی سیاست‌ها و برنامه‌های آن‌ها بودند. اما گویی قواعد بازی سیاسی در ایران برخلاف قواعد مرسوم است. برخی که در هشت سال گذشته قدرت سیاسی و اقتصادی و امورات کشور را برعهده داشتند و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌‌های‌شان هزینه‌های سنگینی بر کشور و مردم وارد کرده است، بجای پاسخ‌گویی در برابر اقدامات اشتباه خود، با صدای بلندتر به تخطئه سیاست‌های دولت منتخب مردم می‌پردازند. در اینجا باید حساب نقد منصفانه و اخلاقی و منتقدان دلسوز را از غرض‌ورزان و سودجویان منافع شخصی جدا کرد؛ زیرا که سخن ما با منتقدان مودب و دلسوز نیست بلکه با افراد و گروه‌هایی است که بجای نقد و انتقاد سازنده در فضای آرام، با رفتارهای نامتعارف و جنجال و هیاهو به دنبال منافع شخصی خود هستند. 

كساني كه در سال‌های اخیر از رانت‌های کلان استفاده کردند و به دفاع از بی‌تدبیری‌، قانون‌شکنی‌، تخصص‌زدایی و بی‌ثباتی مدیریتی و فساد مالی در هشت سال گذشته می‌پرداختند، هنوز می‌پندارند که در فضای قبل از انتخابات قرار دارند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا امکانات و منافعی که در سال‌های گذشته به دست آورد‌‌ه‌اند را از دست ندهند. در نتیجه مخالف سیاست‌های دولت منتخب مردم هستند. در برابر تغییر، قانونمندی و شایسته‌سالاری دولت جدید  و حرکت جامعه به سمت آشتی ملی، ثبات و توسعه مقاوت می‌کنند. عملکرد آن‌ها در گذشته نشان داد که بیش از آنکه توانایی ساختن و مدیریت مطلوب برای جامعه داشته باشند، توانایی تخریب و ایجاد نفرت و تنش دارند. اکنون نیز با غوغاسالاری و هیاهو مخالف گشایش گره‌های بسته جامعه و حل حجم انبوهی از مشکلاتی که میراث آن‌ها برای مردم و دولت یازدهم است، هستند. شاید این عده هنوز پیام انتخابات 24 خرداد را نگرفته‌اند و شاید هم گرفته‌اند اما به روی خودشان نمی‌آورند و همچنان با رفتارهای جنجالی به دنبال منافع جناحی خود هستند.

فرصت‌طلبان به دنبال ایجاد ناامیدی و فاصله انداختن بین دولت و مردم

گرچه یکی از شعارها و وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور باز شدن فضای رسانه‌ای، ایجاد فضای امن برای منتقدان و احترام به نقد بود و رئیس‌جمهور بعد از انتخابات نیز بارها در گفتار و عمل خود بر تحقق این وعده‌ها پافشاری کرد. اما رسانه‌های این گروه‌ها که سال‌ها از سیاست‌های ناکارآمد و التهاب‌آفرین دولت‌های نهم و دهم دفاع می‌کردند، هنوز رویکرد خود را مطابق با پیام و خواست مردم اصلاح نکرده‌اند. بکارگیری ادبیات توهین‌آمیز و تهدیدآمیز در گفتار و رفتارشان به کرات مشاهده می‌شود. ایجاد تفرقه، خبرسازی، شایعه‌پردازی و دروغ‌پردازی علیه دولت و جناح مخالف خود، شگرد این افراد است. اگر این مسئله باعث پیشبرد اهداف و منافع‌شان شود از هیچ کوششی در این راستا دریغ نخواهند کرد. این مسئله به حدی رسید که واکنش رئیس‌جمهور را نیز به دنبال داشت که در جلسه هیأت دولت خطاب به این افراد و رسانه‌های‌شان گفت: «مایه تأسف است که برخی هنوز پیام مردم در حماسه انتخابات ۲۴ خرداد را مبنی براینکه مطالبه جدی آنها از همه مسئولان و نهادهای سیاسی و اجتماعی و به‌ویژه بخش‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی، اخلاق و راستگویی است را نشنیده‌اند. دروغ‌پردازان بدانند، اینگونه اقدامات غیراخلاقی، تنها به تنفر و انزجار بیشتر مردم از آنان می‌انجامد و عزم مردم را در حمایت از دولت منتخب خویش، مستحکم‌تر خواهد کرد.»

رویکرد تعامل‌گرایانه و همراه با سعه‌صدر دولت در برابر منتقدان و گذشت از کنار تخریب‌ها نشان داده است که دولت قصد ندارد خود را درگیر چالش‌ها و بگومگوهای بی‌فایده این افراد بکند بلکه به دنبال سیاست سازنده و تحقق مطالبات مردم است.‌ البته علمکرد این جریان در هشت سال گذشته به گونه‌ای بود که مردم به خوبی با ناکارآمدی سیاست‌های آنها و آسیب‌های جدی‌ای که به کشور وارد کردند آشنا هستند. در عین حال دولت برای عقب راندن نیروهای افراطی به حمایت افکار عمومی و جامعه مدنی و پایگاه اجتماعی قوی‌ نیازمند است. این افراد سعی دارند تا میان دولت و افکار عمومی اختلاف و فاصله بیاندازند. از همین‌‌رو باید راهبردی تدارک دید که میان دولت و مردم فاصله نیفتد تا عده‌ای فرصت‌طلب از آن نفع ببرند.

دولت می‌خواهد فضا آرام باشد تا در این فضای آرام به مطالبات مردم که امنیت، آزادی و رفع فشارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی است پاسخ بدهد و امور خود را پیش ببرد. اما برخی با برهم زدن این فضا سعی می‌کنند که با تهدید و فشار، جوسازی و مسئله‌سازی، مردم را نسبت به دولت بدبین کنند. این افراد با طرح شايعه و دروغ‌پردازی و دامن زدن به اختلافات و ایجاد کشمکش با جناح مخالف -از طريق رسانه‌ها و امکاناتی كه در اختيار دارند- سعی می‌کنند دولت را از مسیر اصلی خود خارج و آن را از وعده‌ها و امیدهایی که به مردم داده است، منصرف کنند. وقتی ببینند که منافع‌شان به خطر افتاده است با هياهو و برهم زدن فضا مانع به سامان رسيدن امور می‌شوند تا منافع‌شان به خطر نيفتد. در واقع بستر شكل‌گيري اقدامات جنجالی و جوسازی این جریان را باید در منافع شخصی و جناحی آن‌‌ها جستجو کرد. اما مردم خواستار تحول در زندگی خود و ایجاد فضای سرشار از نشاط، اخلاق و امنیت در جامعه هستند. خوشبختانه اعضای دولت جدید نیز برخلاف گذشته كه با حاشيه‌‌ و جنجال‌سازی کار خود را پیش می‌بردند، ترجيح مي‌دهند كه به‌دور از جنجال‌های رسانه‌‌ای امور خود را پيش‌ ببرند. نکته‌ای که سخنان منطقی و مبتنی بر عقلانیت رئیس‌جمهور در جلسه مشترک دولت و مجلس، درخصوص بحران‌های کشور و راه‌هکاره‌ای عبور از ناکارآمدی‌ها و نابسامانی‌های وضعیت کنونی تائیدکننده آن است.

البته مسئله‌ای که حائز اهمیت است اهداف این جریان از ایجاد این جنجال‌ها و تنش‌ها است. دولت باید مراقب باشد در فضایی که این جریان به‌وجود می‌آورد، سرگردان نشود. زیرا این افراد در قبال اعمال و رفتار نابخردانه خود و هزینه‌های که بر جامعه تحمیل می‌کنند مسئولیت‌پذیر نیستند. بنابراین دولت باید ضمن پافشاری و تلاش در راستای تحقق وعده‌های که به مردم داده است، در مورد عملکرد خود اطلاع‌رسانی مستمر و شفافی داشته باشد تا افکار عمومی تحت تاثیر عملیات روانی و رفتار مخرب این افراد که متاسفانه اکثر رسانه‌ها و تریبون‌های مهم کشور نیز در اختیار آن‌ها هست، قرار نگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
2
2
خيلي.براتون.متاسفم.فقط.همين
پاسخ ها
آیسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
امروزه مد شده هرکسی حرفی نداره هی میگه براتون متاسفم.بابا حرف داری درست حسابی بزن ...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
7
5
اینکه نشد هر کی یه حرفی زد شما بهش گفتین افراطی... شما اصلا با کدوم عقلی خودتون رو معتدل میدونین مگه پیغمبرین که به بقیه میگین افراطی... بعدشم هر چی شد بگین پبام انتخابات رو نفهمیدین.. مگه چند تا رای اختلاف داشتین فقط چند دهم درصد پی حرف الکی نزنین ... انقدرم خودتونو معتدل ندونین با این سبد کالاتون که از سهام عدالت اون احمدی نژاد بدتره
عبداله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
4
8
دقیقا همینه . کیهان و شریعتمداری - رسائی و دار ودسته اش - دار ودسته دولت قبل و ... همه وهمه کسانی هستند که بر آتش تفرقه دامن می زنند. و متاسفانه بالادستانشان (بنویسید بزرگان اصولگرا) آنهارا نه تنها نصیحت نکرده بلکه تشویق می کنند یا خودشان سکوت پیشه کرده اند.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
2
3
افراطیون منافع خود را بشدت در خطر می بینند و اعتقاد دارند دیگی برای آنها نجوشد سر ... در آن بجوشد و حاضرند جامعه ایران بخصوص قشر ضعیف زیر بار معیشت خود له شوند ولی ریالی به آنها ضرر نرسد آنها تا کنون ضعفهای مدیریتی خود را زیر سایه مرگ بر امریکا پنهان کرده بودند و رقیب سیاسی خود را با انگ وابستگی به غرب و امریکا از دور خارج می کردند و حالا تیرشان به سنگ خورده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
1
5
عده اي كه از آنها در اين متن افراطيون ذكر شده با تصاحب انقلاب مردمي براي خود موقعيتي خاص فراهم كرده و مردم را به حالتي انداخته اند كه مردم فكرش را هم نمي كردند. اكنون نيز با ادامه همان رويه افراط گرايي سعي در حفظ منافع خويش هستند.
آنها هيچ كس را بر نمي تابند و هر گز نيز در دل مردم جايي ندارند.
نادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
1
3
به نظر حقیر دولت باید با افشاگری مستند تخلفات عمده دولت قبل و حمایتهای جریانات طرفدار دولت قبل و دلایل حمایتها که یه نظر بهره مندی از رانتهای بی حد و حصر بوده است تفکر غالب دولت قبل و حامیانش را مورد نقد مردم قرار دهد. انوقت است که این افراد ... راهی جز سکوت نخواهند داشت.
محمود
|
United States of America
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
2
4
با سلام واحترام چرا تریبون ها. صداو سیما و.... در اختیار اینهاست؟ چرا اینچنین است؟
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
4
1
این روحانی نیست که جلوی جنگ را میگیرد این قدرت نظامی و وحدت مردم است که جلوی جنگ را میگیرد .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
6
0
ما هشت سال جنگ کردیم واستوار ایستادیم از جنگ هراسی نداریم این اتگلیسیها هستند که برای پر کردن جیب خود تلاش دارند
مجید انصاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
3
1
اگه فشار ها کم شده پس اینا چیه .....ابنباته
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
1
4
اين برادران اصولگرا كه اتفاقا به هيچ چيزبجزمنافع خودشان فكرنميكنندودرطي هشت سال حكومت دوپينگي شان براين ملت مظلوم هركاركه دلشان خواست كردندوبيت المال رابه غارت بردندوهزاران بحران ايجادكردند،كي ميخواهند دست ازسراين كشوربردارندهنوزهم سيرنشده اند نميدانم چرابزرگان اين مملكت فكري بحال آنها نيمكنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
2
0
تا آخرعمر این پیام .. که شما دوست دارید رو نخواهیم گرفت که بسوزییییییید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
1
1
این 8سالها زود پایان می رسد آنچه می ماند امام رهبری -نظام ومردم است پس زیاد دل خوش نباشید مردم ایران تنوع طلب هستند سفرهای دولت قبل اگر فراموش کرده اید فیلمش ببینید تا مردم بهتر بشناسید از این خردادها بسیار است زیاد جدی نگیرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
0
0
برخی که در هشت سال گذشته قدرت سیاسی و اقتصادی و امورات کشور را برعهده داشتند و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌‌های‌شان هزینه‌های سنگینی بر کشور و مردم وارد کرده است، بجای پاسخ‌گویی در برابر اقدامات اشتباه خود، با صدای بلندتر به تخطئه سیاست‌های دولت منتخب مردم می‌پردازندكساني كه در سال‌های اخیر از رانت‌های کلان استفاده کردند و به دفاع از بی‌تدبیری‌، قانون‌شکنی‌، تخصص‌زدایی و بی‌ثباتی مدیریتی و فساد مالی در هشت سال گذشته می‌پرداختند، هنوز می‌پندارند که در فضای قبل از انتخابات قرار دارند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا امکانات و منافعی که در سال‌های گذشته به دست آورد‌‌ه‌اند را از دست ندهند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین