کد خبر: ۲۳۰۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان: باید برای تالاب گاوخونی گریست

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: تالاب گاوخونی از پیشروی کویر جلوگیری می‌کند و ریزگردها را نیز به طور چشمگیری مهار می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: کیومرث کلانتری امروز (پنج‌شنبه) در همایش تالاب‌ها، کشاورزی و چالش‌های منابع آبی، اظهار کرد: در کنوانسیون رامسر که مختص تالاب‌هاست، 168 کشور عضو هستند که 2 هزار و 177 تالاب در آن کنوانسیون ثبت گردیده است.

وی با بیان این‌که 24 تالاب ایران نیز در این کنوانسیون ثبت شده است، افزود: اهداف کنوانسیون رامسر بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها، همکاری بین‌المللی برای حفظ تالاب، مدیریت وحفاظت بهتر از تالاب‌ها و جلوگیری از تجاوز و تخریب تالاب‌هاست.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان، ادامه داد: تالاب‌ها حساس‌ترین و پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های جهان هستند که بسیار شکننده‌اند، اما سبب کنترل سیلاب‌ها، تعدیل آب و هوا، تأمین مواد غذایی و بیشترین تنوع زیستی و اصلی‌ترین زیستگاه حیات وحش را تشکیل می‌دهند.

کلانتری به مهم‌ترین علل تخریب تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: مدیریت نادرست منابع آب، توسعه بی‌رویه کشاورزی، احداث سد در بالادست و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع تالابی از مهم‌ترین علل تخریب تالاب‌هاست.

وی تأکید کرد: تالاب گاوخونی از پیشروی کویر جلوگیری می‌کند و ریزگردها را نیز به طور چشمگیری مهار می‌کند. با وجود تالاب گاوخونی شرایط آب و هوایی به این‌گونه نبود و تعدیلی در شرایط آب و هوایی اصفهان ایجاد می‌شد و استان اصفهان می‌توانست یکی از بزرگترین ذخایر گیاهی و جانوری کشور باشد.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: در سال 65، 30 هزار گونه پرنده در تالاب گاوخونی زندگی می‌کردند و منطقه گاوخونی یکی از معتدل‌ترین مکان‌های فلات مرکزی ایران بود، اما متأسفانه امروز کمتر از 50 گونه پرنده در گاوخونی حضور دارند و آب وهوا نیز به شدت تغییر پیدا کرده است واین چنین است که برای تالاب گاوخونی مدت‌ها گریست.

به گزارش ایسنا، کلانتری یادآور شد: برای احیای تالاب گاوخونی مدیریت یکپارچه بر حوضه آبی زاینده‌رود، تأمین حق‌آبه زاینده رود، تعیین حدود تالاب به منظور جلوگیری از تعرض، جلوگیری از بهره‌برداری معادن و ارتقاء درجه حفاظت آن به منطقه حفاظت شده و بهره‌برداری متوازن جوامع محلی، باید در دستور کار این تالاب قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین