کد خبر: ۲۵۵۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵

تراژدی مرگ مادران باردار در گناباد ادامه دارد

زن باردار گنابادی پس از انتقال به مشهد جان خود را از دست داد، این سومین زن باردار است که طی یک سال گذشته به این سرنوشت دچار شده است .
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جمعی از اهالی روستای رهن گناباد به خاطر مرگ این مادر باردار مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند .

همسر این زن افزود: همسرم ( مرضیه دلاوری) پس از آغاز علایم زایمان حدود ساعت 11 روز پنجشنبه به بیمارستان 22 بهمن گناباد مراجعه و در بخش زنان و زایمان این بیمارستان بستری شد که تا ساعت حدود سه بامداد جمعه دکتر متخصص بر بالینش حاضر نشد.

محمدرضا حسین نژاد گفت: پس از درخواستهای مکرر اینجانب برای انجام زایمان به طریق سزارین، پزشک بربالین بیمار حاضر شده و درحالی که نوزاد به صورت طبیعی در حال زایمان بود و مریض دچار خونریزی های شدید شده بود، عمل جراحی سزارین روی بیمار انجام شد.

وی ادامه داد: این عمل و خونریزیها سبب شد پلاکت به بیمار تزریق شود که متأسفانه تأثیر چندانی نداشت و بیمار پس از بیهوش شدن به تشخیص دکتر این بخش به مشهد اعزام شد که متأسفانه در بین راه خودروی حامل بیمار (آمبولانس) نیز پنچر شد.

وی گفت: این عوامل همه دست به دست هم دادند و همسر 36 ساله‌ام به همراه نوزاد (نوزاد در بیمارستان 22بهمن گناباد) و مادرش در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد جان سپردند.

حسین نژاد افزود: متأسفانه پلاکت خون ( خون مورد نیاز) همسرم در گناباد تمام شده بوده، باید خون مورد نیاز از مشهد به گناباد منتقل می شد که در بین راه از خودرو حامل خون ،خون به بیمار تزریق می شود، ولی بازهم تأثیری نداشت و بیمار از دست رفت .

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با تأیید فوت این زن باردار در یادداشتی آورده است: درپی فوت مادر باردار، ریاست دانشگاه ضمن ابراز همدردی با خانواده این مرحومه بر لزوم تسریع در بررسی پرونده و مشخص شدن علت این واقعه تأکید کرد.

این یادداشت می افزاید: کارشناس برنامه مادران معاونت درمان دانشگاه در خصوص این واقعه گفته که فرد فوت شده که در 36 سالگی دوران سومین حاملی خود را سپری می کرد روز پنجشنبه گذشته به دلیل عدم سمع قلب جنین توسط مامای تیم سلامت به زایشگاه بیمارستان 22 بهمن ارجاع داده شد و با تشخیص IufD ( مرگ جنین داخل رحمی ) بستری گردید.

زهرا عطارباشی گفت: این مادر پس از زایمان طبیعی دچار خونریزی شدید رحمی و اختلالات انعقاد خون شد.

وی افزود: با وجود اقدامهای لازم از جمله عمل جراحی اورژانسی هیسترکتومی و اقدامهای طبی (تزریق خون و فراورده های مورد نیاز خونی)، به تشخیص کادر درمانی و پس از اخذ پذیرش از ستاد هدایت سطح سه ( دانشگاه علوم پزشکی مشهد ) بیمار به مشهد منتقل شد.

وی اظهار داشت: این بیمار به همراه تیم مجرب پزشکی شامل ماما ، پرستار و بیهوشی به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد انتقال یافت که متاسفانه با وجود تلاش کادر درمانی این بیمارستان، بیمار درگذشت.

وی افزود: بیمار به دلیل داشتن سابقه فشار خون مزمن و دیابت ، جزو بیماران با خطر بالا( High Risk) بوده و تحت مراقبت ویژه دوران بارداری قرار داشته و تحت درمان متخصصان زنان و زایمان ، قلب و داخلی بوده است .

وی افزود :تیم پرسشگری مرگ این مادر تشکیل شده که پس از بررسی علت مرگ، نتایج تحقیقات اطلاع رسانی خواهد شد.

به دنبال این حادثه حدود یکصد نفر از ساکنان روستای رهن با انتقال جنازه در مقابل فرمانداری تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

یکی از معترضان گفت: جای بسی تاسف است در مدت زمان کمتر از یک سال سه مادر باردار حین زایمان دراین شهرستان از دنیا رفته اند.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود : سومین مادر باردار در حالی فوت کرده که به تشخیص مسؤولان بهداشتی نوزادش در رحم مرده بوده و با این وضع به بیمارستان ارجاع داده شده، ولی از زمان بستری شدن تا چند ساعت بعد نسبت به خارج نمودن جنین مرده از رحم وی با عمل سزارین اقدام نشده است.وی ادامه داد: با اجرا شدن طرح تحول نظام سلامت در جهت بالا بردن آمار زایمان طبیعی در لحظات اولیه ورود مرحومه به بیمارستان عمل سزارین انجام نشده است و زایمان طبیعی موجب خونریزی و در نهایت اعزام این مادر باردار به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد شده و در آنجا نیز پزشکان نتوانستند حیات دوباره را به این مادر بر گردانند.

یکی دیگر از افراد حاضر در تجمع نیز گفت: با مرگ سومین مادرباردار حین زایمان در شهرستان گناباد مسؤولان باید موضوع را با جدیت پیگیری کنند و علل و عوامل مؤثر در مرگ این مادران را مشخص نمایند، زیرا با مرگ سومین مادر باردار وضعیت سلامت شهرستان گناباد زیر سؤال رفته است.

مرحومه مرضیه دلاوری 36 ساله در سومین زایمان خود به همراه نوزاد در اثر زایمان از دنیا رفته و در حال حاضر یک کودک 10 ساله از او باقی مانده است.

منبع: قدس آنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین