کد خبر: ۲۴۱۹۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

خلیج فارس ثروت ملی ایرانیان است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خلیج فارس پهنه آبی ارزشمندی است که مورد توجه دنیا قرار دارد از این رو یک ثروت ارزشمند برای ایران و ایرانیان است و حفظ محیط زیست آن از برنامه های اصلی سازمان محیط زیست است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خلیج فارس دارای اکوسیستمی حساس و شکننده است و عبور صدها نفت کش به طور روزانه از این پهنه آبی آنرا شکننده تر کرده است زیرا نفت بسیاری از طریق تردد نفت کش ها وارد آن می شود و از آنجا که مامن بسیار غنی برای آبسنگ های مرجانی است، حیات این گونه های با ارزش به خطر می افتد.

براساس یک گزارش ،سالانه بیش از 10 هزار شناور و نفت کش در خلیج فارس تردد می کند که 75 درصد آنها نفت خام و محصولات نفتی حمل می کنند و این مساله تهدیدی برای محیط زیست این پهنه آبی است زیرا طبق همین گزارش ها سالانه بیش از یک میلیون تن نفت وارد خلیج فارس می شود.

خلیج فارس برای ایران و کشورهای همسایه از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از اقدامات دولت ایران برای پاسداری از میراث معنوی و فرهنگی خلیج فارس قرار دادن روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی کشور است.

در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیر ماه سال 1384 روز 10 اردیبهشت ماه که مصادف با اخراج پرتقالی ها از تنگه هرمز است را روز ملی خلیج فارس نام گذاشت.

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست پیشتر در یک نشست خبری درباره آلودگی نفتی خلیج فارس به خبرنگاران گفت: براساس اعلام نیروی دریایی سال گذشته 5 میلیون لیتر سوخت قاچاق وارد آب های خلیج فارس شد که تهدید بزرگی برای محیط زیست دریایی این منطقه است.

به گفته وی مساله قاچاق سوخت در 4 سال گذشته منطقه را درگیر کرده است، اما متاسفانه در دو سال گذشته شدت بیشتری یافته است، قاچاقچیانی که مورد تعقیب نیروی دریایی و نیروهای سازمان محیط زیست قرار می گیرند از ترس دستگیری، سوخت های خود را در دریا می ریزند که این مساله مرگ آبزیان و از بین رفتن گونه های دیگر را به همراه دارد.

فرشچی دراین باره به ایرنا گفت: یکی از برنامه های اساسی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست مقابله با انواع آلودگی های خلیج فارس است که برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری سازمان های مرتبط دریایی هستیم.

وی اظهار داشت: در سال جاری کمیته ملی متشکل از نیروی انتظامی، سازمان های دریایی، استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای مربوطه برای این هدف تشکیل شد.

خلیج فارس یکی از مهمترین آبراهه های دریایی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن 237 هزار و 473 کیلومتر مربع است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می رود همچنین معدن غنی از نفت و گاز است.

وی به اکتشاف و استخراج نفت به عنوان یکی دیگر از معضلات زیست محیطی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: خلیج فارس به دلیل اهمیت جغرافیایی و منطقه ای همواره از لحاظ اکتشاف و استخراج نفت مورد تهدید زیست محیطی قرار دارد و از سوی دیگر تردد نفت کش ها هم مزید بر علت است که باید با جدیت پیگیری شود.

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ،ˈ هر ساله شاهد ورود گونه های غیر بوی و مهاجم زیادی به خلیج فارس هستیم که علت آن تخلیه آب توازن کشتی هاست که این موضوع هم باید به درستی مدیریت شود.ˈ

آب توازن با هدف حفظ تعادل کشتی ها در زمان بارگیری در مقصد از دریچه های مخصوص این کار رها می شود.

وی گفت: ایران تنها کشور در منطقه است که به کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها پیوسته است که این مساله گام مثبتی برای مقابله با این معضل زیست محیطی و کنترل آن خواهد بود.

خلیج فارس یکی از بزرگ ترین پناهگاه های موجودات دریایی مانند مرجان ها، ماهی های تزیینی کوچک، ماهی های خوراکی و غیر خوراکی، صدف ها، حلزون ها، نرم تنان، شقایق های دریایی، اسفنج های دریایی، عروس های دریایی، لاک پشت ها، دلفین ها، کوسه ماهی ها و بسیاری از موجودات دریایی دیگر است.

به اعتقاد متخصصان محیط زیست گونه های مختلف جانوری پستاندار در خلیج فارس در معرض آسیب و خطر انقراض قرار دارند.

ورود فاضلاب به این پهنه آبی حیات این موجودات را به خطر می اندازد که معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفت: ایجاد تصفیه خانه برای شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت از وظایف وزارت نیرو است که متاسفانه تاکنون این وزارتخانه در این زمینه موفق نبوده است.

وی گفت: بر این اساس رییس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش اخطاری را به صورت کتبی به این وزارتخانه ارسال کرد تا با جدیت بیشتری به وظیفه خود عمل کنند زیرا ورود پساب های خانگی و حتی صنعتی یکی از دیگر راه های آلوده شدن خلیج فارس است.

وجود 5 گونه لاک پشت از 8 گونه لاک پشت دنیا در این دریا آنرا منحصر به فرد کرده است که متاسفانه در معرض خطر انقراض قرار دارند، وارد شدن نفت به آب های خلیج فارس می تواند باعث ایجاد مسمومیت در این لاک پشت ها شود، همچنین فعالیت های صیادی، وجود زباله، فاضلاب ها، تردد شناورها، انفجارهای ناشی از اکتشاف معادن و آلودگی حرارتی تهدیداتی برای زندگی این گونه ها به حساب می آیند.

دلفین ها، کوسه ها و نهنگ ها هم از دیگر گونه های این پهنه آبی هستند که آلودگی نفتی حیات آنها را هم تهدید می کند، برخی گزارش ها حاکی از آن است که نهنگ خلیج فارس در معرض خطر انقراض قرار دارد.

7 گونه کوسه در آب های خلیج فارس زندگی می کنند که به علت شکاربی رویه در معرض انقراض قرار دارد.

وجود جنگل های حرا هم از دیگر زیبایی های خلیج فارس است که وجود آلودگی نفتی و ساخت و سازهای بی رویه در پهنه آبی تهدیدی برای این گونه هاست.

فرشچی ادامه داد: استحصال آب دریا برای ساخت و ساز یکی دیگر از معضلات این پهنه آبی است که منجر به ساخت و سازهای بی رویه می شود از این رو بازنگری قوانین دریایی برای ساخت و ساز الزامی است.

وی تاکید کرد: ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس موجب بر هم خوردن گردش طبیعی آب می شود از این رو حیات آبزیان به ویژه آبسنگ های مرجانی که موجوداتی بسیار حساس و شکننده هستند با خطر مواجه می شود.

فرشچی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان حاکمیتی و نظارتی می تواند با کمک و همکاری دیگر سازمان ها به عنوان بازوی کمکی ، بر این موضوع نظارت داشته باشد.

در دهه های گذشته آلودگی زیست محیطی یکی از چالش های مهم در این پهنه آبی بوده است. وجود 60 درصد از ذخایر نفت جهان در خلیج فارس، احداث سکوهای نفتی، مجتمع ها و پالایشگاه ها در اطراف خلیج فارس و ورود نفت، مواد شیمیایی و پساب ها به داخل آب از مهمترین عوامل آلودگی آن است.

تخلیه مواد زاید مختلف مانند آب شستشوی موتور، فاضلاب، آب توازن کشتی و بسیاری موارد دیگر سبب بروز مداوم انواع آلودگی ها در منطقه می شود که اثرات قابل توجهی بر محیط زیست دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین