کد خبر: ۲۵۶۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
استاد علوم سیاسی:

بورسیه‌های غیرقانونی مساله‌ای نیست که از چشم جامعه دانشگاهی پنهان مانده باشد

محمدتقی قزل‌سفلی، فیلسوف ایرانی و دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، معتقد است "عقب ماندگی علمی دانشگاهها ،سیستم ناکارآمد جذب هیات علمی در دانشگاه وروند اعطای بورسیه های غیر قانونی محصول نگاه دولت قبلی به وزارت علوم است."
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: استیضاح جنجالی  وزیر علوم بعد از مدت‌ها کشمکش بین دولت و مجلس بلاخره قطعی شده است. استیضاحی که حالا با افشای بورسیه‌های غیرقانونی در دوره قبلی همراه است، عصبانیت برخی از گروه‌های تندرو داخل مجلس را به همراه داشته است.

قزل‌سفلی در گفت‌وگو با «آفتاب» به ارزیابی عملکرد وزارت علوم در دوره قبلی پرداخته و می‌گوید: «من در حدود سه دوره در دانشگاه‌ها حضور داشته‌ام اگر به روند جذب هیات علمی در دوره آقای احمدی‌نژاد نگاه کنیم، بسیاری از مسائل مشخص و افشا می‌شوند. در گذشته با توجه به نیاز گروه آموزشی افراد به عنوان هیات علمی جذب می شدند. تعداد مقالات علمی و سطح دانش آنان امتیاز جذب و استخدام افراد بود.اما در دوره قبل هیات جذب دانشگاه برخی از افراد را با روش‌های دیگری گزینش می‌کرد. درجه علمی فرد در مرحله دوم قرار گرفت. بسیاری از افراد می گفتند سوالات غیر علمی و کنکاش بی‌مورد در فکر و نگاه افراد محور استخدام قرار گرفت.سوالاتی که به دنبال نهادینه کردن تفکری خاص بر دانشگاه را نشان می داد.»

این استاد دانشگاه می افزاید: «تمامی این شرایط باعث نارضایتی افراد از دانشگاه، رکود و رخوت علمی دانشگاه و پایین آمدن راندمان علمی در دانشگاه شد. در جلسه‌ای که هیات نظارت وزارت علوم دولت جدید با اساتید برگزار کرد، جامعه علمی و دانشگاهی کشور به این روند ناصواب دوره قبلی اشاره کرده و معایب آن را بر شمردند. آسیب‌هایی که به بدنه علمی کشور لطمه‌های جدی وارد کرد.»

قزل‌سفلی به ریشه اقدامات غیر قانونی چون اعطای بورسیه به افراد  غیر شایسته پرداخت و گفت: «ریشه این اقدامات همگی در نگاه غیرقانونی و فرد مدار دولت قبلی به مسائل دانشگاه بود. روند اعطای بورسیه‌های غیرقانونی مساله‌ای نیست که از چشم  جامعه دانشگاهی کشور پنهان مانده باشد. من بارها دیدم فردی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه پیام نور گرفته و فوق لیسانس خود را از دانشگاه بدون کنکور اخذ کرده بنا به سفارش و رابطه  بورسیه دکترا می‌گیرد. جالب اینجاست کسانی که داعیه عدالت محوری دارند هرگز درک نمی‌کنند که این اقدام چه اجحافی بر جامعه علمی کشور وارد کرده و زمینه نارضایتی‌های گسترده را فراهم کرده است»

این استاد دانشگاه انگیزه استیضاح‌کنندگان را سیاسی کاری ناعادلانه و جهت‌گیری گروهی دانسته و گفت: «کسانی که این استیضاح را رقم زدند از بازگشت قانون به دانشگاه‌ها هراس دارند. زیرا روند قانونی سبب می‌شود منافع آقایان تامین نشود. چنین تفکری سبب می‌شود که افراد متخصص و حرفه ای از دانشگاه دور شده و دانشگاه به گورستان تبدیل شود.»

وجود اسامی برخی از نمایندگان مجلس در میان بورسیه‌های غیرقانونی تلویحا تایید شده است، نام برخی از مسئولان دانشگاهی در بین این اسامی و از جمله معاون آموزشی یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور به چشم می‌خورد. این در حالی است که همزمان سه نفر از اعضای کمیته ۵ نفره رسیدگی به این موضوع در مجلس نیز خواهان مختومه شدن پرونده بورسیه‌های غیرقانونی هستند و معتقدند که وزارت علوم در این خصوص خبرسازی کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین