کد خبر: ۲۶۰۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
روحانی به مشی اصلاح‌گرایانه خود پایبند است

جلائی‌پور: دولت گروهی را مسئول بررسی علل بروز فساد ساختاری در ایران کند

حمیدرضا جلائی پور، استاد دانشگاه تهران گفت: در دولت نهم و دهم شاهد رشد آرشیوی علم بودیم. اما برای رشد علم به فضای امن برای پژوهش و شفافیت نیاز است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: حمیدرضا جلائی‌پور، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «آفتاب» گفت: سخنرانی  روحانی در هشتمین سفر استانی ایشان به شهر مشهد دو محور اصلی داشت. روحانی درباره فساد علمی و از کمی گرایی در علم صحبت کرد که تولید مقاله باید به تولید علم کمک کند و در نهایت این علم افزایی زندگی افراد را بهبود دهد. من فکر می کنم که دکتر روحانی به نکته درستی اشاره  کرده است. برای اینکه در سال های اخیرما شاهد یک رگه از رشد ارتقای آرشیوی و ظاهری بودیم. 

وی گفت:عده‌ای مقالاتی را چاپ می کردند و ارتقا علمی  می‌گرفتند ولی محصول کارشان نه به بحث در جامعه علمی دامن می زد نه مشکل نظری را حل می کرد و نه مشکلی عملی را در جامعه پاسخ می داد.

جلائی پور ادامه داد:مقالات این افراد جایش در همان  قفسه‌های کتاب  و آرشیوها بود. بعد هم مقامات بر اساس تعداد مقالات در حین مدیریت جهانی از رشد علم صحبت می‌کردند. در صورتیکه رشد علم در علوم انسانی با رشد بحث در عرصه عمومی و رشد نظریات راهگشا نسبت مستقیم دارد.

این استاد دانشگاه درادامه افزود: در فضای امنیتی علوم انسانی ( اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی و روانشناسی ، روان شناسی) رشد نمی کند. همین فضا باعث شده بود که تحقیقات جدی در دانشگاه ها با مشکلات زیادی روبرو شود. در مقابل تحقیقات آرشیویی در مجلات علمی و پژوهشی بدون مانع چاپ می شد و بعدا نویسنده‌های آنها ارتقای علمی می گرفتند. خیلی زود هم عضو هیئت علمی، رسمی، استادیار، دانشیار  و بعد استاد می شدند ولی مثلا اساتید جدی وزحمت کش را یا بازنشسته می کردند و یا پرونده آنها را روی هوا نگه می‌داشتند.

جلائی پور تصریح کرد:  رشد علم به فضای امن در دانشگاه نیاز دارد. محققان، استادان و اعضای هیئت علمی و دانشجویان باید بتوانند در دانشگاه مسائل و دغدغه های جدی  خود را مورد مطالعه قرار دهند ؛ آخرین فرآیند مطالعه و پژوهش چاپ مقاله است ، نه چاپ مقاله برای مقاله. دراین فرایند امثال ناصر کاتوزیان تولید نمی شوند و گر هم بشوند در بیرون دانشگاه می شوند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس خطرنشان کرد:محور دوم صحبت های دکتر روحانی درباره فساد ساختاری بود. با ایشان می توان موافق بود که دربرطرف کردن  فساد ساختاری،فقط تشکیل دادگاه بعد از وقوع فساد راه حل نیست.

جلائی پور گفت: برای مبارزه با فساد ساختاری در این وقت کوتاه دو پیشنهاد می توان به دولت ارایه داد. اول اینکه مطالعه روی فساد ساختاری نیاز به مقدمات دارد. یکی از این  مقدمات محققان برجسته هستند. اما این محققان نیار به فضای امن برای تحقیق آزادانه دارند. دولت می تواند گروهی از اهل خبره  را مسئول بررسی علل بروز فساد ساختاری در ایران بکند.

وی گفت: همانطوری که در بحث علل تورم و خروج از رکود اقتصادی این بررسی انجام گرفت در حوزه  فساد ساختاری هم نیاز به این بررسی است تا علل و عوامل واقعی شناسایی شود.

این استاد دانشگاه افزود: نتیجه این مطالعه را می توان در اختیار حکومت، دولت، جامعه مدنی و شهروندان قرار داد. انجام تحقیق روشنگرانه به قصد ایجاد اجماع درباره نحوه مبارزه با آن یک گام در راه مبارزه با فساد است.

وی گفت: علی الاصول مبارزه با فساد مثل تقویت دموکراسی نیست که عده ای مخالف آن باشند.

استاد دانشگاه تهران افزود: یکی دیگر از راه‌های مبارزه با فساد ساختاری ایجاد شفافیت درباره امکانات عمومی جامعه است که باید این موضوع مورد توجه دولت قرار بگیرد.

جلائی پور گفت: از بانکهای خصوصی خواسته شود که عملکرد خود را به طور شفاف با مردم در میان بگذارند. آنها توضیح دهند پولهایی که از مردم گرفته اند چقدر است و با این سرمایه ها چه کار تولیدی را رواج داده اند. یا اینکه با این پولها ملک، طلا و ارز خریده اند.

وی افزود: اگر بانک مرکزی بانک ها را از طریق سایتهایشان تشویق به شفاف سازی بکند خودش یک مبارزه با فساد است. در همه زمینه ها می توان این شفاف سازی را در عصر دیجیتال با هزینه پایین گسترش داد.

روحانی به مشی اصلاح‌گرایانه خود پایبند است

جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفت‌وگو با «آفتاب» گفت: دکتر روحانی در سخنرانی اخیر خود رویکرد کلان دولت یازدهم را به فرهنگ  بیان کرد. این نگاه همان نگاه اصلاح گرایانه به فرهنگ است که در برنامه اولیه خود از آن صحبت کرده بود. فرهنگ مقوله ای نیست که با ایجاد جو وحشت  و رعب به مسیر مناسبی هدایت شود. فرهنگ و خرده فرهنگ در اخلاق و فرهنگ و بطن جامعه رشد کرده و وجود دارد. اگر تغییری در فرهنگ جامعه صورت بگیرد باید با جامعه انطباق داشته باشد تا بتواند در نهایت جامعه پذیری مطلوب ایجاد کند.

خانجانی افزود: روحانی با همین رویکرد امروز خود وارد انتخابات شد و منطبق بر این برنامه از مردم رای گرفت و غیر از این نباید از روحانی انتظار داشت. البته در اینکه نکته‌ای درست است یا غلط ارزش گذاری نمی کنیم اما برای نهادینه کردن مطالب درست باید  به شیوه های  فردی و رفتارهای فرهنگی در جامعه توجه شود. مثلا استفاده از کمربند ایمنی را توجه کنید . سال ها بود که همه ماشین ها کمربند ایمنی داشت و مقررات مربوط به رعایت کمربند هم در جامعه بود اما کسی ان را رعایت نمی کرد و یا کمتر کسی رعایت می کرد. بعدا در دولت آقای خاتمی همزمانی رفتار سلبی و ایجابی با هم سازگار شد و قانون برای بستن کمربند ایمنی به اجرا درآمد. در دولت خاتمی شورای  اطلاع رسانی دولت و کمیته الگوی مصرف انرژی و الگوی رفتار با هم به توافق رسیدند که باید الگوهای رفتاری را به شیوه درست و با زبان مناسب و زبان فرهنگ به مردم آموزش داد. در همین زمان بود که نیروی انتظامی هم متوجه ظرافت این الگو شد و در آموزش استفاده از کمربند ایمنی به کار بست. نیروی انتظامی با اطلاع رسانی نه زور فواید کمربند ایمنی را به مردم توضیح داد و نیروی پلیسی مقررات معین شده  را اجرا کرد. این مسئله در همه زمینه ها همینطور است.  در مسئله فرهنگ نگاه سلبی به نتیجه مثبت نمی رسد. یا اگر در زمینه ماهواره به پشت بام ساختمان ها نگاهی داشته باشیم می بینیم که مردم با وجود تمام مقررات و فشارها از ماهواره استفاده می کنند.باید توجه داشته باشیم که زور در جامعه برای حل مسائل فرهنگی پاسخگوی مناسبی نیست.

این تحلیل گر سیاسی تصریح کرد: باید مردم را از نقاط ضعف برنامه ها آگاه کرد. اطلاع رسانی و اگاهی دهی از مضررات این فیلم ها بهتر می تواند جوابگو باشد تا زور و تهدید و ...باید به مردم اموزش داد که نسبت به مضرات بعضی از تکنولوژی ها خود کنترلی داشته باشند و این خودکنترلی از هر پلیس و زوری نیرومندتر عمل می کند. مگر این مردم متدین وقتی به کشورهای غربی می روند نماز نمی خوانند یا اعمال عبادی خود را انجام نمی دهند؟ آیا این نتیجه خودکنترلی نیست؟ خوب این در داخل هم جواب می دهد. ما نمی توانیم در وروود تکنولوژی را به کشور ببندیم اما می توانیم به مردم آموزش درست بدهیم.

خانجانی به «آفتاب» گفت: روحانی به مشی جدید و روش جدید با نگاه اصلاح گرایانه پای بند است. اما باید همه اعضای دولت به رویه او عمل کنند و با هم هماهنگ باشند. همه وزرا و اعضای کابینه به آزادی های فردی، حقوق شهروندی و... پایبند باشند و حرف ضد و نقیضی از دولتیان به گوش نرسد. داشتن دیدگاه متناقض در اعضای دولت  نقطه ضعف است. باید دولت یازدهم منطبق بر برنامه ای که از مجلس رای گرفته اند عمل کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین